Gå til innhold

Fibromyalgi og utmattelse.


Hønemoren

Anbefalte innlegg

Gjest verinoca

Hei!

Ja siden dette er en psykisk lidelse har denne treningen vist seg meget effektiv, leste om den en gang og skal se om jeg finner den.

Noe virus som gir ME har jeg ikke hørt om, det må være lokale nyheter (Norge) feks finnes ikke denne sykdommen i mange land i Europa, som satser mye mer på forskning enn vi i Norge er kjent for. Men vi har da et trygdesystem som man kan si muliggjør denne sykdommen.

Jeg skal nå se om jeg finner artikkelen om treningen.

Hvis du mener Lightning Process så trenger du ikke lete, det har jeg lest det meste jeg har kommet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Hønemoren

    19

  • Mallan1365381102

    8

  • jubalong70

    5

  • Madelenemie

    5

Gjest verinoca

Hei!

Ja siden dette er en psykisk lidelse har denne treningen vist seg meget effektiv, leste om den en gang og skal se om jeg finner den.

Noe virus som gir ME har jeg ikke hørt om, det må være lokale nyheter (Norge) feks finnes ikke denne sykdommen i mange land i Europa, som satser mye mer på forskning enn vi i Norge er kjent for. Men vi har da et trygdesystem som man kan si muliggjør denne sykdommen.

Jeg skal nå se om jeg finner artikkelen om treningen.

Forøvrig - ME er IKKE en psykisk lidelse. Jeg kan dessverre ikke bruke tid på å diskutere på dette nivået, no offence.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mener jeg

Hei!

Ja siden dette er en psykisk lidelse har denne treningen vist seg meget effektiv, leste om den en gang og skal se om jeg finner den.

Noe virus som gir ME har jeg ikke hørt om, det må være lokale nyheter (Norge) feks finnes ikke denne sykdommen i mange land i Europa, som satser mye mer på forskning enn vi i Norge er kjent for. Men vi har da et trygdesystem som man kan si muliggjør denne sykdommen.

Jeg skal nå se om jeg finner artikkelen om treningen.

Nå generaliserer du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar på å ha kroniske smerter. Man blir fryktelig sliten av det og man kan bli helt utmattet uansett hvilken diagnose man har.

Ja, det er sikkert og visst.

Ikke spesielt vondt noen steder, hele kroppen er i ubalanse, er det noe rart man tenker alvorlig sykdom? Er vel en del nerver med her også vil jeg tro. Har en noe bedre dag innimellom, men lengre mellom hver gang.

Vanskelig å finne medisin som har effekt. Tar Sobril ved behov, men prøver mest mulig å unngå denne sorten. En halv Imovane utpå natta om søvnen helt uteblir.

Håper på utbytte av fotsoneterapien og akupunktur, men vet ikke jeg.....kanskje tidlig å merke noe, kun hatt 3 behandlinger.

Nei, ikke gode dager nå, uroen i kroppen er verst og engstelsen for alvorlig sykdom. Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fibrodama

Det her er jo den verste tida for oss med muskelplager. Beste lindringa er å dra til varmere strøk. Har du badekar kan du ta et deilig varmt bad, eller så får du stå lenge i dusjen. Badstue er også bra, for meg iallefall, hvis det er svømmehall eller treningssenter i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjært barn har mange navn" sies det. Fastlegen min hevder hardnakket at at det FM jeg har. Reumatologen jeg var hos i høst kalte det muskelsmertesyndrom og måtte ikke forveksles med FM.

Det er egentlig det samme hvilken betegnelse man bruker, vondt gjør det uansett og trening bedre IKKE smertene for min del.

To spesialister jeg har vært i kontakt med sier at de bruker Kronisk muskelsmertesyndrom i stedet for fibromyalgi, men at det er akkurat det samme.

Begge overleger på fysikalsk med.avdelinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er sikkert og visst.

Ikke spesielt vondt noen steder, hele kroppen er i ubalanse, er det noe rart man tenker alvorlig sykdom? Er vel en del nerver med her også vil jeg tro. Har en noe bedre dag innimellom, men lengre mellom hver gang.

Vanskelig å finne medisin som har effekt. Tar Sobril ved behov, men prøver mest mulig å unngå denne sorten. En halv Imovane utpå natta om søvnen helt uteblir.

Håper på utbytte av fotsoneterapien og akupunktur, men vet ikke jeg.....kanskje tidlig å merke noe, kun hatt 3 behandlinger.

Nei, ikke gode dager nå, uroen i kroppen er verst og engstelsen for alvorlig sykdom. Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg....

Har du vært på smerteklinikk? Det finnes smerteklinikker som er private, men har avtale.

