Gå til innhold

Fritt Ord-pris vinner truet til taushet

Anbefalte innlegg

''Bushra Ishaq (25) ble hedret med Fritt Ord-prisen, men så ble det stille. Nå forteller hun hva som skjedde, og legger til at truslene ikke skal få stoppe henne.

– Det var jo ikke slik at jeg trakk meg fra norsk offentlighet for godt. De dagene i september hadde jeg en prekær situasjon hvor jeg fikk et konkret valg mellom liv, helse og offentlig engasjement. Jeg trengte tid til å håndtere situasjonen.

I Lørdagsrevyen i kveld snakker hun for første gang ut om hva som skjedde.

– Det handler jo først og fremst om trusler og sjikane. Jeg har jo mottatt den typen respons helt siden jeg begynte i norsk offentlighet. Det som var nytt nå var at det ble mye mer aggressivt med hensyn til innholdet og måten det ble formidlet på gjorde at det var mye mer alvorlig. Da var det naturlig for meg å ta det alvoret til etterretning selv om jeg aldri ville la noe slikt kneble meg, sier Bushra Ishaq til NRK.''

Og litt om bakgrunnen:

''– Mediene skaper islamfrykt

Bushra Ishaq mener det er at paradoks at hun som vinner av Fritt Ord-prisen blir tvunget til å holde seg borte fra offentligheten, men synes det er et vitnesbyrd på samfunnsutviklingen.

– Norsk samfunnsdebatt er veldig polarisert og preget av konfrontasjoner. Inkluderings- og mangfoldsdirektoratet la jo nylig nå frem sin årsrapport hvor man konkluderte med at mediene skaper islamfrykt. Muslimer ble omtalt 77.000 ganger i norsk presse i 2009 hvor 70 prosent av omtalene var ut fra et negativt perspektiv. Det overgikk til og med dekningen av svineinfluensaen og det sier noe om truslene og følelsene av det å være muslim i Norge. Aftenposten hadde jo en lignende undersøkelse hvor etniske nordmenn konkluderte med at de frykter muslimer mer en klimakrisen og det gjør noe med deg som et menneske født og oppvokst i Norge som føler at du har en tilhørlighet her. Men som folk likevel frykter.

Hun mener debattene styres av tabloide målsetninger, polemikk og fokus på å få en opphetet stemning.

– Det mener jeg er med på å skape en utvikling som fører til stadig mer stigmatisering og polarisering og det er en kjempefarlig utvikling. For har vi en samfunnsdebatt som domineres av en hatsk stemning, i stedet for et kritisk meningsinnhold - så er det klart at hatefulle ytringer fører til trusler og det igjen fører til fysisk voldelig adferd. Det ser vi i for eksempel i Malmø disse dagene. Samtidig så er det en bølge som går over hele Europa i forhold til hvordan man betrakter muslimer.''

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7390242

Det er skremmende når de som vil bygge broer blir truet til stillhet.

Og medias rolle i dette er også særdeles betenkelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356582-fritt-ord-pris-vinner-truet-til-taushet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig synd.

Når det gjelder media har jeg begynt å ta alt jeg leser/hører med en klype salt. Media er ikke lenger opptatt av å formidle fakta og nyheter ut til folket, en journalist er ikke en gang hva en journalist var. Media i dag er opptatt av å drive heksejakt og skape splid.

Jeg følger f.eks. aldri med på valgkamper.

hidi, the scorpion

Det er veldig synd.

Når det gjelder media har jeg begynt å ta alt jeg leser/hører med en klype salt. Media er ikke lenger opptatt av å formidle fakta og nyheter ut til folket, en journalist er ikke en gang hva en journalist var. Media i dag er opptatt av å drive heksejakt og skape splid.

Du høres ut som et fornuftig menneske, Mandolaika, som endelig har oppfattet sannheten, media i dag er kun opptatt av å tjene penger....

Du høres ut som et fornuftig menneske, Mandolaika, som endelig har oppfattet sannheten, media i dag er kun opptatt av å tjene penger....

