Gå til innhold

3 barn funnet forlatt i kaldt hjem.

Mandolaika

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10020751

Mora kan vel ikke være riktig vel bevart?

På radioen nå sa de at barna var svært medtatte da de ble funnet etter 2 døgn, og mora reiste lille julaften og skulle være borte til over nyttår! Lurer på alderen til de to andre barna, kan det ha vært bleiebarn også?

Jeg forstår ikke at det er mulig å gjøre noe sånn under noen omstendighet. Måtte vært mulig å plassere barna hos bekjente eller øvrig familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

9

• Madelenemie

6

• filiokus81

3

• Angustia

3

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dessverre er slike saker langt mer vanlig enn det folk flest vet om.

Siden barnevernet har taushetsplikt, bør en tenke seg om hver gang de kritiseres i media. Vanskjøtsel er dessverre ikke en sjeldenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er slike saker langt mer vanlig enn det folk flest vet om.

Siden barnevernet har taushetsplikt, bør en tenke seg om hver gang de kritiseres i media. Vanskjøtsel er dessverre ikke en sjeldenhet.

Fælt å tenke på. Jeg liker å tro at barn i Norge blir godt ivaretatt. Her var det heldigvis noen som meldte i fra slik at dette ble oppdaget. Barn er jo ofte så lojale at de forsøker å dekke over sånt for foreldrene også.

Jeg har en på snart 8 og en på 11, kunne ikke falt meg inn å la dem være alene over en eneste natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei og nei! Jeg får vondt langt inn i sjela av sånne saker :o(

Jeg har pokker meg lyst til å banke opp den moren!! *forbannet*

Her hjelper nok ikke bank. De fleste av de som gjør slike ting forstår ikke at de er dårlige foreldre. De er så vant med å sette seg selv først i alle sammenhenger - "fordi de fortjener det". Å avstå fra noe en har lyst til bla fordi det ikke er bra for barna, er en totalt ukjent tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei! Jeg får vondt langt inn i sjela av sånne saker :o(

Jeg har pokker meg lyst til å banke opp den moren!! *forbannet*

Jeg også, jeg sitter og tenker sånn på 11-åringen, for jeg har en selv og kunne aldri gjort noe sånt.

Jeg tenkte først at moren sikkert hadde alliert seg med andre som skulle passe på, men det var bare 12 grader inne i huset.

Greier en 11-åring å lage mat til seg selv og to småsøsken over så mange døgn? Hadde mora lagt igjen penger til dem og måtte de ut og handle?

Håper barnevernet finner en bra løsning i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her hjelper nok ikke bank. De fleste av de som gjør slike ting forstår ikke at de er dårlige foreldre. De er så vant med å sette seg selv først i alle sammenhenger - "fordi de fortjener det". Å avstå fra noe en har lyst til bla fordi det ikke er bra for barna, er en totalt ukjent tanke.

"Å avstå fra noe en har lyst til bla fordi det ikke er bra for barna, er en totalt ukjent tanke."

Men hvor mye lyst kan man virkelig ha til å besøke en syk slektning, når det innebærer å la 3 mindreårige barn være alene i en uke? Utrolig!

Moren må jo ha trodd eller tenkt at de kom til å klare seg, eller kanskje hun ville tatt sjansen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det hjelper nok ikke det spøtt. Men det ville vært inderlig tifredsstillende for _meg_. Av og til er det deilig å ikke være verken jurist eller politi. Jeg kan tenke så mange hevntanker jeg vil ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vi har mange forskjellige syn på saker

Denne familien er en anne kultur enn oss, og de har et annet syn på familie/barn enn det vi er oppvokst med.

Det kan nok være en forklaring på hvorfor de var alene.

Selv synes jeg det er forkastelig, mens denne moren sikkert synes at det er forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne familien er en anne kultur enn oss, og de har et annet syn på familie/barn enn det vi er oppvokst med.

Det kan nok være en forklaring på hvorfor de var alene.

Selv synes jeg det er forkastelig, mens denne moren sikkert synes at det er forsvarlig.

Jo da, men enkelte ting er svart/hvitt. Dette kan man ikke få bortforklart altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, men enkelte ting er svart/hvitt. Dette kan man ikke få bortforklart altså.

Men er det ikke så at man skal respektere andre kulturer? Det er jo en stor debatt egentlig som jeg ikke vil fortsette på, men kun til ettertanke.

I norge er vi vel heldigvis alle enige om at dette ikke skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt å tenke på. Jeg liker å tro at barn i Norge blir godt ivaretatt. Her var det heldigvis noen som meldte i fra slik at dette ble oppdaget. Barn er jo ofte så lojale at de forsøker å dekke over sånt for foreldrene også.

