Gjest lav jente snart 10 Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Har ei jente på snart 10 som er ca 129 cm høy (eller lav). Hun var normal ved fødsel men veksten flatet ut ved 1-2 års alder. Det ble da oppdaget cøliaki og hun begynte å vokse igjen. Men hun tok aldri igjen "det tapte". Nå har vi tatt røngten av håndledd og fått svar at skjelettet hennes tilsvarer 8 år. Jeg antar at det er positivt? Altså at hun har mer vekst å gå på? Kan jeg da ta høyden hun har nå og se på en percentil der jeg plotter inn 129 cm på 8 års alder? Da får hun i såfall min høyde noe jeg håper veldig på. Eller gjør jeg feil da? Hva er årsaken til at skjelettalderen er lavere og kan det tyde på noen sykdom? Eller skal vi bare ta det positivt slik min første reaksjon var? Hun syns selv det er veldig dumt å være så lav og det hjelper jo ikke at hun er født i desember.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Ja, det er slik du tenker. Nåt skjelettalderen er 2 år mindre enn kronologisk alder vil hun ha to år mer å vokse på. Du kan da bruke percentilkurven som du gjør. Dersom hun har hatt en velkontrollert cøliaki gjennom siden 1-2 års alder, er det ingen grunn til at dette skal ha betydning for veksten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.