Gå til innhold

Straff på skolen, hva synes dere?

margerita1365380476

Anbefalte innlegg

margerita1365380476

I går fikk jeg mail av læreren til gutten vår på 10 år.

Der sto det at han og en kamerat hadde vært veldig voldsomme mot andre barn da de lekte kongen på haugen.

Gutten vår er veldig rolig og snill (som regel) men han har en kamerat som alltid er i bråk.

Det var denne kameraten som sa:kom så dytter vi de andre,og da ble ble vår gutt med på det.

De kom til rektor og fikk til straff å sitte på rektors kontor alle storefri i en uke. (40min er storefri)

Hva synes dere om denne straffen?

I dag måtte vår sønn sitte der alene for kameraten var "syk". Han ble sett ute etter skoletid i lek....

Mannen min synes vi skal sende mail til læreren om at denne straffen bør oppheves i morgen og at han har fått en lærepenge nå.

Har vi rettigheter til å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Enig i at straffen høres litt streng ut (men jeg vet jo ikke hvor ille det de gjorde virkelig var).

Under forutsetning av at gutten din virkelig har gjort noe galt (det antar jeg) synes jeg dere skal stille dere på skolens side i avstraffelsen, så lenge den ikke går utover alle grenser. Ved å argumentere mot straffen overfor sønnen deres tror jeg dere bidrar til å undergrave lærernes/rektors autoritet.

Hva den andre gutten gjør eller ikke gjør, eller i hvilken grad han er syk eller skulker, synes jeg har lite med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det er mulig jeg misforstår noe her, men du skriver at sønnen din og en annen gutt dyttet noen under Kongen På Haugen.

Enten har noe forandret seg siden jeg var barn, eller så har sønnen din og den andre ungen gjort nøyaktig det man skal gjøre i denne leken - altså dyttet ned andre.

De straffes for hva? For å vinne? Eller har reglene forandret seg iløpet av årene?

Høres snodig ut å straffes for dette, men noe sier meg at skolen har forandret seg siden jeg gikk på barneskolen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Selvsagt kan dere gå i dialog med skolen.

Men jeg synes det er korrekt at de gir sterk reaksjon på plaging av andre barn.

Jeg tror også det er lurt å støtte opp om skolens avgjørelser for å la de beholde en slags autoritet ovenfor barna. Det bør ikke være slik at barnet kan komme hjem og be foreldre fikse opp med skolen. Da får barnet ingen respekt for skolen og dens avgjørelser.

Når det er sagt- må jeg legge til at dialog selvsagt er på sin plass.

Den andre gutten som var "syk" og så lekte ute etter skoletid, er det egentlig mer synd på. Mangler det grenser i det hjemme? (bare spekulasjoner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel her ikke snakk om "rettigheter", men om at dere synes straffen er for streng. Jeg tenker også at dette høres strengt ut....og ville sjekka med rektor den nøyaktige bakgrunnen for straffen. Det kan være ulike foranledninger dere ikke vet noe om?

Jeg ville samtidig passa på å ikke la gutten skjønne at dere er imot skolen her, for da kan dere i verste fall gjøre vondt verre. Det går an å fortelle gutten at dere vil ringe skolen fordi dere vil vite akkurat hva som skjedde og at dere regner med at han ikke vil gjøre noe så dumt på nytt (jeg tar da utgangspunkt i at han bevisst dytta andre for at de skulle få vondt, ikke som en del av en lek).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere kan støtte skolen i avgjørelsen.

Da har gutten lært at han ikke blir med på slike ting.

Om dere fikser og ordner for gutten og reduserer straffen, gir det signaler til gutten om at det ikke er så farlig, for mamma og pappa liker ikke at skolen reagerer på slike ting.

Å undergrave skolens autoritet på denne måten, er ikke særlig støttende.

Neste gang han gjør noe galt, kan hende han tenker at skolens straff ikke kommer til å bli slik han får beskjed om fra lærer, og regner med at dere ordner opp for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest synes jeg--

Jeg skal ikke uttale meg om hva som er skjedd i denne saken. Det blir vel din gutt sitt utsagn mot lærer/medelever sine utsagn.

Men jeg har barn på skolen som ofte har opplevd at andre elever dytter/mobber/ legger seg på med tyngde på mitt barn som ikke ønsker at dette skjer og som også sier ifra om at det ikke er med på leken, uten å få respons tilbake. Jeg er glad for at lærere i disse situasjonene gir straff til den eller de som har gjort det.

Man blir lett revet med i en situasjon og gjør ting som ikke burde gjøres. Dette kan gjelde både snille og ikke snille elever.

En straff bidrar til at det forhåpentligvis ikke skjer igjen, at eleven tenker seg om neste gang og tenker på konsekvenser det vil få. Barn helt ned i første trinn kan klare denne tankeprosessen. I tillegg gir den signaler til andre barn som har tenkt på å gjøre det samme, men som da holder seg fra å tulle.

Tullelek for noen er alvorlig for andre.

Dere bør støtte skolen og om dere mener at deres barn er helt uskyldig så må dere heller ta dette opp med lærer eller rektor på tomannshånd og vise at dere ønsker at dette ikke skal gjenta seg hvis det hele var en diger misforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt supert at skolen setter ned foten og straffer uønsket adferd, og som foreldre er det viktig å støtte skolen i den avgjørelsen.

