Gå til innhold

Å ønske seg penger til jul.....

Gjest dsgs

Anbefalte innlegg

''Når jeg ser at ingenting jeg kjøper faller i smak, og det kun er penger som duger, pleier jeg å stryke vedkommende fra gavelista og heller sende et kort.''

Tanten fra helvete ;-)

Det er meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

9

• morsan

8

• fargeklatten

5

• tonie

3

Mest aktive i denne tråden

AneM1365380603

''Når jeg ser at ingenting jeg kjøper faller i smak, og det kun er penger som duger, pleier jeg å stryke vedkommende fra gavelista og heller sende et kort.''

Tanten fra helvete ;-)

''Tanten fra helvete ;-)''

Kanskje hun mente gavekort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å gi en liten ting + resten i penger da.

Jeg har i flere år nå hatt tenåringer som stort sett ikke har ønsket seg ting (eller, dvs. ikke småting). De har fått store gaver av oss (for det har vært ting vi visste at de ønsket seg) men sånn 200-kroners gaver har de ganske enkelt ikke hatt ønsker til. Når det gjelder klær skal det veldig mye til at det passer i enten størrelse eller smak når vi treige voksne skal handle det, de laster ned den musikken de vil ha og ønsker seg ikke CD'er, de leser ikke stort med bøker...

Synes det er litt tåpelig at det for at giveren skal være fornøyd skal kjøpes inn ting som bare skal byttes eller ikke blir brukt. Mine har i alle år fått bøker av en gren av familien - selv om de aldri har ønsket seg bøker.... Og må klistre på seg et falskt smil (og på en måte lyve) når de skal takke for gaven...

Så, om folk ønsker seg penger, så prøver jeg å finne en liten ting som ikke er unyttig og legger ved penger. Det aller viktigste for meg når jeg skal gi gaver er at mottakeren blir fornøyd. Om jeg liker det jeg gir bort har ingenting å si. Jeg kan bruke uhorvelig lang tid på å prøve å finne de perfekte gaver ;-)

Som regel er det mer enn nok pakker, så om tenåringer (som det vel stort sett dreier seg om) får noen penger også, ødelegger det ikke julestemningen. Pleier å være nok av dem som bare kjøper et-eller-annet.

Og mine unger har frydet seg over å få penger som de med god samvittighet kan bruke til noe de har ønsket seg...

''Mine har i alle år fått bøker av en gren av familien - selv om de aldri har ønsket seg bøker.... Og må klistre på seg et falskt smil (og på en måte lyve) når de skal takke for gaven...

''

Øh, er vi i slekt? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mine har i alle år fått bøker av en gren av familien - selv om de aldri har ønsket seg bøker.... Og må klistre på seg et falskt smil (og på en måte lyve) når de skal takke for gaven...

''

Øh, er vi i slekt? :o

''Øh, er vi i slekt? :o''

Hehe,- gir du bøker uansett, eller får du bøker uansett? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Øh, er vi i slekt? :o''

Hehe,- gir du bøker uansett, eller får du bøker uansett? :-)

Jeg gir mye bøker til folk jeg ikke vet hva annet ønsker seg, ja!

Og mottar gjerne bøker - det er kanskje en sammenheng :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tanten fra helvete ;-)''

Kanskje hun mente gavekort ;)

Å nei du. Det måtte i så fall bli gavekort fra Vivikes til den kravstore, bortskjemte tenåringsjenta, og et fra Nille til snobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest PS3 spill

De ønsker seg playstation 3 og skal spare til dette..... Evt lignende dyre ting....

Og så er det foreldrene som har meddelt ønskene. Angrer på at jeg spurte...

Da kan du kanskje kjøpe et spill til PS3, (forseglet, slik at det kan byttes)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke å gi penger eller gavekort til jul.Det er fordi at jeg ikke ønsker at vedkommende skal vite hvor mye det koster meg i kroner. Jeg tror faktisk at hvis jeg hadde funnet en gave på salg f.eks for hundre kroner , så ville antakelig den som mottok gaven ikke vite prisen. Men gir jeg hundre kroner i kontanter vil det fort virke gnient.

