Gå til innhold

Fibromyalgi og utmattelse.


Hønemoren

Anbefalte innlegg

Gjest AtHomeMom

Mine kroniske smerter er utbredt nok:-(

Joda, jeg sier ikke at du ikke har "nok" smerter, men det er som regel noen symptomer på FM som "mangler" ved kronisk muskelsmertesyndrom. Fm er ikke bare en smertesykdom, det er en hel haug med forskjellige symptomer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Hønemoren

    19

  • Mallan1365381102

    8

  • jubalong70

    5

  • Madelenemie

    5

Gjest MayLynn

Hei!

Jeg videreformidlet bare hva en foreleser på medisin sa om ME.

Selv har jeg ikke gjort meg så mange flere tanker om denne tilstanden, men jeg tenkte det hørtes fornuftig ut det han sa.

Vel jeg har eksamen nå slik at etter den skal jeg lese meg opp litt for å se om det virkelig er noe annet enn diffuse symptomer på denne tilstanden.

Det er jo fint hvis det kan bli noe mer tydelig hva dette har sin årsak i, jeg husker for en tid tilbake at ant. hadde økt etter noe problemer med noe drikkevann i Bergen, ja så det kan jo hende det skyldes noe...

Jeg mente egentlig ikke å være bastant, men jeg ser at jeg var det, da jeg egentlig ikke har gjort meg opp en gjennomtenkt oppfatning av dette, men som sagt videreformidlet en forelelesrs oppfatning, en meget dyktig lege forøvrig, samt forsker.

Jeg tenkte også da jeg oppdaget dette treningsopplegget som hjalp mange av de verste tilfellene, så vidt jeg forstod, at dette virket veldig psykisk. Og jeg tenkte på stress og så mye som i dag kan virke inn på vår totale helsetilstand og da også det psykiske, som jo henger sammen med det fysiske.

Jeg skal ta dine ord til etterretning, jeg vil da ikke såre noen.

Nei jeg forstår at du ikke vil såre noen :-) du virker veldig snill og god. Ville bare informere deg litt om ME og gi deg litt råd om å ikke være for bastant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mallan1365381102

Denne artikkelen bekrefter jo bare det jeg sier.

ME – myalgisk - (fibro)myalgisk

Me og fibro er så og si en og samme sykdom. Alle leger som før ville gitt en pasient diagnosen fibro gir i dag diagnosen me. Sånn er det bare, og dere kan bli irritert på meg. Men da syntes jeg dere skulle gå rundt å kjefte på legene i stede for det er de som sier dette.

Dette med viruset har jeg også nevnt. Dette viruset kommer mange ganger for di som har hatt kyssesyken.

sannsynligheten for at ME har fysiske årsaker (skjønt det er liten tvil om at psykiske aspekter, som stress, har en sammenheng med hvor syk man blir.)

Det psykologiske spiller allså inn og det er derfor mange mirakuløst blir helt friske etter en mestringskurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mallan1365381102

Det er nok LP du mener - den virker ikke på de som virkelig har ME - eller den kan kanskje syntes å virke fordi de skal fornekte alle symptomene, men de fleste får et kraftig tilbakefall.

Og ME er ikke psykisk nei - men fysisk, og forskerne i utlandet, spesielt professor K.Meirleir fra Belgia, har kommet mye lenger enn i Norge. Heldigvis begynner noen i Norge også å reagere nå etter at flesteparten med ME tester positivt på retroviruset XMRV.

Når det er sagt så er det sikkert noen som har fått diagnosen som bare har psykiske symptomer fordi diagnosekriteriene har vært litt forskjellige. Men det er en nevrologisk diagnose. (Hvis det er nevrologisk det heter...)

Det er litt viktig at du er forsiktig med å uttale deg så bastant om ting som du ikke kan så mye om. (Men jeg vet jo at det kommer av Asperger diagnosen)

Aspergers ja, litt patetisk å bruke en tragisk sykdom for å fornærme noen.

Og JEG SA jo at de med ME får påbevist dette viruset. Mange får dette viruset etter kyssesyken og eller fødsel.

JEg har snakket med leger, vært på kurs, min mor jobber som bio ing. på et legesenter og har vært på kurser om dette osv.

Det er BEVIST at MAAAAANGE ME og bibro pasienter blir kirakuløst kurert etter et mestrings kurs.

