Gjest eldstemann Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 6 åringen min lærte å lese like etter skolestart, første klasse. Han staver seg frem til ordene. Han er ikke så ivrig på å lese selv enda men jeg ser at for hver gang han leser så blir han litt flinkere. Han leser når jeg ber ham om det og sitter ved siden av. Men blir også fort lei. Hvor mye leser andre 6 åringer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Tror neppe det er vanlig at seksåringer leser mye helt selv ved juletider i første klasse. Har selv en annenklassing som nå gjerne finner frem bøker og leser selv på eget initiativ, men han var ikke der for et år siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 6-åringen min leser leseleksa hver dag (repetert lesing), det tar 5-8 minutter. I tillegg blir hun lest for 20-30 min hver dag. Noen ganger leser vi litt på senga i tillegg. Har funnet noen veldig enkle Leseløvebøker som har store bokstaver og noen bilder i stedet for ord. Det liker hun godt, da leser vi noen ord hver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Det er veldig varierende hvor mye en 6-åring leser etter et halvår på skolen. Jentene mine er noen skikkelige lesehester, og har lest av egen fri vilje fra før de begynte på skolen. Andre knekker ikke lesekoden før de nærmer seg 2. klasse. Minsten vår starter skolen til høsten. Han kan flere bokstaver, men har merkbart mindre interesse for bokstaver og lesing enn det søstrene hadde. Dog er han veldig glad i å bli lest for Synes det høres veldig bra ut at du merker fremgang når han leser. Kanskje kan dere lese noen enkle bøker sammen? Og for all del, gjør lesingen til en kosestund dere begge setter pris på 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mallan1365381102 Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Hei hei! Hva en 6 åring leser kommer ann på interesse og ofte henger det sammen med leseferdighetene. Det som er viktig er å lese noe han intriserer seg for. Vil han lese Donald så la han lese Donald. Det viktigste er at han leser. For mer man leser desto flinkere blir man. Jeg vet at når de er fylt 8 år skal lesehastigeten ligge på 60 ord i minuttet. Det er noe man må la en proff teste for det må en spesiel test til for å teste dette. Husker ikke hva testen heter. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Eldstedatteren min som nå er snart 9, leste ikke så mye som 2 sammenhengende bokstaver frivillig i første klasse. Nå har leselysten blitt mye større heldigvis. Yngstedatteren min, som går i første, elsker å lese allerede nå, og leser så snart hun får en sjanse. Så de er forskjellige! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Min førsteklassing leser litt, leser ord på kanskje opp tiol 5 bokstaver, men ikke mange ord om gangen. De har hatt fokus på tall i høst, og skal begynne på bokstaver nå, så hun har ikke hatt leselekse ennå. Hun synes det er kjempemoro med lesing og skriving, og har sin egen "dagbok" der hun skriver inn ord og små setninger. Hun og venninna har "møter" der de skriver sammen :-) Jeg stresser ikke lesing i det hele tatt, for jeg ser at hun suger til seg kunnskap som en svamp, men vi leker det inn mange ganger i løpet av dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Det tror jeg varierer _veldig_! Gutten min gikk i første i fjor. Ved skoleårets slutt var det en gruppe på 5-6 stykker som leste ekstremt bra og slukte alt de kom over, og en gruppe på omtrent like mange som enda ikke viste noen interesse for å lese, og noen av dem hadde heller ikke lært alle bokstavene. De andre leste sånn noenlunde på skolen, men jeg forstod på mange av foreldrene at flere av de sleit med å få dem til å lese noe særlig hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iselin Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg har 2 barn, og selv om de har hatt samme type "oppvekst og muligheter", har de lest på helt forskjellig alder. Eldste leste da hun var 4 år, og ble testet da hun begynte i første klasse på skolen. Da hadde hun en lesehastighet på 180ord i minuttet, omtrent samme resultat som læreren... Yngstefrøkna går i første klasse nå, hun staver seg nå igjennom ord på opptil5-6 bokstaver, noe jeg tror er mer normalt for en førsteklassing. Vi leser "min første leseløve"-bøker med store bokstaver, hun og jeg leser annenhvert ord. Halve klassa hadde fått leselekse nå etter jul, en enkel tekst på 7-8 linjer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.