Gå til innhold

Pakkekalender

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden

Hei!

det gjelder i hovedsak min datter. Hun er ikke egentlig bortskjemt bare preget av hva venninner får.

Også er det også den sak, at mens jeg aldri lekte med andre barn i noen stor grad eller var en gjennomsnittlig tenåring, så er jeg kanskje mer glad enn andre for at min datter er helt normal, skjønner seg på klær, moter, venninner m.m, da blir det lettere å gi etter.

Men det er det sikkert ikke så lett å forstå. Noen søstre var innom i sted med sin julekalender, den er en sånn om å gjøre kjærlighetsgjerninger, jeg elsker den får den hvert år, jeg ble på et sett flau inni meg over all innpakkingen og styret jeg holder på med. De kom til oss forrige bursdag og søster sa til meg, dere gir så dyre gaver vi gjør ikke det i mitt land, ja jeg ble flau, hadde ingen ord og følte meg bare som en synder som har falt dypt, noe sånt, jeg tenkte hvor er den fromme, askestiske nonnen i meg blitt av? Jeg vet ikke, jeg vil bare at barna skal være glade, ha alt, men ikke bli bortskjemte heller....

'' følte meg bare som en synder som har falt dypt, noe sånt, jeg tenkte hvor er den fromme, askestiske nonnen i meg blitt av?''

Du får meg mange ganger til å trekke på smilebåndet. Du er flink til å skrive ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

26

• morsan

9

• Lillemus

5

• Parasoll

3

Mest aktive i denne tråden

Forstår at du føler deg presset. Tror nesten jeg hadde flyttet til et mer normalt nabolag jeg....

Hei!

ja min mann har tullet med det i blant,

vi er ikke rike, men naboene våre er jo det, og de kan snakke nøysomhet, men i praksis står deres forbruk i forhold til inntekt. Jeg kan forstå det, men saken er at det blir et press, som sikkert ikke bare vi føler på.

Som sagt, det er stor forskjell fra privatskolen,der kommer barn fra forskjellige områder, fra forskjellige tradisjoner/kulturer og det hjelper. Her vi bor er det bare nordmenn som bor, og de har adventskalender-tradisjoner.

Jeg stiller vel mere spørsmål ved det også fordi en ting er om man økonomisk klarer det, men en annen ting er jo hvordan det påvirker barna. men vi har holdt igjen og holdt igjen, i fjor byttet jeg ut en del adventsgaver etter at jeg fikk høre hva venninner fikk. da fikk hun jo ikke klær hver dag, men sånn en gang inni mellom, men jeg syns egentlig hele adventskalender styret ikke er så greit.

Jeg hadde likt å skrive historier til barna hver dag, men hvem ville blitt glad for det, i dag, når andre får ting som kan vises frem.

Dessuten hender det jeg skriver historier til barna, så de er jo vant til det også, men ikke julehistorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et dilemma, jeg er helt med på det. Problemet er foreldrene i nærmiljøet som tydeligvis enten har penger _nok_ eller bare _later_ som de har penger nok, og som lar barna få alt de peker på. Det kan være veldig vanskelig å stå imot, fordi man er redd for at barna skal falle utenfor. Det er ikke bare du som har det problemet, jeg har hørt av noen jeg kjenner som bor et veldig "dyrt" sted, at det er mange som gir etter for presset som egentlig ikke har råd til det.

Men jeg tror at hvis du klarer å forklare grunnen til at hun ikke kan få like mye som vennene, på en god og konstruktiv måte, må hun bare godta at sånn er det. Hun blir nok veldig sur og viser tydelig misnøye der og da, men kanskje hun skjønner mer enn du tror, og tar det til seg likevel? En strategi gjentas gjerne hvis den har virket før, og sutring har jo virket før for henne ;-)

Lykke til, jeg skulle ønske flere kunne tatt en sånn gjennomgang av holdninger og forventninger og prøvd å rydde opp litt. Dessverre er det nok veldig mange som bare skuler til hva naboene gjør, og som bruker barna sine til å vise omverden hvor vellykkede de er som kan gi dem sånne gaver hele tiden. Jeg tror ikke det er sunt for barna, og jeg tror de gjør dem en bjørnetjeneste....

