Gå til innhold

Baby som ser på tv?

Gjest bekymret venninne

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret venninne

En venninne av meg skryter av hvor super barnevakt fjernsynet er, hun plasserer ungen i vippestolen, da kan han sitte der i "timesvis" uten så mye som et klynk.

Javel tenkte jeg, mener jeg har hørt at de ikke bør eksponeres for så mye tv når de er så små? Er det ikke noe med at barn under 1 år ikke bør se tv mer enn maks en halvtime om dagen eller ikke i det hele tatt? Husker ikke helt dette. Men jeg vil jo ikke virke belærende for henne, det er jo hennes unge, dessuten visste jeg ikke dette helt sikkert. Men hva tror dere, er det skadelig? Bør jeg advare henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn trenger stimulering på forskjellige måter. Kun TV-titting blir jo veldig ensformig om ungen sitter der i flere timer. Dessuten er det aldersgrense på de fleste filmer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli mange inntrykk for et lite hode, spesielt uten mamma eller pappas støtte og hjelp til å tolke alt hva hun/han ser.

Mine babyer har sett TV sammen med meg en gang i blant, men da velger jeg programmer som ikke er skremmende og som appellerer til barnet. Drama- eller komiserier med nærbilder av ansikter har vært interessant for mine, men det er godt for de å få snu seg bort og klatre på mamma og se på mammas fjes om alt fremdeles er trygt og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Hva er det du mener kommer til å skje med ungen?

Med vennlig hilsen

mener det var et eller annet nevrologisk...

f.eks. de med epilepsi skal jo ikke se for lenge på tv pga flimringene kan utløse epilepsianfall. Mener det var noe med at synet og hjerna til babyene ikke var helt utviklet og at det derfor var skadelig med flimringen fra fjernsynet. Men mulig jeg husker feil.

Også er det jo det at det kan være skremmende for et lite barn. Ikke bra heller å sitte passivt og se på tv hele tiden heller, de trenger jo stimulering og kos fra foreldrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Barn trenger stimulering på forskjellige måter. Kun TV-titting blir jo veldig ensformig om ungen sitter der i flere timer. Dessuten er det aldersgrense på de fleste filmer :-)

Hehe, ja...

Vet ikke om hun lar han se alt eller hva. Nå er dette en veldig liten baby og, bare litt over 2 mnd, så jeg syns nå han er litt for liten til å ha glede eller forstå seg på det som er på tv. De trenger jo kos og stimulering fra virkelige personer, ikke bare en tv-skjerm. Greit nok, sikkert en fin barnevakt... .men alikevel :)

Det jeg er mest bekymret for er om flimringen kan være skadelig pga hjernen og synet ikke er helt utviklet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ingen nick

f.eks. de med epilepsi skal jo ikke se for lenge på tv pga flimringene kan utløse epilepsianfall. Mener det var noe med at synet og hjerna til babyene ikke var helt utviklet og at det derfor var skadelig med flimringen fra fjernsynet. Men mulig jeg husker feil.

Også er det jo det at det kan være skremmende for et lite barn. Ikke bra heller å sitte passivt og se på tv hele tiden heller, de trenger jo stimulering og kos fra foreldrene...

Dessuten skal så små barn ikke sitte i vippestol for ryggen er ikke sterk nok til det enda.

Jeg har også lest at barn under to år helst ikke skal se på TV av de samme grunner som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kyllingen

''The problem lies not only in the videos' content -- little dialogue or interactivity and rapidly changing images -- but also with how babies' brains develop. A child's brain is very sensitive before age 2. It's still developing neural connections and growing in size. Because of this sensitivity, it's important for babies to have a lot of interactive stimulation to learn and develop. The researchers contend that the videos don't provide this stimulation.''

http://health.howstuffworks.com/pregnancy-and-parenting/baby-health/infant-health/baby-tv.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Kanskje det er herfra jeg har hørt det

http://www.dagsavisen.no/kultur/article360525.ece

Her står det at de ikke anbefaler tv for barn under 3 år!

Men forskningen spriker og det er visst ikke bevist noe skadelig...

Hmmm men jeg mener å ha hørt noe om at barn under 3 år ikke bør se mer enn 1/2 time tv om dagen... Kan det være at alle inntrykkene blir for slitsomme for en så liten unge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Ah here we go:

The problem lies not only in the videos' content -- little dialogue or interactivity and rapidly changing images -- but also with how babies' brains develop. A child's brain is very sensitive before age 2. It's still developing neural connections and growing in size. Because of this sensitivity, it's important for babies to have a lot of interactive stimulation to learn and develop. The researchers contend that the videos don't provide this stimulation.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Dessuten skal så små barn ikke sitte i vippestol for ryggen er ikke sterk nok til det enda.

Jeg har også lest at barn under to år helst ikke skal se på TV av de samme grunner som du nevner.

Ja, jeg tenkte litt på det med vippestolen og. Helsesøster har sagt at de kan sitte der inntil 1/2 time om dagen, lenger er ikke bra pga ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kyllingen

Her er en undersøkelse som viser at mye tv-titting gir barn kosentrasjonsproblemer.

http://nhi.no/livsstil-og-helse/kan-tv-titting-som-barn-gi-konsentrasjonsproblemer-26233.html

Babyer er ikke nevnt, men hjernene deres er enda mindre utviklet enn for barn 1-3 år, så det er nok enda mindre heldig for dem.

Interessant link. Tv-titting gir ADHD kunne vært overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Selvsagt trenger de annet enn TV, men det betyr ikke at det er verre å se TV enn å ligge i vognen og stirre i taket, for eksempel.

Moderne TVer flimrer ikke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Hei,

Selvsagt trenger de annet enn TV, men det betyr ikke at det er verre å se TV enn å ligge i vognen og stirre i taket, for eksempel.

Moderne TVer flimrer ikke.

Med vennlig hilsen

Se linken som noen her refererer til så ser du hvorfor.

Hjernen deres er ikke ferdig utviklet og tv utveksler så mange sanseinntrykk at det slettes ikke er bra. Dessuten er det forsket på at mye tv-titting kan føre til konsentrasjonsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...