Når det er sagt er det jo også selvsagt viktig at man kommer til bunns i hva som er riktig historie, at dere hører på sønnen deres og kanskje også snakker med rektor. Det er ingen unnskyldning at det var den andre gutten som fant på det og at deres gutt bare "ble med" på det, han må lære å tenke selv og at det han gjør får konsekvenser. Og det lærer han ikke hvis mamma og pappa ordner opp og overstyrer skolens beslutning.

Jeg håper dere bare biter tenna sammen og støtter opp om dette, og om sønnen deres synes det er urettferdig så tenker han seg kanskje om en ekstra gang før han bare "blir med" på ting. Vi MÅ slutte å være curlingforeldre gang etter gang, og legge til rette og ordne opp for våre barn alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

De fleste lærere har hørt; "At det var den andre om begynte..."

Straffen bør være lik for begge, men jeg synes straffen var ekstrem streng.

Jeg ville tatt en telefon til læreren, mail blir litt dumt, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes straffen er i strengeste laget, men ville nok allikevel vært lojal mot skolens avgjørelse.

Det at det er den andre gutten som tar initiativ til dette, har ikke noe med saken å gjøre. Gutten din må lære seg å ikke bli med på ting han vet er galt. Skolen har helt sikkert sagt tydelig fra om at det ikke er lov å leke på denne måten i skolegården - akkurat som det ikke er lov med snøballkasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg misforstår noe her, men du skriver at sønnen din og en annen gutt dyttet noen under Kongen På Haugen.

Enten har noe forandret seg siden jeg var barn, eller så har sønnen din og den andre ungen gjort nøyaktig det man skal gjøre i denne leken - altså dyttet ned andre.

De straffes for hva? For å vinne? Eller har reglene forandret seg iløpet av årene?

Høres snodig ut å straffes for dette, men noe sier meg at skolen har forandret seg siden jeg gikk på barneskolen ...

''Høres snodig ut å straffes for dette, men noe sier meg at skolen har forandret seg siden jeg gikk på barneskolen ...

''

Du begynner å bli en gammel mann, og har mistet innsikten i hvilke regler som gjelder i skolegården. Svært mange skoler har forbud mot denne typen lek, og i tillegg har de nøye utviklede prosedyrer som igangsettes hver gang en snøball blir kastet. (Stakkars rektorer; de har det uhyre travelt med utskriving av snøballmeldinger hver gang snøen er kram...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer mest på måten du frikjenner din egen sønn på... Jeg tenker at en av grunnpilaren i barneoppdragelsen må være at de må stå for det de har gjort, og at de aldri skal skylde på at andre fikk dem til å gjøre det... Dersom DET skal være en unnskyldning for å gjøre gale ting, trenger strengt ingen noensinne å stå til ansvar, alle kan si at det var noen andre som fikk dem med!

Men er enig i at straffen var i strengeste laget ja!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Straffen høres streng ut, ja. Men: hvor farlig var egentlig det de gjorde? Hvis de utsatte andre barn for fare, så synes jeg at det er helt greit at så _store_ barn blir straffet. ''Gutten vår er veldig rolig og snill (som regel) men han har en kamerat som alltid er i bråk. Det var denne kameraten som sa:kom så dytter vi de andre,og da ble ble vår gutt med på det.'' Beklager, men dette høres bare dumt ut... en 10-åring er stor nok til å ta ansvar for sine handlinger - og også for det at han evt. lar seg påvirke av andre til å være med på ting.

Er det mulig at skolen har funnet en passende straff? Jeg tror at i en tilsvarende situasjon hadde jeg stolt på pedagogene og at de vet hva de gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amerikanske tilstander snart

Dakal, synes gutten din at det er urettferdig? Uffda, tenk at han får straff for å ha oppført seg utidig. Mamma og pappa må absolutt ta kontakt med skolen og si at det er urettferdig. Jeg synes dere samtidig skal ta kontakt med et advokatfirma og møte opp med minst to advokater på rektors kontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Høres snodig ut å straffes for dette, men noe sier meg at skolen har forandret seg siden jeg gikk på barneskolen ...

''

Du begynner å bli en gammel mann, og har mistet innsikten i hvilke regler som gjelder i skolegården. Svært mange skoler har forbud mot denne typen lek, og i tillegg har de nøye utviklede prosedyrer som igangsettes hver gang en snøball blir kastet. (Stakkars rektorer; de har det uhyre travelt med utskriving av snøballmeldinger hver gang snøen er kram...)

''Du begynner å bli en gammel mann, og har mistet innsikten i hvilke regler som gjelder i skolegården. Svært mange skoler har forbud mot denne typen lek, og i tillegg har de nøye utviklede prosedyrer som igangsettes hver gang en snøball blir kastet. (Stakkars rektorer; de har det uhyre travelt med utskriving av snøballmeldinger hver gang snøen er kram...)''

Jeg skal i hvert fall ikke late som om jeg er overrasket. ;)

Men dersom kongen på haugen er ulovlig og barna likevel lekte leken, synes jeg det er litt drøyt å straffe de to som vant. Da burde de eventuelt straffa alle som var med på leken, og det må ha vært mer enn to stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan jo være at det ligger mere bak enn å "dytte" andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

det kan jo være at det ligger mere bak enn å "dytte" andre.

Det kan være, men man kan jo nesten ikke ta utgangspunkt i at dama over ikke forteller den hele og fulle sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...