Gå til innhold

Kosekveld med barna

Gjest prust

Anbefalte innlegg

I kveld klarte jeg å få kost skikkelig med alle tre barna og brukt god tid på dem, uten stress og mas - en deilig kveld, selv om det ble litt seint for han eldste....

Inviterte ei venninne på te mens minstemor var borte på besøk hos henne barn et par timer, utrolig koselig å få pratet med henne :-)

Så slo jeg følge med henne hjem og hentet minstemor hjem. Hun var heldigvis trøtt, spiste kveldsmat og la seg uten protester klokka 20.

Da satte jeg meg med 9-åringen. Vi gikk gjennom leksene hun hadde gjort, hørte henne i lesing, og tok en skikkelig lveøkt på klarinetten - 45 minutter!!!! Så la jeg meg i senga hennes, og vi begynte på den nyeste boka om Bendik og Maria "Mesterskapet" (Kan virksleig anbefales!!!!) - vi koser oss sammen og leser dem høyt. Leste til nesten klokka 22...

Så gikk jeg opp til 11-åringen. Han har slitt med motivasjon for å lese i hele høst. I dag var jeg på biblioteket, og lånte ei bok som heter "En gang" om en liten polsk jødisk gutt under krigen. Har lest den selv. Gutten min hadde så vidt begynt på den, og jeg satte meg ned og leste høyt for ham. Det har jeg ikke gjort på et par år.... utrolig koselig!

Så hjalp jeg ham å få kastet en del rask han hadde ryddet ut av skuffene sine, så det ble litt mer tilgjengelig golvplass på rommet.

Føler jeg har fått SÅ mye ut av ettermiddagen og kvelden! SKulle vært på et møte i ettermiddag, men det ble avlyst, så jeg FIKK liksom 2 timer ekstra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er så godt å få kvalitetstid med alle :)

Glemte jo å skrive hva jeg gjorde med hun minste. Da hun kom fra skolen var det bare oss to hjemme, og det var så deilige og fredelig og utrolig koselig å sise middag med bare henne. Så leste vi ei ny bibliotekbok sammen, før hun ville til disse nabobarna.

Og vi leste enda ei bok før hun la seg :-)

Jeg koser meg veldig med klarinettøvingen til 9-åringen, når vi bare har ro på oss og hun ikke er trøtt. Da kan hun spille og spille og spille og spille :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Onkel Leif

Glemte jo å skrive hva jeg gjorde med hun minste. Da hun kom fra skolen var det bare oss to hjemme, og det var så deilige og fredelig og utrolig koselig å sise middag med bare henne. Så leste vi ei ny bibliotekbok sammen, før hun ville til disse nabobarna.

Jeg koser meg veldig med klarinettøvingen til 9-åringen, når vi bare har ro på oss og hun ikke er trøtt. Da kan hun spille og spille og spille og spille :-)

Det blir jo nesten som å ha en Julius i hjemmet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Høres koselig ut :-) Mine eldste ser jeg knapt. De er innom og viser aniktet sitt, spiser mat og forsvinner på rommet sitt eller ut.

Føles som jeg har bare ett barn, men til gjengjeld har jeg slik kvalitetstid med henne hver kveld :-)

Apropo lesing. Det virker som skolen vår har satset mer på lesing i år enn noen gang før. Før kunne det være perioder med leselekse, men i år har det vært 20 min lesing i lekse hver eneste dag i hele høst. Veldig positivt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg føler jeg har hatt skikkelig kvalitetstid med den eldste og yngste i dag. Den yngste liker så godt å tegne til meg, og hun har begynt å interessere seg for små bokstaver. Der har vi brukt mye tid :) Det er så kjekt når de viser interesse for læring, for da er det mer som lek for dem.

Den eldste ba om tid med meg alene. Hun er 15 år og har mye for seg for tiden. Jeg er glad hun er så åpen, og hun avsluttet samtalen med at hun liker å snakke med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres koselig ut :-) Mine eldste ser jeg knapt. De er innom og viser aniktet sitt, spiser mat og forsvinner på rommet sitt eller ut.

Føles som jeg har bare ett barn, men til gjengjeld har jeg slik kvalitetstid med henne hver kveld :-)

Apropo lesing. Det virker som skolen vår har satset mer på lesing i år enn noen gang før. Før kunne det være perioder med leselekse, men i år har det vært 20 min lesing i lekse hver eneste dag i hele høst. Veldig positivt synes jeg.

9-åringen min har blitt utrolig flink til å lese, og hun har så leseglede :-) Det er moro å høre på henne, og hun leser veldig bra med både betoning og innlevelse.

11-åringen har "alltid" vært flink, men han har blitt DEN slappfisken siste året til å lese, men han har ridd på tidligere års innsats. Håper han får leselyst igjen nå. Han likte i alle fall veldig godt den boka. Kanskje vi skla lese den høyt sammen. Han vet velidg lite om krigen, og det kan kanskje være godt for ham å lese den sammen med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

9-åringen min har blitt utrolig flink til å lese, og hun har så leseglede :-) Det er moro å høre på henne, og hun leser veldig bra med både betoning og innlevelse.

11-åringen har "alltid" vært flink, men han har blitt DEN slappfisken siste året til å lese, men han har ridd på tidligere års innsats. Håper han får leselyst igjen nå. Han likte i alle fall veldig godt den boka. Kanskje vi skla lese den høyt sammen. Han vet velidg lite om krigen, og det kan kanskje være godt for ham å lese den sammen med meg...

