Gå til innhold

Sliter med bleieslutt. Bare å vente?

Gjest flowery

Anbefalte innlegg

Gjest flowery

Gutten vår er nå 4 år om et par måneder, og vi har en tid prøvd å oppmuntre til å slutte med bleier. Han vet nå på forhånd at han må på do, og pleier å si fra at han må bæsje f,eks, men gå på do/potte nekter han plent.

Vi har prøvd litt forskjellige "taktikker", forklare og oppmuntre, og foreslå at vi prøver potta f.eks. Prøver å ikke mase eller gjøre noe stort ut av uhell. For iblant tar vi av bleien og på truse "slik som de store barna gjør", men det ender med at han tisser i buksa. Han vil hverken sitte på do eller potte fordi han ikke tør/får det til. Så det er kanskje fordi han ikke har koblet helt hvordan det føles å måtte på do, med resten...?:)

Fordi vi synes han er ganske stor gutt nå, lurer vi jo litt på om vi gjør noe galt, eller har gjort for lite for å få dette på rett spor. Eller om det kommer når det kommer? Vi har ingen flere barn så erfaring er det dårlig med:)

Er det noen som har vært gjennom dette som kan bidra med noen råd, er vi takknemlige for det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nitty-gritty

Hvis jeg skal være ærlig, så hadde jeg tatt barnet mitt til fastlegen/helsesøster om de ikke hadde sluttet med bleie innen han/hun var fire år.

Selv om barnet skal være klart både fysisk og psykisk ideelt sett, så finnes det enkelte unger som ser på det som mer komfortabelt å bruke bleier så lenge som mulig. Vi brukte lett press da eldste var nesten 2,5 år. Han var tørr rimelig raskt, selv om han egentlig hadde det fint i bleier. Noen uhell ble det, selvfølgelig, men det må man tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke usannsynlig at han trenger en bevisstgjøring.

En mulig løsning er å rett og slett slutte med bleiene og belage seg på _mange_ uhell og mye klesvask i to-tre uker. En hestekur, men den kan virke om man er konsekvent.

En mellomting vil være å bruke tøybleier av lav kvalitet eller dårlige papirbleier om dette fortsatt er å oppdrive. Poenget må være at han merker han blir våt med en gang når han tisser. Moderne bleier er supre, men alt for bekvemme til bleieavvenning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Et av mine barn hadde dette problemet. Vi kuttet ut bleie helt og gikk dorunder med barnet. Da gikk det bra på dagtid etter en stund. På natta skjedde det uhell helt til barnet var over 5 år. Gradvis avtok problemet. Vi gikk aldri tilbake til bleier. Kjøpte spesielle laken på sykepleierartikler som sugde til seg væske og hadde en form for plast under.

Vi gjorde aldri noe stort nummer ut av dette. Noen barn er rett og slett trege og ikke utviklet så raskt på dette området som andre unger. Sånn er det jo med nesten alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammai

Hei. Et av mine barn hadde dette problemet. Vi kuttet ut bleie helt og gikk dorunder med barnet. Da gikk det bra på dagtid etter en stund. På natta skjedde det uhell helt til barnet var over 5 år. Gradvis avtok problemet. Vi gikk aldri tilbake til bleier. Kjøpte spesielle laken på sykepleierartikler som sugde til seg væske og hadde en form for plast under.

Vi gjorde aldri noe stort nummer ut av dette. Noen barn er rett og slett trege og ikke utviklet så raskt på dette området som andre unger. Sånn er det jo med nesten alt :)

Skal tro om jenta mi på 2 1/2 år snart er klar for å slutte med bleien. Hadde tenkt å prøve i sommer, men da var hun ikke klar og nektet å bruke potta. men nå insisterer hun på å gå på potte omtrent ved hvert bleieskift og av og til vil hun ikke ha bleie før hun så ombestemmer seg og vil ha likevel. Hun klarer som oftest ikke gjøre noe i potta, et par tre ganger har hun tissa, så hun har skjønt det da. Sitter og tar i :D

Jeg har sagt til henne hun må si fra når hun må bæsje eller tisse så hun kan gjøre det i potta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...