fargeklatten Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 ''Gutter i tenårene går jo også på skolen. Og skolesaker trenger de mye av i løpet av skoleåret'' Skolesaker dekker jo stort sett foreldre, ikke mange tenåringer som blir henrykt av å finne slikt under juletreet :-) Her er det jo snakk om å bytte i en gave som kanskje kan brukes. Han vil jo ikke ha film ser jeg av svaret over her.. Men skolesaker blir vel ikke alltid dekket av foreldrene? F.eks:Hvis min ungdom ønsker seg ny avansert kalkulator så kjøper ikke vi dette bare fordi han er lei den gamle. Og noen ganger mister han en skrivebok og da må han også betale en ny selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepe Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Nå har ikke jeg lest alle innleggene nedover her, men de jeg har lest synes jeg har vært litt strenge...:-) Alle tanter og onkler, mødre og fedre osv. ønsker vel å se de små barneøynene lyse av glede på julaften over at de fikk AKKURAT den leken de ønsket seg, og som de skal leke med resten av julen... Men, og dette gjelder spesielt litt større barn da, det de har minst av, og ønsker seg mer av er jo penger! Jeg synes ikke vi kan si at de er utakknemlige av den grunn. Dersom de ønsker seg penger, får noe annet, og gir uttrykk for skuffelse er de bortskjemte og utakknemdlige, men de må jo få lov å si at de ønsker seg penger når det er de trenger?? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Det høres ut som om mange gir ganske store/dyre gaver til jul. Bare et par spørgsmål her hvilket beløb gir du julegave for til tante/onkel barn? hvilket beløb gir du julegave for til egne voksne søskende? Jeg gir altfor store gaver til tanteungene mine, men lite til foreldrene deres. Broren min har f.eks. flere år fått vakre fløyelskjoler til jul (og det er ikke akkurat _han_ som bruker dem). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Her er det jo snakk om å bytte i en gave som kanskje kan brukes. Han vil jo ikke ha film ser jeg av svaret over her.. Men skolesaker blir vel ikke alltid dekket av foreldrene? F.eks:Hvis min ungdom ønsker seg ny avansert kalkulator så kjøper ikke vi dette bare fordi han er lei den gamle. Og noen ganger mister han en skrivebok og da må han også betale en ny selv. I min verden betaler foreldre skolesaker. Har ikke hørt om noen tenåring som ønsker seg slik avansert kalkulator, som han ikke har bruk for og som ikke foreldrene vil betale, men så har ikke jeg tenåringer ennå heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Jeg mener gi barn store gaver eller hva de nå ønsker seg. Gi voksne små eller ingen gaver. Sånn. Ferdig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Jeg gir aldri penger i julegave, men gjerne i bursdagsgave. Til nød kan jeg gi gavekort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 ''Jeg var aldri vant med pengegaver til jul da jeg var barn - bursdag, ja, men ikke jul. Jeg husker jeg syntes det var kjemperart da en kusine fortalte at hun også hadde fått noen penger til jul. '' Jeg fikk en ganske stor pengegave fra min bestemor til både jul og bursdag fra jeg var ca. 10 år. Jeg har aldri tenkt over at det er mer naturlig til bursdag enn jul, eller omvendt. Nei, det kommer jo an på hva man er vant til. Men for meg har det i jula vært mer 'oppmerksomhet' rundt pakkeoppakkingen - sende rundt en og en gave, se på hva alle får osv. Og alle julegaver spares til julaften selv om giveren ikke er tilstede, i motsetning til bursdag da man typisk pakker opp når gaven gis. Med mer 'oppstuss' rundt pakkene, blir konvolutter med penger i litt mer kjedelig. Men som jeg sa kommer det jo også an på hvor mange pengegaver man får. Kjedelig hvis det tar overhånd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Helt enig!! Jeg nekter å gi mine tantebarn penger 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kyllingen Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Å gi penger er latskap. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Det høres ut som om mange gir ganske store/dyre gaver til jul. Bare et par spørgsmål her hvilket beløb gir du julegave for til tante/onkel barn? hvilket beløb gir du julegave for til egne voksne søskende? Nevøer og nieser får gave for ca 400 kroner hver. Har seks stykker i alderen 8-17, og synes kanskje det blir litt mye som går med til gaver, men... Våre egne voksne søsken får ikke julegave, men alle har barn som får gave, da. Hadde vi hatt barnløse søsken, ville de fått. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Det høres ut som om mange gir ganske store/dyre gaver til jul. Bare et par spørgsmål her hvilket beløb gir du julegave for til tante/onkel barn? hvilket beløb gir du julegave for til egne voksne søskende? Ca 300,- kr pr tantebarn, samme sum til jul og bursdag. Noen ganger får den ene eller andre mer, hvis de ønsker seg noe som jeg har lyst til å gi. Våre egne søsken kjøper vi ikke julegave til. Til bursdag får de presang til 150-300 kr alt ettersom hva vi finner på. Større ting til runde dager, selvfølgelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Jeg synes det er helt i orden å gi penger - og at de ønsker seg penger. Det er som regel noe de sparer til, og for å ha gleden ved å spare til noe må det nødvendigvis være muligheter for at det kommer penger inn i sparekassen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 I min verden betaler foreldre skolesaker. Har ikke hørt om noen tenåring som ønsker seg slik avansert kalkulator, som han ikke har bruk for og som ikke foreldrene vil betale, men så har ikke jeg tenåringer ennå heller. Jeg kjøpte faktisk kalkulator for egne penger da jeg gikk på videregående. Men den var ganske avansert (etter datidens mal) og langt mer enn de vanlige "skole-kalkulatorene"! :-) dette var vel mer på linje med å la ungdommene bruke lommepengene sine på de dyre tingene som ikke foreldrene kan eller vil dekke. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Det går jo an å gi en liten ting + resten i penger da. Jeg har i flere år nå hatt tenåringer som stort sett ikke har ønsket seg ting (eller, dvs. ikke småting). De har fått store gaver av oss (for det har vært ting vi visste at de ønsket seg) men sånn 200-kroners gaver har de ganske enkelt ikke hatt ønsker til. Når det gjelder klær skal det veldig mye til at det passer i enten størrelse eller smak når vi treige voksne skal handle det, de laster ned den musikken de vil ha og ønsker seg ikke CD'er, de leser ikke stort med bøker... Synes det er litt tåpelig at det for at giveren skal være fornøyd skal kjøpes inn ting som bare skal byttes eller ikke blir brukt. Mine har i alle år fått bøker av en gren av familien - selv om de aldri har ønsket seg bøker.... Og må klistre på seg et falskt smil (og på en måte lyve) når de skal takke for gaven... Så, om folk ønsker seg penger, så prøver jeg å finne en liten ting som ikke er unyttig og legger ved penger. Det aller viktigste for meg når jeg skal gi gaver er at mottakeren blir fornøyd. Om jeg liker det jeg gir bort har ingenting å si. Jeg kan bruke uhorvelig lang tid på å prøve å finne de perfekte gaver ;-) Som regel er det mer enn nok pakker, så om tenåringer (som det vel stort sett dreier seg om) får noen penger også, ødelegger det ikke julestemningen. Pleier å være nok av dem som bare kjøper et-eller-annet. Og mine unger har frydet seg over å få penger som de med god samvittighet kan bruke til noe de har ønsket seg... Jeg lurer forresten på om sønnen i huset her begynner å nærme seg slik som det er hjemme hos dere...;-) Her har diverse svært-så-tidlig-på'n-med-julegaveinnkjøpene-tanter hintet velddig om ønskeliste i flere uker allerede, og junior har ennå ikke fått ut finger'n... Før i tide kunne jeg jo hjelpe dem