Gå til innhold

Julemiddag

Anbefalte innlegg

Gjest xmasberta
Skrevet

Vi serverer risengrynsgrøt ca kl. 14. Restene blir satt ut til nissen. Kl 17 serveres pinnekjøtt med sossiser, mandelpoteter fra svigerfars åker og grønnsaker. Desserten varierer, men er enten fruktsalat eller is med hjemmelaget jordbærsaus.

Så ryddes det opp før vi går rundt juletreet og synger julesanger. Gavene ligger under treet, og det er kjempespennede å gå rundt dem :)

Så setter vi oss ned, en av ungene leser juleevangeliet, og så starter vi med å åpne pakker.

Underveis i pakkeåpningen tar vi en liten pause for å sette frem kaffe og kaker.

Gleder meg :)

Bare så du vet det så er du mitt store forbilde her på DOL :)

På alle områder.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

9

• frosken

3

• Dorthe

3

• Katt-ja

3

Gjest Shira :o)
Skrevet

Vi spiser i ca 19.00-tiden. Vi har pinnekjøtt, i år blir det både røkt og saltet (jeg spiser røkt), poteter, kålrabistappe og løksaus.

Julebrus, juleøl og akevitt til drikke.

Desserten var opprinnelig riskrem, men siden alle heller ville ha fruksalaten min (jeg tåler ikke riskrem), så har vi nå kun fruksalat med mye snadder oppi, med god vaniljeis til.

Så vaser vi litt rundt, så åpner pakker. Har kaffepause med litt julekaker etter en stund.

Vi har sen middag, jeg er vokst opp med det (det var bare meg som barn), og vi har bare guttungen, han er dessuten b-menneske ;o)

Vi kommer fra Vestlandet, der varierer tradisjonene, så vi har litt fra både her og der egentlig.

Skrevet

Bare så du vet det så er du mitt store forbilde her på DOL :)

På alle områder.

HÆ!!!??? Hva har jeg gjort som fortjener det da?

Skrevet

Her spiser vi på slaget 17.00 bortsett fra hvis dattera mi har vakt og kommer litt seinere.

Skrevet

Vi serverer middag ca kl 18. Ribbe og lutefisk med tilbehør. Riskrem til dessert. Da er alle så mette at vi orker ikke så mye mere mat den kvelden.

Vi pleier å prate mye, synge julesanger, pakke opp gaver etterhvert i rolig tempo. Legger vekt på at alt skal være rolig og ikke noe stress.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Vi spiser også i 17-tiden, selv om jeg hvert år prøver å få det til tidligere så jeg kan få med meg sølvguttene.

Skrevet

Vi spiser julemiddag kl 17, når julen ringes inn :-) Så blir det gaver, dessert, kaffe og kaker utover kvelden.

Gjest Brennebrusa
Skrevet

Ang. Brennebrusa.......Tror du får problemer med den i år gitt !!

Fabrikken er jo nedlagt : ((

Gjest xmasberta
Skrevet

Bare for info, det er 26 _NOVEMBER_ i dag.

Ja, men tiden går rasende fort! Er jo snart desember!

Gjest xmasberta
Skrevet

Ang. Brennebrusa.......Tror du får problemer med den i år gitt !!

Fabrikken er jo nedlagt : ((

Å ja søren, da får det bli Hansa i år... Synd, for Brænne lagde den beste pærebrusen.

Gjest xmasberta
Skrevet

Vi serverer middag ca kl 18. Ribbe og lutefisk med tilbehør. Riskrem til dessert. Da er alle så mette at vi orker ikke så mye mere mat den kvelden.

Vi pleier å prate mye, synge julesanger, pakke opp gaver etterhvert i rolig tempo. Legger vekt på at alt skal være rolig og ikke noe stress.

Usja ødelegge den gode ribbelukta med lutafisk da fysj!

Husker jeg var så sint på min far som absolutt skulle ha lutafisk før pinnekjøttet. Pinnekjøtt lukter jo bare så nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnydelig, men så kom han med den ekle lutefisklukta som overdøvde den gode lukta fysj!

Ikke er det godt heller :D men hver sin smak.

