Gå til innhold

Råd for harmoniske skiturer?

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg er klar over at noen ikke liker å gå på ski. Men med utgangspunkt i at alle fem i familien liker å gå på ski (dog i litt varierende grad) - kan noen gi noen råd om hvordan en kan få skitruen hyggelig for alle fem, samtidig?

I dag skulle vi på vinterens første skitur. Vi ville begynne velidg forsiktig, emd en liten tur (dvs ca en time inkludert stopp), og bare15 minutter å kjøre dit.

Dette gikk galt:

*Vi brukte en time på å komme oss ut av huset fordi 9-åringen plutselig ikke passet skiskoene sine likevel, selv om vi for to uker siden hadde sjekket at de passet. Hun grein og hylte - men etterhvert fant vi enløsning og rokkerte på 3 par skisko, slik at alle ble fornøyde.

*Vi glemte sitteunderlag, men i og med at temperaturen var mellom minus 15 og minus 18 grader fant vi ut at det ikke gjorde så mye, vi kunne stå og drikke kakao og spise julekaker.

*Allerede da vi hadde kjørt 5 minutter av totalt 15, syntes jentene at det var langt å kjøre (de er snart 7 og 9,5)

*Minstejenta har smørefrie ski, og hadde superglid. Eldstemann vile ikke smøre, og hadde super skøyteglid. Hun i midten ville ha smøring, og pappaen la på blå voks. Jeg la på grønn å mine, og jeg hadde superglid. Mellomjentas ski mistet jo litt glid når hun smørte, og ble veldig opptatt av dette :-(

*I og med at vi kjørte så kort, rakk ikke bilen å bli ordentlig varm, og vi var litt kalde da vi begynte å gå. Så etter ca tre minutter begynte de å klage over kalde hender. Mamma hadde heldigvis tatt med flere par votter, og vi fikk byttet. Men 9-åringens votter var slevføglelig vonde og "virket ikke".

*Mens 11-åringe og snart 7-åringen suste avgårde, tasset 9-åringen lit snurt etter. Hun var kald, hadde dårlig glid og stoppet så ofte at hun aldri fikk opp varmen.

*Da pappaen presterte å si til mammaen at minstejentas lue var eldendig og at hun ville få frostskader (hvilket den slett ikke var, den er kjempevarm og dekker både hode, hals og nakke veldig godt) - fikk jeg nok - og sa at dette gidder jeg ikke lenger.

Vel - jeg snudde og gikk så fort jeg kunne tilbake itl bilen. Og trodde de andre kom etter. Jeg startet bilen for å holde den varm, men måtte slå av, for de kom ikke. Etter en stund forstod jeg at de måtte ha fortsatt på rundløypa.

Etter å ha ventet i ca tre kvarter kom de susende, alle fire, i strålende humør. De hadde hatt en super tur, ingen hadde klaget, ingen hadde fryst og ingen hadde kranglet...

Vel - jeg svelget mitt dårlige humør, og vi fikk en fin middag og kveld sammen...

Men dere - tips til neste skitur? At mammaen holder seg borte? Helt ærlig, så har jeg lyst til å gå på ski sammen med 11 åringen og snart 7 åringen... Utrolig kjedelig at det blir slik :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

11

• tonie

6

• frosken

4

• Mandolaika

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes du skal senke kravene for hva som er en "harmonisk skitur". Spesielt når det er så kaldt som mellom minus 15 og minus 18:-( Det er jo helt umenneskelig og skulle kose seg i en slik temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal senke kravene for hva som er en "harmonisk skitur". Spesielt når det er så kaldt som mellom minus 15 og minus 18:-( Det er jo helt umenneskelig og skulle kose seg i en slik temperatur.

Ja men, alle fem hadde lyst til å gå på skitur, og vi var enige m at vi skulle gå en liten tur bare. Og alle var godt jkledt. Men det er klart når den ene bare så vidt lfter på beina og stopper for hver 20. meter, så blir en jo kald...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men, alle fem hadde lyst til å gå på skitur, og vi var enige m at vi skulle gå en liten tur bare. Og alle var godt jkledt. Men det er klart når den ene bare så vidt lfter på beina og stopper for hver 20. meter, så blir en jo kald...

