Gå til innhold

Julemiddag

Anbefalte innlegg

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1290848674' post='4482253]

Ja, her jeg bor er det vanlig. Der jeg kommer fra, der er det ikke vanlig med saus i det hele tatt.

Hvit saus har jeg aldri fått servert til, jeg har bodd flere plasser på vestlandet. Det er ofte små variasjoner fra plass til plass. Samme med komla (raspeball), lokale variasjoner.

Jeg har adoptert løksausen, det er faktisk veldig godt. I bunn grunn er det jo egentlig hvit saus med masse løk og kraft oppi.

Løksaus er snadder til elgsodd også :)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

9

• frosken

3

• Dorthe

3

• Katt-ja

3

Gjest Shira :o)
Skrevet

Løksaus er snadder til elgsodd også :)

Det kan jeg tenke meg! Det er hjort det går i her i huset, men kanskje det er godt til det også?

Skrevet

Blir en Fjordland tallerken med pinnekjøtt på meg i år også. Den spiser jeg når jeg er sånn passe full i 5-tiden. Jeg går rundt juletreet i 6-tiden. Åpner pakken jeg kjøper til meg selv etter det, så drikker jeg litt til før jeg legger meg.

Hvorfor drar du ikke og feirer jul sammen med andre enslige?

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1290849441' post='4482258]

Det kan jeg tenke meg! Det er hjort det går i her i huset, men kanskje det er godt til det også?

Det er sikkert veldig godt med hjortesodd også :)

Skrevet

Det er sikkert veldig godt med hjortesodd også :)

Har aldri laget sodd jeg faktisk, ikke med hjort i, i allefall.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1290875043' post='4482495]

Har aldri laget sodd jeg faktisk, ikke med hjort i, i allefall.

Det er omtrent som å lage lapskaus, bare at kjøttet og grønnsakene koser seg i kraft i stedet for saus.

Skrevet

Det er omtrent som å lage lapskaus, bare at kjøttet og grønnsakene koser seg i kraft i stedet for saus.

Var det jeg trodde, kan lage med hjort en gang da. :o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1290878969' post='4482571]

Var det jeg trodde, kan lage med hjort en gang da. :o)

Gjør det, også forteller du meg hvordan det smakte :)

Skrevet

Gjør det, også forteller du meg hvordan det smakte :)

Det skal jeg, men smør deg med tålmodighet, jeg gjør svært lite om dagenene nemlig ;o)

Bruner du kjøttet og så koker det, slik at det blir mye kraft, eller bare koker du det? Og så lager det jeg kaller lapskaus da eller?

Når jeg lager lapskaus så bruker jeg en svineknoke som jeg koker i noen timer, bruker så den kraften.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1290935949' post='4483202]

Det skal jeg, men smør deg med tålmodighet, jeg gjør svært lite om dagenene nemlig ;o)

Bruner du kjøttet og så koker det, slik at det blir mye kraft, eller bare koker du det? Og så lager det jeg kaller lapskaus da eller?

Når jeg lager lapskaus så bruker jeg en svineknoke som jeg koker i noen timer, bruker så den kraften.

Nå skal det sies at jeg ikke lager mye sodd selv... Men jeg er veldig flink til å spise svigermor sin ;)

Hun bruner ikke kjøttet, bare koker det, skummer av krafta og lar det stå leeeeeenge. Har i grønnsakene (gulrot og kål hovedsakelig) og krydrer med salt og pepper. Har evt i litt buljong.

Potetene serveres ved siden av, og det samme gjør løksausen som er så utrolig god :)

Og jeg har veldig til tålmodighet - innimellom :)

Skrevet

Nå skal det sies at jeg ikke lager mye sodd selv... Men jeg er veldig flink til å spise svigermor sin ;)

Hun bruner ikke kjøttet, bare koker det, skummer av krafta og lar det stå leeeeeenge. Har i grønnsakene (gulrot og kål hovedsakelig) og krydrer med salt og pepper. Har evt i litt buljong.

Potetene serveres ved siden av, og det samme gjør løksausen som er så utrolig god :)

Og jeg har veldig til tålmodighet - innimellom :)

He he, jeg er også veldig flink til å spise svigermor sine tradisjonelle middager!

Hm, tror kanskje jeg skal prøve å koke det da, må høre med sambo, det er han som er kjøttspesialisten. Jeg er spisespesialisten! ;o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1290944085' post='4483239]

He he, jeg er også veldig flink til å spise svigermor sine tradisjonelle middager!

Hm, tror kanskje jeg skal prøve å koke det da, må høre med sambo, det er han som er kjøttspesialisten. Jeg er spisespesialisten! ;o)

Oppgavefordeling er lurt :)

Her i huset er mannen flink til å tjene penger og jeg er flink til å bruke penger - veldig lurt :) (For meg i alle fall...)

Skrevet

Oppgavefordeling er lurt :)

Her i huset er mannen flink til å tjene penger og jeg er flink til å bruke penger - veldig lurt :) (For meg i alle fall...)

''Her i huset er mannen flink til å tjene penger og jeg er flink til å bruke penger - veldig lurt :) (For meg i alle fall...)

''

Samme her! ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...