Luska Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 7-åringen min og ei venninne spurte i går hva det betyr når man viser fingern. Jeg forklarte at det betyr "dra til Helvete", og at det er stygt å vise fingern (det visste de forsåvidt fra før) og at det ikke er lov hverken å vise fingern til noen eller å si "dra til Helvete" til noen. Jeg så ingen grunn til å snakke meg bort fra dette. Imidlertid så jeg på mora til min datters venninne at hun syns det var litt rart at jeg hadde forklart betydningen for barna. Ungene forklarte nemlig betydningen for mora da hun litt senere kom for å hente datteren. Hun sa ingenting, men jeg så at hun ble litt betenkt. Skulle jeg ikke sagt det jeg gjorde? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Selvfølgelig gjorde du det rette, de er da 7 år! Hadde det vært 3-åringer hadde saken vært en annen. Det er ingen vits i å pakke inn noe sånt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 Selvfølgelig gjorde du det rette, de er da 7 år! Hadde det vært 3-åringer hadde saken vært en annen. Det er ingen vits i å pakke inn noe sånt. ''Hadde det vært 3-åringer hadde saken vært en annen.'' Enig, da hadde jeg bare forklart at det betydde noe stygt, og at det ikke var lov å gjøre det. Da er jeg ikke helt på jordet da. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 ''Hadde det vært 3-åringer hadde saken vært en annen.'' Enig, da hadde jeg bare forklart at det betydde noe stygt, og at det ikke var lov å gjøre det. Da er jeg ikke helt på jordet da. ;o) Du er ikke helt på jordet. Jeg er tilhenger av å gi barn sannheten, tilpasset alder og modenhet. De spurte jo hva det betydde, skulle du lyve/finne på noe annet da? Å vise fingern er et såpass vanlig "fenomen" at de ville fått svar på det andre steder uansett. Like greit at sannheten kommer fra mor når det er mor som blir spurt. Dattera til hun andre, er hun laget av porselen og pakket inn i bomull? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 Du er ikke helt på jordet. Jeg er tilhenger av å gi barn sannheten, tilpasset alder og modenhet. De spurte jo hva det betydde, skulle du lyve/finne på noe annet da? Å vise fingern er et såpass vanlig "fenomen" at de ville fått svar på det andre steder uansett. Like greit at sannheten kommer fra mor når det er mor som blir spurt. Dattera til hun andre, er hun laget av porselen og pakket inn i bomull? :-) ''Dattera til hun andre, er hun laget av porselen og pakket inn i bomull?'' Neida, hun er egentlig ikke det - ikke mora heller. Det er nettopp derfor jeg stusset litt da det virket som mora reagerte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 ''Dattera til hun andre, er hun laget av porselen og pakket inn i bomull?'' Neida, hun er egentlig ikke det - ikke mora heller. Det er nettopp derfor jeg stusset litt da det virket som mora reagerte. Hun ble sikkert bare litt overrumplet. Noen ganger kan det høres mye "verre" ut når andre står og forteller sannheten, enn om man hadde gjort det selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 ''Dattera til hun andre, er hun laget av porselen og pakket inn i bomull?'' Neida, hun er egentlig ikke det - ikke mora heller. Det er nettopp derfor jeg stusset litt da det virket som mora reagerte. Jeg hadde nok også blitt litt paff hvis min syvårige datter sto og forklarte meg at å vise fingeren betydde "dra til helvete". Det betyr ikke at jeg hadde tatt det ille opp at noen hadde forklart dem det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Kan jo hende jeg også hadde blitt litt paff, sånn med en gang. Hvis mitt barn hadde kommet stormende bort og fortalt meg at mamman til X sa at det å vis fingeren bertyr....., uten å ha forhistorien kan det jo hende at jeg hadde stusset litt. Men hadde vel regnet med at det lå noe mer bak enn bare det som kom frem. Dessuten er jeg av den mening at man stort sett skal være ærlige overfor barn, tilpasset alder og tema. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Jeg er av den formening at det er mye bedre at ungene får forklaring på bl.a. slike ting av meg, enn av andre venner. Jeg har selv forklart "fingeren" til ungene mine, og jeg forklarer også andre ting de spør om. Jeg vet at noen reagerer på det, men for meg føles det riktig. Hvorfor skal vi skåne ungene for riktige forklaringer på ting de ser og opplever? