Madelenemie Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Hei! jeg sliter så veldig med denne kalenderen, går tom for ideer for hva jeg kan pakke inn og er redd for slikt som viskelær og blyanter, for da kan barna bli sure, da må jeg legge noe annet inni. Jeg har kjøpt en del sminke til min datter, men dette er dyrt, flax--lodd er sånn passe, men jeg blir litt sånn oppgitt, dette koster meg hvert år mange mange tusen kroner. Noen barn får jo klær (men alle benekter det, men de får det likevel), så i fjor kjøpte jeg klær til min datter fordi hun var så skuffet, jeg hadde kjøpt garn-nøster og hubbyting til henne, men dette ble hun ikke glad for. Det er litt bedre med de minste, men også de får jo spørsmål på skolen om hva de fikk, jeg blir så sliten av dette her. Jeg har kjøpt viskelær med lys, er det nok til min yngste eller må jeg legge i noe mer, jeg har ingen å spørre. Jeg vil jo de skal bli glade i morgen og ikke sure, jeg kan ikke kjøpe en stor gave hver dag, da det jo blir en formue og min mann blir irritert på disse astronomiske kalender-budsjettene. Han er streng, men jeg gir litt etter for presset. Det er et forferdelig press på store gaver, klær, sminke, leker osv... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Hvis ikke ungene blir glade for det som er i julekalenderen, så bør de ikke få julekalender. Rett og slett. Nå vet ikke jeg hvor mange barn du har, men det høres ut som det er minst 3 (min datter + de minste tyder på det). Da er det ikke helt unaturlig at de deler litt på en pakkekalender, og at de eventuelt har en ferdigkjøpt kalender som er "bare sin". I kalenderen er det veldig fint å legge f.eks. lego, kjøpe en pakke og dele opp over flere dager. Eller puslespill. Eller lekemat. Altså, slike ting man vet at ungene er glad i, det kan godt brukes selv om det koster litt mer når man deler opp over flere dager. Pakkekalenderen har mistet litt av sjarmen, synes jeg, når alt handler om innholdet og dets pris. Poenget med kalender er å telle ned til jul, ikke å få 24 julegaver ekstra. Du kan jo spørre her inne hva folk har puttet i årets julekalendre, så får du kanskje noen tips? Min 8-årige jente får: - prompepute (!) - lekemat oppdelt over 3 ulike dager - vaskekluter (over 2 dager) som utvider seg i vann - 2 viskelær - godteri på lørdager (2 seigmenn og 2 sjokoladebiter) - 2 x refleks - 2 x små "sminkebokser", den ene med speil - 2 x flaxlodd - klipsøredobber på julekvelden (det hadde hun fått som gave på kvelden om hun ikke hadde kalender) Snittprisen pr. gave ligger i år på snaut 17 kroner, og det er greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Jøsses!! Jeg innrømmer at jeg blir helt matt når jeg leser dette her.... Mine unger er storfornøyde uansett hva de får i kalenderen, så jeg skal aldri kalle dem bortskjemte mer Her ville de ha kindereggkalender i år og det fikk de Jeg synes du skal si til ungene at det ikke blir kalender i år fordi de uansett ikke blir fornøyde med innholdet! De kommer til å protestere, og da kan du få dem til å akseptere små, rimelige gaver mot at de viser takknemmelighet. Jeg hadde nekta å innfri ungenes ønsker dersom de var så misfornøyde. Det får da være grenser :-/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Jeg må tilstå at jeg er usikker på om du kødder eller om du er seriøs. Hadde mine unger vært så utakknemlige for kalendergavene hadde de fått klare seg med en sjokoladekalender med en tier, evt. ikke fått kalender i det hele tatt. Enkelt og greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Min minste er 14 og jeg synes han er for stor til pakkekalender. Men så fikk jeg ideen her om adventskalender, dvs at han får en pakke hver søndag når vi tenner lys. Denne søndagen fikk han elektrisk tannbørste. Ved siden av den fikk han en vanlig sjokoladekalender til 10 kr. