Gå til innhold

FU: hvilken dialekt snakker du?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

3

• Mrs. Wallace

3

• Mrs D

3

• Dorthe

2

Mest aktive i denne tråden

Mente du ja, men de som skjønte at dette var for å oversette

et "uttrykk" som egentlig ingen sier her...

f.eks. i toten eller hvor det var

dom som er domme, dom er domme dom.

Ingen sier jo det til daglig.

men oversett:

De som er dumme, de er dumme de.

Got it now?

Jøss.

Nei, men de kaller det "pent", at vi prøver å være så fisefine, men det er jo ikke derfor vi snakker sånn. Det er sånn vi har snakket siden vi var små.

Blir helt feil å plutselig begynne å snakke bredt.

Jeg syns broren min er rar som har begynt å si

"ej" i stedet for "e" som vi sier i Ålesund.

Dette er fordi han er gift med ei bygdefrue - og på bygdene på sunnmøre sier de

"ej".

Jeg er enig i at Ålesund er stygt, og det verste jeg vet er å høre Ålesundere på tv.

Til å bli kvalm av hehehe :)

jeg snakker som sagt litt blanding, men "ej" klarer jeg liksom ikke få meg til å si...

Eller ordet "me" som i også. Ej me (jeg også).

Jeg sier "E også".

Blir feil for en ålesunder å snakke sånn...

Men til fordel for dumme østlendinger som kun forstår bokmål,

så er vel ålesundsk lettest å forstå.

VI har ikke slike rare ord som ikke betyr noe for en østlending (ej me, ho hi ho he ho)

Jeg har ei venninna som flyttet tilbake til Ålesund for fem år siden og hun sier at språket i Ålesund har forandret seg veldig mye fra hun bodde der for 30 år siden. Mange dialektord er borte og folk snakker mye mer fisefint enn hun er vant med. Og hun er ikke fra bygda rundt, men fra midt i byen.

Men folk på "landet" kaller det å "snakke pent" hvis man har mer østlandsk taleform enn det som er det vanlige i bygda. Det menes ikke at man synes den andre måten å snakke på er vakrere; faktisk er det ikke et kompliment i det hele tatt!

Det er som i Øystein Sundes tekst: "Den som bor på landet trur at dem som bor i byn trur at dem som bor på landet trur det er så bra i byn"

Joda, jeg vet jo hva som menes med å snakke "pent". Jeg bare syns det er spesielt pussig å se det ordet sammen med det som for meg er Norges styggeste dialekt. Selv om jeg altså vet at å snakke pent ikke betyr at man har fin dialekt. :)

Annonse

Gjest ålesunder - men noe utvannet

Jeg har ei venninna som flyttet tilbake til Ålesund for fem år siden og hun sier at språket i Ålesund har forandret seg veldig mye fra hun bodde der for 30 år siden. Mange dialektord er borte og folk snakker mye mer fisefint enn hun er vant med. Og hun er ikke fra bygda rundt, men fra midt i byen.

Ja, jeg tror man snakker litt mer "fisefint" nå enn før. Merker det på faren min som er død nå da, han snakket litt bredere enn det jeg gjør. Nå er jeg oppvokst i Spjelkavika og der snakket man visstnok en del finere enn i byen faktisk, for de som flyttet til bydelen Spjelkavika da det sluttet å være "langt ute på bondelandet" var finere folk.

Vikasoss er det noen som kaller oss... jeg vet ikke jeg :)

Og jeg merker flere på min alder som sier ikke, jeg syns det høres så dumt ut. På ålesundsk er det ikkje vi sier, i alle fall de som er voksne.... så jeg syns de høres så barnslige ut de som sier ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...