Gå til innhold

Barna vil ha iPad til jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Selv om det er gøy med gaver betyr ikke det nødvendigvis at det er det viktigste ved julen.''

Du må være ganske naiv, når du sier slike ting! For barn, er gaver det viktigste ved julefeiring! Etter jul, blir gaver et hett tema blant barn og ungdom, og resultatene er sørgelige....

Men det ser du kanskje ikke?

''For barn, er gaver det viktigste ved julefeiring!'' Snedig at du sier det akkurat i dag, for vet du hva sønnen min sa tidligere i dag? "Mamma, det blir bra koslig i jula når vi skal være hos mormor og morfar og farmor og farfar alle sammen!".

Han er 15, og det han siktet til er at min søster med mann og unger samt min manns søster og bror med unger og kone kommer til de respektive barndomshjem samme jul, og ikke er delt mellom besteforeldre på alle kanter eller hjemme hos seg selv. Klart han liker å få gaver, men det er tydeligvis flere ting han setter pris på med jula, og jeg tviler på at han er alene om dét.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg husker en kollega snøftet fælt over "julegavehysteriet" like før jul et år, og sa at det var noe stort tull og man burde heller ha gitt bort pengene til Frelsesarmeen eller lignende.

Tanken er jo god, at gode formål skal tilføres penger, men jeg tenkte mitt om alle de nye, fine klærne hun hadde kjøpt det året, vært på venninnetur til Roma etc. Hun burde heller gitt bort noe av de pengene...

''Tanken er jo god, at gode formål skal tilføres penger, men jeg tenkte mitt om alle de nye, fine klærne hun hadde kjøpt det året, vært på venninnetur til Roma etc. Hun burde heller gitt bort noe av de pengene...'' Haha, sant:) Jeg støtter selv masse i løpet av et år, og det kunne ikke falle meg inn å overføre et evt slapt bistandsår fra egen lommebok til julegavebudsjettet. (Selv om jeg skjønner at disse ikke tenker sånn på det... ;-)

Skrevet

jeg husker en kollega snøftet fælt over "julegavehysteriet" like før jul et år, og sa at det var noe stort tull og man burde heller ha gitt bort pengene til Frelsesarmeen eller lignende.

Tanken er jo god, at gode formål skal tilføres penger, men jeg tenkte mitt om alle de nye, fine klærne hun hadde kjøpt det året, vært på venninnetur til Roma etc. Hun burde heller gitt bort noe av de pengene...

Det går jo an å gjøre begge deler. F.eks. skal de fleste shoppe i disse dager, og er man i en stor by som Oslo, er det mange trengende rundt forbi. Julenummeret av =Oslo kan alle ta seg råd til å kjøpe. God lesning er det også. En slant til tiggeren som fryser ræven av seg i minusgradene, osv.

Men så er det alle disse vi ikke ser. Husker jeg gikk hjem fra byen eller hva det var like før jul for noen år siden, da jeg møtte en far som bodde like ved meg der han gikk rundt og samlet flasker. Han hadde et par-tre bæreposer fulle, så han fant i hvert fall litt. Vanligvis sier man hei, men han latet som om han ikke så meg og jeg latet som om jeg ikke så ham. Det gjorde inntrykk, for jeg tviler på at han gikk rundt og ryddet ...

Skrevet

Det går jo an å gjøre begge deler. F.eks. skal de fleste shoppe i disse dager, og er man i en stor by som Oslo, er det mange trengende rundt forbi. Julenummeret av =Oslo kan alle ta seg råd til å kjøpe. God lesning er det også. En slant til tiggeren som fryser ræven av seg i minusgradene, osv.

Men så er det alle disse vi ikke ser. Husker jeg gikk hjem fra byen eller hva det var like før jul for noen år siden, da jeg møtte en far som bodde like ved meg der han gikk rundt og samlet flasker. Han hadde et par-tre bæreposer fulle, så han fant i hvert fall litt. Vanligvis sier man hei, men han latet som om han ikke så meg og jeg latet som om jeg ikke så ham. Det gjorde inntrykk, for jeg tviler på at han gikk rundt og ryddet ...