Hadde jeg derimot hatt mange penger å gi bort så ville saken blitt anderledes. En tusenlapp eller mer vil få "alle" til å synes at det er bra!

Derfor er jeg mest for å gi gaver som går ann å byttes hvis de ikke faller i smak.

Hvis et av mine barn sparer til noe dyrt, så ville jeg som mor gitt penger, men også en liten gave ved siden av. Men da hadde jeg jo gitt mye penger da.

Derfor gir jeg i utgangspunktet helst gaver til resten av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å gi en liten ting + resten i penger da.

Jeg har i flere år nå hatt tenåringer som stort sett ikke har ønsket seg ting (eller, dvs. ikke småting). De har fått store gaver av oss (for det har vært ting vi visste at de ønsket seg) men sånn 200-kroners gaver har de ganske enkelt ikke hatt ønsker til. Når det gjelder klær skal det veldig mye til at det passer i enten størrelse eller smak når vi treige voksne skal handle det, de laster ned den musikken de vil ha og ønsker seg ikke CD'er, de leser ikke stort med bøker...

Synes det er litt tåpelig at det for at giveren skal være fornøyd skal kjøpes inn ting som bare skal byttes eller ikke blir brukt. Mine har i alle år fått bøker av en gren av familien - selv om de aldri har ønsket seg bøker.... Og må klistre på seg et falskt smil (og på en måte lyve) når de skal takke for gaven...

Så, om folk ønsker seg penger, så prøver jeg å finne en liten ting som ikke er unyttig og legger ved penger. Det aller viktigste for meg når jeg skal gi gaver er at mottakeren blir fornøyd. Om jeg liker det jeg gir bort har ingenting å si. Jeg kan bruke uhorvelig lang tid på å prøve å finne de perfekte gaver ;-)

Som regel er det mer enn nok pakker, så om tenåringer (som det vel stort sett dreier seg om) får noen penger også, ødelegger det ikke julestemningen. Pleier å være nok av dem som bare kjøper et-eller-annet.

Og mine unger har frydet seg over å få penger som de med god samvittighet kan bruke til noe de har ønsket seg...

Bøker er jo kjempelett å få byttet. Og det er jo mye gøy i en bokhandel for alle aldersgrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om mange gir ganske store/dyre gaver til jul.

Bare et par spørgsmål her

hvilket beløb gir du julegave for til tante/onkel barn?

hvilket beløb gir du julegave for til egne voksne søskende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker er jo kjempelett å få byttet. Og det er jo mye gøy i en bokhandel for alle aldersgrupper.

''Og det er jo mye gøy i en bokhandel for alle aldersgrupper."

Nja...ikke så voldsomt med saker til gutter i tenårene der, altså...

Pleier enten med å ende opp med at boken blir arkivert et eller annet sted på rommet, eller at jeg bytter den i et gavekort, gutten får pengene, og gavekortet ligger i lommeboken min så lenge at det ikke er gyldig lenger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca. 400 kr til de jeg er tante til. De er tenåringer nå. Det kan gjøres unntak dersom det er noe spesielt de ønsker seg som jeg gjerne vil bidra til.

Voksne søsken får ikke gave hvis det ikke er "rundt tall". Noen ganger gir jeg en symbolsk gave til søsteren min hvis vi treffes omtrent når hun har bursdag (det er bare vi to). Gjerne noe litt humoristisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og det er jo mye gøy i en bokhandel for alle aldersgrupper."

Nja...ikke så voldsomt med saker til gutter i tenårene der, altså...