Jeg har til og med hørt om foreldre som er så redde for at barna skal falle utenfor at de har tatt opp lån for å kjøpe de "riktige" skiene osv til dem. Men jeg tror ærlig talt at det skal mer til for å falle utenfor enn bare at de ikke har riktig merke på skiene... Stakkars folk sier jeg da... Men det er vel lett for meg å si, jeg som aldri har brydd meg om hva slags bil naboen har, eller om noen syns mitt gamle ombygde hytte-hus ikke er "fint nok" ;-) Det har nok også litt med hvor trygg man er på seg selv som person, om man lar ting være ting og ikke tror at verden raser sammen hvis man ikke har det siste og beste og nyeste å vise fram til naboene.

Det er en fin ting at du blir glad av å gi dem gaver da, det er jo hyggelig å glede dem :-) Og de setter sikkert pris på å få belønning når de gjør noe bra :-) Problemet oppstår hvis det blir så mye og ofte at det blir en selvfølge, og at de begynner å forvente å få noe hele tiden, for da kan det lett slå tilbake og forventningene bli umulige å innfri. Det er da det blir vanskelig....

Beklager at det blir så langt svar, jeg blir litt engasjert :-))

Hei.

Takk for ditt lange svar og forståelse.

Ja jeg vet at våre naboer tjener bra fordi min mann sjekker skattelistene:) Han liker det, også får jeg høre.

Jeg syns det er helt i orden at man er rik og tjener penger, men man kunne jo likevel la adventskalender være adventskalender og nedtelling til jul.

Fordi julen er jo mer enn gaver egentlig.

Ja det er forventningene det er noe galt med til julekalender, men jeg ser jo det gjelder flere enn oss.

Nå begynner en del gaver å komme på plass, litt sminke, flaxlodd, godterier, kinobilletter, viskelær som lyser, skjerf osv...:)

Takk for utveksling av erfaring og tanker rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg vet ikke om jeg har noen råd som kan passe for deg, for ikke har jeg fem barn, ikke bor jeg i et nabolag med folk som er betydelig rikere enn meg/oss, og ikke har jeg en (utakknemlig?) datter! :-)

Men dette er litt om slik jeg har gjort det i pakkekalender til dette ene barnet som vi har:

De aller fleste dagene har det vært billige ting, tilpasset alder og interesser. Alt fra det å kjøpe en stor billig pose med figurer og spre dem utover til blyanter til ymse moro-saker slik som prompepute og annet.

Men innimellom (noen helgedager) har det kommet dyrere gaver, men da har det typisk vært ting som vil ville kjøpt uansett, f eks en dvd eller en bok. For vårt barn har ihvertfall denne taktikken vært vellykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' følte meg bare som en synder som har falt dypt, noe sånt, jeg tenkte hvor er den fromme, askestiske nonnen i meg blitt av?''

Du får meg mange ganger til å trekke på smilebåndet. Du er flink til å skrive ;-)

:)

Takk:) det var spontant hva jeg følte inni meg vet du når mine fromme medsøstre stikker innom en kveld og hilser på en søster som har falt i synden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ja jeg vet at våre naboer tjener bra fordi min mann sjekker skattelistene:) Han liker det, også får jeg høre.

Jeg syns det er helt i orden at man er rik og tjener penger, men man kunne jo likevel la adventskalender være adventskalender og nedtelling til jul.

Ja det er forventningene det er noe galt med til julekalender, men jeg ser jo det gjelder flere enn oss.

Nå begynner en del gaver å komme på plass, litt sminke, flaxlodd, godterier, kinobilletter, viskelær som lyser, skjerf osv...:)

'' fordi min mann sjekker skattelistene:)''

Ville bare si at dersom noen av naboene er medeiere i deltakerlignede selskaper (ANS, KS, DA osv), vil skattelistene "lyve". Dette fordi deler av inntekten dobbeltbeskattes.

