Gå til innhold

Facebook og 11-åringer

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Sønnen min har ikke vært særlig interessert i data, men denne uka har de tema om data og internett, og vi pratet litt i kveld om hva som er greit og hva som ikke er greit. Flere i klassen brukte visst MSN, og noen var på Facebook.

En av kameratene (de er altså 11) har veldig oppegående foreldre som jeg kjenner ganske godt har altså FB profil, men på betingelse av at foreldrene skulle kunne lese alt har skrev.

Dette betyr da at foreldrene lar ham lyve på alderen, siden det er 13 års grense? Synes dette var rart, siden de samme foreldrene er ikke typene til å lyve om sånt og de har holdt 10 år s grense på mobil til alle ungene (det samme har vi).

Og dersom det bare er han i gjengen som bruker FB, har han så mye glede av det da?

Her i huset er det ingen som bruker det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 11-åring får det ikke ennå. Det har vært en del masing om det, men det har gitt seg etter at jeg fortalte ham et fyldig referat fra forrige foreldremøte der vi ble fortalt at det har vært STORE problemer på trinnet hans, og direkte mobbing av medelever på Fb. Dette skjønte han visst at var nok en grunn til at jeg ikke ville gi meg. *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 11-åring får det ikke ennå. Det har vært en del masing om det, men det har gitt seg etter at jeg fortalte ham et fyldig referat fra forrige foreldremøte der vi ble fortalt at det har vært STORE problemer på trinnet hans, og direkte mobbing av medelever på Fb. Dette skjønte han visst at var nok en grunn til at jeg ikke ville gi meg. *s*

Ja, det har ikke vært noe mas om dette ennå, men det kommer sikkert. Viktig å ha tenkt gjennom en del sånne ting. Han fikk et veldig bra hefte med seg hjem "Det er du som bestemmer" som omhandler nettvett, respekt, hvilke farer en kan komme utfor, men også hva som er positivt med blogg, chatting osv.

Han visste ikke hva en blogg var, og jeg viste ham kjapt din :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber jo med unger, og det er flere av mine elever som har FB, den yngste hittil var vel 9 år.

Min 11-åring får ikke lov, og har heller ikke spurt. Ingen av hans kompiser har FB heller.

Jeg synes ikke det er ok å juge på alderen selv for noe så virtuelt som FB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Niåringen min spurte forleden om han kunne få opprette profil! Tror ikke han hadde en klar formening om hva FB var, men tydeligvis er noen i klassen hans alt der, og har sagt det var kult.

Her er det nok ikke aktuelt på lenge ennå. Tenker foreløpig bare et par år fremover, og innbiller meg at innen den tid er det andre ting som har tatt over for FB :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Jeg tror det er veldig dumt å tillate at barna kan lyve på alderen på noen områder, da er det vanskelig å forstå hvilke regler som skal følges, og hvilke det er greit å bryte.

En ting er at de prøver å snike seg forbi enkelte slike grenser selv, noe helt annet er at vi skal tillate det / legge til rette for det.

Men jeg er også klar over at det vil dukke opp problemstillinger hvor jeg sikkert må svelge en kamel, etterhvert som årene går. Men jeg vil ihvertfall prøve å gjøre det slik at mine barn ikke er blant de som setter i gang "rushet" om å få lov til ting tidligst mulig.

Eldstemann fikk mobil når han var 10, nå ser jeg at det bare er tre barn i klassen til datteren min som ikke har mobil, hun er 8.. Jeg tror hun får mobil før hun blir 10..

Hvis alle jentene i en 6 eller 7-klasse er på FB, og min er den eneste som ikke er der, er det ikke sikkert at jeg tviholder på aldersgrensen, hvis det er der avtaler gjøres, invitasjoner sendes ut osv. Men jeg vil ikke være blant de foreldrene som starter med å opprette falske aldersgrense-profiler.