Og jeg vet hva jeg uttaler meg om. Slutt å gå til personlig angrep på folk når du ikke engang har møtt personen du snakker med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mallan1365381102

''Alle som før fikk diagnosen fibro får i dag diagnosen ME. ''

Tull og tøys. Det diagnostiseres fremdeles fibromyalgi. Jeg kjenner ei som senest fikk den diagnosen i høst. En annen venninne har hatt det i flere år. Jeg kjenner også flere med ME.

Ikke alle hundre prosent. Men de fleste oppdaterte leger vil si ME uansett.

Min mor jobber sammen med mange leger og er selv bio - ing. og har masse kurser å sånn.

Det jeg sier og skriver er ikke egen fantasi, så mener du tull og tøys får du dra landet rundt å kjefte på de allerfleste oppdaterte fastleger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min har antagelig fibromyalgi og sliter spesielt på natta. Hun har tatt mange behandlinger, men uten de store resultatene...

For noen uker siden begynte hun med en ny behandling som hun begynner å tro har svært god effekt! Hun har ikke vært så bra på lenge og sover nå godt om nettene - til tross for at denne tiden av året pleier å være verst.... Nå husker jeg ikke hva behandlingen heter, men jeg skal få spurt henne og gitt deg beskjed... Hører du ikke fra meg så "rop" på meg på meldinger om noen dager (mye å styre med for tida skjønner du ;-))

(Mamma har fått påvist nevrogen sykdom etter undersøkelse på nevrologisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei :D

Fybromyalgi eller som det tildags nå heter ME så kan det vises på blodprøver. Det er et spesielt virus (husker ikke hva det heter) som alle med ME har. Mange får det viruset hvis man har hatt kyssesyken.

Har du hatt det?

Med Fybro \ me er det viktig med maten du spiser. Spise sunn mat som ikke varmes i mikroen.

Spiser du sunt?

Trene hver dag, trening gir mer energi. Å begynne å trene er VELDIG tungt, men etter 2 - 3 uker hjelper det og man blir til en viss grad avhengig og trene.

Er man overvektig er det viktig å gå ned i vekt. Å veie for mye sliter på kroppen og gjøre ME`\ fybro værre.

For de som ikke har viruset er det bevist at mennesker med me \ fybro blir bedre av psykologisk hjelp.

Mange får fybro \ me som en tilleggs sykdom. Dvs: at man har en sykdom og dermed får me \ fybro pga dette.

Moren min har fibromyalgi, men ME har hun garantert ikke ;) Hun gikk av med AFP først nå, etter å ha jobba i barnehage i mange år. Igår hadde hun ni barnebarn hjemme hos seg for julemannbaking og i natt har hun og pappa hatt tre barnebarn på overnatting... Hun er svært aktiv, sprek og med på det meste - så det ville nesten vært en hån mot mennesker med ME å si at min mor har den sykdommen (jeg har sett ME på nært hold...) ;)

Men at mange pasienter kan ha _både_ fibro og ME er sikkert sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Aspergers ja, litt patetisk å bruke en tragisk sykdom for å fornærme noen.

Og JEG SA jo at de med ME får påbevist dette viruset. Mange får dette viruset etter kyssesyken og eller fødsel.

JEg har snakket med leger, vært på kurs, min mor jobber som bio ing. på et legesenter og har vært på kurser om dette osv.

Det er BEVIST at MAAAAANGE ME og bibro pasienter blir kirakuløst kurert etter et mestrings kurs.

Og jeg vet hva jeg uttaler meg om. Slutt å gå til personlig angrep på folk når du ikke engang har møtt personen du snakker med.

Hallo var denne til meg? Du bør kanskje sjekke hvem du svarer...

Madelenemie er da veldig åpen om Aspergerdiagnosen og bruker det til stadighet som forklaring selv!!

Og jeg vet også veldig godt hva jeg uttaler meg om. Enig i at LP kan hjelpe noen til å mestre livet men det kurerer ikke en fysisk sykdom mer enn det kurerer andre fysiske sykdommer som feks kreft.

Dette programmet må du forresten få med deg - handler om ME, LP og XMRV

http://merutt.wordpress.com/2010/12/04/ny-plakat-til-markedsf%c3%b8ring-av-fa-meg-frisk-pa-nrk-13-desember/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Denne artikkelen bekrefter jo bare det jeg sier.

ME – myalgisk - (fibro)myalgisk

Me og fibro er så og si en og samme sykdom. Alle leger som før ville gitt en pasient diagnosen fibro gir i dag diagnosen me. Sånn er det bare, og dere kan bli irritert på meg. Men da syntes jeg dere skulle gå rundt å kjefte på legene i stede for det er de som sier dette.