Eks: Vedkommende har en næringsinntekt på 1 million, og så bestemmer reglene og en særskilt utregning at man skal ta med 600 000 av denne inntekten én gang til ved beregningen av skatt, og dermed står man oppført med 1,6 mill i skattelista. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg vet ikke om jeg har noen råd som kan passe for deg, for ikke har jeg fem barn, ikke bor jeg i et nabolag med folk som er betydelig rikere enn meg/oss, og ikke har jeg en (utakknemlig?) datter! :-)

Men dette er litt om slik jeg har gjort det i pakkekalender til dette ene barnet som vi har:

De aller fleste dagene har det vært billige ting, tilpasset alder og interesser. Alt fra det å kjøpe en stor billig pose med figurer og spre dem utover til blyanter til ymse moro-saker slik som prompepute og annet.

Men innimellom (noen helgedager) har det kommet dyrere gaver, men da har det typisk vært ting som vil ville kjøpt uansett, f eks en dvd eller en bok. For vårt barn har ihvertfall denne taktikken vært vellykket.

Hei!

ja jeg skal se i morgen om jeg klarer å komme meg til et kjøpesenter, liker ikke det jeg, for å finne prompeputer og sånne ting til de tre minste.

Jeg har en del konvolutter med lapper der de skal finne ting så jeg trenger ikke ha alle gaver i kveld, jeg lager gåter og gjetteleker også må de gå på skattejakt i helgene.

Takk for at du/dere deler med meg deres erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Apropos flaxlodd i kalender til barn...

Vi har i alle år hatt regelen om at de må dele gevinstene på lodder. Lurt å innføre regelen og ha den klart for seg før den ene av ungene får en stooor gevinst ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' fordi min mann sjekker skattelistene:)''

Ville bare si at dersom noen av naboene er medeiere i deltakerlignede selskaper (ANS, KS, DA osv), vil skattelistene "lyve". Dette fordi deler av inntekten dobbeltbeskattes.

Eks: Vedkommende har en næringsinntekt på 1 million, og så bestemmer reglene og en særskilt utregning at man skal ta med 600 000 av denne inntekten én gang til ved beregningen av skatt, og dermed står man oppført med 1,6 mill i skattelista. :-)

Hei!

Okey, sånt vet ikke jeg:)

Men vi bor i et av Oslos dyreste områder :) så menneskene tjener bra:)

Vi også, men mer normalt :)

Ja jeg tror skattelister lyver for i følge dem tjente jeg 0 kr og det stemmer ikke, jeg sjekket nemlig meg selv. men så er det min mann som trikser med tall og jeg vet ikke hva, sånt skjønner jeg meg ikke på. Men jeg syns det er rart at når NAV gir meg penger så stor det 0 på skattelistene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men da blir det jo en _dyr_ truse igjen, som ikke passer inn i filosofien om småting ;-) ''

Men man ville kanskje ha kjøpt den underbuksa uansett, så da er det jo like greit å putte den i kalenderen - spesielt ettersom gutten ble lgad for det. :-)

Hei!

Ja de er dyre 195.- kr, men slike ønsker min datter seg. Mine sønner med asperger syns det høres helt fjernt ut, de vil heller ha penger og billige underbukser. Men så bryr de seg ikke om hva andre mener om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

ja jeg skal se i morgen om jeg klarer å komme meg til et kjøpesenter, liker ikke det jeg, for å finne prompeputer og sånne ting til de tre minste.

Jeg har en del konvolutter med lapper der de skal finne ting så jeg trenger ikke ha alle gaver i kveld, jeg lager gåter og gjetteleker også må de gå på skattejakt i helgene.

Takk for at du/dere deler med meg deres erfaring.

