Gå til innhold

Morsmelk

Gjest kua35

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Morsmelka tåler fire timer i romtemperatur.

Et døgn i kjøleskapet.

Seks måneder i frysen.

Jeg frøs ned melka i små plastbeholdere på ca 1 dl.

Viktig at det du fryser den ned i er steril.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minus 18 grader

Jeg frøs ned melk i egne poser som passet til avent-pumpen / flaskene. Kjøpte på apoteket. Disse er det greit å skrive dato på, slik at man alltid tiner den eldste melken og unngår at den blir for gammel.

Melken man har like etter fødsel, er veldig fet, og har kortere holbarhet (blir fortere harsk) enn senere melk. Den melken er også spesielt tilpasset de minste barna, så det beste er å ikke ha melken alt for lenge i fryseren-

Holdbarnehten er også avhengig av temperaturen på fryseren, en slik liten fryser i kjøleskapet skal ikke melken ligge lenge i.

Når baby begynte med små smaksprøver av fast føde, frøs jeg ned noe melk i isterningposer, slik at jeg kunne ta ut en terning eller to til å blande med kokt grønnsak osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg frøs ned melken i egne poser til det formål. Pumpet dermed rett i posen, som lå inne i pumpeflasken. Det er viktig at melken kommer i berøring med færrest mulig ting før nedfrysning for å unngå bakterier.

Er man nøye med hygienen skal vel melken holde seg noen dager i kjøleskap og et par måneder i dypfryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Da jeg pumpet og ga til sykehuset fikk jeg plastglass med lokk der, jeg husker jeg måtte fryse den umiddelbart, og jeg vet morsmelk ikke holder seg i kjøleskap særlig lenge.

Jeg vet ikke hvor lenge, for jeg solgte jo til sykehuset, og ammet bare ellers. Men jeg husker jeg skulle fryse glassen fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...