Gå til innhold

Ungdom som snur oppned på døgnet

Gjest Er dette normalt?

Anbefalte innlegg

Gjest Er dette normalt?

Ungdommen i huset snur oppned på døgnet, Sover om dagen og spiller pc-spill om natten. H*n er nylig blitt 15 år. Er dette normalt for ungdom i denne alderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt normalt regner jeg med. Min eldste sovner omtrent når jeg står opp. Husker selv hvor stas det var å være våken om natta, og så lenge han ikke vekker opp resten av huset får han gjerne våke. Han har jo skoleferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ja, jeg vil tro det- til en viss grad.

Vi setter noen grenser for våre tenåringer nå i juleferien.

De yngste bremses i 1-2 tiden om natta og sendes i seng. De vekkes i 11-12 tiden om dagen. De eldste våker så lenge de vil (det hender det drøyer til 6 om morgenen), men vekkes senest kl 14 uansett når de la seg.

Nå- to dager før skolestart- har vi startet med "innstramning". De yngste tenåringer er sendt i seng nå ca 23.30 (men de ser film). De eldste har avtalt at de kommer til å legge seg i 2 tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Helt normalt regner jeg med. Min eldste sovner omtrent når jeg står opp. Husker selv hvor stas det var å være våken om natta, og så lenge han ikke vekker opp resten av huset får han gjerne våke. Han har jo skoleferie.

Sånn ca hvor gamle er de?

Vekker du dem om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som styrer det hele selv er 17, 13-åringen legger seg når jeg legger meg. 11-12-1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Han som styrer det hele selv er 17, 13-åringen legger seg når jeg legger meg. 11-12-1.

OK. :) Vi har omtrent samme praksis da, bare at jeg vekker dem om dagen (eller de eldste har vekkeklokke på på eget initiativ!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hos oss

Jeg tror det er veldig normalt å snu døgnet i ferier når de er i den alderen.

Hos oss er vi tydelige på hva som er planlagt og eller forventet neste dag / de ulike dagene i juleferien. De får stor frihet og ansvar for å selv sørge for å være opplagt til det som er planlagt, av julelunsjer, slalomkjøring osv

De vet at friheten forsvinner hvis de ikke deltar på en hyggelig måte i familiens aktiviteter, ikke får noe dagslys og fysisk aktivitet eller ikke klarer å komme greit inn i normal døgnrytme når skolen starter. Men de nyter lange kvelder med spill og film og annen pc-bruk, lang på natt hvis de kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...