Det er pengene som rår overalt i samfunnet. Det formidles selvsagt også gode og riktige nyheter fortsatt og det er ikke alt som blir feil framstilt, men cluet er å være litt skeptisk og ikke sluke alt rått.

hidi, the scorpion

Det er pengene som rår overalt i samfunnet. Det formidles selvsagt også gode og riktige nyheter fortsatt og det er ikke alt som blir feil framstilt, men cluet er å være litt skeptisk og ikke sluke alt rått.

Være meget skeptisk, spør du meg!

Artikkel etter artikkel mangler så mye verdifull informasjon, at jeg blir helt flau, på avisens vegne....

Hva er vitsen med å ha noe på trykk, når man ensidig har "ett mål for øye"? Og motparten får aldri lov til å svare?

Være meget skeptisk, spør du meg!

Artikkel etter artikkel mangler så mye verdifull informasjon, at jeg blir helt flau, på avisens vegne....

Hva er vitsen med å ha noe på trykk, når man ensidig har "ett mål for øye"? Og motparten får aldri lov til å svare?

Sant, jeg hadde ikke greid å jobbe som journalist under "slike forhold".

Jeg kjenner folk som har jobbet i forsikringsbransjen i flere år også. De slutter fordi, som de sier, de orker ikke drive og lure folk mer....

Annonse

Det er veldig synd.

''Det er veldig synd.''

Det er mer enn synd, for når "sånne som henne" ikke får tale, så blir det "oss og dem" stillinger, og hele Norge taper.

''Når det gjelder media har jeg begynt å ta alt jeg leser/hører med en klype salt. Media er ikke lenger opptatt av å formidle fakta og nyheter ut til folket, en journalist er ikke en gang hva en journalist var. Media i dag er opptatt av å drive heksejakt og skape splid.''

Sånn har det alltid vært - hovedpoenget er jo nettopp å selge annonseplass.

Det er nettopp derfor det er så viktig med NRK (som ikke er avhengig av annonnsepenger i særlig grad).

''Jeg følger f.eks. aldri med på valgkamper.''

Det burde du, uansett hvilket parti du stemmer, for et informert folk er det viktigste i et demokrati.

''Det er veldig synd.''

Det er mer enn synd, for når "sånne som henne" ikke får tale, så blir det "oss og dem" stillinger, og hele Norge taper.

''Når det gjelder media har jeg begynt å ta alt jeg leser/hører med en klype salt. Media er ikke lenger opptatt av å formidle fakta og nyheter ut til folket, en journalist er ikke en gang hva en journalist var. Media i dag er opptatt av å drive heksejakt og skape splid.''

Sånn har det alltid vært - hovedpoenget er jo nettopp å selge annonseplass.

Det er nettopp derfor det er så viktig med NRK (som ikke er avhengig av annonnsepenger i særlig grad).

''Jeg følger f.eks. aldri med på valgkamper.''

Det burde du, uansett hvilket parti du stemmer, for et informert folk er det viktigste i et demokrati.

Man kan være et informert menneske fordi om man ikke følger med på valgkampen. Jeg følger med gjennom året og synes det er bedre. Det som sies i valgkampen er stort sett valgflesk.

Gjest Nord, ned og til helvetet

Truslene, volden og drapene i samband med debatten rundt middelalderreligionen islam går til 99% motsatt veg. Eksemplene er talløse fra hele Europa.

Konsenter deg heller om dem, fremfor å kaste drit på budbringernee hver gang noen rapporterer om det.

Truslene, volden og drapene i samband med debatten rundt middelalderreligionen islam går til 99% motsatt veg. Eksemplene er talløse fra hele Europa.

Konsenter deg heller om dem, fremfor å kaste drit på budbringernee hver gang noen rapporterer om det.

''Truslene, volden og drapene i samband med debatten rundt middelalderreligionen islam går til 99% motsatt veg. Eksemplene er talløse fra hele Europa.''

Eksemplene dine, og ordbruken din i andre tråder, sier jo sitt.

''Konsenter deg heller om dem, fremfor å kaste drit på budbringernee hver gang noen rapporterer om det.''

