Gå til innhold

Folk kan ikke fyre!

Anbefalte innlegg

De har også slike som man henger på veggen og ser ut som en peis og som bruker gass, men jeg synes gass er skummelt. Men jeg har vært med på at det har eksplodert et par ganger, ikke min skyld altså, så jeg er skremt.

Men tror ikke de bruker gass? Tror de bruker etanol. Det blir litt som å ha en ekstra stor oljelampe.

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

14

• morsan

7

• frosken

5

• Platina

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes også gass er litt nifst. Er vant til det kun til kokeplater på hytta, men liker det ikke hvis en skal bruke det til mer. I Frankrike der jeg jobbet hadde de gass-komfyr, og det var vanskelig å steke noe i den ovnen....

Jeg tror ikke det er noe for meg. Men nå har jeg gitt dattera mi hytta så hun får gjøre som hun vil.

Men tror ikke de bruker gass? Tror de bruker etanol. Det blir litt som å ha en ekstra stor oljelampe.

Det skal jeg sjekke ut. Men spørsmålet er jo egentlig om de avgir varme, ellers er vitsen borte. Jeg kunne absolutt ha tenkt meg mindre strømregning.

AneM1365380603

Vår hovedoppvarming er vedfyring. Vi fyrer opp i ovnen om morgenen, og om ettermiddagen når vi kommer hjem.

Har på en panelovn m termostat på kjøkkenet + på ett av soverommene + varmekabler på badene.

Vi hogger ved i kommunens skog, kjøper billig ved på rot. Akkurat nå sist vinter hjalp mannen min noen venner av oss med å felle og kappe noen trær hos dem, og så delte de veden.

Vi har peisovn og varmepumpe. Varmepumpa er stilt på 20 grader, slik at det ikke blir bikkjekaldt om natta. Vi bruker den også en og annen gang om vi trenger å varme opp stua kjapt. Tre av ungene har panelovn på rommene sine. Badene og gang nede har varmekabler.

Mannen sager ned noen mål ved hvert år slik at vi holder oss med ved vinteren gjennom.

Det skal jeg sjekke ut. Men spørsmålet er jo egentlig om de avgir varme, ellers er vitsen borte. Jeg kunne absolutt ha tenkt meg mindre strømregning.

De avgir nok varme. Selv et stearinlys gjør jo det. Men om det 'lønner sseg' i forhold til annen oppvarming, vet jeg ikke. Jeg tror nok at hovedformålet med dem er det estetiske - så kommer varmen i tillegg.

''Våre peiser fyres med biobrensel. Brenselet er bioetanol. Dette er brensel som ikke inneholder miljøskadelige stoffer og som ikke avgir annet en vanndamp, noe karbondioksid (CO2) samt helt ubetydelige mengder CO. Det er mao helt ufarlig og trenger derfor ikke pipe.

Bioetanol (alkohol) er fremstilt av biologisk materiale (biomasse) inneholdende enten sukrose, stivelse eller cellulose ( trevirke, sukker, mais, potet og lignende). Den er klimanøytral og det betyr at brenselet ikke tilfører atmosfæren mer klimagasser enn det som plantene som brenselet er laget av selv tar opp. .

Hvor lenge 1 liter varer avhenger av modell og brennertype. Våre peiser brenner fra ca 1,5 til 3,5 timer per liter. .

Vår bioetanol gir på 1 liter en effekt på ca 6 kWh''

http://www.biopeis.no/?main=14

De avgir nok varme. Selv et stearinlys gjør jo det. Men om det 'lønner sseg' i forhold til annen oppvarming, vet jeg ikke. Jeg tror nok at hovedformålet med dem er det estetiske - så kommer varmen i tillegg.

''Våre peiser fyres med biobrensel. Brenselet er bioetanol. Dette er brensel som ikke inneholder miljøskadelige stoffer og som ikke avgir annet en vanndamp, noe karbondioksid (CO2) samt helt ubetydelige mengder CO. Det er mao helt ufarlig og trenger derfor ikke pipe.

Bioetanol (alkohol) er fremstilt av biologisk materiale (biomasse) inneholdende enten sukrose, stivelse eller cellulose ( trevirke, sukker, mais, potet og lignende). Den er klimanøytral og det betyr at brenselet ikke tilfører atmosfæren mer klimagasser enn det som plantene som brenselet er laget av selv tar opp. .

