Gå til innhold

Vil bare spille DS

Gjest en ny utfordring

Anbefalte innlegg

Gjest en ny utfordring

6 åringen min er blitt helt hekta på DS nå i jula. Han har likt godt å spille før også men nå er det godt for langt tror jeg. Han vil ikke leke med noe annet omtrent av det jeg foreslår. Tar jeg ham med ut vil han fort inn igjen for å spille. Han er også svært interessert i dataspill. Vi har vært syke her i jula både mannen min og jeg derfor har han fått lov til å spille litt ekstra. Hvis jeg tror han leker på rommet så sitter han og spiller igjen.

Hva er det som gjør at dettefenger så mye? Broren på to år eldre har aldri vært spesilet interessert. Har hørt læere som sier at det bra at barn liker å spille slike spill og at det var viktig at de trente på digitalt verktøy. Selv synes jeg det er trist at de ikke vil leke slik vi gjorde da vi var barn. Men dette er kanskje noe jeg må jobbe med. Jegf har aldri likt forandringer i samfunnet slik og føler dataen er rodten til mye ondt i verden.

Hvor positivt /negativt er det med slike spill? Må dere andre begrene spill mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Har hørt læere som sier at det bra at barn liker å spille slike spill og at det var viktig at de trente på digitalt verktøy. ''

Det er stor forskjell på hjernedøde Supermario og pedagogiske spill.

Jeg begrensa spilletidene til ungene tidligere, nå regulerer det seg sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Barn som vokser opp i dag må lære seg bruk av datamaskiner. Det er også helt naturlig at de liker å bruke tid på dataspill i diverse former og det er ikke noe vi voksne skal motsette oss, i utgangspunktet.

Poenget er å skape en balanse. Jeg synes ikke 6-åringen din skal ha fri tilgang. I jula synes vi det er greit at vår eldste bruker noen timer på dataspill, spesielt siden han fikk en Nintendo DSi av oss. Selv om han får mer tid enn vanlig, så er det ikke fri tilgang. Når han står opp må han vaske seg, kle på seg, spise frokost og pusse tenner. Etter det kan han godt spille. I løpet av dagen skal han leke med lekene sine i noen timer, være ute en stund og spise alle måltider uten distraksjoner fra dataspill.

På vanlige hverdager får han maks lov å spille dataspill i alle former i 30-40 minutter. Vi bruker det da som en belønning for å ha fulgt husreglene den dagen. Om reglene ikke blir fulgt må han vente til neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Selv synes jeg det er trist at de ikke vil leke slik vi gjorde da vi var barn. ''

Ting blir aldri som de var da "vi" var barn. I dag kan du ikke engang gå i banken med mindre du mestrer datamaskiner godt.

Fratar du ungen dette, så stiller de faktisk med en "funksjonshemning" i dagens samfunn.

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset spilles det også endel.

10-åringen spiller endel Sims på PC, og har Playstation 2 og Wii.

Sammen spiller vi bl.a. Guitar Hero på Playstation.

I ferier slik som denne 2-ukers juleferien, blir det noen timer spilling hver dag. Men han er også ute i snøen, og han driver med andre ting inne.

På skoledager er det annerledes. Da tar lekser og fritidsaktiviteter mye av tiden, og det blir kanskje toppen en time spill/TV daglig.

Her er en link som sier noe om hva medietilsynet mener om saken:

http://www.medietilsynet.no/no/Nyheter/Nyheter/101130-Dataspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Selv synes jeg det er trist at de ikke vil leke slik vi gjorde da vi var barn. ''

Ting blir aldri som de var da "vi" var barn. I dag kan du ikke engang gå i banken med mindre du mestrer datamaskiner godt.