Det er egentlig interessant at du implisitt setter likhetstegn mellom disse ekstremistene innen islam, og den politiske høyresiden, hva angår trusler.

Det har jeg påstått lenge.

''Truslene, volden og drapene i samband med debatten rundt middelalderreligionen islam går til 99% motsatt veg. Eksemplene er talløse fra hele Europa.''

''Konsenter deg heller om dem, fremfor å kaste drit på budbringernee hver gang noen rapporterer om det.''

Det er egentlig interessant at du implisitt setter likhetstegn mellom disse ekstremistene innen islam, og den politiske høyresiden, hva angår trusler.

???? feberfantasier? eller bare din normale galskap?

Annonse

Hvor står det forresten at det er etniske nordmenn og ikke muslimer som står bak disse truslene?

Man trenger ikke gå lenger enn til dagens avis for å finne at izlamister bak islamnet.net står bak trusler mot selveeste islamsk råd, som de mener er for moderate!!

Og da kan man jo bare tenke seg hva de mener om denne journalisten, uten hijab.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10011565

Hvor står det forresten at det er etniske nordmenn og ikke muslimer som står bak disse truslene?

Man trenger ikke gå lenger enn til dagens avis for å finne at izlamister bak islamnet.net står bak trusler mot selveeste islamsk råd, som de mener er for moderate!!

Og da kan man jo bare tenke seg hva de mener om denne journalisten, uten hijab.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10011565

''– Som muslimsk debattant har jeg gjennomgående mottatt trusler og sjikane siden jeg begynte i det offentlige ordskifte. Det er jeg inneforstått med. Det har imidlertid eskalert i både form og alvor den siste tiden, og jeg må derfor ta noen viktige forholdsregler, skriver Bashra Ishaq til NRK i en tekstmelding.

– Det er utelukkende etnisk norske personer som står bak drapstruslene mot meg, legger hun til.''

Kilde: http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7287511

''???? feberfantasier? eller bare din normale galskap?''

Og slike hersketeknikker brukes mot du mot de av oss som faktisk tør stå opp for demokrati, Menneskerettigheter, osv.

Narr meg ikke til å le. Du er en prostituert for vår tids nazister, izlamismen, og har alliert deg med de kreftene som pr. 2010 stå så langt fra demokrati og ytringsfrihet som det går an å komme.

Er det moro i din opp-ned verden?

Narr meg ikke til å le. Du er en prostituert for vår tids nazister, izlamismen, og har alliert deg med de kreftene som pr. 2010 stå så langt fra demokrati og ytringsfrihet som det går an å komme.

Er det moro i din opp-ned verden?

''Narr meg ikke til å le. Du er en prostituert for vår tids nazister, izlamismen, og har alliert deg med de kreftene som pr. 2010 stå så langt fra demokrati og ytringsfrihet som det går an å komme.

Er det moro i din opp-ned verden?''

Takk for at du illustrerte poenget mitt.

''– Som muslimsk debattant har jeg gjennomgående mottatt trusler og sjikane siden jeg begynte i det offentlige ordskifte. Det er jeg inneforstått med. Det har imidlertid eskalert i både form og alvor den siste tiden, og jeg må derfor ta noen viktige forholdsregler, skriver Bashra Ishaq til NRK i en tekstmelding.

– Det er utelukkende etnisk norske personer som står bak drapstruslene mot meg, legger hun til.''

Kilde: http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7287511

Og sannsynligheten for at dette i det hele tatt er sant, er omternt lik null.

Kun et pr.jippo som gir mye mer uttelling enn om hun skulle fortsette med ordskvalderet sitt, som ingen uansett hadde giddet lese.

''Narr meg ikke til å le. Du er en prostituert for vår tids nazister, izlamismen, og har alliert deg med de kreftene som pr. 2010 stå så langt fra demokrati og ytringsfrihet som det går an å komme.

Er det moro i din opp-ned verden?''

Takk for at du illustrerte poenget mitt.

Sett opp ned gjorde det sikkert det. Ingen årsak, bare hyggelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...