Jeg synes også at de som skriver på FB, bør kunne anta at de som leser det som skrives der er på ungsdomsskolealder eller eldre. Hvis alle har barna sine på 9-10 år som venner, så må man jo ta hensyn til det på en helt annen måte, og det vet man jo ikke nødvendigvis. (uten at jeg pleier å skrive eller linke til upassende ting..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dattera på 13 har hatt Facebook i et par år. Vi sa nei, men resultatet ble at hun opprettet en falsk profil. Da det ble oppdaget, for det ble det jo, ble det litt av ett oppgjør hvor vi truet med både det ene og det andre. Men problemet er jo nettopp at "alle andre" er der. Alle hennes skolekamerater og de i yngre klasser er der. Så da hun fikk lov å opprette en ny, reel profil var det på den betingelsen at vi har passord og kan gå inn og redigere hvis vi anser det som nødvendig. Dessuten har hun brødre som er veldig flinke til å passe på lillesøstra si. Så hun får stadig sms fra brødrene om at det der fjerner du. Selv har jeg ikke FB, og ikke vil jeg ha det heller. Men mannen og alle ungene har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera på 13 har hatt Facebook i et par år. Vi sa nei, men resultatet ble at hun opprettet en falsk profil. Da det ble oppdaget, for det ble det jo, ble det litt av ett oppgjør hvor vi truet med både det ene og det andre. Men problemet er jo nettopp at "alle andre" er der. Alle hennes skolekamerater og de i yngre klasser er der. Så da hun fikk lov å opprette en ny, reel profil var det på den betingelsen at vi har passord og kan gå inn og redigere hvis vi anser det som nødvendig. Dessuten har hun brødre som er veldig flinke til å passe på lillesøstra si. Så hun får stadig sms fra brødrene om at det der fjerner du. Selv har jeg ikke FB, og ikke vil jeg ha det heller. Men mannen og alle ungene har.

Denne historien var veldig lik vår. Forbudet førte til opprettelse av falsk profil. Etter mye om og men ble vi enige om en ordentlig profil, mens vi har passord og tilgang når vi vil. Hun er 11 år. Foreløpig har det ikke vært noe tull med facebooken hennes, hun oppfører seg fint, og det gjør vennene hennes også. De vil gjerne være venner med oss foreldre og, jeg har ikke noe de ikke kan se på min profil, så jeg er gjerne venner med dem jeg. Da har jeg også litt oversikt over hvem og hva osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

Jeg synes det er tull med aldersgrense på facebook. De småbarna jeg kjenner som har profil er der pga spillene.

Synes aldersgrense er fint jeg, er med på å beskytte barna mot evt overgripere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klassene til jentene våre (4. og 6. klasse) er det mange som har FB-profil. Jeg synes ikke noe om det.

Jeg har sagt til mine at det er 13-års grense på FB, samtidig som jeg vet for meg selv at om eldste blir den eneste i klassen som ikke har det, så får nok hun det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Sønnen min blir 13 år om et par mnd. Han fikk fb-profil forrige måned. Jeg registrerte profilen, og han vet ikke at jeg jukset med alderen.

Jeg har full tilgang til profilen, og ser at han oppfører seg veldig bra. Sant å si er han ikke den mest aktive der. Jeg registrerte han med hans egen hotmail-adresse.

Jeg ser at de fleste fra klassen hans allerede er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har latt mine unger få facebookprofiler, og vi har ingen negative erfaringer med det. De har hatt profiler i 2 år.

Fordelen med å la de få profil før de er gamle nok, er at da kan du gjøre det på dine primisser. Jeg har passordet deres og kan gå inn på siden deres når jeg vil. Jeg føler jeg har rimelig bra kontroll med hva de driver med. En trettenåring ville ikke ha godtatt dette.

Det var mest pga av spillene de fikk egne profiler. i stedet for at de spilte på min profil, kunne de spille på sine egne profiler. Og ellers liker de å chatte med familie og venner som bor i en annen by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var også veldig striks på dette med facebook og aldersgrense. Min sønn skulle ikke få facebookprofil ør han var 13... Men i sommer fikk han likevel. Dette fordi jeg her har full kontroll med hva han driver med, alle er seg selv i motsetning til på nettby. Der brukes det nick, slik som her på DOL og det gjør en jo friere og det lille jeg så av nettby var ikke bra.