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verinoca Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Nå er nok mine unger yngre enn dine, men vet du hva - jeg tar overhodet ikke mye misnøye før hele pakkekalenderen fjernes! Nå skal det sies at vi sliter med den enes mer eller mindre konstante misnøye og klaging på det aller meste for tida, men pakkekalender har vi ikke hatt på 2 år - av den enkle grunn at hver pakke som ble åpnet skapte surv og klag og "åååh, nei, ikke sånn, det er jo så kjeeeeedelig!!" Nå har jeg forsøkt meg igjen, men det er ikke dyre gaver. Jeg kjøper små esker med f.eks leker, og deler dem opp i flere smågaver. En liten sjokolade på lørdagene. En julepynt-ting et par dager. Det skal ikke koste tusenvis av kroner. Men er det null takknemlighet og glede over kalender, er det heller ingen vits å fortsette med tradisjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Hvis ikke ungene blir glade for det som er i julekalenderen, så bør de ikke få julekalender. Rett og slett. Nå vet ikke jeg hvor mange barn du har, men det høres ut som det er minst 3 (min datter + de minste tyder på det). Da er det ikke helt unaturlig at de deler litt på en pakkekalender, og at de eventuelt har en ferdigkjøpt kalender som er "bare sin". I kalenderen er det veldig fint å legge f.eks. lego, kjøpe en pakke og dele opp over flere dager. Eller puslespill. Eller lekemat. Altså, slike ting man vet at ungene er glad i, det kan godt brukes selv om det koster litt mer når man deler opp over flere dager. Pakkekalenderen har mistet litt av sjarmen, synes jeg, når alt handler om innholdet og dets pris. Poenget med kalender er å telle ned til jul, ikke å få 24 julegaver ekstra. Du kan jo spørre her inne hva folk har puttet i årets julekalendre, så får du kanskje noen tips? Min 8-årige jente får: - prompepute (!) - lekemat oppdelt over 3 ulike dager - vaskekluter (over 2 dager) som utvider seg i vann - 2 viskelær - godteri på lørdager (2 seigmenn og 2 sjokoladebiter) - 2 x refleks - 2 x små "sminkebokser", den ene med speil - 2 x flaxlodd - klipsøredobber på julekvelden (det hadde hun fått som gave på kvelden om hun ikke hadde kalender) Snittprisen pr. gave ligger i år på snaut 17 kroner, og det er greit. Hei! takk for tips. Jeg har 5 barn og julekalender er et stort budsjett fordi jeg gir etter og ser at andre får julegaver hver dag, snittprisen tørr jeg ikke tenke på, jeg har brukt hello kitty godteri, flere dager, men selv det er dyrt. Sminke og mascare til eldste koster jo masse bare det. Det ubahagelige er at min mann og jeg ikke er enige, han mener som deg og jeg syns så synd på min datter når jenter får levis bukser, topper og sko osv i kalender gaver. Jeg er ikke uenig med deg, jeg har prøvd å forklare nettopp det at det er nedtelling og ikke 24 julegaver X 5 som henger på kalenderen. (henger gjør det jo ikke, da det blir et pakkehav, men ligger i kurver osv...) Det er bare så vanskelig når forventnigene blir så store. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Min minste er 14 og jeg synes han er for stor til pakkekalender. Men så fikk jeg ideen her om adventskalender, dvs at han får en pakke hver søndag når vi tenner lys. Denne søndagen fikk han elektrisk tannbørste. Ved siden av den fikk han en vanlig sjokoladekalender til 10 kr. Hei! Det tipset skal jeg ta til meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verinoca Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Hei! takk for tips. Jeg har 5 barn og julekalender er et stort budsjett fordi jeg gir etter og ser at andre får julegaver hver dag, snittprisen tørr jeg ikke tenke på, jeg har brukt hello kitty godteri, flere dager, men selv det er dyrt. Sminke og mascare til eldste koster jo masse bare det. Det ubahagelige er at min mann og jeg ikke er enige, han mener som deg og jeg syns så synd på min datter når jenter får levis bukser, topper og sko osv i kalender gaver. Jeg er ikke uenig med deg, jeg har prøvd å forklare nettopp det at det er nedtelling og ikke 24 julegaver X 5 som henger på kalenderen. (henger gjør det jo ikke, da det blir et pakkehav, men ligger i kurver osv...) Det er bare så vanskelig når forventnigene blir så store. Skjønner deg bedre når jeg ser du har 5 barn! