Gå til innhold

Julemiddag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, det er nå den trøtte ribba som skal spises på julaften, men hvis jeg kunne velge ville jeg heller hatt pinnekjøtt. Ribbe og riskrem, ingen av dem er store favoritter hos meg selv om det er det jeg har hatt på bordet på julaften siden barndommen.

Vi pleier å spise klokka fem.

Hvorfor lager du ikke pinnekjøtt også? Hos oss har vi tradisjon for å ha begge deler på julaften... Jeg synes ribbe smaker vanlig søndagsmiddag og eksen liker ikke pinnekjøtt, så her blir det to stk middager ;) Tilbehøret er jo det samme, minus sausen da...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

9

• frosken

3

• Dorthe

3

• Katt-ja

3

Skrevet

Rotøl?

Jeg må si at den julemiddagen din høres aldeles nydelig ut

Nei det finnes ikke noe likt øl i Norge. Jeg spiste ikke and i fjor siden vi ikke var hjemme, og vi gleder oss skikkelig i år;-)

Skrevet

Hvorfor lager du ikke pinnekjøtt også? Hos oss har vi tradisjon for å ha begge deler på julaften... Jeg synes ribbe smaker vanlig søndagsmiddag og eksen liker ikke pinnekjøtt, så her blir det to stk middager ;) Tilbehøret er jo det samme, minus sausen da...

Jeg og lager begge deler.

Skrevet

Hver gang jeg ser deg skrive " risalamande " tenker jeg på salamandere ;-)

(Jeg vet hva det er, vi spiser det selv)

Du sier dere spiser and...hvis dere er mange må du vel ha en del ender? Hvor mange personer går det på en and?

''tenker jeg på salamandere ;-)

(Jeg vet hva det er, vi spiser det selv)''

Håper ikke frosken leser at du spiser amfibier :-)

Skrevet

''tenker jeg på salamandere ;-)

(Jeg vet hva det er, vi spiser det selv)''

Håper ikke frosken leser at du spiser amfibier :-)

''Håper ikke frosken leser at du spiser amfibier :-)

''

Dette synes jeg er avskrekkende nyheter :-( Lurer på hvilken instans jeg kan kontakte for beskyttelse.

Skrevet

''Håper ikke frosken leser at du spiser amfibier :-)

''

Dette synes jeg er avskrekkende nyheter :-( Lurer på hvilken instans jeg kan kontakte for beskyttelse.

Likestillingsfroskbudet?

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1290770088' post='4481397]

Vi spiser i ca 19.00-tiden. Vi har pinnekjøtt, i år blir det både røkt og saltet (jeg spiser røkt), poteter, kålrabistappe og løksaus.

Julebrus, juleøl og akevitt til drikke.

Desserten var opprinnelig riskrem, men siden alle heller ville ha fruksalaten min (jeg tåler ikke riskrem), så har vi nå kun fruksalat med mye snadder oppi, med god vaniljeis til.

Så vaser vi litt rundt, så åpner pakker. Har kaffepause med litt julekaker etter en stund.

Vi har sen middag, jeg er vokst opp med det (det var bare meg som barn), og vi har bare guttungen, han er dessuten b-menneske ;o)

Vi kommer fra Vestlandet, der varierer tradisjonene, så vi har litt fra både her og der egentlig.

''Vi har pinnekjøtt, i år blir det både røkt og saltet (jeg spiser røkt), poteter, kålrabistappe og løksaus.

''

Er det vanlig med løksaus til pinnekjøttet der du bor?

Vi har alltid spist pinnekjøttet uten saus, mens broren min (som har gjort ekte vestlending av seg) bruker hvit saus til. Har aldri hørt om noen som bruker løksaus før.

Skrevet

Likestillingsfroskbudet?

Hmmm... kanskje det kan være rette instans, ja.

Skrevet

Vi spiser ca kl 17.00. Pinnekjøtt julebrus og riskrem. Åpner gavene like etter maten. Ser at mange går rundt juletreet og div annet først; det har vel ikke barna tålmodighet til?

Kaffe og kanskje noe attåt senere på kvelden om vi orker.

Gjest Ensam gubbe
Skrevet

Blir en Fjordland tallerken med pinnekjøtt på meg i år også. Den spiser jeg når jeg er sånn passe full i 5-tiden. Jeg går rundt juletreet i 6-tiden. Åpner pakken jeg kjøper til meg selv etter det, så drikker jeg litt til før jeg legger meg.

AneM1365380603
Skrevet

Kl 1800 spiser vi. Er vi mange serveres både svineribbe og pinnekjøtt, også sundepølser og medisterkaker. Alle finner noe de liker, og det er fint en slik dag :) Til dessert multekrem, Dronning Maud pudding, og riskrem om vi er mange.

Skrevet

Vi skal ha lutefisk også ser du, så det blir litt mye styr. Det er ikke så viktig. Hva jeg spiser betyr ikke allverden egentlig, men jeg liker nå i grunnen pinnekjøtt best.

Skrevet

Vi spiser når vi blir klare. Tidlig ettermidag pleier koret jeg er med i å synge på gudstjensten så da blir middagen litt sen, gjerne ved 18-tiden. Vi spiser pinnekjøtt, vossakorv og kålrotstappe. Det er kun jeg som liker svineribbe, men jeg gidder ikke lage det bare til meg selv.

En eller gang utpå kvelden er det kaffe,is og småkaker.

Skrevet

Vi skal ha lutefisk også ser du, så det blir litt mye styr. Det er ikke så viktig. Hva jeg spiser betyr ikke allverden egentlig, men jeg liker nå i grunnen pinnekjøtt best.

Aha :)

Lutefisk er forøvrig digg det også:)

AneM1365380603
Skrevet

''

Lutefisk er forøvrig digg det også:)''

Ja, det er godt. Vi er invitert på det om et par uker, og jeg gleder meg skikkelig :)

Skrevet

Vi spiser vel som regel mellom 16 og 17, kommer litt an på hvilken gudstjeneste vi går på (de er vel klokka 14, 15 og 16).

Pleier å ha pinnekjøtt, men i år skal vi være sammen med min søster (som ikke liker pinnekjøtt), så jeg er litt usikker på hva det blir til middag.

Skrevet

Lutefisk er en av ytterst få retter jeg bare ikke klarer å spise :-((((

Skrevet

''

Lutefisk er forøvrig digg det også:)''

Ja, det er godt. Vi er invitert på det om et par uker, og jeg gleder meg skikkelig :)

Heldiggris :)

Skrevet

Lutefisk er en av ytterst få retter jeg bare ikke klarer å spise :-((((

Tror lutefisk er en av de få matrettene man enten elsker eller hater ;)

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Vi har pinnekjøtt, i år blir det både røkt og saltet (jeg spiser røkt), poteter, kålrabistappe og løksaus.

''

Er det vanlig med løksaus til pinnekjøttet der du bor?

Vi har alltid spist pinnekjøttet uten saus, mens broren min (som har gjort ekte vestlending av seg) bruker hvit saus til. Har aldri hørt om noen som bruker løksaus før.

Ja, her jeg bor er det vanlig. Der jeg kommer fra, der er det ikke vanlig med saus i det hele tatt.

Hvit saus har jeg aldri fått servert til, jeg har bodd flere plasser på vestlandet. Det er ofte små variasjoner fra plass til plass. Samme med komla (raspeball), lokale variasjoner.

Jeg har adoptert løksausen, det er faktisk veldig godt. I bunn grunn er det jo egentlig hvit saus med masse løk og kraft oppi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...