Fratar du ungen dette, så stiller de faktisk med en "funksjonshemning" i dagens samfunn.

med vennlig hilsen

Det er sant at det er nødvendig å beherske digitale verktøy i dagens samfunn. Men å gå rundt og tro at barna lærer seg å bruke en pc av å spille DS eller spill på data er en smule naivt. De bruker piltastene og that's it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nitty-gritty

Det er sant at det er nødvendig å beherske digitale verktøy i dagens samfunn. Men å gå rundt og tro at barna lærer seg å bruke en pc av å spille DS eller spill på data er en smule naivt. De bruker piltastene og that's it.

Det er ikke riktig. Jeg vet ikke hva slags DS barna dine har, men vår er langt mer avansert enn som så.

Bruk av gadgets generelt og forståelse av forskjellige operativsystemer kommer til å være viktig i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Våre barn kunne periodevis spille hele dagen, om de hadde fått lov. Vi har derfor regler om at det aldri er lov å spille mer enn en time pr. dag og kun i helger og ferier. Visse unntak ved sykdom m.m. Flere av barnas venner har samme regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

med vennlig hilsen

Tror neppe ungene blir noen racere i data ved å spille DS hele dagen. Ei heller tror jeg DS og lignende spill er noen forutsetning for å lære seg å utnytte digitale medier til fulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en seksåring som har spilt mer enn vanlig nå i jula. Han fikk DS i sommer, men har aldri spilt så mye som det han har gjort nå. Det verste syns jeg er at lillesøster på FIRE også begynner å bli rimelig dreven!:-)

Jeg tror at når hverdagen begynner igjen så begrenser dette seg av seg selv igjen. Vi har hatt små perioder før med litt mye spilling, men så har det gått over og DS-en har ligget i bokhylla i ukesvis uten å ha blitt brukt.

Når det er snakk om en kort periode så er det vel for de fleste barn ikke nødvendig med noen ekstra tiltak for å begrense spillingen. Hos oss har det aldri gått ut over måltider, utelek osv, så at han har f.eks spilt to timer i strekk har ikke jeg syns vært noe problem. Jeg vet at det går over.

Poden vår har ikke playstation eller PC-spill og ser kun Barne-TV på nrk super, så han har nesten ingen tilleggs-skjermtid utover DS-en sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jamen ikke du har spilt super-mario på ds. *S*

''bare piltastene'' hrmf...

Det er nøye koordinasjon mellom å gå framover og hoppe og stoppe, slett ikke noe enkelt i det hele tatt! ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss blir ungene gjerne litt hektet når de får nye spill og/eller det er ferier. Når hverdagen kommer, så begrenser spillingen seg litt av seg selv.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg vært litt oppmerksom nå som skolen starter igjen, og evt. lagt ned begrensninger hvis det blir for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe ungene blir noen racere i data ved å spille DS hele dagen. Ei heller tror jeg DS og lignende spill er noen forutsetning for å lære seg å utnytte digitale medier til fulle.

Hei,

Jeg tror heller ikke du lærer å programmere i C++ ved å spille DS når du er 6-år, men jeg tror du blir familiær med datamaskiner. Og det finnes en del forskning om diverse positive reaksjoner - sikkert sponset av spill-selskapene, men dog. ;-)

Jeg tror heller ikke det er noe problem at en 6-åring spiller på data, slik som "en ny utfordring" synes å mene, hvis man sammenligner f. eks. med TV-titting. Forutsetter selvsagt at det ikke er voldelige spill.

Poenget mitt var egentlig at det skulle bare mangle at barn leker med forskjellige ting nå enn da "jeg var ung". Man trener for helt forskjellige ferdigheter, og det er andre ting som verdsettes i dag.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Se svar til Elextra. :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jamen ikke du har spilt super-mario på ds. *S*

''bare piltastene'' hrmf...

Det er nøye koordinasjon mellom å gå framover og hoppe og stoppe, slett ikke noe enkelt i det hele tatt! ;))

''Det er nøye koordinasjon mellom å gå framover og hoppe og stoppe, slett ikke noe enkelt i det hele tatt! ;))''

Pøh, det krever bare mye trening! *Dreven Supermariospiller om nettene mens ungene sover*

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...