Gå til innhold

Damer i burka observert på Karl Johan i jan-91

Anbefalte innlegg

Gjest verinoca
Skrevet

Selvsagt kan du det.

For kamera: du er skjult uansett om du bruker hettegenser/solbriller, motorsykkelhjelm, osv. eller niqab.

For politiet som vil kontrollere deg: man blir bedt om å fjerne det som er foran ansiktet. Hvis kvinnen ikke vil identifisere seg foran en mannlig betjent, så kan hun gjøre det foran en kvinne. Ev. på stasjonen.

''Hvis kvinnen ikke vil identifisere seg foran en mannlig betjent, så kan hun gjøre det foran en kvinne. Ev. på stasjonen.''

Hvilket jo underbygger det jeg sier om at niqab ikke er et tilbehør som kan tas av når og hvor som helst, slik som hjelm og dunjakke kan.

Om alle motorsyklister som ble stoppet kunne kreve å bli tatt med til stasjonen og kun ta av hjelmen foran en betjent av samme kjønn inne på et lukket rom, tror jeg visse påbud ville bli lagt til for å få utstedt motorsykkellappen..

Videoannonse
Annonse
  • Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

54

• morsan

24

• tonie

4

• megler Smekk

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Hvis kvinnen ikke vil identifisere seg foran en mannlig betjent, så kan hun gjøre det foran en kvinne. Ev. på stasjonen.''

Hvilket jo underbygger det jeg sier om at niqab ikke er et tilbehør som kan tas av når og hvor som helst, slik som hjelm og dunjakke kan.

Om alle motorsyklister som ble stoppet kunne kreve å bli tatt med til stasjonen og kun ta av hjelmen foran en betjent av samme kjønn inne på et lukket rom, tror jeg visse påbud ville bli lagt til for å få utstedt motorsykkellappen..

Det er et så ekstremt sjeldent forekommende at en tur på stasjonen neppe er signifikant.

Så det er en god sammenligning, bortsett fra at kvinnens bluferdighet gjør at hun bare ønsker å vise ansiktet foran en annen kvinne.

For oss er det merkelig og gammeldags, men som et samfunn må vi tåle at folk er forskjellige.

Skrevet

Men det presenteres (forbudene i andre land) som et forbud mot å dekke ansiktet.

Og dersom samfunnet skal ha fordeler av dette, må jo forbudet gjelde ALLE som dekker ansiktet, ikke bare muslimer?

Med vennlig hilsen

Jeg orker ikke diskutere dette mer nå, men jeg er uenig med deg i at niqab kan likestilles med solbriller, hettegenser osv.

Skrevet

''det er fremdeles mulig å bruke nylonstrømper ... til andre ting enn bankran. ''

På hodet?

Hvis du insisterer, så! ;-)

Poenget er at siden burka kan tas på rett utenfor banken, så er det ingen bankran som vil bli stoppet av et forbud mot å bære burka.

Med vennlig hilsen

Skrevet

"Hva så" ? Vel, det var du som dro inn bluferdighet. Og dette ga jeg svar på.

Om bluferdighet ikke er relevant så la nå være å dra det inn som et tema.

Foreslår du leser tråden. :-)

Skrevet

Jeg orker ikke diskutere dette mer nå, men jeg er uenig med deg i at niqab kan likestilles med solbriller, hettegenser osv.

Du skal få slippe! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg må innrømme jeg ikke har sett noen med burka på skateboard! :glis:

Med vennlig hilsen

Det har ikke jeg heller, men jeg har sett småjenter med hijab på skateboard ;o)

Gjest verinoca
Skrevet

''Behovet for niqab er mye mer konstant, uavhengig av tid, sted, temperatur, osv.''

Ja, behovet er mer konstant, men hva så? Ville det vært OK å bruke niqab på deltid, si like mange timer som man bruker hettegenser og solbriller?

Premissene her er at du sidestiller niqab med tilbehør. Premissene ligger ikke på greip, altså kan det ikke diskureres på et slikt grunnlag.

Gjest verinoca
Skrevet

Det er et så ekstremt sjeldent forekommende at en tur på stasjonen neppe er signifikant.

Så det er en god sammenligning, bortsett fra at kvinnens bluferdighet gjør at hun bare ønsker å vise ansiktet foran en annen kvinne.

For oss er det merkelig og gammeldags, men som et samfunn må vi tåle at folk er forskjellige.

''For oss er det merkelig og gammeldags, men som et samfunn må vi tåle at folk er forskjellige.''

Det bør gjelde begge veier.

Gjest verinoca
Skrevet

Skriver under her.

Gjest verinoca
Skrevet

Foreslår du leser tråden. :-)

Jeg forholder meg til det som er skrevet som svar til meg.

Skrevet

Premissene her er at du sidestiller niqab med tilbehør. Premissene ligger ikke på greip, altså kan det ikke diskureres på et slikt grunnlag.

Det kan fint sidestilles, og det er nettopp derfor det er så avslørende når folk vil forby niqab på grunn av at det dekker ansiktet, men ikke andre ting som dekker ansiktet.

Gjest Vizzvazz
Skrevet

Solbriller med hettegenser er eksempelet jeg har brukt i mesteparten av tråden.

Sett bakfra er en hettegenser like anonymiserende bakfra som en niqab.

Tsk se alle gangene kjendiser blir gjenkjent, der de har prøvd å dekke seg med både solbriller, sjal i trynet og hatt... så man kan bli gjenkjent jo!

F.eks. Michael Jackson i sin tid! hadde han vært smart hadde han valgt en niquab :)

Gjest verinoca
Skrevet

Det kan fint sidestilles, og det er nettopp derfor det er så avslørende når folk vil forby niqab på grunn av at det dekker ansiktet, men ikke andre ting som dekker ansiktet.

Vel, det er jeg slett ikke enig i, som du nok har fått med deg. Jeg ser derfor ingen poeng i å fortsette diskusjonen, god kveld.

Skrevet

''For oss er det merkelig og gammeldags, men som et samfunn må vi tåle at folk er forskjellige.''

Det bør gjelde begge veier.

''

Det bør gjelde begge veier.''

Det gjør det da. Muslimske kvinner insisterer da ikke at du skal være som dem!

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Har skjønt at du mener det.

Men slik jeg leser svarene her i dag og i mange, mange tråder før, så mener flertallet faktisk det motsatte av deg. (at niqab og solbriller ikke kan likestilles)

Gjest verinoca
Skrevet

''

Det bør gjelde begge veier.''

Det gjør det da. Muslimske kvinner insisterer da ikke at du skal være som dem!

Just saying - på generelt grunnlag.

Skrevet

Har skjønt at du mener det.

Men slik jeg leser svarene her i dag og i mange, mange tråder før, så mener flertallet faktisk det motsatte av deg. (at niqab og solbriller ikke kan likestilles)

Ja, og for 150 år siden mente flertallet i Norge nok at kvinnelig likestilling var utenkelig!

Det er ikke flertallet som avgjør hva som er Sant, men argumenter som brukes til å komme nærmere.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Tsk se alle gangene kjendiser blir gjenkjent, der de har prøvd å dekke seg med både solbriller, sjal i trynet og hatt... så man kan bli gjenkjent jo!

F.eks. Michael Jackson i sin tid! hadde han vært smart hadde han valgt en niquab :)

Man blir gjenkjent i en niqab også! ;-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...