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Mine barn kaller fingeren for "bannefinger", at det er som å banne. Men det betyr da ikke "dra til helvete"?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 Mine barn kaller fingeren for "bannefinger", at det er som å banne. Men det betyr da ikke "dra til helvete"?! Hva betyr det da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Hva betyr det da? En fornærmende og fornedrende gest med seksuell betydning. "Opp i rumpa di" eller noe sånt. Mener det først ble brukt som homo-hets, men er litt usikker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Mine barn kaller fingeren for "bannefinger", at det er som å banne. Men det betyr da ikke "dra til helvete"?! ''Men det betyr da ikke "dra til helvete"?! '' Jeg tenkte heller ikke at det betydde nøyaktig dét. Ovennevnte er jo en typisk blasfemisk/banneytring - å gi fingeren er omtrent like stygt, men har lite med religion å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 En fornærmende og fornedrende gest med seksuell betydning. "Opp i rumpa di" eller noe sånt. Mener det først ble brukt som homo-hets, men er litt usikker. Her vi bor, har gesten alltid blitt brukt i betydningen "dra til Helvete". Trodde det betød "fuck you" eller "fuck off" - noe som fritt oversatt blir "dra til Helvete"? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 ''Men det betyr da ikke "dra til helvete"?! '' Jeg tenkte heller ikke at det betydde nøyaktig dét. Ovennevnte er jo en typisk blasfemisk/banneytring - å gi fingeren er omtrent like stygt, men har lite med religion å gjøre. Jaja, egentlig er det jo det samme hva det betyr. Stygt er det uansett, og jeg føler ikke at jeg forklarte ungene noe feil - det er uansett ikke lov å vise fingern. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Her vi bor, har gesten alltid blitt brukt i betydningen "dra til Helvete". Trodde det betød "fuck you" eller "fuck off" - noe som fritt oversatt blir "dra til Helvete"? ''Her vi bor, har gesten alltid blitt brukt i betydningen "dra til Helvete". Trodde det betød "fuck you" eller "fuck off" - noe som fritt oversatt blir "dra til Helvete"? '' VELDIG fritt oversatt, syns jeg, da ;-) Det ene uttrykket har seksuell betydning og det andre har religiøs eller blasfemisk betydning. Den første typen banning er er mer vanlig i f.eks. USA og den siste mer vanlig i f.eks. Norge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vizzvazz Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Jaja, egentlig er det jo det samme hva det betyr. Stygt er det uansett, og jeg føler ikke at jeg forklarte ungene noe feil - det er uansett ikke lov å vise fingern. ;o) Det betyr egentlig "stikk fingern i ræva" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Jeg ville muligens ikke sagt det så direkte, men sagt at det er en form for banning. Jeg synes det er flott at ungene spør noen voksne før de selv bruker det. Datteren på 7 har fått skryt for det når hun spør hva diverse stygge ord betyr. De føler nok på seg at det er stygt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Jeg trodde det betydde fuck you... Og alt hva det impliserer hadde jeg neppe fortalt en syvåring. Langt mindre hva tegnet faktisk symboliserer. Synes ikke din forklaring var så ille, rent bortsett fra at jeg er usikker på om den stemmer. Selv hadde jeg nok sagt at det betydde noe så stygt at jeg ikke orket å si det, for jeg tolker det som sagt på en annen måte. Kjempepositivt at unger spør hva ting betyr og dermed viser sin interesse for å bruke et sivilisert språk. Noen foreldre er nok mer tilbakeholden med å forklare slike ting enn andre. Kan hende var denne moren mer ettertenksom enn kritisk? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Jeg er av den formening at det er mye bedre at ungene får forklaring på bl.a. slike ting av meg, enn av andre venner. Jeg har selv forklart "fingeren" til ungene mine, og jeg forklarer også andre ting de spør om. Jeg vet at noen reagerer på det, men for meg føles det riktig. Hvorfor skal vi skåne ungene for riktige forklaringer på ting de ser og opplever? Fingeren har jeg faktisk å latt være og forklare i alle sine begredelige detaljer. Noen ting synes jeg det er greit å vente med. Barn trenger ikke å vite alt med en gang. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.