Gjest litt skuffet Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Jeg har alltid gitt julegaver til mine to tvillingnieser frem til i fjor. Da var de fylt 20 år og jeg tenkte at de da var så voksne at jeg kunne slutte å gi gaver. Jeg har også fem andre tantebarn og mine tanter sluttet å gi meg og mine søsken gaver da vi var 15 år. Jeg sa ikke noe om dette i fjor og gav bare foreldrene,altså min søster og mann en gave. Jeg og min søster har ikke så god kontakt da vi ikke går så godt sammen. I år fikk ikke mine barn på 4 og 9 år gave fra min søster og de heller. Jeg og min mann fikk gave. Kan de ha blitt fornærmet for at jeg sluttet å gi til deres tvillingjenter på 20 år gaver? Er det ikke vanlig å slutte å gi gaver til tantebarn når de er blitt voksne? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Jeg får fortsatt gave fra tante og onkel. Er 27 år. Men vi hadde en avtale i familien om at vi kun ga til tremenninger osv frem til de var konfirmert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Det hadde nok vært lurt om du i fjor hadde sagt i fra at du sluttet å gi gaver til niesene dine fordi de hadde fyllt 20 år. Det er nok ikke like lett å si i fra om det nå, men du kan forsøke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Mine to eldste tantebarn fikk til de var 17-18 år. Jeg er nå 42 og får fremdeles gave fra en tante... ) Men hun får gave fra oss søsken også da og hun er en veldig spesiell og kjempegod tante. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt skuffet Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Det hadde nok vært lurt om du i fjor hadde sagt i fra at du sluttet å gi gaver til niesene dine fordi de hadde fyllt 20 år. Det er nok ikke like lett å si i fra om det nå, men du kan forsøke. Jeg ser at det hadde vært lurt. Men jeg var liksom så sikker på at de skjønte grunnen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 De fleste slutter vel å gi gaver enten etter konfirmasjon eller rundt 18 års alderen. Jeg får ikke til å slutte, så mine eldste nevøer og nieser får gaver fortsatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Jeg ser at det hadde vært lurt. Men jeg var liksom så sikker på at de skjønte grunnen. Dessverre blir det lett misforståelser når man tror at andre skjønner hvordan man tenker 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Vi slutter også når de er voksne. Unntak er hvis vi feirer julaften sammen, da får de noe lite / "symbolsk". Men vi gir ikke gaver oss voksne imellom. Søsteren min og jeg gir altså bare gaver til barna våre. Vi kommer til å ta det i klartekst når vi skal slutte, det er nok en stor fordel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Jo det er helt vanlig å slutte å gi gaver når barna har blitt voksne (nevøer og nieser). Men sikkert lurt å si ifra at man gjør det slik, slik at det ikke blir noen misforståelser og de kanskje tror at du har glemt tantebarna dine. Vi slutter å gi nevøer og nieser når de er konfirmert og det synest vi alle er en helt grei regel:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Jeg får fortsatt gave fra tante og onkel. Er 27 år. Men vi hadde en avtale i familien om at vi kun ga til tremenninger osv frem til de var konfirmert. Til tremenninger fram til de ble konfirmert?? Å kjære vene, jeg håper du har en liten slekt..:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 På mannens side slutter de å gi når barna er konfirmert, men jeg har valgt å slutte når den yngste i søskenflokken er konfirmert. På min side vil jeg nok gi så lenge det føles riktig. Vi er så få, så jeg tror jeg aldri slutter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Til tremenninger fram til de ble konfirmert?? Å kjære vene, jeg håper du har en liten slekt..:-) Vi har ikke så stor slekt nei ) Har ingen søskenbarn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Til tremenninger fram til de ble konfirmert?? Å kjære vene, jeg håper du har en liten slekt..:-) Det gjelder ikke alle tremenninger da. Bare de på faren min sin side vi har gitt til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ssi Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Vi slutter også når de er voksne. Unntak er hvis vi feirer julaften sammen, da får de noe lite / "symbolsk". Men vi gir ikke gaver oss voksne imellom. Søsteren min og jeg gir altså bare gaver til barna våre. Vi kommer til å ta det i klartekst når vi skal slutte, det er nok en stor fordel. Slik har vi det også. Og her er alle enige om at de får gaver til og med det året de fyller 18. Vi har til sammen 12 nieser og nevøer fra 3 til 33 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Til tremenninger fram til de ble konfirmert?? Å kjære vene, jeg håper du har en liten slekt..:-) ''Til tremenninger fram til de ble konfirmert?? Å kjære vene, jeg håper du har en liten slekt..:-)'' Samme her. Jeg vil tro jeg har ca 40 tremenninger... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Jeg er over 40 og får fortsatt gave fra min tante! Ellers vet jeg om mange som slutter når barna er rundt konfirmasjonsalder, hvoe lenge man holder på har vel både med hvor mange man er i familien og hvor nære man er å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Jeg har vært borti lignende problemstillinger med venners barn, ikke med nieser/nevøer ennå. Da har jeg sagt klart fra før jul at jeg tenkte å droppe gave "til X og Y i år, nå som de er blitt så store". Tror det er lurt å si fra, og særlig når det gjelder ganske nær familie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Modern77 Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 I min familie slutter man når de er voksne stort sett, men er det unger tett i alder blir det litt urettferdig at Mia får av onkel Hermann og ikke Sofie fordi hun er 1 år for mye... Så da kan det hende man venter til Sofie er 20 og Mia er 18. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mener jeg Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Vi gir til tante og onkel-unger uansett alder. Og om du skal slutte med det så hadde det vært bedre å si i fra på forhånd, ikke bare slutte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Ja, det er vanlig å avslutte gavegivingen etterhvert, men som flere andre har vært inne på i denne tråden, er det naturlig at dette kommuniseres på noe vis. Og er man den som har de eldste barna i familien selv, kan det jo være hyggelig at man selv tar det opp, slik at gavegiveren slipper. Dette siste gjelder ikke meg i familien, men i forhold til den eneste av mine veninner som har gitt gave til min sønn. Hennes datter er 8 år yngre, og jeg sa i fjor at det var helt ok om hun ville kutte ut gave til min sønn nå som han var så stor (13). Spesielt ettersom han jo ikke har noe nært forhold til henne, som man presumptivt har til en tante. Han savnet ikke gave fra henne nå i år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.