Gå til innhold

Har desemberbarna dårligere forutsetninger?


Anbefalte innlegg

Gjest desemberjenta

Jeg er desemberbarn og slet med å henge med skolefaglig til rundt fjerde klasse. Har alltid vært den som var sist ute til noe.

Hva sier forskningen? har ett år til og fra noen betydning for skoleprestasjonene og det sosiale? Jeg begynte på skolen i 87

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvor mye seriøs forskning som finnes, i hvert fall ikke her i landet. Noe av de som skaper avisoverskrifter, er utenlandske undersøkelser som ikke er så veldig relevante.

Men det er svært mange synsere som mener at man vil henge etter ved å være yngst. Om man ikke gjør det faglig tidlig i skoleårene, vil man gjøre det sosialt - og før eller senere møter man veggen faglig pga. aldersforskjellen og livet faller i grus.

Jeg er en gammel "underårig", jeg begynte på skolen da jeg var 6 år - nesten 6 1/2 - den gangen man skulle være 7. I tillegg hadde jeg en mor som jobbet, noe som var svært skadelig den gangen.

Hvis jeg har møtt noen faglig vegg, må det ha vært en lettvegg på universitetet, men da i fag jeg mislikte. Sosialt venter jeg fremdeles på å falle igjennom, og jeg er over 50.

Jeg har en nevø som er født midt i november og tilhører det første kullet som begynte i 1. klasse da de var 6 år. Han var altså 5 1/2 ved skolestart. Han var nokså "bortreist" i flere år, både mht. konsentrasjon, skoleprestasjoner og motorikk. Nå er han voksen, universitetsstudent og autorisert fotballdommer høyt oppe i divisjonene.

Jeg vet at enkelttilfeller ikke beviser noe, men jeg tror andre forhold enn fysisk alder også spiller inn. Enten ungene er 5, 6. 7 eller 8 år gamle, vil det være store forskjeller mellom dem, i modenhetsnivå. Mye vil jevne seg ut, men ikke alt - vi er jo forskjellige. Men for noen vil det kanskje også spille inn at de _selv_ føler at de kommer til kort i starten, og at de derfor får dårlig mestringsfølelse overfor skolen eller idretten. Kanskje spesielt for jenter er nok ikke dette så heldig.

Det blir helt feil å snakke om enkelttilfeller her. Vi kjenner vel alle noen racere av noen desemberbarn og noen sinker av noen januarbarn:-)

Det har likevel vært gjennomført en undersøkelse som viser sammenheng mellom karakterer og når man er født på året. Gruppen man sjekket var en stor gruppe ungdommer som hadde fullført 10.klasse. Jeg tror dette var det første kullet av de som startet opp som 6.åringer.

Undersøkelsen viste helt klart at barn født i jan-mars scoret i snitt 25% høyere enn barn født i okt-des.

Som lærer er jeg overhodet ikke sjokkert. Det er himmelforskjell på å være 5 og 6 år ved skolestart. Mange vil oppleve å ta igjen forspranget de andre har pga større modenhet, men det ligger også en reell fare i det å slite de første årene på skolen, som de mest umodne barna kan gjøre.

Gjest desemberjenta

Det blir helt feil å snakke om enkelttilfeller her. Vi kjenner vel alle noen racere av noen desemberbarn og noen sinker av noen januarbarn:-)

Det har likevel vært gjennomført en undersøkelse som viser sammenheng mellom karakterer og når man er født på året. Gruppen man sjekket var en stor gruppe ungdommer som hadde fullført 10.klasse. Jeg tror dette var det første kullet av de som startet opp som 6.åringer.

Undersøkelsen viste helt klart at barn født i jan-mars scoret i snitt 25% høyere enn barn født i okt-des.

Som lærer er jeg overhodet ikke sjokkert. Det er himmelforskjell på å være 5 og 6 år ved skolestart. Mange vil oppleve å ta igjen forspranget de andre har pga større modenhet, men det ligger også en reell fare i det å slite de første årene på skolen, som de mest umodne barna kan gjøre.

Vet du sånn statistisk sett hvordan fødselsdagene fordeler seg ut over året? Har det noen betydning for statistikken?

Og hvor ung kan en være om en vil ha fremskutt skolestart?

Jeg vet ikke hva forskningen sier, men jeg har to desemberbarn selv.

Den eldste er en "professor"type, og han ligger svært godt an i de fleste fag.

Den yngste er er helt annen type. Han gjør det bedre sosialt, og bryr seg ikke så mye om skolen. Han gjør lekser i hui og hast, og er ikke halvparten så nøye som storebroren.

Forskjellen ligger kanskje i at den yngste vet at den eldste kan mye mer og ikke gidder og strekke seg etter noe som synes umulig. Vi jobber litt med denne problemstilllingen.

Vi tenkte aldri på utsatt skolestart til guttene. Noen må være yngst i klassen, og de har de beste forutsetninger (glupe foreldre) som gjør det lettere for dem enn for mange andre.