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Hei! Ja barna er så glade gjennom året, men så er det noen da som ikke takler å få gaver til 20. kr- Skal en ha til 50 eller 100, må jo neste få det osv... Jeg syns det er litt pinlig å skrive dette, men jeg har forsøkt å holde igjen, men jeg ser jo hva andre foreldre gjør, hva de sier er en helt annen ting. Jeg spurte noen av min datters venninner i fjor fordi jeg ble sjokkert over klær i gaver, nå er hun 11, men jo det stemte de fikk klær, ulike plagg, kosmetikk, parfyme osv... Men jeg skal tenke på dette for jeg syns dette nesten ruinerer meg hvert år. og jeg syns det er noe grunnleggende galt med så store krav. Vi bor i et skikkelig snobbeområdet, men vi er ikke så rike som andre, men uansett syns jeg det er noen verdier som blir gale når adventskalenderen tar så til de grader av. Vi har i tillegg andre verdier, men min datter er både snobbete og en materialist blitt, men hun er også en god jente altså, men jeg måtte feks kjøpe UGS til henne til 2400. kr nå fordi alle har det og det er ingen overdrivelse. Jeg klarer ikke å la henne gå uten de noe av det som vennene har, hun er den som får minst av venninner, men jeg sier det er fordi hun har mange søsken, hun akspeterer det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Jeg er helt enig i at presset kan bli stort når man hører hva enkelte får i kalenderen av DS-spill og klær og alskens. Min er 9 år, og de fleste kompisene har ikke diger kalender med dyre ting, så det er jo bra. Men det er stor forskjell på hva barn og ungdommer får i julegaver også, verden er ikke rettferdig uansett - punktum. Her i huset tviholder jeg på en _liten_ pakkekalender, med små ting og godteri. Tingene i år er feks en liten penn som ser ut som en hund, viskelær, godteri (eks en liten pastilleske, en sjokoladepenge, en kjærlighet på pinne osv, ikke store dyre godterier), en liten kube med gangetabellen på (han driver og lærer seg gangetabellen, så selv om den kostet litt mer syns jeg den gikk an, den er nyttig på skolen også), små dyreformede skumbadgreier til å ha i badekaret, en bok på julaften (men den hadde han nok fått på kvelden hvis vi ikke hadde kalenderen). En venninne med to barn legger i små godterier, en underbukse, ullsokker, hårstrikk osv, der er det heller ikke store dyre ting som gjelder. Det har vært tendenser her også til litt sånn forsiktig hinting om kjedelige pakker, litt fordi det er lett for at forventningene blir skrudd litt opp, men da er det foten rett ned og trusler om å droppe hele kalenderen neste år. Jeg vil ikke ha 24 julegaver ekstra, det blir utidig. Jeg passer på å holde det på et fornuftig nivå ved å være tydelig på at det ikke er store ting. Dersom det blir press om at "alle de andre får" er min kommentar at verden er urettferdig, og at dersom min pakkekalender ikke er bra nok blir det ingen pakkekalender. Jeg syns du er veldig snill med barna, men problemet er jo at noen av dem tydeligvis bare øker presset på deg, og satser på at du skal få dårlig samvittighet hvis de blir skuffet. Hvis det er sånn at de begynner å bli så store at disse små dilletingene ikke er gøy (og det kan jeg jo til en viss grad skjønne) syns jeg tipset om å slå sammen kalenderen til noen få "adventssøndagsgaver" var ganske lurt, hvis de er med på den. Mange mange tusen kroner i adventskalender hører ingen steder hjemme. Da må det blir trangt budsjett til julegaver? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Tror barna dine er store nok til å forstå at de ikke kan få dyre gaver i kalenderen. Hadde et innlegg lenger ned om at jeg var ferdig med årets tre kallendere. Tror totalprisen for alle tre havnet på ca. 500- 600,-. Eldste vår er 11 1/2. Pakkekalenderen er småting (sjokolader, tyggis, klistremerke, refleks, blyant osv.) Klær og annet de trenger får de ved behov og til jul/ bursdag. Vi hadde egentlig hatt råd til snobbete vaner, men er overhode ikke der. Har stort sett fornuftige venner og bekjente. Noen få får "det de peker på". Vi er nøye med å snakke om hva vi trenger, hvor heldige vi er som faktisk har alt vi trenger og vel så det- og at alle ikke er like heldige. I fjor hadde jeg mer overskudd og la inn 5- 6 opplevelser istedenfor gaver. (Bake pepperkaker, lage lussekatter, gå med lommelykt i skogen. osv.) Barna elsket det! Håper du klarer å snakke med dine barn slik at de ikke blir ufordragelig snobber som sliter ut foreldrene og ender i en gjeldsspiral. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Min minste er 14 og jeg synes han er for stor til pakkekalender. Men så fikk jeg ideen her om adventskalender, dvs at han får en pakke hver søndag når vi tenner lys. Denne søndagen fikk han elektrisk tannbørste. Ved siden av den fikk han en vanlig sjokoladekalender til 10 kr. Jeg synes det høres ut som en koselig og god løsning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Jeg er helt enig i at presset kan bli stort når man hører hva enkelte får i kalenderen av DS-spill og klær og alskens. Min er 9 år, og de fleste kompisene har ikke diger kalender med dyre ting, så det er jo bra. Men det er stor forskjell på hva barn og ungdommer får i julegaver også, verden er ikke rettferdig uansett - punktum. Her i huset tviholder jeg på en _liten_ pakkekalender, med små ting og godteri. Tingene i år er feks en liten penn som ser ut som en hund, viskelær, godteri (eks en liten pastilleske, en sjokoladepenge, en kjærlighet på pinne osv, ikke store dyre godterier), en liten kube med gangetabellen på (han driver og lærer seg gangetabellen, så selv om den kostet litt mer syns jeg den gikk an, den er nyttig på skolen også), små dyreformede skumbadgreier til å ha i badekaret, en bok på julaften (men den hadde han nok fått på kvelden hvis vi ikke hadde kalenderen). En venninne med to barn legger i små godterier, en underbukse, ullsokker, hårstrikk osv, der er det heller ikke store dyre ting som gjelder. Det har vært tendenser her også til litt sånn forsiktig hinting om kjedelige pakker, litt fordi det er lett for at forventningene blir skrudd litt opp, men da er det foten rett ned og trusler om å droppe hele kalenderen neste år. Jeg vil ikke ha 24 julegaver ekstra, det blir utidig. Jeg passer på å holde det på et fornuftig nivå ved å være tydelig på at det ikke er store ting. Dersom det blir press om at "alle de andre får" er min kommentar at verden er urettferdig, og at dersom min pakkekalender ikke er bra nok blir det ingen pakkekalender. Jeg syns du er veldig snill med barna, men problemet er jo at noen av dem tydeligvis bare øker presset på deg, og satser på at du skal få dårlig samvittighet hvis de blir skuffet. Hvis det er sånn at de begynner å bli så store at disse små dilletingene ikke er gøy (og det kan jeg jo til en viss grad skjønne) syns jeg tipset om å slå sammen kalenderen til noen få "adventssøndagsgaver" var ganske lurt, hvis de er med på den. Mange mange tusen kroner i adventskalender hører ingen steder hjemme. Da må det blir trangt budsjett til julegaver? :-) '' En venninne med to barn legger i små godterier, en underbukse, '' Akkurat truser har jeg unngått for jeg husker selv fra jeg gikk på skolen og fikk truse i kalenderen... Det ble jo spurt på skolen dagen etter hva man hadde fått og det var dødspinlig å ha fått truser altså! *hehe* Men det er mulig det er annerledes i dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Hei! Ja barna er så glade gjennom året, men så er det noen da som ikke takler å få gaver til 20. kr- Skal en ha til 50 eller 100, må jo neste få det osv... Jeg syns det er litt pinlig å skrive dette, men jeg har forsøkt å holde igjen, men jeg ser jo hva andre foreldre gjør, hva de sier er en helt annen ting. Jeg spurte noen av min datters venninner i fjor fordi jeg ble sjokkert over klær i gaver, nå er hun 11, men jo det stemte de fikk klær, ulike plagg, kosmetikk, parfyme osv... Men jeg skal tenke på dette for jeg syns dette nesten ruinerer meg hvert år. og jeg syns det er noe grunnleggende galt med så store krav. Vi bor i et skikkelig snobbeområdet, men vi er ikke så rike som andre, men