Jeg husker at jeg synes det var mye verre å finne bøker til gutter og at det ble mange feilkjøp. Da jeg fant ut at det var grøssere han likte, kjøpte jeg en haug av de på loppemarked :-)

Jeg vet ikke om du husker det, men på denne tiden i fjor leste 9 åringen min litt sakte. Under snittet, men nå har hun blitt flink :-)

En periode i sommer gikk hun litt lei, men jeg fant ut at jeg satte for store krav til mengde, slik at hun mistet motivaqsjonen, men nå går det bedre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg synes det var mye verre å finne bøker til gutter og at det ble mange feilkjøp. Da jeg fant ut at det var grøssere han likte, kjøpte jeg en haug av de på loppemarked :-)

Jeg vet ikke om du husker det, men på denne tiden i fjor leste 9 åringen min litt sakte. Under snittet, men nå har hun blitt flink :-)

En periode i sommer gikk hun litt lei, men jeg fant ut at jeg satte for store krav til mengde, slik at hun mistet motivaqsjonen, men nå går det bedre igjen.

Husker du skrev om det. På konferansetimen for vår 9-åring i høst, fikk vi vite at hun er av de raskeste i klassen - leser 200 ord i minuttet! Hun må imidlertid jobb elitt med å få med seg alt innholdet....

11 åringen leser 145 ord i minuttet.

Jeg synes dette var veldig moro, for hun på 9 har alltid vært "i skyggen" av storebror, han har vært så flink til alt, og hun strever spesielt i matte. Nå ligger hun faktisk noen hestehoder foran ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Husker du skrev om det. På konferansetimen for vår 9-åring i høst, fikk vi vite at hun er av de raskeste i klassen - leser 200 ord i minuttet! Hun må imidlertid jobb elitt med å få med seg alt innholdet....

11 åringen leser 145 ord i minuttet.

Jeg synes dette var veldig moro, for hun på 9 har alltid vært "i skyggen" av storebror, han har vært så flink til alt, og hun strever spesielt i matte. Nå ligger hun faktisk noen hestehoder foran ham.

Det ser ut til at det skal mer til for å motivere gutter for å lese.

Vi har ikke hatt konferansetime enda. Jeg skal ha om 14 dager. De har en ny lærer i år, så han ville vel bli kjent med dem først. Jeg vet ikke hvor mange ord i minuttet en 9-åring skal ligge på nå, men jeg tenker at så lenge vi gjør det vi kan gjøre nå og at hun blir stadig flinkere så kan jeg ikke få gjort så mye annet, men jeg tror nok ikke hun leser 200 ord i minuttet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - Ingoen -

Så herlig! Vi skulle hatt flere sånne dager;-)

Du høres virkelig ut som en trivelig mamma!

Jeg har 3 barn på 10 mnd, 3 1/2 år og 8 1/2 år. Siden det eldste barnet mitt er jente og liksom "var her først", så har hun faktisk vært litt sjalu og tverr siste året. Ingen sjalusi etter at mellomste kom, men etter at minstebabyen ble født, rykket hun enda lenger bak i køen. Dette sier hun selv og vi hadde pratet om det på forhånd. Likevel syns hun at det til tider er litt slitsom å alltid være den store som klarer å vente, som trenger minst hjelp og som må være fornuftig.

Jeg skal bli enda flinkere til å rydde tid til bare oss to jentene. Skal jo ikke så mye til, en 20 minutters kveldstur med lommelykt i skumringen er noe av det beste hun vet.

Takk for et flott innlegg, Prust!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Før kunne det være perioder med leselekse, men i år har det vært 20 min lesing i lekse hver eneste dag i hele høst.''

Jeg har barn i andre og fjerde som begge helt siden begynnelsen av annenklasse har hatt i lekse å lese hjemme minst 15 minutter hver dag. Og de er veldig flinke til, og glade i, å lese begge to :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig! Vi skulle hatt flere sånne dager;-)

Du høres virkelig ut som en trivelig mamma!

Jeg har 3 barn på 10 mnd, 3 1/2 år og 8 1/2 år. Siden det eldste barnet mitt er jente og liksom "var her først", så har hun faktisk vært litt sjalu og tverr siste året. Ingen sjalusi etter at mellomste kom, men etter at minstebabyen ble født, rykket hun enda lenger bak i køen. Dette sier hun selv og vi hadde pratet om det på forhånd. Likevel syns hun at det til tider er litt slitsom å alltid være den store som klarer å vente, som trenger minst hjelp og som må være fornuftig.

Jeg skal bli enda flinkere til å rydde tid til bare oss to jentene. Skal jo ikke så mye til, en 20 minutters kveldstur med lommelykt i skumringen er noe av det beste hun vet.

Takk for et flott innlegg, Prust!

Ble glad av det du skrev :-)

Lommelykttur med eldstemann vil sikkert være suksess! Godt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hun i midten som iblant har hatt litt problemer, er det ikke? Tar forbehold om at jeg husker riktig.

Uansett: Så hyggelig at hun har funnet noe som gir iver og mestringsfølelse! Det er kjempeviktig (sier jeg som har én skolenerd og én sportsidiot).

Jeg kjenner følelsen når noe blir avlyst. Det burde skje oftere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...