Spirello Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg skal til legen i dag, og er alene hjemme med 3 uker gammel baby. Her er det -13 nå, men regner med det blir litt mildere utover dagen, var -11 i går midt på dagen.. Kan jeg ta med babyen ut, da bare ned til garasjen som er fem min unna? Har satt på varmer i bilen, så den er varm når jeg setter meg inn. Har varmepute nederst i bagen, så hun holder seg varm på føttene. Hvorfor skal man ikke ha små barn ute i kulda egentlig? er det fordi de ikke skal puste inn den kalde lufta, eller fordi de lettere blir kaldere? Skjønner jo at babyer ikke skal være kalde, men går det an å ta med henne ut for denne korte turen? Ellers må svigermor ta seg fri fra jobben.. Veldig tungvint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 En så kort tur går nok helt fint, jeg ville gjort det. Det er vel både faren for nedkjøling og kald luft som pustes inn som gjør at man rådes til å holde små barn inne under -10, men en kort tur hvor barnet er godt påkledd bør ikke være noe problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 5 minutter går fint så lenge du pakker babyen godt inn. Har du voksipose? Gratulerer med baby forresten :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oxo en mamma Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 En så kort tur går nok helt fint, jeg ville gjort det. Det er vel både faren for nedkjøling og kald luft som pustes inn som gjør at man rådes til å holde små barn inne under -10, men en kort tur hvor barnet er godt påkledd bør ikke være noe problem. Jeg og lurer litt på dette. Jeg må nemlig av og til følge eldste barnet mitt til barnehagen, og da må jeg ta med meg minsten på et par mnd. Jeg pleier å bære henne i bilstolen. Da har hun ull innerst, fleece og så en slags vinterdress utenpå og lue og hette, samt et fleecepledd jeg har brettet et par tre ganger og lagt godt rundt henne og stappet inn i bilstolen liksom... Det tar sikkert tre minutter eller så å gå fra parkeringsplassen og til barnehagen, jeg må jo holde tempoet til eldstejenta som ikke klarer å gå så fort ennå. Hittil har det ikke vært -10, men det blir det nok snart. Er det da forsvarlig å ta henne med? Eller bør jeg la henne vente i bilen med varmen på i bilen? Er litt redd for å gå fra henne der selv om jeg bare blir borte i 5-6 minutter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 5 minutter går fint så lenge du pakker babyen godt inn. Har du voksipose? Gratulerer med baby forresten :-) Takk ) nei, har ikke voksi, men skinnpose. Hun har aldri vært kald nedi posen. Har på dress med hette (ikke boble) + varmeputa ved fotenden, siden hun kan være litt kald på føttene av og til. Jeg får se an litt næremere timen min tror jeg. Er det 11- tar jeg henne med, er det like kaldt som nå så dropper jeg det.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Milde måne, klart du kan det??? Man har jo ikke så små unger ute i kaldt vær over lang tid, men en sånn liten tur betyr da ingen verdens ting så lenge babyen er godt kledt. Tror du alle babyer som blir født i kaldvær må være på sykehuset til det blir over -10 fordi de ikke "får lov til å gå ut"? Jeg skjønner at du vil være forsiktig med babyen din men dette ble nesten i overkant av hønemormodus... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg og lurer litt på dette. Jeg må nemlig av og til følge eldste barnet mitt til barnehagen, og da må jeg ta med meg minsten på et par mnd. Jeg pleier å bære henne i bilstolen. Da har hun ull innerst, fleece og så en slags vinterdress utenpå og lue og hette, samt et fleecepledd jeg har brettet et par tre ganger og lagt godt rundt henne og stappet inn i bilstolen liksom... Det tar sikkert tre minutter eller så å gå fra parkeringsplassen og til barnehagen, jeg må jo holde tempoet til eldstejenta som ikke klarer å gå så fort ennå. Hittil har det ikke vært -10, men det blir det nok snart. Er det da forsvarlig å ta henne med? Eller bør jeg la henne vente i bilen med varmen på i bilen? Er litt redd for å gå fra henne der selv om jeg bare blir borte i 5-6 minutter. Heller ti minutter ute i kulda enn ti minutter alene i bilen, synes jeg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Det burde gå helt greit så lenge hun ikke er syk. Det bor babyer på Svalbard, jeg bare nevner det :-) Gratulerer, jeg har ikke oppfattet at hun var blitt født! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Det går så fint, så. Faren er både nedkjøling og at de puster kald luft ned i lungene, men det er snakk om ekstreme temperaturer eller over lengre tid. Gratulerer med skjønnheten, håper dere koser dere sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Milde måne, klart du kan det??? Man har jo ikke så små unger ute i kaldt vær over lang tid, men en sånn liten tur betyr da ingen verdens ting så lenge babyen er godt kledt. Tror du alle babyer som blir født i kaldvær må være på sykehuset til det blir over -10 fordi de ikke "får lov til å gå ut"? Jeg skjønner at du vil være forsiktig med babyen din men dette ble nesten i overkant av hønemormodus... ;-) Hehe.. neida, jeg er egentlig ikke hønemor i det hele tatt. Men ville bare sjekke. Var ute med henne på mandag, og da var det -11. Snartur da også.. Men har en svigermor og mor som er helt på tuppa, som nesten fikk bakoversveis siden jeg hadde vært ute med henne på mandag, for det var jo altfor kaldt på vite.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Det burde gå helt greit så lenge hun ikke er syk. Det bor babyer på Svalbard, jeg bare nevner det :-) Gratulerer, jeg har ikke oppfattet at hun var blitt født! Takk takk ) Ja, det gjør jo det.. Tenkte det jeg og, men fått formaninger av både svigermor og mamma - så jeg begynte å lure på om det var jeg som var for sløv og ville høre hvor farlig denne kulda egentlig er i korte perioder. Da blir hun med. Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Slapp helt av, det går veldig bra. Som en annen sider - det fødes barn i kaldere strøk av både Norge og verden ellers, og man blir ikke holdt inne på sykehuset til det blir varmere enn -10. :-) Spedbarn og kulde går helt fint når man sørger for at de er varme og ikke puster inn kald luft for lenge. Jeg har keisersnittbarn, og de må man være ekstra forsiktig med siden de ikke har skviset lungene tomme for fostervann ved fødselen (de har altså "bløte lunger" og får lettere luftveisinfeksjoner). Den ene er vinterbarn, og da fikk vi beskjed om at hun ikke skulle være ute mer enn 10 min av gangen før hun var 5 uker. Mor og svigermor må nok lese noen nyere bøker. :-) (Og gratulerer!) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg og lurer litt på dette. Jeg må nemlig av og til følge eldste barnet mitt til barnehagen, og da må jeg ta med meg minsten på et par mnd. Jeg pleier å bære henne i bilstolen. Da har hun ull innerst, fleece og så en slags vinterdress utenpå og lue og hette, samt et fleecepledd jeg har brettet et par tre ganger og lagt godt rundt henne og stappet inn i bilstolen liksom... Det tar sikkert tre minutter eller så å gå fra parkeringsplassen og til barnehagen, jeg må jo holde tempoet til eldstejenta som ikke klarer å gå så fort ennå. Hittil har det ikke vært -10, men det blir det nok snart. Er det da forsvarlig å ta henne med? Eller bør jeg la henne vente i bilen med varmen på i bilen? Er litt redd for å gå fra henne der selv om jeg bare blir borte i 5-6 minutter. Det er helt forsvarlig å ta henne med. De blir ikke nedkjølt så fort, det er lange turer i kulden man bør unngå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.