uansett syns jeg det er noen verdier som blir gale når adventskalenderen tar så til de grader av. Vi har i tillegg andre verdier, men min datter er både snobbete og en materialist blitt, men hun er også en god jente altså, men jeg måtte feks kjøpe UGS til henne til 2400. kr nå fordi alle har det og det er ingen overdrivelse. Jeg klarer ikke å la henne gå uten de noe av det som vennene har, hun er den som får minst av venninner, men jeg sier det er fordi hun har mange søsken, hun akspeterer det. Jeg hadde blitt skikkelig provosert av unger som forventer store gaver på denne måten og ikke viser glede over mindre ting. De er såpass store at de burde forstå dette sjøl, samme hvor snobbete nabolaget er. Tror jeg hadde blitt relativt trassig, og kunne heller funnet på å anskaffe et fadderbarn fra et utviklingsland i stedet for hele kalenderopplegget. Så kunne de heller lese litt om store deler av verdens befolkning som ikke har tilgang på reint vann og skolegang og skamme seg litt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Jeg er helt enig i at presset kan bli stort når man hører hva enkelte får i kalenderen av DS-spill og klær og alskens. Min er 9 år, og de fleste kompisene har ikke diger kalender med dyre ting, så det er jo bra. Men det er stor forskjell på hva barn og ungdommer får i julegaver også, verden er ikke rettferdig uansett - punktum. Her i huset tviholder jeg på en _liten_ pakkekalender, med små ting og godteri. Tingene i år er feks en liten penn som ser ut som en hund, viskelær, godteri (eks en liten pastilleske, en sjokoladepenge, en kjærlighet på pinne osv, ikke store dyre godterier), en liten kube med gangetabellen på (han driver og lærer seg gangetabellen, så selv om den kostet litt mer syns jeg den gikk an, den er nyttig på skolen også), små dyreformede skumbadgreier til å ha i badekaret, en bok på julaften (men den hadde han nok fått på kvelden hvis vi ikke hadde kalenderen). En venninne med to barn legger i små godterier, en underbukse, ullsokker, hårstrikk osv, der er det heller ikke store dyre ting som gjelder. Det har vært tendenser her også til litt sånn forsiktig hinting om kjedelige pakker, litt fordi det er lett for at forventningene blir skrudd litt opp, men da er det foten rett ned og trusler om å droppe hele kalenderen neste år. Jeg vil ikke ha 24 julegaver ekstra, det blir utidig. Jeg passer på å holde det på et fornuftig nivå ved å være tydelig på at det ikke er store ting. Dersom det blir press om at "alle de andre får" er min kommentar at verden er urettferdig, og at dersom min pakkekalender ikke er bra nok blir det ingen pakkekalender. Jeg syns du er veldig snill med barna, men problemet er jo at noen av dem tydeligvis bare øker presset på deg, og satser på at du skal få dårlig samvittighet hvis de blir skuffet. Hvis det er sånn at de begynner å bli så store at disse små dilletingene ikke er gøy (og det kan jeg jo til en viss grad skjønne) syns jeg tipset om å slå sammen kalenderen til noen få "adventssøndagsgaver" var ganske lurt, hvis de er med på den. Mange mange tusen kroner i adventskalender hører ingen steder hjemme. Da må det blir trangt budsjett til julegaver? :-) Hei! Ja takk for at du forstår at jeg føler på presset. Når det gjelder julegaver så får de ikke for mer enn 2000.kr hver tror jeg, men venninner får lap-top (mac) osv... vi kan ikke følge opp det der, dessuten syns min mann det er nok, men jeg skjønner jo godt at det ikke er lett å fortelle hva man har fått i julegave, når andre får gaver rundt 10 000 eller mer av foreldrene. Jeg tror min datter begynner å bli litt kravstor, min mann sier det er min feil og kanskje det er det, for hun spurte meg en dag hva hun skulle få i konfirmasjonsgave, hun venter på det, går med eldre barn på skolen og har hørt hva eldre søsken av venner fikk i konfirmasjonsgave. Jeg svarte, jeg setter av penger til bunad, hun fikk sjokk og sa "Hva får jeg ikke noe mer", jeg blir litt lei meg, fordi vi har ikke forutsetninger til å sette inn en større sum til henne, bunad er dyrt å så sydd, vi har 5 barn og jeg var aldri selv sånn, så dette er helt nytt for meg. Det ille er også at min mann kan bli sint på meg fordi jeg gir etter, han sier de ikke lærer verdier av og bli matet med penger. Det er ikke sant at jeg mater henne med penger, men jeg har problemer med å si nei, når hun presser meg, fordi jeg syns hun argumentere bra for hvorfor hun trenger penger. det er alltid meg de hun kommer til med ønsker, slik at min mann får liksom ikke befatning med det. Det er lett å bare si at man skal nekte barna osv... de føler jo også på presset. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerbris Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Formålet med kalender er jo IKKE at julaften skal være hver dag fra 1.-24. desember. Her i huset får de litt ymse småtteri.. Noe de trenger (blyanter, saks, tape, sokker, dusjsåpe etc.) så fyller jeg på med godteri osv.. I fjor fikk de penger, tilsvarende dato (12. desember = 12 kr.,,) Eldste er 14, og ønsker seg sminke, så da fant jeg en pakke med flere sminker i, delte opp og vips.. Ikke var det dyrt heller.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Jeg hadde blitt skikkelig provosert av unger som forventer store gaver på denne måten og ikke viser glede over mindre ting. De er såpass store at de burde forstå dette sjøl, samme hvor snobbete nabolaget er. Tror jeg hadde blitt relativt trassig, og kunne heller funnet på å anskaffe et fadderbarn fra et utviklingsland i stedet for hele kalenderopplegget. Så kunne de heller lese litt om store deler av verdens befolkning som ikke har tilgang på reint vann og skolegang og skamme seg litt. Vi gir fast hver mnd til Unicef + at ungene til jul får en "gave" derfra. I fjor fikk de henholdsvis 100 blyanter og 4 skolebøker og det var det første jentungen skrev om da de skulle skrive om jula på skolen på nyåret. ) I år blir det 100 skrivebøker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Tror barna dine er store nok til å forstå at de ikke kan få dyre gaver i kalenderen. Hadde et innlegg lenger ned om at jeg var ferdig med årets tre kallendere. Tror totalprisen for alle tre havnet på ca. 500- 600,-. Eldste vår er 11 1/2. Pakkekalenderen er småting (sjokolader, tyggis, klistremerke, refleks, blyant osv.) Klær og annet de trenger får de ved behov og til jul/ bursdag. Vi hadde egentlig hatt råd til snobbete vaner, men er overhode ikke der. Har stort sett fornuftige venner og bekjente. Noen få får "det de peker på". Vi er nøye med å snakke om hva vi trenger, hvor heldige vi er som faktisk har alt vi trenger og vel så det- og at alle ikke er like heldige. I fjor hadde jeg mer overskudd og la inn 5- 6 opplevelser istedenfor gaver. (Bake pepperkaker, lage lussekatter, gå med lommelykt i skogen. osv.) Barna elsket det! Håper du klarer å snakke med dine barn slik at de ikke blir ufordragelig snobber som sliter ut foreldrene og ender i en gjeldsspiral. Hei! ja det er vel spesielt min datter dette gjelder, det er vanskelig å holde igjen da venninner alle har svært dyre klær og PC er m.m. De andre er yngre og har andre venner, jeg håper det ikke blir sånn. Jeg har forsøkt å snakke med henne, men det er ikke lett når andre får så dyre gaver. Skuffelsen min var stor i hjor, da foreldre som hadde snakket høyt på foreldremøte mot press og merkeklær (min mann fortalte meg) var nettopp de som slo alle i kalendergaver og julegaver, det er lett å si en ting å gjøre noe annet. Jeg liker bedre at man innrømmer hvordan det er blitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Formålet med kalender er jo IKKE at julaften skal være hver dag fra 1.-24. desember. Her i huset får de litt ymse småtteri.. Noe de trenger (blyanter, saks, tape, sokker, dusjsåpe etc.) så fyller jeg på med godteri osv.. I fjor fikk de penger, tilsvarende dato (12. desember = 12 kr.,,) Eldste er 14, og ønsker seg sminke, så da fant jeg en pakke med flere sminker i, delte opp og vips.. Ikke var det dyrt heller.. Hei! takk for tips. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.