Mammantil3 Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Jentene mine er 8 og 9, og den minste påstår at hun tror på julenissen fortsatt. Den eldste tror ikke. Vi har i alle år byttet julenissetjenester med naboen, men i år har det ikke kommet noen slik forespørsel (de har mindre barn). Jeg har prøvd å si at vi kanskje ikke får besøk av nissen i år, siden våre barn ikke lenger er sååå små, og det ER jo tross alt veldig travelt for en nisse å rekke rundt til alle. Jeg synes dette med nisse er et ordentlig styr, og det er en stressfaktor. Man avtaler et klokkeslett (ca), og da skal alt være klart. Vi har alltid hatt relativt tidlig pakkeåpning, for å få litt glede av gavene også på julekvelden, og naboene har tenkt som oss. Derfor har det vært lite slingringsmonn rundt middag og rydding, noe jeg misliker. Så, skal vi pushe på og få oss nisse i morgen, eller skal vi skuffe 8-åringen (som jeg vel egentlig tror vet at nissen bare er en utkledd nabomann)? Hva hadde dere gjort? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Snik en sekk på trappa, og forklar det troende barnet at nissen hadde det travelt og ikke hadde tid til å komme inn. At nissen først og fremst går inn til de barna som ikke har begynt på skolen. Nissetroen kommer nok mest av at nissen gjerne har med seg en ekstra gave, i allefall her i huset. Her tror til og med 17-åringen på nissen fra lille julaften kveld (strømpegodteri) til julaften ved midnatt. ) God jul! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Snik en sekk på trappa, og forklar det troende barnet at nissen hadde det travelt og ikke hadde tid til å komme inn. At nissen først og fremst går inn til de barna som ikke har begynt på skolen. Nissetroen kommer nok mest av at nissen gjerne har med seg en ekstra gave, i allefall her i huset. Her tror til og med 17-åringen på nissen fra lille julaften kveld (strømpegodteri) til julaften ved midnatt. ) God jul! Det er den forklaringen vi/jeg har kjørt opp til i hele år, faktisk, at kanskje nissen bare setter igjen en sekk og reiser videre. Allikevel går 8-åringen rundt og sier "håper-håper-håper nissen kommer inn til oss, mamma, jeg HAR vært snill!". Så da veit jeg neimen ikke, jeg, hva jeg skal gjøre. Hm. At nissetroen blir sterkere jo nærmere vi kommer julekvelden er det ingen tvil om, det ER viktig å ikke bli svak i troen. :-) I år vil nissen komme med/sette igjen pakker til jentene som inneholder frokostblanding med sjokolade, det er nemlig ikke noe deres strenge mor vil kjøpe. :-) Takk for svar, god jul! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kle deg ut du Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Hos oss så kler en av oss foreldre oss ut som julenisse og det funker som bare det. Om man tror eller ei, så er ikke julaften det samme uten å ha besøk av den rare mannen..Styrete er det ikke. tar kun et par minutter å skifte til kofte og nissemaske, så la nå ungene kose seg med dette opptrinnet noen/mange år til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Hos oss så kler en av oss foreldre oss ut som julenisse og det funker som bare det. Om man tror eller ei, så er ikke julaften det samme uten å ha besøk av den rare mannen..Styrete er det ikke. tar kun et par minutter å skifte til kofte og nissemaske, så la nå ungene kose seg med dette opptrinnet noen/mange år til. Hm, det tror jeg de ville synes var veldig rart, faktisk, om en av oss voksne skulle forsvinne ut når nissen kommer. Skal vi ha nisse, tror jeg nok vi må bytte med naboen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Hm, det tror jeg de ville synes var veldig rart, faktisk, om en av oss voksne skulle forsvinne ut når nissen kommer. Skal vi ha nisse, tror jeg nok vi må bytte med naboen... ''Hm, det tror jeg de ville synes var veldig rart, faktisk, om en av oss voksne skulle forsvinne ut når nissen kommer. Skal vi ha nisse, tror jeg nok vi må bytte med naboen...'' Men en av dere er vel nisse hos naboen? Eller skjer ikke dette samtidig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 ''Hm, det tror jeg de ville synes var veldig rart, faktisk, om en av oss voksne skulle forsvinne ut når nissen kommer. Skal vi ha nisse, tror jeg nok vi må bytte med naboen...'' Men en av dere er vel nisse hos naboen? Eller skjer ikke dette samtidig? Nei, det skjer ikke samtidig. I alle år har vi gått til naboen først, de er mange flere som feirer sammen, så det har ikke vært så synlig om en derfra har forsvunnet etter at gavene er delt ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kle