Madelenemie Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 ''Eieren har alt å si.'' Det gjelder også for håndgranater! ;-) Problemet, og grunnen til at vi ikke lar folk vandre gatelangs med håndgranater, er jo nettopp at vi knapt nok vet om eieren er egnet til å eie en hund, eller om hunden er trent. Gummistrikk og chihuahua, derimot, er det ikke så alvorlige konsekvenser hvis eieren er en gærning! ;-) Med vennlig hilsen Hei! ja det er akkurat det, små hunder kan bite, men få forårsaker død og store skader slik jeg nå leser er mer vanlig enn jeg trodde blant nettopp rottweilere. De har vist det sterkeste bittet av alle hunder leste jeg. Og flere land vurderer å forby denne hunden selv om den ikke er en kamphund. Selv har jeg drevet litt meg hundekjøring, jeg er veldig glad i huskyer og grønnlandshunder, men jeg ville ikke hatt en slik hund av flere grunner, for det første skaper de frykt har jeg erfart, og for det andre krever de så mye trening for å ikke bli understimulert at jeg ikke ville klart dette. Tror Rottweilere er en hund som hvis den er familiehund lett blir understimulert, ser på et forum for disse hundene at de anbefaler hard trening i ca 2 timer pr dag for denne hunden, da den er en brukshund først og fremst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 Du har ikke puddel? Jeg vil jo nødig støte noen. Trodde ikke det var noen som hadde sånn krek lenger. Jeg har sett disse forvokste pudlene spankulere forbi med snasne frisyrer, og disse er om mulige enda styggere, dog er de ikke like irriterende da de stort sett forholder seg rolige. Hei! De er egentlig jakthunder, tror for fugl, de er mer tøffe en det som syns på utsiden når de blir frisert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 Sånn generelt synes jeg eieren gir en større pekepinn på hvordan hunden er, enn selve rasen. Barn og hund skal ikke være sammen uten oppsyn av voksen. Jeg ville heller være bekymret hvis det er hundeeiere som ikke er bevisst på dette ansvaret. Jeg har hørt enkelte si at det er hunden selv som skal sette grenser for barna. Det blir for meg som å fraskrive seg ansvar for forholdet mellom hund og barn, og la hunden lære opp barna til hvordan oppføre seg. Jeg ville ikke turt å la barna være i et slikt hjem. Det beste du kan gjøre er å lære barna dine at de skal la hunden være i fred og oppføre seg rolig i nærheten av den. Hei! Det er ikke mulig å gjøre annet enn å skrike og løpe når denne hunden løper på en, de andre barna i huset herjer jo med den slik at den hopper opp og blir mer og mer oppspilt. Sannsynligvis er vel ikke dette farlig, men jeg vet ikke, det er ikke et hvilket som helst lite bitt, hvis den skulle bite, jeg syns slike hunder kunne bli satt i en hundegård hvis/når man har besøk av mange barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 ''Barn bør også lære å være rolige nær dyr, og å ikke forstyrre og klappe fremmde hunder uten at eieren er til stede (og samtykker).'' Det er mye barn "bør" gjøre, og som de glemmer og ikke gjør. Det er derfor det er hundeeiers ansvar å holde hunden under kontroll til enhver tid. Med vennlig hilsen ''Det er mye barn "bør" gjøre, og som de glemmer og ikke gjør. Det er derfor det er hundeeiers ansvar å holde hunden under kontroll til enhver tid. '' Selvsagt. Men som foreldre har du liten mulighet til å påvirke alle mulige hundeeiere som dine barn kommer borti. Derfor bør man lære barna trygg og fornuftig omgang med hunder (og andre dyr). Du kan selvsagt skremme dem til å holde seg unna alle hunder, for de kan være livsfarlige (med risiko for at ungene får problematisk hundefobi for alltid), eller du kan si at de alltid må spørre "Kan jeg klappe hunden din?", aldri må klappe hunder som er bundet osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hei! Det er ikke mulig å gjøre annet enn å skrike og løpe når denne hunden løper på en, de andre barna i huset herjer jo med den slik at den hopper opp og blir mer og mer oppspilt. Sannsynligvis er vel ikke dette farlig, men jeg vet ikke, det er ikke et hvilket som helst lite bitt, hvis den skulle bite, jeg syns slike hunder kunne bli satt i en hundegård hvis/når man har besøk av mange barn. ''Det er ikke mulig å gjøre annet enn å skrike og løpe når denne hunden løper på en, de andre barna i huset herjer jo med den slik at den hopper opp og blir mer