Gåter og gjettelek er jo kjempegøy:-)

Et annet tips kan være relfeks rødnesedagen-logo. Jeg kjøpte en slik en forleden dag - tror det var på Vita parfymeri.

Min sønn har også hatt stor glede av en liten morosak som er som en halvkule i plast, en hul sådan. Man vrenger den og legger den ned på gulvet, og så venter man til den vrenger seg tilbake igjen, og da spretter den høyt. Spesielt morsomt å prøve dette med katten til stede.

Sjongleringsballer kan jo også være moro, og allle mulige leker meg "slim"! (....)

Hvis du bor i eller ved Oslo kan kanskje Teknikmagasinet nederst på Karl Johan ha noe av interesse? Sjekk eventuelt hjemmesoden deres:

www.teknikmagasinet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Okey, sånt vet ikke jeg:)

Men vi bor i et av Oslos dyreste områder :) så menneskene tjener bra:)

Vi også, men mer normalt :)

Ja jeg tror skattelister lyver for i følge dem tjente jeg 0 kr og det stemmer ikke, jeg sjekket nemlig meg selv. men så er det min mann som trikser med tall og jeg vet ikke hva, sånt skjønner jeg meg ikke på. Men jeg syns det er rart at når NAV gir meg penger så stor det 0 på skattelistene?

For lønnsmottakere og stønadsmottakere vil inntekten i skattelistene stort sett være lavere enn faktisk lønn osv, fordi det som vises i listene er netto inntekt etter fradragsberettigede fradrag.

Men min mann er en av dem som får et slikt inntektspåslag fordi han er medeier i et firma, så det ser jo ut som om han tjener mye mer enn han egentlig gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja de er dyre 195.- kr, men slike ønsker min datter seg. Mine sønner med asperger syns det høres helt fjernt ut, de vil heller ha penger og billige underbukser. Men så bryr de seg ikke om hva andre mener om dem.

Ja, det er forskjell på hva som betyr noe for den enkelte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest neppe i dag

Gledet meg stort og pakket inn 72 gaver til kalender i fjor (3 ungdommer).

Kommentarer som "æsj, hva skal jeg med det der?" eller "typisk mamma å gi skoleting" eller " jeg liker ikke sånn" ble tatt til etteretning. Jeg sa det da allerede at slike kommentarer er uhøflig og vitner om stor bortskjemthet, og at det var siste gang jeg kom til å legge så mye energi i å forsøke lage kalender til dem.

Så i år har jeg gitt dem hver sin sjokoladekalender til kr. 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

:)

Takk:) det var spontant hva jeg følte inni meg vet du når mine fromme medsøstre stikker innom en kveld og hilser på en søster som har falt i synden:)

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåter og gjettelek er jo kjempegøy:-)

Et annet tips kan være relfeks rødnesedagen-logo. Jeg kjøpte en slik en forleden dag - tror det var på Vita parfymeri.

Min sønn har også hatt stor glede av en liten morosak som er som en halvkule i plast, en hul sådan. Man vrenger den og legger den ned på gulvet, og så venter man til den vrenger seg tilbake igjen, og da spretter den høyt. Spesielt morsomt å prøve dette med katten til stede.

Sjongleringsballer kan jo også være moro, og allle mulige leker meg "slim"! (....)

Hvis du bor i eller ved Oslo kan kanskje Teknikmagasinet nederst på Karl Johan ha noe av interesse? Sjekk eventuelt hjemmesoden deres:

www.teknikmagasinet.no

Hei!

Tusen takk for flere tips, jeg må fylle i de andre posene i dag, det ser ferdig ut, men er ikke det.

Jeg tenkte jeg kan dra til Teknisk museum i dag de har masse småtteri i sin butikk i tilknytning til museet, så slipper jeg kjøpesenteret. Men reflex rødnese... hva er det?

Jeg kan jo dra til Vita også, men da må jeg på et senter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledet meg stort og pakket inn 72 gaver til kalender i fjor (3 ungdommer).