Ja, det går an å gjøre begge deler, men jeg får en flau smak i munnen av dem som fnyser mer av pengebruken i desember enn pengebruken alle andre tider på året.

=Oslo er absolutt lesverdig. Jeg tror forøvrig det var et sjakktrekk at bladene pakkes inn i plast... Synd å si det, men..

Trist å høre om han i nabolaget ditt.Det var sikkert ikke en behagelig opplevelse for han.

Skrevet

Det er da forskjell på å ønske seg noe, og å kreve noe - være kravstor.

Skrevet

''Selv om det er gøy med gaver betyr ikke det nødvendigvis at det er det viktigste ved julen.''

Du må være ganske naiv, når du sier slike ting! For barn, er gaver det viktigste ved julefeiring! Etter jul, blir gaver et hett tema blant barn og ungdom, og resultatene er sørgelige....

Klart gaver er viktig for barna, det jeg mente er at de ikke behøver å være så dyre, i hvertfall ikke for mindre barn.

For litt siden kom jeg hjem fra utlandet med diverse mer og mindre nyttige ting til barna. Det de jublet høyest over var poser med fargede strikker til et par dollar.

Skrevet

''Jeg stusser over at enkelte ser ut til å mene at det første man må ofre for å kunne gi penger til gode formål, er julegavene man skal gi til _andre_. Men det er da som å bedrive veldedighet på vegne av andre. Jeg synes man da heller bør spare inn på forbruket til seg selv, f eks kutte ut en ny jakke el lign og heller bruke _de_ penga på et godt formål enn julegaver til nærstående'' Jeg er så hjertens enig. Vi har et vennepar vi pleide å få veldedighetsgaver fra mens de var gift, feks geit eller et fadderabbonement (der _vi_ måtte si opp om vi ikke ønsket å være fadder(!), kort der budskapet var at de hadde gitt kr xt il formål y etc. Jeg syns alltid dette var så tåpent, for de kunne da heller bare latt være å la egen veldedighet gå via oss?

''Vi har et vennepar vi pleide å få veldedighetsgaver''

Jeg kunne nok muligens ha slengt på en liten veldedighetsgave på toppen av en annen gave - til folk som jeg visste ville synes det var fint. Ellers er vel veldedighetsgaver noe man _ønsker_ seg å få - ikke noe man uoppfordret gir... I alle fall ikke som hovedgave.

Skrevet

Det er da forskjell på å ønske seg noe, og å kreve noe - være kravstor.

Enig.

Kjenner til foreldre som ber barna skrive ønskelister - for så å bli fortørnet over mange og dyre ønsker. Det er jo snakk om ØNSKER?

Skrevet

Jeg kunne nok muligens ha slengt på en liten veldedighetsgave på toppen av en annen gave - til folk som jeg visste ville synes det var fint. Ellers er vel veldedighetsgaver noe man _ønsker_ seg å få - ikke noe man uoppfordret gir... I alle fall ikke som hovedgave.

''Ellers er vel veldedighetsgaver noe man _ønsker_ seg å få - ikke noe man uoppfordret gir... I alle fall ikke som hovedgave.

''

Enig. Synes ikke man kun skal gi veldedighetsgave til noen man vanligvis gir gave til, med mindre en vet det er ønsket.

AneM1365380603
Skrevet

''Hater julegavehysteriet, det viser seg at man er seg selv nærmest! Nordmenn er egoister....''

Jeg stusser over at enkelte ser ut til å mene at det første man må ofre for å kunne gi penger til gode formål, er julegavene man skal gi til _andre_. Men det er da som å bedrive veldedighet på vegne av andre.

Jeg synes man da heller bør spare inn på forbruket til seg selv, f eks kutte ut en ny jakke el lign og heller bruke _de_ penga på et godt formål enn julegaver til nærstående.

