Gå til innhold

Rottweiler og små barn

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

Selv er jeg glad i hunder, men skeptisk til noen raser. Nå har noen venner av mine barn fått seg rottweiler, den er nå blitt 40 kg og den hopper opp og jeg vil derfor ikke at mine barn skal dra dit mer.

Rottweiler har det sterkeste bittet av alle hunderaser og er statistisk en versting når det gjelder drap og skader på mennesker.

Den er sikkert snill mot familiemedlemmer, men hva med besøkende barn, jeg er redd først og fremst barna plutselig en dag blir livredde for å få en slik koloss opp på seg, men hva så hvis "noe" truer eller utløser at den biter, det kan jo bli fatalt.

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli engstelig for en spesiell hund, da jeg har hatt noen store raser, men da gjeterhunder, og jeg både leker og koser med alle hunder jeg kjenner, men rottweiler og kamphunder kjenner jeg en indre uro for.

Hva mener andre om å la sine barn leke i hus med slike hunder?

Når barn løper og skriker kan dette feks utløse jaktinnstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

19

• Sør

10

• morsan

7

• ShitDiddelyDo

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest julekule

Sånn generelt synes jeg eieren gir en større pekepinn på hvordan hunden er, enn selve rasen. Barn og hund skal ikke være sammen uten oppsyn av voksen. Jeg ville heller være bekymret hvis det er hundeeiere som ikke er bevisst på dette ansvaret. Jeg har hørt enkelte si at det er hunden selv som skal sette grenser for barna. Det blir for meg som å fraskrive seg ansvar for forholdet mellom hund og barn, og la hunden lære opp barna til hvordan oppføre seg. Jeg ville ikke turt å la barna være i et slikt hjem.

Det beste du kan gjøre er å lære barna dine at de skal la hunden være i fred og oppføre seg rolig i nærheten av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med "julekule" i at eieren har mye å si. Mer enn rasen, egentlig, etter min mening. En ansvarsfull eier har gitt hunden god "oppdragelse" og vil heller ikke la barna herje med hunden uten oppsyn. Barn bør også lære å være rolige nær dyr, og å ikke forstyrre og klappe fremmde hunder uten at eieren er til stede (og samtykker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff - jeg er enig med deg - selv om oppdragelsen og eieren har mye å si.

Jeg ville ikke følt meg trygg, verken på hunden eller barna (de kan jo uforvarende gjøre noe som hunden finner truende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Rottweilere barnevennlige? Mener å ha lest det. Dette er ikke ustabile kamphunder av Pittbull-typen.

Alle hunder kan potensielt skade barn. Tar jeg ikke feil er det den gule Golden Retriveren som skader flest mennesker i Norge. Schæferen har også et frynsete rykte.

Eieren har alt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottiser er snille og barnevennlige hunder, selv skulle jeg gjerne hatt en rottis hvis jeg hadde hatt større plass. Men eieren bør gis klar beskjed om at hunden må på dressurkurs, og evt lukke hunden inn på ett annet rom hvis man har besøk som er uvant/skeptisk til hunder. Selv tenker jeg tilbake på mine tre gutter og rottisen til venninna mi. De var perlevenner, og lekte utmerket sammen. Sisten var kjempegøy, og vovvoven vant alltid. Det er flere som blir bitt av små hunder enn av store, har jeg lest en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke Rottweilere barnevennlige? Mener å ha lest det. Dette er ikke ustabile kamphunder av Pittbull-typen.

Alle hunder kan potensielt skade barn. Tar jeg ikke feil er det den gule Golden Retriveren som skader flest mennesker i Norge. Schæferen har også et frynsete rykte.

Eieren har alt å si.

''Tar jeg ikke feil er det den gule Golden Retriveren''

Finnes det _Golden_ retrievere i andre farger? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke rasen har noe å si når det gjelder om en hund er "barnevennlig" eller ikke. Det er mest eier og oppdragelse det kommer an på. Og barn skal _aldri_ være alene med hunden. Vi har en labbis, som jo er "kjent" for å være familiehund, og den er ikke spesielt begeistret for unger som vil klappe og kose. Jeg tror det kommer av at den ikke er vant til barn, det er svært få barn i vår omgangskrets.

Rottweilere kjenner jeg som veldig snille hunder, men det kommer selvfølgelig an på hvilken oppdragelse hunden har fått. Og hvis jeg ikke tar helt feil, så er det Golden Retriever som oftest blir avlivet for å ha bitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador retriever er gule eller svarte, men finnes golden retriever i flere farger???

''Fargen er normalt gyllen gul, men kan variere fra nesten hvit til forholdsvis dyp gyllen. Den skal ikke ha innslag av rødt eller mahogni, men noen få hvite hårstrå i brystregionen tillates.

''

Hilsen wikipedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Tar jeg ikke feil er det den gule Golden Retriveren''

Finnes det _Golden_ retrievere i andre farger? ;o)

Nja. vet ikke. Kommer de ikke i svart? Ikke at jeg tror de er noe bedre enn de gule, ei heller mener jeg å påstå at de gule er ille, stort sett er de snille som lam de også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen er nesten helt hvite og andre er mer gyldne...

Jojo, men de er lyse alle sammen, det finnes ikke svarte for å si det sånn. Den gule fjordhesten finnes også i flere ulike gul-nyanser. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, men de er lyse alle sammen, det finnes ikke svarte for å si det sånn. Den gule fjordhesten finnes også i flere ulike gul-nyanser. :o)

nei de finnes ikke i svarte :P

Men syns det er forskjell på gylden/rød/hvit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men rottweiler og kamphunder kjenner jeg en indre uro for.''

Bra du bor i Norge da, for det er fint lite hunder som blir trent opp for kamp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottiser er snille og barnevennlige hunder, selv skulle jeg gjerne hatt en rottis hvis jeg hadde hatt større plass. Men eieren bør gis klar beskjed om at hunden må på dressurkurs, og evt lukke hunden inn på ett annet rom hvis man har besøk som er uvant/skeptisk til hunder. Selv tenker jeg tilbake på mine tre gutter og rottisen til venninna mi. De var perlevenner, og lekte utmerket sammen. Sisten var kjempegøy, og vovvoven vant alltid. Det er flere som blir bitt av små hunder enn av store, har jeg lest en gang.

''Det er flere som blir bitt av små hunder enn av store, har jeg lest en gang.''

Helt sikkert, men de som blir bitt av en chihuahua overlever som regel! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...