Dette med viruset har jeg også nevnt. Dette viruset kommer mange ganger for di som har hatt kyssesyken.

sannsynligheten for at ME har fysiske årsaker (skjønt det er liten tvil om at psykiske aspekter, som stress, har en sammenheng med hvor syk man blir.)

Det psykologiske spiller allså inn og det er derfor mange mirakuløst blir helt friske etter en mestringskurs.

at du kan få denne artikkelen til å bli det samme som at fm og me er det samme, ja det skjønner ikke jeg.

jeg har fm, har flere slektninger som har fm. vi har omtrent samme symptomer. har en nevø med me. han har kun trettheten som symptom. jeg ble diagnostisert ved triggerpunkt plassering, bla. min nevø fikk diagnosen ved kun sykehistorien. han har aldri vondt noe sted. og hvis du er så bastant, så gå inn på norges fibromyalgi forbund.no og les om fm. gå deretter inn på me sin side. du vil da få to forskjellige sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Ikke alle hundre prosent. Men de fleste oppdaterte leger vil si ME uansett.

Min mor jobber sammen med mange leger og er selv bio - ing. og har masse kurser å sånn.

Det jeg sier og skriver er ikke egen fantasi, så mener du tull og tøys får du dra landet rundt å kjefte på de allerfleste oppdaterte fastleger

jeg har en veldig oppdatert lege, og han sier jeg har fm. nevner ikke me engang. les om symptomer på nettet, du. så vil du finne forskjellen hvis du ikke kan tro på det folk skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

at du kan få denne artikkelen til å bli det samme som at fm og me er det samme, ja det skjønner ikke jeg.

jeg har fm, har flere slektninger som har fm. vi har omtrent samme symptomer. har en nevø med me. han har kun trettheten som symptom. jeg ble diagnostisert ved triggerpunkt plassering, bla. min nevø fikk diagnosen ved kun sykehistorien. han har aldri vondt noe sted. og hvis du er så bastant, så gå inn på norges fibromyalgi forbund.no og les om fm. gå deretter inn på me sin side. du vil da få to forskjellige sykdommer.

her er forklaring på hva fm dreier seg om:

Fibromyalgi hører inn under muskel-, skjelett- og bindevevs- sykdommer. Sykdommen er kronisk, og hovedsymptomet er smerter i muskulatur og ledd, i såkalte "tenderpoints" (ømme punkter). Sykdommen har diagnosenr. ICD-10 med eget sykdomsnr. M79,7 (brukt ved sykehus). Allmennleger bruker ICPC der fibromyalgi inngår i en sekkediagnose: L18, utbredte muskelsmerter/fibromyalgi.

I tillegg opptrer ofte symptomer som muskelstivhet, utpreget tretthet, søvnforstyrrelser, kraftløshet, hovenfornemmelse, svimmelhet, hodepine og magebesvær. Man vet i dag lite om årsaksammenhengen ved fibromyalgi.

hva som står under me symptomer kan du jo finne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min har antagelig fibromyalgi og sliter spesielt på natta. Hun har tatt mange behandlinger, men uten de store resultatene...

For noen uker siden begynte hun med en ny behandling som hun begynner å tro har svært god effekt! Hun har ikke vært så bra på lenge og sover nå godt om nettene - til tross for at denne tiden av året pleier å være verst.... Nå husker jeg ikke hva behandlingen heter, men jeg skal få spurt henne og gitt deg beskjed... Hører du ikke fra meg så "rop" på meg på meldinger om noen dager (mye å styre med for tida skjønner du ;-))

(Mamma har fått påvist nevrogen sykdom etter undersøkelse på nevrologisk)

Takk togli, høres interessant ut.

Da hører jeg nok fra deg igjen. Ha det bra så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Denne artikkelen bekrefter jo bare det jeg sier.

ME – myalgisk - (fibro)myalgisk

Me og fibro er så og si en og samme sykdom. Alle leger som før ville gitt en pasient diagnosen fibro gir i dag diagnosen me. Sånn er det bare, og dere kan bli irritert på meg. Men da syntes jeg dere skulle gå rundt å kjefte på legene i stede for det er de som sier dette.

Dette med viruset har jeg også nevnt. Dette viruset kommer mange ganger for di som har hatt kyssesyken.

sannsynligheten for at ME har fysiske årsaker (skjønt det er liten tvil om at psykiske aspekter, som stress, har en sammenheng med hvor syk man blir.)