Jeg har en på snart 8 og en på 11, kunne ikke falt meg inn å la dem være alene over en eneste natt.

Hei!

Ja jeg har en følelse av at mange lukker øynene når barn lider.

Jeg spurte min psykiater hva man gjør når barn kommer med skader og bærer preg av omsorgsvikt og mishandling, hun sa noe om at de er blitt flinkere, men jeg vet ikke for det dukker jo stadig opp saker i media.

feks min bestevenninnes familie sa alltid om meg, "Hvordan skal hun klare seg?", altså trodde få rundt av naboer at jeg skulle overleve eller hva de nå la i dette, men INGEN varslet barnevernet. Min mann er veldig provosert over denne likegyldigheten. Jeg blir glad hver gang noen gjør sin plikt, det burde vært flere som varsler og langt lavere terskel for å få en omsorgsovertakelse.

Da min psykiater spurte meg om jeg ville ha vært flyttet til et nytt hjem sa jeg "ja", sikkert ville jeg protestert, men det ville vært det riktige å gjøre. Min fosterdatter ble hentet under ganske dramatiske forhold og ut av et forferdelig trist hjem, hun var sint i mange år, nå sier hun selv at det var det riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg spurte min psykiater hva man gjør når barn kommer med skader og bærer preg av omsorgsvikt og mishandling, hun sa noe om at de er blitt flinkere, men jeg vet ikke for det dukker jo stadig opp saker i media.

feks min bestevenninnes familie sa alltid om meg, "Hvordan skal hun klare seg?", altså trodde få rundt av naboer at jeg skulle overleve eller hva de nå la i dette, men INGEN varslet barnevernet. Min mann er veldig provosert over denne likegyldigheten. Jeg blir glad hver gang noen gjør sin plikt, det burde vært flere som varsler og langt lavere terskel for å få en omsorgsovertakelse.

Da min psykiater spurte meg om jeg ville ha vært flyttet til et nytt hjem sa jeg "ja", sikkert ville jeg protestert, men det ville vært det riktige å gjøre. Min fosterdatter ble hentet under ganske dramatiske forhold og ut av et forferdelig trist hjem, hun var sint i mange år, nå sier hun selv at det var det riktige.

Går du til psykiater og er samtidig godkjent fosterhjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke så at man skal respektere andre kulturer? Det er jo en stor debatt egentlig som jeg ikke vil fortsette på, men kun til ettertanke.

"Men er det ikke så at man skal respektere andre kulturer?"

Jo, det skal man. Men så er spørsmålet hva man kan "pakke inn" i et kultur-begrep for at det skal være mer "greit" også da.

Det er mye man kan kalle kulturforskjeller. Jeg greier ikke ha respekt for at mora har gjort dette mot barna sine, uansett hva man kaller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I norge er vi vel heldigvis alle enige om at dette ikke skal skje."

Disse bor i Norge, mora syntes tydeligvis det kunne skje. Er nok flere med henne som synes det går an å gjøre sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har også hatt en oppvekst hvor jeg ser at barnevernet burde vært varslet, men ingen gjorde det. Gikk heldigvis bra med meg, har i voksen alder skjønt at jeg og søsknene er løvetannbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt en oppvekst hvor jeg ser at barnevernet burde vært varslet, men ingen gjorde det. Gikk heldigvis bra med meg, har i voksen alder skjønt at jeg og søsknene er løvetannbarn.

Hei!

Ja :) det er mange som klarer seg også, også min fosterdatter går det bra med, men hun ble jo hentet, nå er hun på universitetet og jeg er stolt fordi hun når de mål hun har satt seg og er en sterk person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du til psykiater og er samtidig godkjent fosterhjem?

Hei!

Ja, men jeg har bare asperger syndrom, men vi er ikke fosterhjem lenger da vi har nok med egne barn og oppfølging, samt vår fosterdatter som vi fortsatt er familie for, men som nå bor for seg selv da hun er blitt voksen. Men som i hjertet er vår datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men er det ikke så at man skal respektere andre kulturer?"

Jo, det skal man. Men så er spørsmålet hva man kan "pakke inn" i et kultur-begrep for at det skal være mer "greit" også da.

Det er mye man kan kalle kulturforskjeller. Jeg greier ikke ha respekt for at mora har gjort dette mot barna sine, uansett hva man kaller det.

Hei!

Ja det er jeg enig i, tross alt var det mye som manglet her, varme feks barna var jo forkomne og de måtte holde varmen under dynen.

Tror nok ikke det er kulturer hvor dette er greit. Barna frøs og var forkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...