Gå til innhold

Er nattvæting arvelig?


Gjest GA

Anbefalte innlegg

I min familie har vi vært flere sengevætere. Min far, min søster og jeg. (som jeg vet om)

Jeg blei tørr i 7-8-9 års alderen, mens søstra mi var 14-15 før hun var tørr.

Søstra mi fikk alarmmatte, minirin(?) og psykologhjelp før det ga seg. Jeg blei tørr av meg sjøl, men husker godt hvordan det var og våkne opp med kliss våt, iskald seng.

Er det forsket på om dette kan være arvelig? Hvor stor sjanse er det for at mine barn får samme problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er ofte arvelig betinget dette, men det behøver ikke nødvendigvis bli slik at dine barn også blir sengevætere. Jeg var selv sengevæter slik min far, men ingen av mine 2 søsken tisset i sengen så alle behøver ikke få samme problemet.

Uansett så er det jo blitt slik at man slipper å ligge i en klissvåt, kald og ubehagelig seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Ja, det er ofte arvelig betinget dette, men det behøver ikke nødvendigvis bli slik at dine barn også blir sengevætere. Jeg var selv sengevæter slik min far, men ingen av mine 2 søsken tisset i sengen så alle behøver ikke få samme problemet.

Uansett så er det jo blitt slik at man slipper å ligge i en klissvåt, kald og ubehagelig seng.

Til Eval.

Jeg ser du skriver at en ikke lenger trenger å ligge i en klissvåt seng. Jeg har en sønn som er 13 år og tisser på seg nesten hver dag og hver eneste natt. Jeg har prøvd alt som har vært omtalt i dette forum uten resultat. Jeg er oppgitt og lurer på hva du ville gjort, eller brukt for å slippe å vaske så mye tøy.

takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Eval.

Jeg ser du skriver at en ikke lenger trenger å ligge i en klissvåt seng. Jeg har en sønn som er 13 år og tisser på seg nesten hver dag og hver eneste natt. Jeg har prøvd alt som har vært omtalt i dette forum uten resultat. Jeg er oppgitt og lurer på hva du ville gjort, eller brukt for å slippe å vaske så mye tøy.

takknemlig for svar.

Vel annonym, hvis sønnen din på 13 år tisser på seg ikke bare om natten, men også på dagen hver dag, og du har forsøkt alle behandlingsmetoder som har vært nevnt på dette forumet, ja da er jeg redd han er inkontinent. Er det tilfellet bør han selvsagt bruke bleier, eller ha en pose på magen til å samle opp urinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ofte arvelig betinget dette, men det behøver ikke nødvendigvis bli slik at dine barn også blir sengevætere. Jeg var selv sengevæter slik min far, men ingen av mine 2 søsken tisset i sengen så alle behøver ikke få samme problemet.

Uansett så er det jo blitt slik at man slipper å ligge i en klissvåt, kald og ubehagelig seng.

Etter det jeg har hørt er det sånn at dersom en av foreldrene var sengevæter så er det stor sannsynlighet for at barna blir det, har begge foreldre vært sengevætere er sannsynligheten over 70 %.

Jeg var selv 15-16 før jeg ble tørr om nettene. Våre barn har 2 foreldre som begge tisset seg ut om nettene og det stemmer brukbart for vår del med ca 70 % sanns. for at ungene havner i samme situasjon.

Jeg husker godt følelsen av å våkne på morgenkvisten frysende i en våt seng. Sånn sett var det mye bedre å bruke bleier, da var sengen ihvertfall tørr og søvnen god. Men jeg klarte likevel ikke å akseptere at jeg måtte bruke bleier - all fornuft tilsa det, men følelsesmessig ble det som å være baby på 15. Det hadde nok delvis med det å gjøre at bleier var en form for straff.

Mine barn bruker bleier når de trenger det, og aksepterer det som naturlig - heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har hørt er det sånn at dersom en av foreldrene var sengevæter så er det stor sannsynlighet for at barna blir det, har begge foreldre vært sengevætere er sannsynligheten over 70 %.

Jeg var selv 15-16 før jeg ble tørr om nettene. Våre barn har 2 foreldre som begge tisset seg ut om nettene og det stemmer brukbart for vår del med ca 70 % sanns. for at ungene havner i samme situasjon.