Gjest xmasberta
Skrevet

HÆ!!!??? Hva har jeg gjort som fortjener det da?

Nei, har sett ting du har skrevet før. Alltid så gode råd og så fornuftig og du gjør liksom tingene på den rette måten :) Derfor er du mitt store idol!

Når jeg blir "stor" vil jeg bli som deg..

Hilsen hemmelig "beundrer" hihi :)

Skrevet

Nei, det er nå den trøtte ribba som skal spises på julaften, men hvis jeg kunne velge ville jeg heller hatt pinnekjøtt. Ribbe og riskrem, ingen av dem er store favoritter hos meg selv om det er det jeg har hatt på bordet på julaften siden barndommen.

Vi pleier å spise klokka fem.

Skrevet

Usja ødelegge den gode ribbelukta med lutafisk da fysj!

Husker jeg var så sint på min far som absolutt skulle ha lutafisk før pinnekjøttet. Pinnekjøtt lukter jo bare så nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnydelig, men så kom han med den ekle lutefisklukta som overdøvde den gode lukta fysj!

Ikke er det godt heller :D men hver sin smak.

Ingen sau kommer inn i mitt hus, da rømmer alle ut :-). Det er forøvrig bare jeg som elsker lutefisk her, alle de andre vil ha ribbe. Jeg lager fisken selv og spiser den helt selvstendig :-)

Skrevet

''Jeg ville sagt at vanlig and passer for 4 - 5 personer, men det kommer selvfølgelig anpå størrelsen.''

Og sikkert personene også ;-)

Det var overraskende drøyt - ender er tydeligvis noe større enn jeg forestiller meg...

Ender er ikke små fugler. De er mye større enn kyllinger f.eks.

Gjest xmasberta
Skrevet

Nei, det er nå den trøtte ribba som skal spises på julaften, men hvis jeg kunne velge ville jeg heller hatt pinnekjøtt. Ribbe og riskrem, ingen av dem er store favoritter hos meg selv om det er det jeg har hatt på bordet på julaften siden barndommen.

Vi pleier å spise klokka fem.

Jeg føler ribbe er mer hverdagskost, en søndagsmiddag man kan ha hele året. Pinnekjøtt er det liksom bare en gang i året og ingenting slår pinnekjøttlukta når den fyller seg i huset :)

Skrevet

Nei, har sett ting du har skrevet før. Alltid så gode råd og så fornuftig og du gjør liksom tingene på den rette måten :) Derfor er du mitt store idol!

Når jeg blir "stor" vil jeg bli som deg..

Hilsen hemmelig "beundrer" hihi :)

Jeg blir helt rørt jeg :)

Tusen takk. Jeg tar til meg rosen, og så får jeg bare prøve å fortsette i samme spor :)

Jeg føler jo selv at jeg gjør mye som føles riktig for meg og min familie, samtidig som det kan være vanskelig å se når ting butter og bare er vanskelig. Da er det godt med slik ros som du gir meg :)

Tusen, tusen, tusen takk, xmasberta!!!

Gjest gleder meg til jul!!
Skrevet

Her settes kalkunen i komfyren ved 12 tiden. Potetene gjøres klare og får et oppkok rett før vi går til kirken som begynner halv tre for barnegudstjeneste.

Kalkunen står hele tiden i ovnen og er klar ca.klokka fire og da er potetene ferdig også etter litt ekstra koking før servering.

Så ved femtiden er vi stort sett ferdig med all middag. Riskrem og mandel er et must. Vi jukser litt og får til å gi mandel i skåla til alle ungene og de er happy for premie.

Siden rydder vi kjøkkenet og venter så på nissen.

Det tar fort et par tre timer med gaveåpning og vi tar kaffepause med litt snadder midt i. Når gavene er ferdige, så legges minstemann til soving og resten av familien spiser kaker og holder oss våkne så lenge vi orker.

Som regel er både vi voksne og ungene kjempetrøtte ved 22.00 tiden og vi tar som regel kvelden en liten stund etter dette.

Skrevet

Det kan minne om vørterøl, men er ikke det samme. Vi pleier å få det fra Island.

Rotøl?

Jeg må si at den julemiddagen din høres aldeles nydelig ut

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...