og mer oppspilt.'' Jeg syns dette høres ut som uforsvarlig hundehold, og ville ikke latt mine barn leke der sammen med hunden. En hund må få brukt energien sin på andre ting enn voldsom herjing med barn! PS: Jeg er glad i hunder, bare så det er sagt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 ''Det er ikke mulig å gjøre annet enn å skrike og løpe når denne hunden løper på en, de andre barna i huset herjer jo med den slik at den hopper opp og blir mer og mer oppspilt.'' Jeg syns dette høres ut som uforsvarlig hundehold, og ville ikke latt mine barn leke der sammen med hunden. En hund må få brukt energien sin på andre ting enn voldsom herjing med barn! PS: Jeg er glad i hunder, bare så det er sagt... Hei! Ja okey, Jeg er selv glad i hunder, veldig, særlig store hunder, men denne herjingen liker jeg ikke, særlig med en rottweiler, men den er jo et familiemedlem. Ja jeg får nok holde de hjemme, for hvis familien virkelig vil ha besøk av barna, kunne den jo vært de timene i hundegården, men jeg kan jo ikke kreve det. Jeg hadde nok valgt å hatt min hund ute uansett hvis det er mange barn på besøk, for det kan jo bli en lek som lett også kan misforstås av en hund vil jeg anta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hei! Ja okey, Jeg er selv glad i hunder, veldig, særlig store hunder, men denne herjingen liker jeg ikke, særlig med en rottweiler, men den er jo et familiemedlem. Ja jeg får nok holde de hjemme, for hvis familien virkelig vil ha besøk av barna, kunne den jo vært de timene i hundegården, men jeg kan jo ikke kreve det. Jeg hadde nok valgt å hatt min hund ute uansett hvis det er mange barn på besøk, for det kan jo bli en lek som lett også kan misforstås av en hund vil jeg anta. ''Jeg hadde nok valgt å hatt min hund ute uansett hvis det er mange barn på besøk, for det kan jo bli en lek som lett også kan misforstås av en hund vil jeg anta. '' Helt enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hei! Ja det er vel det jeg tenker også. Det er ille å bli bitt, men nesten alle alvorlige bitt av hund er forårsaket av rottweiler. Jeg var inne på flere sider utenlandske og norske ex. hundebitt.no ''men nesten alle alvorlige bitt av hund er forårsaket av rottweiler. '' Det der er i beste fall en overdrivelse. Av alle de jeg kjenner som har hatt hunder, og det er mange, har ingen av dem noengsng blitt bitt av en rottweiler. Min ene sønn ble bitt av en harehund, som var oppspilt etter jakt, dog ikke alvorlig. Selv har jeg, min egen feil faktisk, blitt bitt av min egen hund, en collie. En venninne avlivet en aggresiv labrador retriver, Selv har jeg blitt angrepe av schäfer, men all de rottisene jeg har hatt og har vært borti har vært snille og barnevennlige. Men det er som med rottisen som med ALLE hunder. De trenger dressur, en fast hånd, og muligheten toil å settes i hundegård, evt annet rom hvis besøket ikke tåler/er skeptisk til store hunder. En rottweiler er ikke en farligere hund enn andre hunder. Derimot er den en topp familiehund, snill og barnevennlig, leken og gemyttelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 ''men nesten alle alvorlige bitt av hund er forårsaket av rottweiler. '' Det der er i beste fall en overdrivelse. Av alle de jeg kjenner som har hatt hunder, og det er mange, har ingen av dem noengsng blitt bitt av en rottweiler. Min ene sønn ble bitt av en harehund, som var oppspilt etter jakt, dog ikke alvorlig. Selv har jeg, min egen feil faktisk, blitt bitt av min egen hund, en collie. En venninne avlivet en aggresiv labrador retriver, Selv har jeg blitt angrepe av schäfer, men all de rottisene jeg har hatt og har vært borti har vært snille og barnevennlige. Men det er som med rottisen som med ALLE hunder. De trenger dressur, en fast hånd, og muligheten toil å settes i hundegård, evt annet rom hvis besøket ikke tåler/er skeptisk til store hunder. En rottweiler er ikke en farligere hund enn andre hunder. Derimot er den en topp familiehund, snill og barnevennlig, leken og gemyttelig. Jeg tror dette er litt forskjellige statistikker. Golden Retriever er en av de mest vanligste hunderasene, og det er hovedårsaken til at den kommer høyt opp på statistikken over hyppighet. Rottweiler har kraftige kjever, og derfor kommer de høyt opp på statistikken over alvorlige bitt. Små bitt fra små hunder kommer vel knapt med i statistikken. Jeg har i alle fall ikke rapportert inn slike bitt noen gang... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Det finnes puddel-eiere som ikke pynter og friserer hundene i snasne frisyrer :-) Pudler kan faktisk være søte og sjarmerende,- og intelligente. ''og intelligente'' Ja, det er ikke uten grunn at disse hundene er svært populære som sirkushunder etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hei! ja det er akkurat det, små hunder kan bite, men få forårsaker død og store skader slik jeg nå leser er mer vanlig enn jeg trodde blant nettopp rottweilere. De har vist det sterkeste bittet av alle hunder leste jeg. Og flere land vurderer å forby denne hunden selv om den ikke er en kamphund. Selv har jeg drevet litt meg hundekjøring, jeg er veldig glad i huskyer og grønnlandshunder, men jeg ville ikke hatt en slik hund av flere grunner, for det første skaper de frykt har jeg erfart, og for det andre krever de så mye trening for å ikke bli understimulert at jeg ikke ville klart dette. Tror Rottweilere er en hund som hvis den er familiehund lett blir understimulert, ser på et forum for disse hundene at de anbefaler hard trening i ca 2 timer pr dag for denne hunden, da den er en brukshund først og fremst. ''Og flere land vurderer å forby denne hunden selv om den ikke er en kamphund.'' Hva er en kamphund? ALLE hunder kan bli en kamphund om de blir TRENT for KAMP. Ingen hunder er kamphunder uten å bli trent for det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hei! Det er ikke mulig å gjøre annet enn å skrike og løpe når denne hunden løper på en, de andre barna i huset herjer jo med den slik at den hopper opp og blir mer og mer oppspilt. Sannsynligvis er vel ikke dette farlig, men jeg vet ikke, det er ikke et hvilket som helst lite bitt, hvis den skulle bite, jeg syns slike hunder kunne bli satt i en hundegård hvis/når man har besøk av mange barn. ''jeg syns slike hunder kunne bli satt i en hundegård hvis/når man har besøk av mange barn.'' Jeg ville ikke satt min hund i hundegård ute om vi fikk besøk, det er en familiehund. Men jeg ville ikke latt ungene herje med den heller. Like mye for å skåne bikkja som ungene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 ''men nesten alle alvorlige bitt av hund er forårsaket av rottweiler. '' Det der er i beste fall en overdrivelse. Av alle de jeg kjenner som har hatt hunder, og det er mange, har ingen av dem noengsng blitt bitt av en rottweiler. Min ene sønn ble bitt av en harehund, som var oppspilt etter jakt, dog ikke alvorlig. Selv har jeg, min egen feil faktisk, blitt bitt av min egen hund, en collie. En venninne avlivet en aggresiv labrador retriver, Selv har jeg blitt angrepe av schäfer, men all de rottisene jeg har hatt og har vært borti har vært snille og barnevennlige. Men det er som med rottisen som med ALLE hunder. De trenger dressur, en fast hånd, og muligheten toil å settes i hundegård, evt annet rom hvis besøket ikke tåler/er skeptisk til store hunder. En rottweiler er ikke en farligere hund enn andre hunder. Derimot er den en topp familiehund, snill og barnevennlig, leken og gemyttelig. Hei! Jeg har lest, norske australske og amerikanske hundesider, samt forholder meg til det faktum at man vurderer å forby rasen i flere land nå. Mer enn det vet jeg ikke. På nr 2 på skadelisten tror jeg shåfer kom også Dobbermann osv... Kamphunder er jo ikke lov i mange land. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hei! Jeg har lest, norske australske og amerikanske hundesider, samt forholder meg til det faktum at man vurderer å forby rasen i flere land nå. Mer enn det vet jeg ikke. På nr 2 på skadelisten tror jeg shåfer kom også Dobbermann osv... Kamphunder er jo ikke lov i mange land. En rotweiler er ikke en kamphund. http://no.wikipedia.org/wiki/Rottweiler 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 En rotweiler er ikke en kamphund. http://no.wikipedia.org/wiki/Rottweiler Hei! jeg sa ikke det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hei! jeg sa ikke det! Du sa: ''Kamphunder er jo ikke lov i mange land. '' og da trodde jeg du mente at Rottweiler var en kamphund. Så da har jeg misforstått hva du mente, beklager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 Du sa: ''Kamphunder er jo ikke lov i mange land. '' og da trodde jeg du mente at Rottweiler var