AAA Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Jeg er en evig optimist. Glemmer fort gamle episoder, og tror alltid at det bir en god opplevelse for alle.... Dermed blir jeg ekstra skuffet når det går sånn som det gikk i dag. 9-åringen er jo en engel når hun har meg for seg selv, og jeg kiler henne på ryggen... Jeg vil ha "en harmonisk juleferie med skiturer og hjemmekos uten krangling og bråk"... Æsj. Noen ganger blir jeg dritt lei, og ønsker meg en uke alene på ei hytte langt fra folk :-( ''Jeg vil ha "en harmonisk juleferie med skiturer og hjemmekos uten krangling og bråk"...'' Det vil jeg også. :-) Men dette er virkelighetens verden, og det er bare på film at hele juleferier er ren og skjær idyll. Forøvrig hadde en skitur i den kulden blitt fullstendig katastofal i vår familie også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Ohh.. lapper på klær, ja det er TOTALT krise her i heimen også. Eldste på 6,5 kan slå seg fullstendig på vrangen om det er en lapp et sted. Eller en søm. Eller noe er vridd, eller klumpete. Alt er feil. Sukk. Men håper og tror han skal vokse det av seg etterhvert...... Slitsomt Det pleier heldigvis å gå seg til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verinoca Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Slitsomt Det pleier heldigvis å gå seg til Ja, guttens far var også slik som barn, har jeg fått høre av svigers, og han har heldigvis roet seg.... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Sjekk ut min beskrivelse av deg: http://doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4499630 Hehe, der har du meg vet du. Dessuten skal jeg hele tida spørre hvor langt det er igjen, og så må de lokke med belønning hvis jeg ikke skal slå meg helt vrang den siste halve kilometeren. Neste gang tar de med pulk. Der skal jeg og ungene sitte harmonisk og spise kvikklunsj. Hvis det blir noen neste gang da;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Hehe, der har du meg vet du. Dessuten skal jeg hele tida spørre hvor langt det er igjen, og så må de lokke med belønning hvis jeg ikke skal slå meg helt vrang den siste halve kilometeren. Neste gang tar de med pulk. Der skal jeg og ungene sitte harmonisk og spise kvikklunsj. Hvis det blir noen neste gang da;) Hehe...En av nevøene mine satt lenge i pulk. Hver gang faren ymtet frempå om han nå ikke ville gå selv, svarte gutten elegant: "Det kan jeg gjøre til neste år, pappa. Sitter fint her, jeg." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Vel, jeg hadde aldri i verden dratt ut ungene på ski i 15-18 minusgrader. Jeg kunne _kanskje_ strukket meg så langt som å spørre om noen hadde lyst til å bli med, og tatt med den/de som evt ville, men aldri i verden om jeg hadde gått for familietur i den temperaturen. Skaff dere en kupevarmer og sett i motorvarmeren en times tid før dere skal dra. Da blir bilen varm og god inni, og motoren blir fort varm og alt blir mye lettere. Det _er_ kjipt å gå på ski når man fryser. Jeg er selv en frysepinn, og har jeg først blitt kald har jeg problemer med å gå meg varm igjen. Jeg er voksen, så jeg holder kjeft og lider i stillhet i slike situasjoner men jeg forstår godt at en niåring ikke gjør det. Det er også kjipt å ha dårligere glid enn resten av familien/ søsknene, antagelig mistet hun masse humør bare av det. Neste gang smører du hennes ski likt med dine, slik at hun har like gode ski som deg. Kjøp dere slike kjekke hånd/fotvarmere og ta med på tur. Det har reddet mange skuiturer her i familien. Den mellomste blir alltid iskald på hender og føtter uansett hva slags votter og sokker h*n har på seg. så vi har alltid med slike. Her er det noen: http://fangstmann.rshop.no/product.asp?p=43 Så må du legge fra deg forestillingen om at alle skal være smilende og blide og strålende fornøyde og ikke klage. Det må da være greit å si fra om skisko som klemmer og kalde fingre. Fars bemerkning om lua var helt unødvendig, men hvorfor skulle du bli så irritert for det at du snudde og gikk tilbake til bilen uten å snakke med de andre i det hele tatt? Hadde det vært meg hadde jeg antagelig glefset et svar og satt ham på plass, og så vært ferdig med saken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Den første skituren, slalomturen, skøyteturen, badeturen osv i sesongen skaper alltid mest stress hos oss. Så trøsten om det blir masete, er at det blir mer kos og mindre pes neste gang. Det har vel noe med at vi bruker meer energi på å finne fram ting, huske hva vi skal ha med, passe på at alle kler godt nok på seg osv. Senere går det mer på rutine igjen. ''Den første skituren, slalomturen, skøyteturen, badeturen osv i sesongen skaper alltid mest stress hos oss. Så trøsten om det blir masete, er at det blir mer kos og mindre pes neste gang. Det har vel noe med at vi bruker meer energi på å finne fram ting, huske hva vi skal ha med, passe på at alle kler godt nok på seg osv. Senere går det mer på rutine igjen.'' Tror du har rett i noe av dette. I dag valgte vi å gå på skøyter alle fem. Litt av samme spetakkel med 9-åringen fordi ingen av sokkene "virket", men det varte vel bare en halv time i stedet for en time. Da vi kom oss ut, var faktisk alle 5 strålende glade :-) Og vi hadde en fantastisk stund ute - i glitrende snø, strålende sol og 16 kuldegrader - på skøyter - og ingen frøys og ingen klaget!