Hvem er "hun ene" som stopper opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er "hun ene" som stopper opp?

Hun på 9.

Hun som har et temperamenet som et lemen når jeg er i nærheten og når søsknene er i nærheten - men er som en kjælen pus når hun er alene med pappaen eller med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da:-) Hørtes ut som de hadde det fint uten deg:-) Og det er jo hyggelig for dem men ikke for deg. Har du problemer med hun mellomste? Kanskje hun syns det er bedre å være med faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt tips til neste skitur må bli å legge den til en tid på året da en kan gå på ski i bikini hvis så ønsket, i et tempo som passer den enkelte, uten masekjerringer og julekaker. Det blir bra. Får jeg være med?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun på 9.

Hun som har et temperamenet som et lemen når jeg er i nærheten og når søsknene er i nærheten - men er som en kjælen pus når hun er alene med pappaen eller med meg.

LOL:-) Jeg skjønner. Så hun var også enig i at det hadde vært fint med en skitur, før dere dro? Jeg står fast ved at den eneste løsningen på en harmonisk skitur er at alle virkelig er enige om at en skitur hadde vært bra, og legger godviljen til. Og at alle virkelig mener det. Ellers vil det gi seg utslag som dette:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da:-) Hørtes ut som de hadde det fint uten deg:-) Og det er jo hyggelig for dem men ikke for deg. Har du problemer med hun mellomste? Kanskje hun syns det er bedre å være med faren.

Ja, vi er nok dessverre litt i tottene på hverandre. Kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL:-) Jeg skjønner. Så hun var også enig i at det hadde vært fint med en skitur, før dere dro? Jeg står fast ved at den eneste løsningen på en harmonisk skitur er at alle virkelig er enige om at en skitur hadde vært bra, og legger godviljen til. Og at alle virkelig mener det. Ellers vil det gi seg utslag som dette:-(

Ja, hun var veldig ivrig, fordi hun fikk nye skistaver i går, og ville prve dem. Men så skar det seg jo med de skoene FØR vi i det hele tatt hadde kommet oss ut av huset. Men hun var forsåvidt blid i bilen.

Æsj :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er nok dessverre litt i tottene på hverandre. Kjipt.

Ja, det har jeg skjønt. Og så lenge dere er det så vil det jo gi seg utslag i slike sammenhenger. Og da blir det vel for mye og vente seg harmoni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun var veldig ivrig, fordi hun fikk nye skistaver i går, og ville prve dem. Men så skar det seg jo med de skoene FØR vi i det hele tatt hadde kommet oss ut av huset. Men hun var forsåvidt blid i bilen.

Æsj :(

Hun har vel rollen som den som skal lage litt problemer, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det har jeg skjønt. Og så lenge dere er det så vil det jo gi seg utslag i slike sammenhenger. Og da blir det vel for mye og vente seg harmoni?

Jeg er en evig optimist. Glemmer fort gamle episoder, og tror alltid at det bir en god opplevelse for alle....

Dermed blir jeg ekstra skuffet når det går sånn som det gikk i dag.

9-åringen er jo en engel når hun har meg for seg selv, og jeg kiler henne på ryggen...

Jeg vil ha "en harmonisk juleferie med skiturer og hjemmekos uten krangling og bråk"...

Æsj. Noen ganger blir jeg dritt lei, og ønsker meg en uke alene på ei hytte langt fra folk :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en evig optimist. Glemmer fort gamle episoder, og tror alltid at det bir en god opplevelse for alle....

Dermed blir jeg ekstra skuffet når det går sånn som det gikk i dag.

9-åringen er jo en engel når hun har meg for seg selv, og jeg kiler henne på ryggen...

Jeg vil ha "en harmonisk juleferie med skiturer og hjemmekos uten krangling og bråk"...

Æsj. Noen ganger blir jeg dritt lei, og ønsker meg en uke alene på ei hytte langt fra folk :-(

Kanskje det er like mye tegn på harmoni i en familie at det er litt sånn som hos dere? At ingen er kneblet og bastet og bundet til et "evig smil"? Jeg tror kanskje det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vel rollen som den som skal lage litt problemer, kanskje?