Kommentarer som "æsj, hva skal jeg med det der?" eller "typisk mamma å gi skoleting" eller " jeg liker ikke sånn" ble tatt til etteretning. Jeg sa det da allerede at slike kommentarer er uhøflig og vitner om stor bortskjemthet, og at det var siste gang jeg kom til å legge så mye energi i å forsøke lage kalender til dem.

Så i år har jeg gitt dem hver sin sjokoladekalender til kr. 10.

Hei!

Ja og de kommentarene har jeg fått før også, og da har jeg lagt ned tid og omtanke med innpakning osv...man gjør jo alt dette for barna, for meg er det en trøst å høre at andre barn også kan klage på sånt.

Mine barn er så hjelpsomme og snille, har daglige plikter og husarbeidet de gjør, ikke mye klaging på sånt, men det er vel forventingene som er litt for store blant mange barn.

Med vilje var den første gaven, rimelig i pris, da jeg tenkte sminke første dag betyr skuffelse i morgen kanskje, så i morgen får min datter sminke. Det er vel litt tidlig å begynne med sminke men de gjør vist det alle, og de får lov på skolen bare de ikke ser tydelig sminket ut.

Min venninne som er kristen syns jeg tillater for mye, men jeg tenker min datter får gjøre som hun vil med det, bare hun sminker seg diskre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk for flere tips, jeg må fylle i de andre posene i dag, det ser ferdig ut, men er ikke det.

Jeg tenkte jeg kan dra til Teknisk museum i dag de har masse småtteri i sin butikk i tilknytning til museet, så slipper jeg kjøpesenteret. Men reflex rødnese... hva er det?

Jeg kan jo dra til Vita også, men da må jeg på et senter.

Jeg hadde tenkt å foreslå Teknisk Museum, de har mye artig i butikken. Men jeg vet ikke hvor du bor, så jeg lot det være.

Jeg har aldri begynt med pakkekalendre selv om ungene har hatt lyst på det. Nå er de så store at de får skrapelodd-kalendre med pengegevister. Dessuten har minstemann fått en sjokoladekalender i gave fra en onkel akkurat i år.

Men de får en (ja, én hver) ganske stor julegave fra oss foreldre. Man får tilpasse de julegreiene etter økonomi og etter hva man synes er hyggelig. Det nytter ikke å følge opp absolutt alle ting som "de andre" har. Vi bruker mye penger på ferier og opplevelser, andre får gjøre sine valg

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg hadde tenkt å foreslå Teknisk Museum, de har mye artig i butikken. Men jeg vet ikke hvor du bor, så jeg lot det være.

Jeg har aldri begynt med pakkekalendre selv om ungene har hatt lyst på det. Nå er de så store at de får skrapelodd-kalendre med pengegevister. Dessuten har minstemann fått en sjokoladekalender i gave fra en onkel akkurat i år.

Men de får en (ja, én hver) ganske stor julegave fra oss foreldre. Man får tilpasse de julegreiene etter økonomi og etter hva man synes er hyggelig. Det nytter ikke å følge opp absolutt alle ting som "de andre" har. Vi bruker mye penger på ferier og opplevelser, andre får gjøre sine valg

synes

''Nå er de så store at de får skrapelodd-kalendre med pengegevister''

Vi snakket om det akkurat på jobben. Mine kollegaer har det, men jeg har så lite selvdisiplin at om jeg skulle hatt en slik, hadde jeg åpnet alle lukene på en dag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lønnsmottakere og stønadsmottakere vil inntekten i skattelistene stort sett være lavere enn faktisk lønn osv, fordi det som vises i listene er netto inntekt etter fradragsberettigede fradrag.

Men min mann er en av dem som får et slikt inntektspåslag fordi han er medeier i et firma, så det ser jo ut som om han tjener mye mer enn han egentlig gjør...

''Men min mann er en av dem som får et slikt inntektspåslag fordi han er medeier i et firma, så det ser jo ut som om han tjener mye mer enn han egentlig gjør...''

Så det er dét han har innbilt deg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...