''Jeg stusser over at enkelte ser ut til å mene at det første man må ofre for å kunne gi penger til gode formål, er julegavene man skal gi til _andre_. Men det er da som å bedrive veldedighet på vegne av andre.''

En venninne av meg kjøpte ikke julegaver til ungene eller andre ett år fordi de heller skulle gi til veldedighet. Året etter ga de julegaver til hverandre. Jeg tenker hun kanskje følte det på seg julaften, at det ble feil. Jeg tror ikke det er på den måten en lærer barna at det er positivt å dele godene.

Skrevet

Nei, men du får snart vite det likevel. Media hauser alltid opp hvor mye gjennomsnittsnordmannen bruker på julegaver, og det øker for hvert år. Det var oppe i femsifra i fjor.

Mon tro hva alle de som ikke kjenner seg igjen i denne velstanden føler når de ser sånt slås opp på forsiden av både VG og Dagbladet, og hva barna som kommer på skolen etter jul og forteller om de praktiske gavene de fikk i julegave, mens kompisen fikk Ipad, Iphone, ny laptop og nytt slalomutstyr, føler.

Bivirkningen av hele tiden å få prakka på oss hvordan de aller fleste i verdens rikeste land fråtser i luksus, er at veldig mange ikke kjenner seg igjen, noe som kanskje gjør noe med selvfølelsen til svært mange.

''...er at veldig mange ikke kjenner seg igjen, noe som kanskje gjør noe med selvfølelsen til svært mange.''

Vet du, jeg får BEDRE selvfølelse av slikt ;)

Skrevet

Enig.

Kjenner til foreldre som ber barna skrive ønskelister - for så å bli fortørnet over mange og dyre ønsker. Det er jo snakk om ØNSKER?

Nemlig :)

Mine ønsker seg både egen PC og TV på rommet, og selvsagt får de lov til å ønske seg det. Det betyr hverken at de krever å få det, eller at de får det ;)

Gjest å ønske er ikke å kreve / forvente
Skrevet

På min ønskeliste stod det alltid HEST øverst på listen, i mange år. I ettertid ser jeg at det aldri var aktuelt å kunne få det, og det forstod jeg vel til en viss grad også da, men det var allikevel det jeg ønsket meg høyest av alt.

Broren min ønsket seg stor hav-seilbåt.

Vi hadde en beskjeden økonomi, og bodde i lieilighet midt i byen, så ingen av toppønskene våre ble innfridd, men de stod der. Hvert år, i mange år.

Skrevet

Sønnen min (10 år) uttalte i går:

"Åh, jeg gleder meg så til jul - da er det så mye god mat!"

Skrevet

Enig - jeg har gitt kyllinger osv på toppen av andre gaver.

Og jeg har også gitt gave til f eks Kreftforeningen etter klart uttrykt ønske om det fra mottaker.

Skrevet

Da jeg var liten hadde vi nesten ingen ønsker. Vi var aldri kravstore når det gjaldt slike ting. Så skjønner at ting har forandret seg på de årene...

Skrevet

Enig. Pengebegrepet er ikke på plass. Dattera her blir overlykkelig for å få tynnstrømpebukser! *s*

''Pengebegrepet er ikke på plass. ''

Minner meg om den gangen guttene mine var små. Jeg var alenemor med anstrengt økonomi, men sønnens høyeste ønske var en bilbane, sånn som kameraten hadde. Jeg måtte skuffe han med å si at så mye penger hadde jeg dessverre ikke. Hvorpå han ser overlegent på meg og sier at jeg bare kunne gå ned på postkontoret og ta pengene ut av veggen, for det hadde han sett at jeg gjoirde før. Så det så!! Det tok noen år før han skjønte det der med inn på konto, ut av konto og minibanker med penger i veggen.

Skrevet

Enig i det, men her var det eneste gave. Snedig syns jeg, hehe.. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...