Jeg husker godt følelsen av å våkne på morgenkvisten frysende i en våt seng. Sånn sett var det mye bedre å bruke bleier, da var sengen ihvertfall tørr og søvnen god. Men jeg klarte likevel ikke å akseptere at jeg måtte bruke bleier - all fornuft tilsa det, men følelsesmessig ble det som å være baby på 15. Det hadde nok delvis med det å gjøre at bleier var en form for straff.

Mine barn bruker bleier når de trenger det, og aksepterer det som naturlig - heldigvis.

Hvordan har du lagt frem bruken av bleier for dine barn, ettersom du opplevde den som en straff selv?

Jeg spør fordi mange mener det er helt feil å la store barn ha bleie, at det er bedre å la de bli våte.

Sønnen vår er 7 år og vi har beholdt nattbleien naturlig siden han var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan har du lagt frem bruken av bleier for dine barn, ettersom du opplevde den som en straff selv?

Jeg spør fordi mange mener det er helt feil å la store barn ha bleie, at det er bedre å la de bli våte.

Sønnen vår er 7 år og vi har beholdt nattbleien naturlig siden han var liten.

Jeg tror det viktigste er å aldri true med bleier, men la det bli en fornuftig beslutning som vi tar sammen.

En annen ting er at det er viktig at vi bruker tid til å finne bleier som passer, og som er behagelige. Jeg har vært hos bandagist og fått vareprøver helt til vi har funnet noe passende - nå er det Tena pants som er i skuddet - den kan brukes som en truse.

Jeg har prøvd å bruke mine erfaringer konstruktivt. Jeg måtte selv bruke barnebleier som ble små og var ukomfortable. Datidens rektangulære papirbleier var heller ikke spesielt kroppsformet og behagelige i forhold til det tilbudet som er i dag.

Hvordan har dere gjort dette? Jeg synes jeg har sett et sted at du også var sengevæter? Hvor lenge? Brukte du bleie - og hva syntes du om det?

Puh - det er lett å bli engasjert når en først kommer i gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det viktigste er å aldri true med bleier, men la det bli en fornuftig beslutning som vi tar sammen.

En annen ting er at det er viktig at vi bruker tid til å finne bleier som passer, og som er behagelige. Jeg har vært hos bandagist og fått vareprøver helt til vi har funnet noe passende - nå er det Tena pants som er i skuddet - den kan brukes som en truse.

Jeg har prøvd å bruke mine erfaringer konstruktivt. Jeg måtte selv bruke barnebleier som ble små og var ukomfortable. Datidens rektangulære papirbleier var heller ikke spesielt kroppsformet og behagelige i forhold til det tilbudet som er i dag.

Hvordan har dere gjort dette? Jeg synes jeg har sett et sted at du også var sengevæter? Hvor lenge? Brukte du bleie - og hva syntes du om det?

Puh - det er lett å bli engasjert når en først kommer i gang...

Jeg har aldri selv hatt dette problemet, eller noen i vår nærmeste familie som jeg vet. Allikevel har altså sønnen vår fått dette problemet, så vi har fått føle det på "kroppen" allikvel.

Vi har beholdt nattbleien siden han var liten, prøvd uten i korte perioder selvsagt, men alltid hatt en avtale med ham at om det ikke lyktes så skulle vi gå tilbake til bleier igjen. Han hater å våkne i en kald og våt seng, så det har aldri vært nødvendig for oss å tvinge på ham bleia. Selvsagt skulle han gjerne ha sluppet å sove med bleie, men det er tissingen som er hans problem og ikke hjelpemiddelet han bruker for å holde sengen tørr.

Hos oss har vi aldri nevnt ved et enseste ord at det kun er bare babyer som bruker bleie og at han er for stor til det, eller falt for fristelsen å si at nå er bleiene for små for deg så nå får du ligge uten å heller oppleve å bli våt, i håp om at han skal lære av dette som noen mener er det eneste riktige. Nei, vi har heller forsøkt å hjelpe ham så godt vi kan med å finne en bleie som er behagelig å ha på. Vi har forsøkt en rekke merker, også trusebleien til Tena, men den tisser han igjennom. Han er mest fornøyd med tape varianten Tena Slip, det er den han bruker nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til GA Du har fått en del svar allerede.Hver femte 5åring og hver tiende 7åring lider av sengevæting.Det er ingen helt klar årsak til at barn og noen voksne tisser i sengen. Det er flere faktorer som kan påvirke dette. Det man vet er at en arvelig mekanisme er innblandet.Dersom en av foreldrene er sengevætere, blir 45% av barna det også. Hvis begge foreldrene er det blir tallet ca 75%I følge littratur som er skrevet om dette problemet så har det lite med psykiske problemer å gjøre, og er et veldig vanlig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Krinastin

Til Eval.

