Gå til innhold

Hvor mye bør vi ha i matbudsjett i 2011`?

Elis31

Anbefalte innlegg

Jada vet denne tråden går igjen...men det er interessant :)

Vi er en familie på fire. Har 8000 i matbudsjett. Men er veldig i tvil om vi klarer å holde budsjettet. Vi liker å kose oss med god mat av god kvalitet. Går også mye i yoghurt og pålegg.

Hvordan er det hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest segunda

Hvor mye dere bør ha i matbudsjett er ikke det samme som hvor mye dere kan bruke. Hvis dere har råd til å bruke penger på god mat ser jeg ikke noe galt i det. 8000 kr. bør likevel holde for en familie på fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-På Dol av og til

Hvor mye dere bør ha i matbudsjett er ikke det samme som hvor mye dere kan bruke. Hvis dere har råd til å bruke penger på god mat ser jeg ikke noe galt i det. 8000 kr. bør likevel holde for en familie på fire.

Synest 8000 kr høres veldig bra ut jeg. Men dette kommer vel an på inntekten. Vårt matbudsjett er på max 4000, men vi er bare to i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Synest 8000 kr høres veldig bra ut jeg. Men dette kommer vel an på inntekten. Vårt matbudsjett er på max 4000, men vi er bare to i huset.

8000 kr. høres bra ut for meg også, men jeg er klar over at det er mange som bruker mer. Jeg har ikke hatt noen spesiell oversikt over hvor mye jeg bruker i mat siden jeg ble skilt, men har tenkt å se litt på det de neste månedene. Trenger å stramme inn og da er dette det mest nærliggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-På Dol av og til

8000 kr. høres bra ut for meg også, men jeg er klar over at det er mange som bruker mer. Jeg har ikke hatt noen spesiell oversikt over hvor mye jeg bruker i mat siden jeg ble skilt, men har tenkt å se litt på det de neste månedene. Trenger å stramme inn og da er dette det mest nærliggende.

Strammer inn hver januar jeg også, men det sklir alltid ut ettersom ukene går i det nye året:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er to voksne og bruker ca. 6000 i måneden, så 8000 høres ikke ille ut. Vi har ikke mulighet til å handle på lavpris-butikker, Joker er billigste alternativ her vi bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Vi er tre voksne og bruker ca 7.000 i måneden til mat, vaskemidler og husholdningspapir.

Ellers kan du se eksempel på et standardbudsjett på www.sifo.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er tre voksne og bruker ca 7.000 i måneden til mat, vaskemidler og husholdningspapir.

Ellers kan du se eksempel på et standardbudsjett på www.sifo.no.

Det har jeg sett på mange ganger. Dersom man plusser på litt for at man lever godt kommer man fort over det vi bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne og bruker ca. 6000 i måneden, så 8000 høres ikke ille ut. Vi har ikke mulighet til å handle på lavpris-butikker, Joker er billigste alternativ her vi bor.

Det går faktisk veldig mye på to barn også. Yoghurt, frukt, pålegg og juice f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null oversikt over hvor stort matbudsjettet er. Vi kjøper egentlig det vi har lyst på.

Tenkte vi skulle bli flinkere i 2011....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har absolutt andre ting å bruke pengene på. Så jeg ønkser å finne et budsjett vi kan leve med og holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det går faktisk veldig mye på to barn også. Yoghurt, frukt, pålegg og juice f.eks.

Bare for å pirke - juice trenger man ikke i hverdagen. Faktisk er det ikke sunt heller å drikke juice hver dag :). Vi har det bare i helgene. Til hverdags går det i melk og vann (og et og annet vinglass til mor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg aner vel egentlig ikke hvor mye vi bruker på mat i måneden, men vil tro at vi kanskje bruker noe sånt? Vi er to voksne og tre barn. Handler 2-3 ganger i uka, og bruker da ca 500-1200 kr hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vrakmat

Jeg er enslig, og bruker alt for mye på mat. Jeg spiser imidlertid mye, og jeg er glad i god mat, så da får det bare bli sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster som har barn bruker faktisk mindre enn oss i måneden, men hun har Kiwi og Rema som nærmeste dagligvarebutikker. Dessuten har jeg en mistanke om at hun ikke har regnet med maten barna får i barnehagen og pengene de selv bruker på kantinelunsj hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vrakmat

Min søster som har barn bruker faktisk mindre enn oss i måneden, men hun har Kiwi og Rema som nærmeste dagligvarebutikker. Dessuten har jeg en mistanke om at hun ikke har regnet med maten barna får i barnehagen og pengene de selv bruker på kantinelunsj hver dag...

'' Dessuten har jeg en mistanke om at hun ikke har regnet med maten barna får i barnehagen og pengene de selv bruker på kantinelunsj hver dag...

''

Maten barna får i barnehagen er jo greit nok å ikke legge inn i matbudsjettet, den ligger vel i et annet budsjett ville jeg tro, men å ikke ta med det man bruker på kantinelunsj blir jo helt feil. Dessuten er det jo enorme summer som regel (så hvis de oppgir å bruke mindre enn dere har du nok rett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Dessuten har jeg en mistanke om at hun ikke har regnet med maten barna får i barnehagen og pengene de selv bruker på kantinelunsj hver dag...

''

Maten barna får i barnehagen er jo greit nok å ikke legge inn i matbudsjettet, den ligger vel i et annet budsjett ville jeg tro, men å ikke ta med det man bruker på kantinelunsj blir jo helt feil. Dessuten er det jo enorme summer som regel (så hvis de oppgir å bruke mindre enn dere har du nok rett)

Maten i barnehagen betales i tillegg til den "vanlige" betalingen for barnehageplass(ene), kommer altså på egen regning. Så etter min mening skal det regnes med i matbudsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kr. 6000,- pr mnd. til disposisjon til husholdningsvarer. Vi er 3 voksne og 2 barn (7 og 9 år) i familien.

Husholdningsbudsjettet er imildertid en del høyere, da vi ikke regner inn skolemelka, mors kantinemat (1-2 ganger ukentlig), potetsekkene (50 kg) vi kjøper inn hver høst, bursdager og andre høytider (da kjøper vi det vi trenger og har lyst på). I tillegg fisker vi en god del og lager mye fiskemat, men vi regner ikke inn kostnadene til bensin, fiskeutstyr, m.v.

Vi har fast trekk på kr. 1500,- inn på "matvarekontoen" hver torsdag (altså 6000,- pr. mnd) - og dette holder som greit i helt vanlige uker ... som det jo er flest av i året ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - Ingoen -

Vel, siden du spør:

Vi er 2 voksne og 3 (små barn). Har gratis tilgang på melk fra gården. Jeg har fulgt litt med på hvor mye vi handler for på matbutikken de siste 3-4 mnd, og vi ligger rundt 4000 kr i mnd.

MEN; da er ikke barnehagematen regnet med ( max 100 pr mnd), og jeg må presisere at vi ikke fråtser, men heller er småspiste og lite kravstore i matveien alle sammen. Kaster så og si ikke mat, men spiser alle rester. Er ingen store kjøttspisere, noen av oss.

Jeg kan ikke fordra overforbruk, jeg tenker daglig på stakkars foreldre som ikke har mat å gi sine sultne barn og har drømt om å kunne jobbe frivillig innenfor bistand i 15 år. Jeg tror dette er hovedmotivasjonen min for å være nøysom i matveien.

( Ups..der var jeg kommet waay off track i denne tråden.. ! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...