Gå til innhold

Hva gjør vi nå?


Gjest meg

Anbefalte innlegg

Vi har en sønn på 10 år som tisser på seg hver natt og har gjort det siden han ble født.

Nå er vi igang med matte, men det er ikke lett! 4 netter er nå gjennomført.

Alarmen går 1-3 ganger pr natt og gutten våkner IKKE. Det gjør derimot foreldrene og vi må inn å vekke ham, nå begynner vi å bli slitne av å stå opp flere ganger hver natt for å vekke gutten vår.

Nesten hver gang alarmen går er det mye urin på lakenet.

Vi foreldrene vet nesten ikke hva vi skal gjøre nå. Skal vi orke å fortsette? Eller kanskje det ikke er noen vits i dette prosjektet?

Må bare legge til at vi ikke har prøvd noe tilsvarende tidligere. Faren var også sengevæter og sluttet av seg selv i 10 års alderen, derfor har vi tatt det med ro til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har dårlig erfaring med alarm-matte hos oss, den eneste som ikke våknet var han som skulle ha gjort det. Tror allikevel ikke dere skal gi opp riktig enda, det er først etter å ha forsøkt en 3 ukers tid man kan si at alarmen ikke har noen effekt. Det er en utrolig slitsom periode for foreldrene under denne perioden, jeg skjønner veldig godt at dere sliter og er trøtte nå.

Det første som slo meg når jeg leste ditt innlegg var at siden din sønn nå var blitt 10 år og din mann sluttet å tisse på seg om natten i denne alderen, så var kanskje muligheten til stede for at din sønn også kanskje ble tørr snart. På den annen side, hvis alarmen går opptil 3 ganger pr. natt, så betyr vel det at han ikke har særlig kontroll og at en slutt på problemet ligger ett stykke frem i tid enda, desverre.

Vi har en sønn på 7 år som også har tisset på seg stort sett hver natt siden han var liten. Nå vet jeg ikke hvordan dere har behandlet problemet hjemme hos dere, om dere bare har latt naturen gå sin gang, eller om dere har forsøkt noen andre behandlingsmetoder. Vi har forøkt med medisin (minirin) og fotsoneterapi, uten hell og har vært like skuffet hver eneste gang. Problemet er jo at barna blir så forferdelig skuffet hver gang en behandling viser seg å ikke gi noen effekt og man må gå tilbake til å bruke nattbleie igjen, man kvier seg litt for å prøve noe nytt, må liksom dempe barnas forventninger på forhånd for at de ikke skal bli knust av skuffelse.

Kunne ha skrevet så mye mer her om andre behandlingsmuligheter, følelser osv. men stopper her til jeg eventuelt vet hva dere har forsøkt/ikke har forsøkt. Vil veldig gjerne maile med deg om du er interesert i det, slik at vi kan utveksle erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dårlig erfaring med alarm-matte hos oss, den eneste som ikke våknet var han som skulle ha gjort det. Tror allikevel ikke dere skal gi opp riktig enda, det er først etter å ha forsøkt en 3 ukers tid man kan si at alarmen ikke har noen effekt. Det er en utrolig slitsom periode for foreldrene under denne perioden, jeg skjønner veldig godt at dere sliter og er trøtte nå.

Det første som slo meg når jeg leste ditt innlegg var at siden din sønn nå var blitt 10 år og din mann sluttet å tisse på seg om natten i denne alderen, så var kanskje muligheten til stede for at din sønn også kanskje ble tørr snart. På den annen side, hvis alarmen går opptil 3 ganger pr. natt, så betyr vel det at han ikke har særlig kontroll og at en slutt på problemet ligger ett stykke frem i tid enda, desverre.

Vi har en sønn på 7 år som også har tisset på seg stort sett hver natt siden han var liten. Nå vet jeg ikke hvordan dere har behandlet problemet hjemme hos dere, om dere bare har latt naturen gå sin gang, eller om dere har forsøkt noen andre behandlingsmetoder. Vi har forøkt med medisin (minirin) og fotsoneterapi, uten hell og har vært like skuffet hver eneste gang. Problemet er jo at barna blir så forferdelig skuffet hver gang en behandling viser seg å ikke gi noen effekt og man må gå tilbake til å bruke nattbleie igjen, man kvier seg litt for å prøve noe nytt, må liksom dempe barnas forventninger på forhånd for at de ikke skal bli knust av skuffelse.

Kunne ha skrevet så mye mer her om andre behandlingsmuligheter, følelser osv. men stopper her til jeg eventuelt vet hva dere har forsøkt/ikke har forsøkt. Vil veldig gjerne maile med deg om du er interesert i det, slik at vi kan utveksle erfaringer.

Fordi vi visste at mange i familien til mannen min var sengevætere lenge, har vi ikke vært så stresset med å behandle problemet på noen måte. Vi har minirintabletter i hus, men disse er kun ibruk når han overnatter borte.

Vi må vel prøve matten litt til, men føler nok ikke at vi kan forvente de helt store resultatene.

Det hadde vært fint med litt mer informasjon om temaet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi visste at mange i familien til mannen min var sengevætere lenge, har vi ikke vært så stresset med å behandle problemet på noen måte. Vi har minirintabletter i hus, men disse er kun ibruk når han overnatter borte.

Vi må vel prøve matten litt til, men føler nok ikke at vi kan forvente de helt store resultatene.

Det hadde vært fint med litt mer informasjon om temaet!

Hvis du vil kan du maile meg på - [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til meg. Sengevæting kan være arvelig,som dere selv er klar over De fleste barn med sengevæting har et normalt tissemønster på dagen.Noen har imidlertid hyppig vannlating på dagtid og noen ganger intens vannlatingstrang

Du nevner ikke dagen og jeg regner derfor med at det ikke er noe problem der.Det er ikke uvanlig at en del av disse barna har et lite blærevolum og kan ha nytte av blæretrening på dagen. Dvs faste dotider på dagen.

Når det gjelder alarm som dere nå benytterer det desverre ofte slik at det er resten av familien som våkner og ikke den det gjelder. Det finnes en alarmtype som kun vibrerer og som skal unngå at hele familien våkner. Spesialister sier at effekt av behandling viser seg i løpet av 5 - 8 ukerMinimum behandlingstid bør være 8 uker. Anbefaler dere derfor å være tålmodige litt til selv om det er veldig slitsomt.Anbefaler deg å lese de artiklene om sengevæting som står til høyre på siden, under firmaet FERRING

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...