Jeg ser du skriver at en ikke lenger trenger å ligge i en klissvåt seng. Jeg har en sønn som er 13 år og tisser på seg nesten hver dag og hver eneste natt. Jeg har prøvd alt som har vært omtalt i dette forum uten resultat. Jeg er oppgitt og lurer på hva du ville gjort, eller brukt for å slippe å vaske så mye tøy.

takknemlig for svar.

Hei anonymus!

Jeg ble litt engstelig når du forteller at din sønn på 13 tisser på seg både dag natt enda. Min sønn er 9 og jeg håper selvfølgelig at han skal bli tørr før tenårene. Har han vært utredet på sykehus, og evt. har du forsøkt noen medikamenter?

hilsen Krinastil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Hei anonymus!

Jeg ble litt engstelig når du forteller at din sønn på 13 tisser på seg både dag natt enda. Min sønn er 9 og jeg håper selvfølgelig at han skal bli tørr før tenårene. Har han vært utredet på sykehus, og evt. har du forsøkt noen medikamenter?

hilsen Krinastil

til Eval./Krinastin

Du skriver at en må ha bleie på, men han vil ikke gå med bleie, jeg tar på han bleie om morgenen og den er borte når han kommer hjem fra skolen. Det samme om natta.

Disse posene som du nevnte vil ikke bandagisten anbefale

til ham, dette er p.g.a. allargiutslett. Hva bør jeg gjøre?

Ellers har han vært til utredning på sykehuset, prøvd det som finnes av hjelpemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Eval./Krinastin

Du skriver at en må ha bleie på, men han vil ikke gå med bleie, jeg tar på han bleie om morgenen og den er borte når han kommer hjem fra skolen. Det samme om natta.

Disse posene som du nevnte vil ikke bandagisten anbefale

til ham, dette er p.g.a. allargiutslett. Hva bør jeg gjøre?

Ellers har han vært til utredning på sykehuset, prøvd det som finnes av hjelpemidler.

En gutt på 13 år burde skjønne at han må ha bleie på seg om han tisser på seg. Kan jo skjønne at han ikke vil dette på skolen, men om natten burde det være mulig for han å forstå dette.

Du sier at du tar på ham bleien om morningen men at han tar den av igjen. Kanskje det vil hjelpe om han får styre dette selv, sette på bleien selv uten din innblanding. Kan jo tenkes at han føler det flaut at du setter den på ham og at han derfor har bestemt seg for å ta den av.

Han kan bli mobbet på skolen om noen oppdager at han har bleie på seg, men det vil han garantert bli om noen ser at han har tisset på seg ogå. Kanskje det er det han må oppleve for at han skjønner hva som er best.

Vet ikke hvordan dere løser dette, men i hvor stor grad må din sønn ta del i jobben det medfører at han tisser på seg? Tenker da på å skifte klær, skifte på sengen og vask av klær og sengetøy? Hvis det er du som utfører dette får jo ikke tissingen noen konsekvenser for gutten din selv. Hvis han ikke vil bruke beskyttelse må han ta konsekvensen av dette og skifte og vaske alt selv. Nekter han dette også bør dere stramme inn på andre ting han liker, mindre lommepenger osv. til han lærer å ta ansvar for dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Vel annonym, hvis sønnen din på 13 år tisser på seg ikke bare om natten, men også på dagen hver dag, og du har forsøkt alle behandlingsmetoder som har vært nevnt på dette forumet, ja da er jeg redd han er inkontinent. Er det tilfellet bør han selvsagt bruke bleier, eller ha en pose på magen til å samle opp urinen.

Til Eval.

Jeg takker deg for dine svar og vil si at han har vært gjennom alle de utredningene som er blitt nevnt i dette forum og vært til undersøkelse på sykehuset uten å finne noe galt. Jeg har også forsøkt å sette frem bleiepakka på rommet hans slik at han kan ordne dette selv, men han vil ikke gå med bleie, han tisser på seg flere ganger pr natt og om dagen er buksa våt en til tre ganger han må bytte på sengen sin selv men klærne er det jeg som vasker det gjør han ikke, hva ville du ha gjort?

De kan komme store mengder og det må være en bleie med god kapasitet vist det skal hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...