Det psykologiske spiller allså inn og det er derfor mange mirakuløst blir helt friske etter en mestringskurs.

Utrolig at en avisartikkel kan leses og forstås på flere måter, for jeg forsto artikkelen slik at den tilbakeviste dine påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest verinoca

Ikke alle hundre prosent. Men de fleste oppdaterte leger vil si ME uansett.

Min mor jobber sammen med mange leger og er selv bio - ing. og har masse kurser å sånn.

Det jeg sier og skriver er ikke egen fantasi, så mener du tull og tøys får du dra landet rundt å kjefte på de allerfleste oppdaterte fastleger

Mulig det. Men for å si det sånn, jeg har vært hos en del leger selv også, gjennom flere år ifm disse diagnosene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk togli, høres interessant ut.

Da hører jeg nok fra deg igjen. Ha det bra så lenge.

Har sjekka ;)

Det heter biontologi:http://www.pkhelse.com/Biontologi.html

Var hos mamma for en time siden og mamma gjentok at hun ikke har følt seg friskere enn på lenge :) Hun sover endelig godt om natta osv :) Tror hun har tatt tre - fire behandlinger og hun skal ta behandling igjen imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg forstår at du ikke vil såre noen :-) du virker veldig snill og god. Ville bare informere deg litt om ME og gi deg litt råd om å ikke være for bastant.

Hei!

takk for påminnelsen, den var nok riktig, jeg kan være bastant til jeg får tenkt meg om:)

Jeg har nå lest litt mer, er ferdig med eksamen og ser at jeg tok grundig feil hva angår ME,

rart for jeg forholdt meg regelrett til en forelesers ord skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Hei!

takk for påminnelsen, den var nok riktig, jeg kan være bastant til jeg får tenkt meg om:)

Jeg har nå lest litt mer, er ferdig med eksamen og ser at jeg tok grundig feil hva angår ME,

rart for jeg forholdt meg regelrett til en forelesers ord skjønner du.

Nei det er ikke så rart det - det finnes mange leger og forelesere som ikke er oppdaterte på den nyeste forskningen. Og alle er heller ikke enige selv om de har hørt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Minner mye om de samme symptomene jeg har innimellom. Se tråden: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4680544 (Hva kan det være? er overskriften) Jeg har blitt mye bedre med lavkarbo, mye D-vitaminer, EyeQ fiskeolje, B12 og Mg. Og trening etterhvert som jeg har blitt bedre. Men helt frisk er jeg ikke og ingen god diagnose har jeg klart å få til nå.Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei hei :D

Fybromyalgi eller som det tildags nå heter ME så kan det vises på blodprøver. Det er et spesielt virus (husker ikke hva det heter) som alle med ME har. Mange får det viruset hvis man har hatt kyssesyken.

Har du hatt det?

Med Fybro \ me er det viktig med maten du spiser. Spise sunn mat som ikke varmes i mikroen.

Spiser du sunt?

Trene hver dag, trening gir mer energi. Å begynne å trene er VELDIG tungt, men etter 2 - 3 uker hjelper det og man blir til en viss grad avhengig og trene.

Er man overvektig er det viktig å gå ned i vekt. Å veie for mye sliter på kroppen og gjøre ME`\ fybro værre.

For de som ikke har viruset er det bevist at mennesker med me \ fybro blir bedre av psykologisk hjelp.

Mange får fybro \ me som en tilleggs sykdom. Dvs: at man har en sykdom og dermed får me \ fybro pga dette.

Oj, oj, oj så feilinformert du er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tro det var ren bløff, men skulle ikke forundre meg om det var veldig store marginer, og at en kan få tilsvarende gode preparater på apoteket til en rimelig penge.

Men må legge til at dette har jeg ikke mye greie på, ovennevnte er bare antakelser.

Mange vitamin/mineralprodukter som selges på apoteket er ikke av god kvalitet. De er ofte syntetisk tilverket, og pga at det er presset veldig hardt sammen, er biotilgjengeligheten dårlig. Sagt på en dårlig måte - du bæsjer ut det meste før det har rukket å bli tatt opp i kroppen ;)

Jeg mener, som homeopaten til Hønemoren, at maten vi spiser stort sett ikke gir oss den næringen vi trenger. Da er det viktig å tilføre vitaminer, mineraler og sporstoffer, samt omega-3 (om man ikke er flink til å spise mye fet fisk).

Helsekosten har bedre utvalg av vitamineraler av god kvalitet, men man må undersøke litt for å finne hvilke produkter det er verdt å bruke pengene sine på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...