Nå er det veldig mange under 13 år som harfacebook og jeg ser ikkelenger problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dårlige forbilder

Foreldre som lager facebook til sine barn under 13 år gir dårlige signaler til sine barn. De sier egentlig at det er lov å gjøre "ulovlige" ting.

Da kan man heller ikke vente seg at barnet senere i tenårene skal følge regler man setter opp for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært oppe før og jeg er helt enig med deg, jeg forstår ikke at foreldre godtar at barna deres lyver på alderen for å få opprettet profil. Det blir helt feil moral for meg. Jeg har derfor sagt nei til min 11-åring selv om han har mast aldri så mye og sagt at "alle andre får lov".

Man kan selvsagt diskutere hvorvidt aldersgrensa på 13 år på Facebook burde ses på som absolutt eller bare veiledende, men jeg ser ingen grunn til å la ham få lov før tida. Det har blitt så mye dritt på Facebook også nå i det siste, stor risiko for virus osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som lager facebook til sine barn under 13 år gir dårlige signaler til sine barn. De sier egentlig at det er lov å gjøre "ulovlige" ting.

Da kan man heller ikke vente seg at barnet senere i tenårene skal følge regler man setter opp for dem.

"Foreldre som lager facebook til sine barn under 13 år gir dårlige signaler til sine barn. De sier egentlig at det er lov å gjøre "ulovlige" ting.

Da kan man heller ikke vente seg at barnet senere i tenårene skal følge regler man setter opp for dem."

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis min sønn hadde opprettet falsk profil og jeg hadde oppdaget det, hadde det blitt litt av et styr for han. Jeg tror ikke resultatet ville blitt at han fikk opprette en ordentlig profil, men at han heller fikk utsatt hele greia litt ekstra.

Det kan jeg i alle fall sitte her og si nå, om jeg hadde gjennomført det er noe annet, men jeg mener at man ikke skal belønne juks med aksept, på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig dumt å tillate at barna kan lyve på alderen på noen områder, da er det vanskelig å forstå hvilke regler som skal følges, og hvilke det er greit å bryte.

En ting er at de prøver å snike seg forbi enkelte slike grenser selv, noe helt annet er at vi skal tillate det / legge til rette for det.

Men jeg er også klar over at det vil dukke opp problemstillinger hvor jeg sikkert må svelge en kamel, etterhvert som årene går. Men jeg vil ihvertfall prøve å gjøre det slik at mine barn ikke er blant de som setter i gang "rushet" om å få lov til ting tidligst mulig.

Eldstemann fikk mobil når han var 10, nå ser jeg at det bare er tre barn i klassen til datteren min som ikke har mobil, hun er 8.. Jeg tror hun får mobil før hun blir 10..

Hvis alle jentene i en 6 eller 7-klasse er på FB, og min er den eneste som ikke er der, er det ikke sikkert at jeg tviholder på aldersgrensen, hvis det er der avtaler gjøres, invitasjoner sendes ut osv. Men jeg vil ikke være blant de foreldrene som starter med å opprette falske aldersgrense-profiler.

Jeg synes også at de som skriver på FB, bør kunne anta at de som leser det som skrives der er på ungsdomsskolealder eller eldre. Hvis alle har barna sine på 9-10 år som venner, så må man jo ta hensyn til det på en helt annen måte, og det vet man jo ikke nødvendigvis. (uten at jeg pleier å skrive eller linke til upassende ting..)

"En ting er at de prøver å snike seg forbi enkelte slike grenser selv, noe helt annet er at vi skal tillate det / legge til rette for det."

Nemlig, godt sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis min sønn hadde opprettet falsk profil og jeg hadde oppdaget det, hadde det blitt litt av et styr for han. Jeg tror ikke resultatet ville blitt at han fikk opprette en ordentlig profil, men at han heller fikk utsatt hele greia litt ekstra.

Det kan jeg i alle fall sitte her og si nå, om jeg hadde gjennomført det er noe annet, men jeg mener at man ikke skal belønne juks med aksept, på en måte.

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...