en kamphund. Så da har jeg misforstått hva du mente, beklager. Hei! Ja det er greit:) Jeg leste litt om Rottweiler fordi våre venner har fått slik hund og jeg fant fort ut at det er en brukshund blant annet brukt til kvegdrift, jeg ser imidlertid at den krever svært mye mosjon og trenger å få arbeidet mye, slik at det er ikke nok å ha en slik hun som selkapshund eller familiehund. Da jeg ikke er aktiv nok til å ha en slik krevende hund, velger jeg en gjeterhund, tror det blir collie, som jeg kjenner godt, de er inteligente, lette å trene, selvstendige og ikke for avhengig av sin eier, de trenger ro og hvile etter tur og ikke herjing og masing, så legger de seg for seg selv og man trenger ikke ha en hund som følger med på alt en gjør, jeg liker ikke hunder som blir så avhengige at de blir masete. Jeg liker selvstendighet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hei! Ja det er greit:) Jeg leste litt om Rottweiler fordi våre venner har fått slik hund og jeg fant fort ut at det er en brukshund blant annet brukt til kvegdrift, jeg ser imidlertid at den krever svært mye mosjon og trenger å få arbeidet mye, slik at det er ikke nok å ha en slik hun som selkapshund eller familiehund. Da jeg ikke er aktiv nok til å ha en slik krevende hund, velger jeg en gjeterhund, tror det blir collie, som jeg kjenner godt, de er inteligente, lette å trene, selvstendige og ikke for avhengig av sin eier, de trenger ro og hvile etter tur og ikke herjing og masing, så legger de seg for seg selv og man trenger ikke ha en hund som følger med på alt en gjør, jeg liker ikke hunder som blir så avhengige at de blir masete. Jeg liker selvstendighet. Har selv hatt en collie, den måtte vi avlive for tre år siden, da den var fylt 15 år. Flotte hunder, men vær oppmerksomme på at de kan ha ett noe nervøst gemytt, typisk for rasen. Krever en bestemt, men vennlig oppdragelse. Vi oertok vår da den var tre år, og den hadde dårlig erfaring med menn, og ble derfor aldri fortrolig med min mann. Han var min hund, en "damehund" fordi den var redd menn. Venninna min hadde en stor kraftig mann med dyp stemme og hver gang han kom gjemte han seg på soverommet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hei! Ja det er greit:) Jeg leste litt om Rottweiler fordi våre venner har fått slik hund og jeg fant fort ut at det er en brukshund blant annet brukt til kvegdrift, jeg ser imidlertid at den krever svært mye mosjon og trenger å få arbeidet mye, slik at det er ikke nok å ha en slik hun som selkapshund eller familiehund. Da jeg ikke er aktiv nok til å ha en slik krevende hund, velger jeg en gjeterhund, tror det blir collie, som jeg kjenner godt, de er inteligente, lette å trene, selvstendige og ikke for avhengig av sin eier, de trenger ro og hvile etter tur og ikke herjing og masing, så legger de seg for seg selv og man trenger ikke ha en hund som følger med på alt en gjør, jeg liker ikke hunder som blir så avhengige at de blir masete. Jeg liker selvstendighet. Jeg håper du tenker på en vanlig collie og ikke en border collie. Jeg synes det er sjelden jeg treffer på hunder som er fullstendig uberegnelige, men de gangene jeg har gjort det, så har det vært border collier. Senest nå i julen ble en av våre hunder bitt av en border collie som hoppet over gjerdet og gikk til angrep :-( Men som vanlig, så handler det aller mest om den som eier hunden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Jeg håper du tenker på en vanlig collie og ikke en border collie. Jeg synes det er sjelden jeg treffer på hunder som er fullstendig uberegnelige, men de gangene jeg har gjort det, så har det vært border collier. Senest nå i julen ble en av våre hunder bitt av en border collie som hoppet over gjerdet og gikk til angrep :-( Men som vanlig, så handler det aller mest om den som eier hunden. Border collier trenger vanvittig med trening og stimuli for å være noe å ha for en vanlig familie for å si det sånn. De vil jo gjerne gjete alt de ser! Har vært på ridetur i fjellet med slike hunder og den løp jo sikkert 10 ganger så langt som hestene! Frem og tilbake, frem og tilbak, frem og tilbake! Og når vi rastet skulle den sørge for at vi alle var der hele tiden og løp rundt oss _konstant_ mens vi spiste. Makan til rastløse hunder som Border Collie har jeg aldri sett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.