Pleier enten med å ende opp med at boken blir arkivert et eller annet sted på rommet, eller at jeg bytter den i et gavekort, gutten får pengene, og gavekortet ligger i lommeboken min så lenge at det ikke er gyldig lenger :-)

Gutter i tenårene går jo også på skolen. Og skolesaker trenger de mye av i løpet av skoleåret.Og hvorfor ikke et utfordrende spill eller et stort puslespill? Bokhandlere har også omfattende titler på filmer som enhver gutt kan finne noe spennende som er verd å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutter i tenårene går jo også på skolen. Og skolesaker trenger de mye av i løpet av skoleåret.Og hvorfor ikke et utfordrende spill eller et stort puslespill? Bokhandlere har også omfattende titler på filmer som enhver gutt kan finne noe spennende som er verd å se.

''Gutter i tenårene går jo også på skolen. Og skolesaker trenger de mye av i løpet av skoleåret''

Skolesaker dekker jo stort sett foreldre, ikke mange tenåringer som blir henrykt av å finne slikt under juletreet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen fast pris til gaver. Finner jeg noe morsomt til 150 kr. et år, kan det hende min nevø bare får dét. Et annet år kan hende vi trår til og kjøper noe spesielt til en tusenlapp.

Ga jeg penger til nevø/niese vil nok alder være ganske avgjørende, men antar jeg ville gitt kr. 500 til en nevø/niese på over 10 år (har ikke mange).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Gutter i tenårene går jo også på skolen. Og skolesaker trenger de mye av i løpet av skoleåret.''

Jada,- han har nok lyst på noen nye fargestifter eller blyanter i julegave, hehe.

Jeg påstår ikke at det er et stort eller uoverskuelig problem dette - som sagt, det pleier å ende med at jeg bytter i en tilgodelapp og lar ham få pengene. Min tenåringsgutt har i flere år ikke vært interessert i det man kan få i en bokhandel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Gutter i tenårene går jo også på skolen. Og skolesaker trenger de mye av i løpet av skoleåret.''

Jada,- han har nok lyst på noen nye fargestifter eller blyanter i julegave, hehe.

Jeg påstår ikke at det er et stort eller uoverskuelig problem dette - som sagt, det pleier å ende med at jeg bytter i en tilgodelapp og lar ham få pengene. Min tenåringsgutt har i flere år ikke vært interessert i det man kan få i en bokhandel...

''Min tenåringsgutt har i flere år ikke vært interessert i det man kan få i en bokhandel...

''

Men noen av bokhandlene har jo også filmer og spill, kanskje det kunne være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Min tenåringsgutt har i flere år ikke vært interessert i det man kan få i en bokhandel...

''

Men noen av bokhandlene har jo også filmer og spill, kanskje det kunne være noe?

Han ser faktisk ikke filmer heller, særingen ;-)

Og spill - altså brettspill - har vi tonnevis av - det er også en annen gave vi aldri ønsker oss men som regel får minst ett av hvert år :-)

Men, som sagt over,- det er ikke noe stort problem akkurat - det er bare litt pussig når det spørres om hva folk ønsker seg hvert år både til jul og bursdag - og så blir det en ny bok uansett ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ser faktisk ikke filmer heller, særingen ;-)

Og spill - altså brettspill - har vi tonnevis av - det er også en annen gave vi aldri ønsker oss men som regel får minst ett av hvert år :-)

Men, som sagt over,- det er ikke noe stort problem akkurat - det er bare litt pussig når det spørres om hva folk ønsker seg hvert år både til jul og bursdag - og så blir det en ny bok uansett ;-)

Tenkte heller dataspill enn brettspill, da :-).

Men for meg er det ganske "utenkelig" ikke å lese bøker, og faktisk har jeg med hell gitt bok også til tenåringer som leser svært lite.

Dog ville jeg nok ikke gi bok til en jeg helst sikkert visste ikke ville ha :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser han virkelig ikke på dvd film? Da må han være spesiell gutt? Har enda tilgode å møte ungdom som ikke ser på filmer eller spiller pc spill for den saks skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...