Hvor lenge 1 liter varer avhenger av modell og brennertype. Våre peiser brenner fra ca 1,5 til 3,5 timer per liter. .

Vår bioetanol gir på 1 liter en effekt på ca 6 kWh''

http://www.biopeis.no/?main=14

Jeg må tenke litt til. Jeg har nemlig allerede et fint hull i gipsveggen ;o)

Annonse

Hvorfor det?

Dersom fyring er en egenskap man mangler, så kan man ikke _å_ fyre, mens hvis man ikke kan fyre av en eller annen grunn, f.eks. at man ikke har ved eller noe annet, så kan man ikke fyre.

Hvis man bruker eksemplene "jeg kan ikke å gå" og "jeg kan ikke gå", så blir det kanskje tydeligere?

Dersom fyring er en egenskap man mangler, så kan man ikke _å_ fyre, mens hvis man ikke kan fyre av en eller annen grunn, f.eks. at man ikke har ved eller noe annet, så kan man ikke fyre.

Hvis man bruker eksemplene "jeg kan ikke å gå" og "jeg kan ikke gå", så blir det kanskje tydeligere?

Det må være en dialektgreie. Her jeg bor er det ingen som ville sagt "folk kan ikke å fyre". Jeg har hørt den måten å prate på før, men har ikke dermed tenkt at vi prater feil, vi som ikke bruker "å" i slike tilfeller.

Det må være en dialektgreie. Her jeg bor er det ingen som ville sagt "folk kan ikke å fyre". Jeg har hørt den måten å prate på før, men har ikke dermed tenkt at vi prater feil, vi som ikke bruker "å" i slike tilfeller.

Det er vel mer en dialektgreie å _ikke_ si å. Og det er uansett aldri feil å si noe på den ene eller andre måten på ulike dialekter. Men i en stor avis synes jeg man kan skrive riktig.

Jeg reagerer mest på skrivefeilen i overskriften. "Folk kan ikke å fyre" er det tydeligvis de mener. "Folk kan ikke fyre" betyr jo noe helt annet.

Det skal ikke være noen å i den setningen da. Har hørt mange som plutselig har begynt å bruke infinitivsmerke helt feil.

"infinitivsmerke, i no. å, ord som står foran en infinitiv, så sant denne ikke følger et modalt hjelpeverb: det er spennende å reise, jeg liker å reise, men jeg skal/vil/må reise".

Det er nok ikke en dialektgreie. Det er en tåpelig sak som har spedd seg over store deler i landet.

Først trodde jeg det var en "motegreie" eller et "ungdomsopprør", men nå tror jeg det har sitt utspring i dårlig forståelse av rettskrivningsreglene. Noen har begynt å si det feil fordi de ikke vet bedre, andre har tatt det opp i sin tale fordi de var usikre på dette og trodde de som sier det feil har fasiten. Og sånn har det altså spredd seg.. selv hit til DOL :)

Det skal ikke være noen å i den setningen da. Har hørt mange som plutselig har begynt å bruke infinitivsmerke helt feil.

"infinitivsmerke, i no. å, ord som står foran en infinitiv, så sant denne ikke følger et modalt hjelpeverb: det er spennende å reise, jeg liker å reise, men jeg skal/vil/må reise".

Det ser jammen ut til at jeg må gi meg på denne gitt. Jeg visste virkelig ikke at dette var en dialektgreie. "Kan å fyre" og "kan fyre" har jo to ulike betydninger!! :) Men man får vel bare bøye seg for overmakta.

Så deilig å ha lært noe i dag og! :)

Det er vel mer en dialektgreie å _ikke_ si å. Og det er uansett aldri feil å si noe på den ene eller andre måten på ulike dialekter. Men i en stor avis synes jeg man kan skrive riktig.

Men er du helt sikker på at du har rett i at det er slik? Jeg vil ha noen linker til noen språksider som sier det, for ellers har jeg vanskelig for å tro at det må være slik som du sier.

Jeg lar meg imidlertid lett overbevise om du linker til en side fra språkrådet eller noe slikt som sier det du her sier.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...