deg ut du Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Hm, det tror jeg de ville synes var veldig rart, faktisk, om en av oss voksne skulle forsvinne ut når nissen kommer. Skal vi ha nisse, tror jeg nok vi må bytte med naboen... Hvis de synes at det er rart så spør de kanskje ikke om nisse neste år. Man sier jo at en går ut for å se etter nissen. Så settingen kan bli ekte nok hvis man bare innstiller seg på åfå se julenissen. Etterpå blir man SÅÅÅ overrasket over at nissen har vært til stede uten at man så den selv. Jeg er sikker på at du vil opppdage at ungene er tilfredse nok med denne løsningen . Hos oss så vet allle at det er ho mor som kommer forkledd men det er stas uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Vi dropper nisse i år (7 og 10 år), for selv den yngste har avslørt hvem nissen var de siste to årene (det var nabo'n), bortsett fra en liten strømpegave på julaften morgen. Nissen kommer visst mest til barnehagebarn, har jeg hørt ;-) Vi har vel også slitt med hvilke gaver nissen skal komme med; han har bl.a. vært "postmann" for utenbys tanter. Men snakk med nabo'n da vel! Og finn et klokkeslett som passer dere, helt utenom middagen og evt. utenom de andre gavene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Hvis de synes at det er rart så spør de kanskje ikke om nisse neste år. Man sier jo at en går ut for å se etter nissen. Så settingen kan bli ekte nok hvis man bare innstiller seg på åfå se julenissen. Etterpå blir man SÅÅÅ overrasket over at nissen har vært til stede uten at man så den selv. Jeg er sikker på at du vil opppdage at ungene er tilfredse nok med denne løsningen . Hos oss så vet allle at det er ho mor som kommer forkledd men det er stas uansett. Blir kanskje litt annerledes om man har gjort det slik "i alle år"? Tja, sannelig om jeg vet. Mannen min har vært vant til nisse i alle år, han har en hjerneskadet søster som har hatt stor glede av nissen bestandig, så han ser heller ikke helt for seg julekveld uten nisse. Ja-ja, kanskje jeg bare må gi meg i år også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Vi dropper nisse i år (7 og 10 år), for selv den yngste har avslørt hvem nissen var de siste to årene (det var nabo'n), bortsett fra en liten strømpegave på julaften morgen. Nissen kommer visst mest til barnehagebarn, har jeg hørt ;-) Vi har vel også slitt med hvilke gaver nissen skal komme med; han har bl.a. vært "postmann" for utenbys tanter. Men snakk med nabo'n da vel! Og finn et klokkeslett som passer dere, helt utenom middagen og evt. utenom de andre gavene. Jeg har også prøvd å si at nissen helst skal besøke de små barna, men det går ikke helt hjem hos hun på 8 som mener hun har vært svært snill i år. :-/ Nissen kan sikkert komme når som helst, ja, men man vil jo helst ha spist ferdig/ryddet opp og fått kokt kaffe før gavemoroa starter. Helst vil jeg ha en sekk på trappa fra nissen, hvor det er gaver fra nissen oppi. Det hadde vært perfekt. Vi får se om naboen dukker opp og spør om bytting av nissetjenester også i år, jeg føler meg i grunnen litt alene om å ønske nissen bort. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Det siste året vi hadde nisse, var vi voksne på forhånd usikker på om han virkelig trodde på nissen, eller om han bare _ville_ tro på nissen og ønslet at denne tradisjonen skulle fortsette. Før hadde vi byttet julenissetjenester med andre, men dette året sendte vi ut farfar gjennom bakdøra, og selvsagt gjenkjente gutten at det var farfar med skjegg og lue (hadde ikke maske, bare løsskjegg). Og gjenkjennelse var hele planen - vi tenkte at det var bedre at nissemyten ble parkert en gang for alle uten at han risikeerte å bli erter av venner fordi han fortsatt muligens trodde på nissen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Hvis de synes at det er rart så spør de kanskje ikke om nisse neste år. Man sier jo at en går ut for å se etter nissen. Så settingen kan bli ekte nok hvis man bare innstiller seg på åfå se julenissen. Etterpå blir man SÅÅÅ overrasket over at nissen har vært til stede uten at man så den selv. Jeg er sikker på at du vil opppdage at ungene er tilfredse nok med denne løsningen . Hos oss så vet allle at det er ho mor som kommer forkledd men det er stas uansett. ''Man sier jo at en går ut for å se etter nissen.'' Nei, nei, man sier selvsagt at man skal på DO! :-) Og så får ungene ev tro at farfar har skikkelig forstoppelse;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 ''Hm, det tror jeg de