Da jeg gikk på grunnskolen var forresten den glupeste i klassen nyttårsbarn, og over et år yngre enn den eldste som kanskje var en av de svakeste elevene.

Om det er spesielle ting mener jeg at man med rette kan og bør utsette skolestart, men som jeg sa tidligere: Noen må være yngst også.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det har mye å si. Grot viser til en undersøkelse som regnes som god.

Velg deg ut 20 topp fotballspillere eller topputøvere innen en annen idrett. Finn fødselsdatoen deres og plott det på en linje som symboliserer året.

Annonse

Det blir helt feil å snakke om enkelttilfeller her. Vi kjenner vel alle noen racere av noen desemberbarn og noen sinker av noen januarbarn:-)

Det har likevel vært gjennomført en undersøkelse som viser sammenheng mellom karakterer og når man er født på året. Gruppen man sjekket var en stor gruppe ungdommer som hadde fullført 10.klasse. Jeg tror dette var det første kullet av de som startet opp som 6.åringer.

Undersøkelsen viste helt klart at barn født i jan-mars scoret i snitt 25% høyere enn barn født i okt-des.

Som lærer er jeg overhodet ikke sjokkert. Det er himmelforskjell på å være 5 og 6 år ved skolestart. Mange vil oppleve å ta igjen forspranget de andre har pga større modenhet, men det ligger også en reell fare i det å slite de første årene på skolen, som de mest umodne barna kan gjøre.

Men jeg lurer på om den tendensen som kom frem i denne undersøkelsen kunne vært redusert/jevnet ut ved å ha en slik type klasseinndeling som vi hadde på den skolen jeg gikk på?

Da ble vi inndelt etter alder: I A-klasse havnet de som var født først på året, i B-klassen midt-i-året, og i C-klassen dem som var født sist på året. På den måten ble aldersspredningen i hver klasse betydelig mindre enn på trinnet som helhet.

Det har mye å si. Grot viser til en undersøkelse som regnes som god.

Velg deg ut 20 topp fotballspillere eller topputøvere innen en annen idrett. Finn fødselsdatoen deres og plott det på en linje som symboliserer året.

Og så tar vi de 20 fotballspillerne, 20 personer som spiller i korps og kanskje 20 ingeniører (eller psykiatere) og plotter inn på den samme linja. Så kanskje man får se noe interessant?

Fotballspillere er ikke akkurat kjent for å være gode på skolen...

Men det er kanskje ikke viktig?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Og så tar vi de 20 fotballspillerne, 20 personer som spiller i korps og kanskje 20 ingeniører (eller psykiatere) og plotter inn på den samme linja. Så kanskje man får se noe interessant?

Fotballspillere er ikke akkurat kjent for å være gode på skolen...

Men det er kanskje ikke viktig?

Ok. Da var jeg litt for utydelig. Jeg mente bare at fordelen med å høre til den beste andelen av et kull viser seg både i intellektuelle ferdigheter og i sport. Det kunne aldri falle meg inn å påstå at det er noen positiv korrelasjon mellom intelligens og ferdigheter på fotballbanen.

Gjest desemberjenta

Men jeg lurer på om den tendensen som kom frem i denne undersøkelsen kunne vært redusert/jevnet ut ved å ha en slik type klasseinndeling som vi hadde på den skolen jeg gikk på?

Da ble vi inndelt etter alder: I A-klasse havnet de som var født først på året, i B-klassen midt-i-året, og i C-klassen dem som var født sist på året. På den måten ble aldersspredningen i hver klasse betydelig mindre enn på trinnet som helhet.

Det var jo ingen dårlig ide, så fremt det er mulig å ha to klasser.

Gjest desemberjenta

Og så tar vi de 20 fotballspillerne, 20 personer som spiller i korps og kanskje 20 ingeniører (eller psykiatere) og plotter inn på den samme linja. Så kanskje man får se noe interessant?

Fotballspillere er ikke akkurat kjent for å være gode på skolen...

Men det er kanskje ikke viktig?

det var blant annet en fotballspiller som protesterte heftig da han ble tilbudt en tredjedel av et utbytte. Han ville heller ha en fjerdedel ;) Så det er vel en grunn til at de holder seg til _en_ ball og ikke flere.

Gjest desemberjenta

Ok. Da var jeg litt for utydelig. Jeg mente bare at fordelen med å høre til den beste andelen av et kull viser seg både i intellektuelle ferdigheter og i sport. Det kunne aldri falle meg inn å påstå at det er noen positiv korrelasjon mellom intelligens og ferdigheter på fotballbanen.

''Jeg mente bare at fordelen med å høre til den beste andelen av et kull viser seg både i intellektuelle ferdigheter og i sport''

Tenker du da i voksen alder? resultatene vil vel jevne seg ut etterhvert?

rent motorisk tenker jeg at det er fordel å være født tidlig på året. de vil få et stort forsprang. At vokser fortere vil de også ha stort ubytte av på idrettsbanen.

eller? Har tatt en Imovane så dette blir kanskje litt tåkete? ;)

Annonse

Jeg har ett novmeberbarn og ett desemberbarn.