Ja, dessverre er det blitt sånn. Jeg har jobbet veldig mye med mine egne forventninger til henne dette året (vi går på familiesenteret en gang i uka), fordi forventingene ofte er negative. Jeg har i perioder klart å vri mine forventninger i positive retning, og det er da deilig de gangene hun innfrir med positiv respons. Men skuffende når hun er negativ.

Vi prøver å gi postivit feedback til henne - men det er vanskelig. For eksemple til middag i dag:

Hun kom ikke når vi sa det var mat, fordi hun skulle se ferdig Tårnagentene. Vi sa det var greit. Da hun kom, brautet hun seg frem til plassen sin og sa at hun ville forsyne seg først. Det fikk hun ikke, siden hun kom sist.

Så grein hun på nesa av grønnsakene. Hun ropte høyt om å få både kjøtt og poteter, uten å vente på at vi skulle sende det.

Sånn gikk nå middagen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er like mye tegn på harmoni i en familie at det er litt sånn som hos dere? At ingen er kneblet og bastet og bundet til et "evig smil"? Jeg tror kanskje det:-)

''Kanskje det er like mye tegn på harmoni i en familie at det er litt sånn som hos dere? At ingen er kneblet og bastet og bundet til et "evig smil"? Jeg tror kanskje det:-)''

Nå fikk jeg en stor klump i halsen og i magen når jeg leste det du skrev her.... Lille elskede store jenta er jo seg selv på godt og vondt. Hun fungerer greit på skolen og med venner, men det er her hjemme vi strever. Men hun er jo 100% seg selv, og det er klart at jeg ikke ønsker å kneble henne.

Men jeg ønsker jo at hun skal lære seg sosiale normer og regler og forstå signaler fra andre mennesker, slik at hun er med i samspillet mellom mennesker. Og at ikke folk går lei av henne fordi hun er uoppdragen og ego...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre er det blitt sånn. Jeg har jobbet veldig mye med mine egne forventninger til henne dette året (vi går på familiesenteret en gang i uka), fordi forventingene ofte er negative. Jeg har i perioder klart å vri mine forventninger i positive retning, og det er da deilig de gangene hun innfrir med positiv respons. Men skuffende når hun er negativ.

Vi prøver å gi postivit feedback til henne - men det er vanskelig. For eksemple til middag i dag:

Hun kom ikke når vi sa det var mat, fordi hun skulle se ferdig Tårnagentene. Vi sa det var greit. Da hun kom, brautet hun seg frem til plassen sin og sa at hun ville forsyne seg først. Det fikk hun ikke, siden hun kom sist.

Så grein hun på nesa av grønnsakene. Hun ropte høyt om å få både kjøtt og poteter, uten å vente på at vi skulle sende det.

Sånn gikk nå middagen....

''Hun kom ikke når vi sa det var mat, fordi hun skulle se ferdig Tårnagentene. Vi sa det var greit. Da hun kom, brautet hun seg frem til plassen sin og sa at hun ville forsyne seg først. Det fikk hun ikke, siden hun kom sist.

Så grein hun på nesa av grønnsakene. Hun ropte høyt om å få både kjøtt og poteter, uten å vente på at vi skulle sende det.''

Dette er jo ren grensetøying.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hun kom ikke når vi sa det var mat, fordi hun skulle se ferdig Tårnagentene. Vi sa det var greit. Da hun kom, brautet hun seg frem til plassen sin og sa at hun ville forsyne seg først. Det fikk hun ikke, siden hun kom sist.

Så grein hun på nesa av grønnsakene. Hun ropte høyt om å få både kjøtt og poteter, uten å vente på at vi skulle sende det.''

Dette er jo ren grensetøying.

Ja, det er det hun gjør hele tiden. Tøyer og tøyer, og venter på at vi skal bli sinte. Når vi blir det, anklager hun oss for alltid å være sinte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det hun gjør hele tiden. Tøyer og tøyer, og venter på at vi skal bli sinte. Når vi blir det, anklager hun oss for alltid å være sinte....

Det er jo ganske typisk da. Men hvorfor lot dere henne få lov til og sitte for og se ferdig sitt program, etter at dere hadde begynt på middagen? Da har hun jo allerede fått lov til og tøye grenser:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...