ville synes var veldig rart, faktisk, om en av oss voksne skulle forsvinne ut når nissen kommer. Skal vi ha nisse, tror jeg nok vi må bytte med naboen...'' Men en av dere er vel nisse hos naboen? Eller skjer ikke dette samtidig? De gangene vi byttet med venners foreldre, skjedde det ikke samtidig. Det er jo hele poenget at hele familien skal være til stede når nissen kommer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Vi dropper nisse i år (7 og 10 år), for selv den yngste har avslørt hvem nissen var de siste to årene (det var nabo'n), bortsett fra en liten strømpegave på julaften morgen. Nissen kommer visst mest til barnehagebarn, har jeg hørt ;-) Vi har vel også slitt med hvilke gaver nissen skal komme med; han har bl.a. vært "postmann" for utenbys tanter. Men snakk med nabo'n da vel! Og finn et klokkeslett som passer dere, helt utenom middagen og evt. utenom de andre gavene. ''Vi dropper nisse i år (7 og 10 år), for selv den yngste har avslørt hvem nissen var de siste to årene'' Barna her tror heller ikke på nissen lenger, men det blir ikke ordentlig julaften uten nisse likevel :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Vi kjører en helt annen løsning vi, nemlig fjøsnissen. Og han er såpass surrete med datoer at han ikke dukker opp på julaften, men gjerne lille julaften eller til og med den 22. Av og til viser han seg ikke i det hele tatt. I går dukket han opp ved 19-tida. Ungene så ham komme og til med tenåringen på 16 ble revet med. Ungene får en gave hver av nissen, og den får de åpne med det samme. Så synger de gjerne "På låven sitter nissen" for ham. I desember ligger det noen ganger igjen små biter gavepapir i høyet eller andre spor etter nissen. Når det nærmer seg jul bestemmer vi oss for å sette ut grøt til ham, og noen ganger har vi voksne avtalt med en eller annen som er nisse, andre ganger får vi ikke se ham. Noen venner av oss som bor litt mer urbant til, har en annen variant. "Hele gata" går sammen om å leie inn en nisse som kommer kjørende med hest. De voksne leverer gavene på forhånd, så samles "alle" i gata når nissen kommer. Omtrent som på julegrantenning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg skal visst være nisse hos oss, Synes det er noe tull. Litt moro var det da barna var helt små, men nå er vår minste 6,5 og min søsters minste 5, og jeg synes det er helt unødvendig. Men min søster har ordnet nissegaver til alle og spurt om vi kan ordne nisse, så da har jeg sagt ja.... Det har sikkert med at vi aldri hadde nisse da jeg var barn. Vi har forresten aldri nisse når vi er oss alene, bare når vi er sammen med min søster. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Man må selvsagt ha julenisse! Hjelper ikke at man ikke tror på nissen lengre Styr? Er jo bare å legge en gave til hver av barna i en pose og sende med den som skal være nisse. Vedkommende tar på nissemaske, lue og noen klær h*n ikke blir gjenkjent i.. så er det bare å showe og gi barn og voksne en god latter 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Hm, det tror jeg de ville synes var veldig rart, faktisk, om en av oss voksne skulle forsvinne ut når nissen kommer. Skal vi ha nisse, tror jeg nok vi må bytte med naboen... Hos oss har pappaen alltid vært på do når nissen kom ;-P Ungene vet jo at pappa er nissen, men de spiller med og synes dette er noe av det beste med julekvelden 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg skal visst være nisse hos oss, Synes det er noe tull. Litt moro var det da barna var helt små, men nå er vår minste 6,5 og min søsters minste 5, og jeg synes det er helt unødvendig. Men min søster har ordnet nissegaver til alle og spurt om vi kan ordne nisse, så da har jeg sagt ja.... Det har sikkert med at vi aldri hadde nisse da jeg var barn. Vi har forresten aldri nisse når vi er oss alene, bare når vi er sammen med min søster. '' Synes det er noe tull. Litt moro var det da barna var helt små, men nå er vår minste 6,5 og min søsters minste 5, og jeg synes det er helt unødvendig'' Ja er julen egentlig nødvendig? Nisse må vi bare ha! Ingen her som tror på den, men det hører med. Og selv minstemann spiller godt at han virkelig tror nissen har kommet fra Nordpolen! :-). Kan kanskje ha noe med det at heller ikke vi hadde da jeg var barn - og jeg var litt misunnelig på venner som hadde? I følge mine foreldre hadde de forsøkt med nisse da jeg var to år, og jeg hadde skreket så høyt at det aldri fristet til gjentakelse... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.