Jeg er så trøtt for tida og aner ikke hvorfor, men jeg sover og sover og vil helst sove litt til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Ja, det er sikkert og visst.

Ikke spesielt vondt noen steder, hele kroppen er i ubalanse, er det noe rart man tenker alvorlig sykdom? Er vel en del nerver med her også vil jeg tro. Har en noe bedre dag innimellom, men lengre mellom hver gang.

Vanskelig å finne medisin som har effekt. Tar Sobril ved behov, men prøver mest mulig å unngå denne sorten. En halv Imovane utpå natta om søvnen helt uteblir.

Håper på utbytte av fotsoneterapien og akupunktur, men vet ikke jeg.....kanskje tidlig å merke noe, kun hatt 3 behandlinger.

Nei, ikke gode dager nå, uroen i kroppen er verst og engstelsen for alvorlig sykdom. Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg....

En dansk venninne har fibromyalgi, hun har fått epilepsimedisen av legen sin, det er noe de har begynt å gi i Danmark, og det gir en viss lindring av symptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dansk venninne har fibromyalgi, hun har fått epilepsimedisen av legen sin, det er noe de har begynt å gi i Danmark, og det gir en viss lindring av symptomene.

Det er mulig hun har fått Lamictal, det er egentlig en epilepsimedisin men brukes også ved bipolare lidelser. Her i Norge er det ikke så kjent ennå å bruke Lamictal ved FM, min fastlege vil f.eks ikke høre snakk om at dette ( det var en psykolog som foreslo det for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Me og fibro er ikke det samme nei - men på Lillestrøm Helseklinikk finner de ut hva som egentlig er galt med folk som har begge disse diagnosene (eller som har symptomer uten å ha fått noen diagnose).

Men det er dyrt da...

se www.lillestromhelseklinikk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Hei!

Ja siden dette er en psykisk lidelse har denne treningen vist seg meget effektiv, leste om den en gang og skal se om jeg finner den.

Noe virus som gir ME har jeg ikke hørt om, det må være lokale nyheter (Norge) feks finnes ikke denne sykdommen i mange land i Europa, som satser mye mer på forskning enn vi i Norge er kjent for. Men vi har da et trygdesystem som man kan si muliggjør denne sykdommen.

Jeg skal nå se om jeg finner artikkelen om treningen.

Her må du nok lese deg opp litt. Se denne bloggen (hun som har skrevet den er lege med ME)

http://merutt.wordpress.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Hei!

Ja siden dette er en psykisk lidelse har denne treningen vist seg meget effektiv, leste om den en gang og skal se om jeg finner den.

Noe virus som gir ME har jeg ikke hørt om, det må være lokale nyheter (Norge) feks finnes ikke denne sykdommen i mange land i Europa, som satser mye mer på forskning enn vi i Norge er kjent for. Men vi har da et trygdesystem som man kan si muliggjør denne sykdommen.

Jeg skal nå se om jeg finner artikkelen om treningen.

Det er nok LP du mener - den virker ikke på de som virkelig har ME - eller den kan kanskje syntes å virke fordi de skal fornekte alle symptomene, men de fleste får et kraftig tilbakefall.

Og ME er ikke psykisk nei - men fysisk, og forskerne i utlandet, spesielt professor K.Meirleir fra Belgia, har kommet mye lenger enn i Norge. Heldigvis begynner noen i Norge også å reagere nå etter at flesteparten med ME tester positivt på retroviruset XMRV.

Når det er sagt så er det sikkert noen som har fått diagnosen som bare har psykiske symptomer fordi diagnosekriteriene har vært litt forskjellige. Men det er en nevrologisk diagnose. (Hvis det er nevrologisk det heter...)

Det er litt viktig at du er forsiktig med å uttale deg så bastant om ting som du ikke kan så mye om. (Men jeg vet jo at det kommer av Asperger diagnosen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok LP du mener - den virker ikke på de som virkelig har ME - eller den kan kanskje syntes å virke fordi de skal fornekte alle symptomene, men de fleste får et kraftig tilbakefall.

Og ME er ikke psykisk nei - men fysisk, og forskerne i utlandet, spesielt professor K.Meirleir fra Belgia, har kommet mye lenger enn i Norge. Heldigvis begynner noen i Norge også å reagere nå etter at flesteparten med ME tester positivt på retroviruset XMRV.

Når det er sagt så er det sikkert noen som har fått diagnosen som bare har psykiske symptomer fordi diagnosekriteriene har vært litt forskjellige. Men det er en nevrologisk diagnose. (Hvis det er nevrologisk det heter...)