Novemberbarnet går i 4. klasse og har slitt med å henge med rent faglig siden skolestart - og hun har vært veldig ukonsentrert i perioder. Vi har brukt mye tid på lekser med henne, men får nå heldigvis betalt for godt innarbeidede arbeidsvaner. Hun ligger omtrent midt på skalaen når det gjelder faglige prestasjoner i klassen. På lesetesten i høst (Carlsten) leste hun 112 ord pr. minutt og det har jeg forstått er bra.

Desemberbarnet går i 2. klasse og er blant topp 3 i klassen i alle fag. Hun bruker nesten ikke tid på lekser i det hele tatt - og syns alt de gjør er "lett og kjedelig"....

Jeg tenker at desemberbarn er som alle andre barn - forskjellige.

''Jeg mente bare at fordelen med å høre til den beste andelen av et kull viser seg både i intellektuelle ferdigheter og i sport''

Tenker du da i voksen alder? resultatene vil vel jevne seg ut etterhvert?

rent motorisk tenker jeg at det er fordel å være født tidlig på året. de vil få et stort forsprang. At vokser fortere vil de også ha stort ubytte av på idrettsbanen.

eller? Har tatt en Imovane så dette blir kanskje litt tåkete? ;)

''Tenker du da i voksen alder? resultatene vil vel jevne seg ut etterhvert?''

Det vil helt sikkert ha noe å si for motivasjonen - er man blant de som tar ting først og gjør det best, vil man sannsynligvis bli inspirert videre?

Selvsagt unntak - folk som meg, (som faktisk utypisk nok var den yngste i klassen bestandig), tok ting utrolig lett, trengte nesten ikke å jobbe med skolen... Det gjorde meg muligvis mer ambisiøs, men ikke i alle fall ikke mer arbeidssom ;-)

Gjest fra en lærer

Jeg har ett novmeberbarn og ett desemberbarn.

Novemberbarnet går i 4. klasse og har slitt med å henge med rent faglig siden skolestart - og hun har vært veldig ukonsentrert i perioder. Vi har brukt mye tid på lekser med henne, men får nå heldigvis betalt for godt innarbeidede arbeidsvaner. Hun ligger omtrent midt på skalaen når det gjelder faglige prestasjoner i klassen. På lesetesten i høst (Carlsten) leste hun 112 ord pr. minutt og det har jeg forstått er bra.

Desemberbarnet går i 2. klasse og er blant topp 3 i klassen i alle fag. Hun bruker nesten ikke tid på lekser i det hele tatt - og syns alt de gjør er "lett og kjedelig"....

Jeg tenker at desemberbarn er som alle andre barn - forskjellige.

Ja, men ikke statistisk. Der viser det seg at de har en stor fordel de som er født tidlig på året. Dette ser vi som lærere, og undersøkelser viser det også. Men selvfølgelig finnes det unntak fra alle regler.

Det har mye å si. Grot viser til en undersøkelse som regnes som god.

Velg deg ut 20 topp fotballspillere eller topputøvere innen en annen idrett. Finn fødselsdatoen deres og plott det på en linje som symboliserer året.

''Velg deg ut 20 topp fotballspillere eller topputøvere innen en annen idrett. Finn fødselsdatoen deres og plott det på en linje som symboliserer året.''

Ble for en del år siden presentert for en svensk ishockey-undersøkelse som var veldig interessant. På aldersbestemte landslag og jr-landslaget var det overvekt av barn født første halvår. I seniorklassen, derimot, var det overvekt av menn født i 2. halvår. Dette forklarte man med at de som var født sent på året først og fremst brukte tid på å komme opp på samme fysiske nivå som sine jevnaldringer, men de mente også at de som aldri nådde opp i aldersbestemte år utviklet en stå-på-vilje som de som voksne nøt godt av.

Jeg vet ikke om det er gjort tilsvarende studie her i landet, og jeg vet ikke om dette er spesielt for ishockey som jo er en ganske så fysisk idrett.

Statistisk sett kan det kanskje stemme, men hos oss stemmer det ikke :-) Desemberbarnet klarer seg veldig bra på skolen, men så var hun egentlig klar for skolen lenge før hun var fem år. Nå går hun på ungdomsskolen og klarer seg utrolig bra.

Hun har også gjort det veldig godt i sin idrett, og kunne nok ha hevdet seg i årene fremover, om ikke hun hadde skadet seg alvorlig.

Hun har aldri på noen måte ligget tilbake for sine jevnaldrende, hun ordnet seg på toalettet og kledde på seg lenge før hun startet på skolen. I klassen hennes var det flere desemberbarn, og ingen av de lå tilbake på noe vis.

Men, klart at nesten 12 mnd forskjell innad i en klasse, vil merkes. I min sønns klasse har de en som er født 1.januar og ei som er født 31.desember.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...