Gå til innhold

For sent å øke mengden?


Bonzo

Anbefalte innlegg

Min lille gutt er 3,5 måned nå - og jeg har hele tiden hatt for lite melk. Han begynte med tillegg allerede på sykehuset, siden han ble lagt i lyskasse i 2 døgn bare 1døgn gml. og da var ikke produksjonen ordentlig igang ennå. Hele tiden har jeg gitt bryst først, så flaske. På det minste har jeg fått ut 25ml på begge bryst, på det meste - 90 ved pumping...

Jeg har prøvd bare bryst en uke, men da la han på seg altfor lite. Har også prøvd akupunktur og homeopati, men ingenting har hjulpet. Er det noe håp i havet om å øke mengden NÅ - og hvordan? Må jeg pumpe 2.hver time, og hvor lang tid tar det evt. før mengden har økt?

Gir kun ett måltid på natten nå, og da er det gjerne 8-9timer siden sist - og DA er jeg Dolly Parton - men ikke nok da heller.... Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Bonzo. Det høres ut som om du har prøvd det meste. Det behøver ikke være for seint, men det kan kreve mer siden du allerede har prøvd mye forskjellig. Samtidig kan det hende at det nå ligger bedre tilrette for deg å prøve? Du sier du kan pumpe ut 90 ml enkelte ganger og det høres bra ut. Du sier ingenting om hvor mange ganger i døgnet du ammer nå og hvor mye tillegg han får i døgnet. Om du virkelig ønsker det, kan du prøve en siste innsats, men jeg tror det er viktig at du setter en tidsbegrensning. Lykkes det ikke denne gangen, så vær fornøyd med det du klarer og du vet at du virkelig har prøvd. Bestem deg feks å prøve en uke med intensiv amming eller pumping, dvs 2 hver time på dagen og minst en gang på natten. Det beste er å bruke barnet, men om det ikke går å få lagt ham til så ofte, så bruk en elektrisk dobbeltpumpe.La andre ta husarbeidet og legg det tilrette for at du kun skal amme. Tilbring mye av tiden i sengen med amming eller å slappe av. Ved amming så ta av ham mest mulig klær slik at han ikke sovner. Gni ham inni hendene eller under føttenen om han slutter å suge etter en kort stund ved brystet. Husk at dette er kun for en begrenset periode. Om du ikke gir så mye tillegg så prøv å kutt ned på mengden endel og følg vekten på helsestasjonen. Hvordan var vektøkningen da han kun fikk bryst? Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...