Gjest dtataregler for barna Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Jenta vår er 11 år. Hun har egen datamaskin på rommet. I den siste tiden er hun blitt mer og mer opptatt av data og prioriterer dette istedet for å gå ut å leke, gjøre lekser ovs. Hun var ikke slik tidligere, da var det en liten tur på data, så gikk hun til andre ting. Hun blir kjempesint når vi sier at "nå er det nok". Muligens er vi for utydelig ettersom vi ikke har noen faste tidspunkt/tid for hvor mye hun skal få bruke dataen. Synes nå at det begynner å bli litt problematisk og lurer på hvordan dere andre gjør med barna deres vedr. data? Vi skjønner nå at det blir en kamp en stund for å få til en god rutine, men det må vi rett og slett når vi ser at dette opptar henne så mye at andre ting blir bortprioritert. Vi har selvfølgelig lært henne ting som man skal være obs på når det gjelder bruk av data, hvem hun snakker med, hva som blir sagt og at en aldri sir tlf nr til fremmede, navn eller hvor hun bor. Disse reglene har hun fulgt og alltid kommet til oss voksne når noe er mistenksomt. Imidlertid har vi ikke gått inn på loggen og sett hva hun holder på med, da vi prøver å ha ett godt tillitsforhold. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Hei! Her i huset har vi 1 felles datamaskin, og 2 bærbare pc'er som mor og far bruker i jobbsammenheng. Ungene er 6, 8 og 11 år. Det er 8-åringen som må passes mest på, da ho er helt datanerd. Vi har sagt at vi vil vite alle passord de måtte skaffe seg (nrk-super, panfu osv), og at vi jevnlig kommer til å sjekke loggene. Vi har presisert at dette ikke er for å sjekke ungene, men for å sjekke hva som foregår på de ulike arenaene. 11-åringen spurte om han kunne få facebook i høst, men det var nok å si nei, du er for ung, så var det ikke mer om det. Ellers har de 30 min daglig som de kan bruke pc til spill osv. Lekser som skal gjøres på data, er selvfølgelig utenom. Vi sjekker loggen ofte, 2 ganger i uka til tider. Snuppa på 8 er helt vill etter duppedingser og har en egen nese for spillesider, så henne må vi kontrollere hver dag. Ingen har data på rommet, da! Det er jeg helt imot. For det første synes jeg at datamaskinbruken blir mer synlig når de må sitte i fellesarealet, og på rommet sitt skal de drive med andre ting. f.eks. lesing, tegning, spilling (gitar, fele). Det er ikke enkelt, dette her, og jeg påstår ikke at jeg har fasiten, men jeg synes dette funker hos oss, iallefall! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Vi har nylig laget regler for tenåringen, for hun lot pc'n komme før pliktene. Det er ikke så lett å gjøre lekser når det piper og blinker på msn og Facebook hele tiden. Hun har to timer helt uten pc om ettermiddagene, og da SKAL lekser gjøres. Snikbruker hun pc'n tar vi den en uke, og det vet hun at jeg gjør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Vi har nylig laget regler for tenåringen, for hun lot pc'n komme før pliktene. Det er ikke så lett å gjøre lekser når det piper og blinker på msn og Facebook hele tiden. Hun har to timer helt uten pc om ettermiddagene, og da SKAL lekser gjøres. Snikbruker hun pc'n tar vi den en uke, og det vet hun at jeg gjør. Det var fornuftig. Sanrt 13-åringen her i huset er helt opphengt i pc spillinga så det går bekostning av lekser og skjønnlitterær lesing. Jeg har lagt inn tidsbegrensninger på den felles pcèn vi bruker slik at han må ta avbrekk på noen timer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Jentene våre har ikke fått egen data, nettopp fordi vi ønsker å ha litt styring på hvor mye de er på. Eldste på 11 blir for tiden fort slukt opp i data'n, men skrur av når vi ber henne om det. Hvis ikke, så hadde vi satt foten ned og ikke gitt henne lov til å være på data'n noe mer. Så langt har vi ikke satt noen fast tidsbegrensning på databruk hjemme. Hadde jeg vært dere hadde jeg gitt klar beskjed om at det ble max så og så mye databruk om dagen. At hun evt. kan spare seg opp tid som kan brukes til helgen. At hvis hun ikke etterlever reglene, så tar dere maskinen hennes. Ferdig med den saken 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Våre jenter er 7 og 9 år. Vi har to skjermfrie dager pr. uke. Da får de verken bruke pc, nintendo, TV, DVD eller mobiltelefon. Det er heller ikke lov å ha mobiltelefon eller laptop på rommet om kveldene/nettene (etter at de har lagt seg). Da skal det være stille. Vet av erfaring (fra ungdommer vi har/har hatt) at det er vanskelig å stramme dette inn, når man på ett eller annet tidspunkt oppdager at det foregår en del aktivitet på telefon og pc, når de egentlig skulle ha sovet. Utover det har vi foreløpig ingen andre regler, enn at lekser og plikter kommer framfor pc-spill m.v. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Kan en vei å gå være å stille krav til hva hun skal ha gjort før hun setter seg med dataen? Sosiale aktiviteter i RL kan være et av kravene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Dattera her er 13. De har fått datamaskin på skolen, så det er vanskligere enn før å ha noen faste regler da de ofte har datalekser. Vi sier at hun kan ha datan på fra etter skoletid til kl fem om ettermiddagen. Da bør hun ha gjort ferdig lekser. Og så får hun en time på kvelden. I helgene blir det noe mindre, men da justerer vi litt etter "vær- og føreforhold". Er de iskaldt og ikke kult å være ute er det mye facebook og msn, mens det blir mindre når det er fint utevær. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.