med tips, men det blir verre og verre. Samtidig vet jeg jo at han ikke ville synes det var morsomt å (stort sett) bare finne penger under juletreet... Så for sitt eget beste bør han hjelpe til litt selv :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 De ønsker seg playstation 3 og skal spare til dette..... Evt lignende dyre ting.... Og så er det foreldrene som har meddelt ønskene. Angrer på at jeg spurte... ''Og så er det foreldrene som har meddelt ønskene'' Jeg synes ikke det er galt av foreldrene å videreformidle de ønskene barna faktisk har. På lister vi har mottatt fra tantebarn, formidlett via foreldrene, har det både stått levende katt og levende gris, og jeg tror barnas foreldre har vært veldig glade for at vi ikke har gitt barna det de ønsker seg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 ''Og så er det foreldrene som har meddelt ønskene'' Jeg synes ikke det er galt av foreldrene å videreformidle de ønskene barna faktisk har. På lister vi har mottatt fra tantebarn, formidlett via foreldrene, har det både stått levende katt og levende gris, og jeg tror barnas foreldre har vært veldig glade for at vi ikke har gitt barna det de ønsker seg :-) ''På lister vi har mottatt fra tantebarn, formidlett via foreldrene, har det både stått levende katt og levende gris,'' Jeg sendte avgårde ønskelister fra mine barn i dag hvor det sto både hund, kanin, mobil, ipad og mini-pc - og satser på at tantene skjønner... (Det sto mye annet der også, da, sånn til ungenes forsvar.) :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 ''På lister vi har mottatt fra tantebarn, formidlett via foreldrene, har det både stått levende katt og levende gris,'' Jeg sendte avgårde ønskelister fra mine barn i dag hvor det sto både hund, kanin, mobil, ipad og mini-pc - og satser på at tantene skjønner... (Det sto mye annet der også, da, sånn til ungenes forsvar.) :-) :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 ''På lister vi har mottatt fra tantebarn, formidlett via foreldrene, har det både stått levende katt og levende gris,'' Jeg sendte avgårde ønskelister fra mine barn i dag hvor det sto både hund, kanin, mobil, ipad og mini-pc - og satser på at tantene skjønner... (Det sto mye annet der også, da, sånn til ungenes forsvar.) :-) :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Ser han virkelig ikke på dvd film? Da må han være spesiell gutt? Har enda tilgode å møte ungdom som ikke ser på filmer eller spiller pc spill for den saks skyld... ''Ser han virkelig ikke på dvd film? Da må han være spesiell gutt? Har enda tilgode å møte ungdom som ikke ser på filmer eller spiller pc spill for den saks skyld...'' Nei, han er veldig lite interessert i filmer. Følger med på noen serier på TV og får det han "trenger" av denslags der. Ja, han er selvsagt veldig spesiell for han er verdens fineste ;-) - men han er også helt alminnelig. Ikke sær i det hele tatt. Han spiller ofte fotball og er på nettet og spiller noen helt spesifikke pc-&konsoll-spill. Typisk fotballspill. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Jeg gir penger eller gavekort til døtrene mine som er voksne og i tillegg får de en pakke med bok, cd eller lignende. Jeg og mine søsken pleier å gi foreldrene våre gavebrev på hjemmehjelp hver jul. I tillegg får de en kurv med noe godt de kan spise, av og til med gavebrev til fotpleie, frisør ol. Det har hendt også at vi har kjøpt eksklusivt ullundertøy som de ikke ville unnet seg selv. Døtrene mine sender en gave til besteforeldrene også og før i tiden var det helst noe de lagde selv. Jeg sender en liten gave til min søster og den lille gutten hennes av og til, men jeg sender aldri til de andre tantebarna mine. Jeg kan ikke sende penger i posten og det blir for dyrt å sende mange gaver. Jeg gir dem heller noe når jeg møter dem ellers i året. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.