Det er litt viktig at du er forsiktig med å uttale deg så bastant om ting som du ikke kan så mye om. (Men jeg vet jo at det kommer av Asperger diagnosen)

Hei!

Jeg videreformidlet bare hva en foreleser på medisin sa om ME.

Selv har jeg ikke gjort meg så mange flere tanker om denne tilstanden, men jeg tenkte det hørtes fornuftig ut det han sa.

Vel jeg har eksamen nå slik at etter den skal jeg lese meg opp litt for å se om det virkelig er noe annet enn diffuse symptomer på denne tilstanden.

Det er jo fint hvis det kan bli noe mer tydelig hva dette har sin årsak i, jeg husker for en tid tilbake at ant. hadde økt etter noe problemer med noe drikkevann i Bergen, ja så det kan jo hende det skyldes noe...

Jeg mente egentlig ikke å være bastant, men jeg ser at jeg var det, da jeg egentlig ikke har gjort meg opp en gjennomtenkt oppfatning av dette, men som sagt videreformidlet en forelelesrs oppfatning, en meget dyktig lege forøvrig, samt forsker.

Jeg tenkte også da jeg oppdaget dette treningsopplegget som hjalp mange av de verste tilfellene, så vidt jeg forstod, at dette virket veldig psykisk. Og jeg tenkte på stress og så mye som i dag kan virke inn på vår totale helsetilstand og da også det psykiske, som jo henger sammen med det fysiske.

Jeg skal ta dine ord til etterretning, jeg vil da ikke såre noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må du nok lese deg opp litt. Se denne bloggen (hun som har skrevet den er lege med ME)

http://merutt.wordpress.com/

Hei!

:) ja etter min eksamen.

Jeg vet også om en annen lege som har dette, driver en klinikk syns jeg å huske på Kjelsås i Oslo, han har vist gjort mye for ME pasienter, jeg leste en artikkel for mange år siden i A-magasinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå generaliserer du.

Hei!

Ja det gjør jeg.

Men jeg håper du får med deg at dette er oppfatningen til min foreleser og mange andre av dem også, men jeg skal se om jeg får noen bedre oppdatering av mine kunnskaper om dette, men da etter min eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AtHomeMom

To spesialister jeg har vært i kontakt med sier at de bruker Kronisk muskelsmertesyndrom i stedet for fibromyalgi, men at det er akkurat det samme.

Begge overleger på fysikalsk med.avdelinger.

Kronisk muskelsmertesyndrom er gjerne ikke utbredt over hele kroppen til enhver tid, noe det er med fibromyalgi. Ved FM er ett av kriteriene at smertene skal være lokalisert i alle fire kroppskvadrater... Ved kronisk muskelsmertesyndrom er ikke nødvendigvis smertene så utbredt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Hei hei :D

Fybromyalgi eller som det tildags nå heter ME så kan det vises på blodprøver. Det er et spesielt virus (husker ikke hva det heter) som alle med ME har. Mange får det viruset hvis man har hatt kyssesyken.

Har du hatt det?

Med Fybro \ me er det viktig med maten du spiser. Spise sunn mat som ikke varmes i mikroen.

Spiser du sunt?

Trene hver dag, trening gir mer energi. Å begynne å trene er VELDIG tungt, men etter 2 - 3 uker hjelper det og man blir til en viss grad avhengig og trene.

Er man overvektig er det viktig å gå ned i vekt. Å veie for mye sliter på kroppen og gjøre ME`\ fybro værre.

For de som ikke har viruset er det bevist at mennesker med me \ fybro blir bedre av psykologisk hjelp.

Mange får fybro \ me som en tilleggs sykdom. Dvs: at man har en sykdom og dermed får me \ fybro pga dette.

Les denne artikkelen:

http://blogg.aftenposten.no/andersen/2010/12/01/me-en-ordentlig-sykdom/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig hun har fått Lamictal, det er egentlig en epilepsimedisin men brukes også ved bipolare lidelser. Her i Norge er det ikke så kjent ennå å bruke Lamictal ved FM, min fastlege vil f.eks ikke høre snakk om at dette ( det var en psykolog som foreslo det for meg)

Eller kanskje Rivotril (vet ikke om det er helt riktig skrevet)?

Skal visst være muskelavslappende og søvndyssende, brukes også ved epilepsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronisk muskelsmertesyndrom er gjerne ikke utbredt over hele kroppen til enhver tid, noe det er med fibromyalgi. Ved FM er ett av kriteriene at smertene skal være lokalisert i alle fire kroppskvadrater... Ved kronisk muskelsmertesyndrom er ikke nødvendigvis smertene så utbredt...

Mine kroniske smerter er utbredt nok:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...