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Hei prust, For det første høres det ikke så veldig unormalt ut. ;-) For det andre, har dere ikke en kafé eller lignende dere kan bruke som base. Da kan de som vil varme og kose seg der, "sportsfanatikerene" kan fly på ski, og de mer normale kan gå passe langt fra kaféen og komme innom når det passer. For det tredje, jeg tror dette er en klassisk situasjon av å se ting med voksen-øyne og barne-øyne. Du ser Turen og Idyllen der fremme med stor T og I (hvis de andre bare ville være med), mens ungen(e) er mer opptatt av "her og nå". Tror kanskje dette enklest løses inntil videre med litt mer fokus på "her og nå", i stedet for det voksne perspektivet. Med vennlig hilsen Når vi renner slalåm har vi jo varmestua som vi kan stikke innom - men når vi går på langrenn fungerer jo ikke det - ingen kaféer ute i skogen :-) Men i dag var vi på skøyter i to timer i 16 minus, og det gikk helt strålende!!!! Tror nok forøvrig at du har litt rett i det med Turen og Idyll... - og barneøyne og voksenøyne... Men alle tre elsker faktisk å være ute, sommer som vinter. Da vi kom hjem i dag etter to timer ute på skøyter, ville de to minste være ute i hagen og leke en halv time før de ville inn :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 He he, uff, jeg misunner deg ikke La avkommet finne frem egnede votter etc et par dager før, da har de selv valgt ut og funnet det som sitter bra og "funker". Sjekk skisko etc noen få dager før, ikke uker. Og bruk samme sokker etc som er påtenkt på turen. Da er det ingen grunn til at føttene skal være et problem noen få dager senere. Varm opp bilen litt før dere kjører. Legg turene til dager med noe mindre kulde. Sørg for at far og mor er enige i hva som skal skje og hva alle skal ha på før turen, så ikke det blir unødvendig krangling om luer etc når dere først er i gang. På turen tar mor og far seg av de avkommene som det passer best å deale med. Er et av avkomma sur på mor tar far ansvaret for den slik at krangler unngås. Sett krav til oppførsel. For å få en koselig familiedag bør alle bidra. Grunnen til at far fikk til en grei tur her er nok at han tar litt lettere på ting og ikke lager et potensiellt problem av små situasjoner. Det er dessverre slik at mange kvinner er for opptatte av detaljer og at vi ofte bruker for mye energi i å grunne på ditt og datt, mens mennene "gir mer blaffen". De er så mye enklere i toppen helt enkelt Det gjør også at de oftere enn oss takler situasjoner på en lettere og smidigere måte og at ting da ofte går mer lekende lett enn når vi omsorgsfulle mammaer skal pusle om alle personer like mye til enhver tid. Har dere sjekket votter og sko og utstyr og alt på forhånd så er det ingen grunn til å høre syt og klag når dere først er ute, da får du roe deg med at du har gjort godt grunnarbeid og da trår du i veg og smiler og koser deg og kan med god samvittighet overse furteminer og "stått opp med feil bein" ol Takk for gode tips! Ser at vi i alle fall burde gjort følgende: 1) Varmet opp bilen på forhånd. 2) Prøvd skiskoene med de sokkene som skulle brukes. 3) Snakket m ungene om at alle måtte bidra til å få en fin tur. --- I dag hadde vi en flott tur på skøyter, uten mas og klaging, bare blide ansikter :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Tonie skal selvfølgelig være en voksen som oppfører seg slik voksne ikke skal. Hun skal klage over at ingen andre smører skiene hennes perfekt, spørre hvorfor ingen har tatt med bedre lue og votter til henne, og be om sjokolade hvert tredje minutt. _Det_ vil garantert få ungene dine til å trives...*s* ''Tonie skal selvfølgelig være en voksen som oppfører seg slik voksne ikke skal. Hun skal klage over at ingen andre smører skiene hennes perfekt, spørre hvorfor ingen har tatt med bedre lue og votter til henne, og be om sjokolade hvert tredje minutt. _Det_ vil garantert få ungene dine til å trives...*s*'' Ja, det hadde nok slått skikkelig an hos 9-åringen- Tenker hun hadde fått hakeslepp! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Hehe, mye av det du skriver om høres litt kjent ut :-). Ellers er vi stort sett nødt til å dele oss når vi går på ski, det er såpass stor forskjell på skiferdighetene (og iveren) blant våre to. Men vi har som sagt bare to, så da går det jo at vi tar en hver. Men når dere har tre, kan kanskje en av dere ta de to sprekeste, alt. den sprekeste? Ellers forsøker vi jo stadig å gå på barnas premisser, men må innrømme at det stadig blir litt masing når det går altfor sakte eller en ønsker å snu etter 300 meter. Men husker nå at jeg i jula i fjor gikk ca. 12 kilometer tur med begge (6 og 8) - i 17 kuldegrader, og alle var veldig fornøyd :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Jeg er enig i de andre som sier at dette både høres helt normalt ut og at det er lurt å senke forventningene til "idyll". Vi har også hatt vår dose av sure unger på tur og mine beste tips er: Ha lav terskel i starten av turen for tilpassing av utstyr, det er vanskelig å beregne hvor kaldt/varmt det er før man er i gang. Ha alltid med ekstra skihansker og votter. Voksne må alternere mellom barna etter humør. Hvis jeg har fått nok av den ene ungens gretne humør, ber jeg faren overta ansvaret for han en stund slik at jeg kan gå med den andre ungen eller eventuelt alene en liten stund til i hvertfall mitt humør er noe bedre og jeg klarer å forholde meg til et grinete barn igjen. Ofte har da også barnets humør blitt bedre. Jeg smører alltid lik smøring til barna og meg slik at jeg kan kjenne selv om smøringen sitter. Pass på å ikke ta smøring på for stor del av skien, da går det uansett ut over glien. Barneski er myke og krever ikke så lang sone med smøring for å gi feste. Ha lav terskel for å smøre om. Ta pause tidlig nok. Barn går fortere tom for energi enn vi voksne. Bruk lokkesjokolade om nødvendig og hvis det virker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 ''Den første skituren, slalomturen, skøyteturen, badeturen osv i sesongen skaper alltid mest stress hos oss. Så trøsten om det blir masete, er at det blir mer kos og mindre pes neste gang. Det har vel noe med at vi bruker meer energi på å finne fram ting, huske hva vi skal ha med, passe på at alle kler godt nok på seg osv. Senere går det mer på rutine igjen.'' Tror du har rett i noe av dette. I dag valgte vi å gå på skøyter alle fem. Litt av samme spetakkel med 9-åringen fordi ingen av sokkene "virket", men det varte vel bare en halv time i stedet for en time. Da vi kom oss ut, var faktisk alle 5 strålende glade :-) Og vi hadde en fantastisk stund ute - i glitrende snø, strålende sol og 16 kuldegrader - på skøyter - og ingen frøys og ingen klaget!!!! Så fint! Jeg tror ikke verken barn eller voksne har vondt av å være ute på ski eller skøyter i 15-20 minus, og tenker at det er en del av oppveksten i vinterlandet Norge å lære seg hvordan man holder seg varm. Så vi gjør som dere, tar med oss barna selv om det er kaldt ute. Noen ganger fungerer det, andre ganger blir det gråt og tenners gnissel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Å legge ut på skitur i 15 minus med 3 unger??? Naivt å tro at dette skal foregå i harmoni, synes 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Å legge ut på skitur i 15 minus med 3 unger??? Naivt å tro at dette skal foregå i harmoni, synes Barna bryr seg ikke særlig om kuldegrader, så lenge de er godt kledd. Har hatt noen av de fineste turene med barna i -15 og enda kaldere :-). Men kanskje naivt å tro at en skitur med tre barn på ulikt nivå skal bli like harmonisk for alle, særlig om det forventes at alle går sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbyPeru Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Det beste rådet jeg kan gi deg er dette: før du legger ut på skituren tenker du at denne turen kommer til å gå så aldeles ned i dass som ingen annen tur før har gjort. Alt går til helvete. Ungene griner, fryser sutrer og pisser på seg. Du krangler med gubben om hvem som glemte termosen og matpakka, mens du forbanner hans evner som skismører. Han irettesetter deg ganske tydelig, og med rette hvilken megge du er - og at det aldri kommer på tale å gå på skitur med deg igjen. Med dette som mentalt utgangspunkt skal turen bli ganske ille om den blir en 'nedtur'. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Det beste rådet jeg kan gi deg er dette: før du legger ut på skituren tenker du at denne turen kommer til å gå så aldeles ned i dass som ingen annen tur før har gjort. Alt går til helvete. Ungene griner, fryser sutrer og pisser på seg. Du krangler med gubben om hvem som glemte termosen og matpakka, mens du forbanner hans evner som skismører. Han irettesetter deg ganske tydelig, og med rette hvilken megge du er - og at det aldri kommer på tale å gå på skitur med deg igjen. Med dette som mentalt utgangspunkt skal turen bli ganske ille om den blir en 'nedtur'. He he - kanskje et godt råd til neste tur ja :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.