Gå til innhold

Hvordan få tilbake normal døgnrytme?

Gjest sliter litt med legginga

Anbefalte innlegg

Gjest sliter litt med legginga

Innrømmer at det har sklidd en del ut nå i ferien og silter med å få jenta mi på ca. 3 år i seng.

Har dere noen tips? Jeg prøver legge henne kl 7, men hun styrer bare på og sovner ikke før 11! Og er stuptrøtt kl 7-8 og vil helst ligge til 9-10.

So what to do?

Jeg holder liksom på mitt, men ikke lett for henne å sovne. Bør jeg trappe opp/ned på en måte, at jeg legger henne tidligere og tidligere til hun kommer tilbake til legging kl 7?

Hun sovner fort om vi kjører bil, så tenkte litt at vi noen dager kunne kjøre i denne tiden go legge henne i seng, så ble hun vant til å sovne kl 7, men redd hun da vil få den vanen at hun ikke vil sove uten å bli kjørt... (så jo noe på nannyhjelpen på tv om noen som kjørte rundt hver kveld for å få ungene til å sove...).

Og jada, ris til meg som har gitt henne litt frie tøyler i juleferien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest segunda

Drøy legginga litt og ikke gå så brått tilbake til vanlig tid. Hvis dere må våkne og dra til jobb og barnehage så pleier dette å gå seg til relativt raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Nøyaktig det samme har skjedd i mitt hjem, om det er noen trøst :-).

Det som funker er rett og slett og dra dem ut av senga om morgenen. Så er de stuptrøtte den dagen og da sovner de greit om kvelden. Pass på å holde henne i aktivitet så hun ikke sovner på dagen, da blir det sen kveld igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ganske kjapt hvis man passer på å få dem opp om morran. Det er grusomt de første dagene, men etter en ukes tid er hverdagsrytmen på plass igjen.

Yngste min er B-menneske og i feriene sover hun gjerne til 10 og legger seg tilsvarende seint. Nå hører hun lydbok til hun sovner, så hun er ihvertfall i seng selvom hun ikke sover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn for all del ikke med noen ekstraservice som å kjøre rundt med bilen for å få henne til å sovne!

Få henne opp om morran, da blir jo hun trøtt til kvelden etter et par dager vil jeg tro. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At man sklir ut i ferier er helt normalt:-) Men, ingen ekstraservice for å få henne til å sovne om kvelden!! Det blir ris til egen bak og vanskelig å endre på igjen etterpå.

Poenget er når hun står opp om morgenen (og hvor mye hun sover i løpet av dagen, hvis hun fortsatt gjør det)... Vær striks på at hun står opp sju-åtte, og det tar ikke mange dagene før hun er trøtt nok om kvelden til at hun sovner til normal tid igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært streng på at hun må opp til vanlig tid på morgenen. Vært mye ute og lekt. Lagt henne ikke senere enn 19, og evt. sittet på rommet hennes til hun sovnet - i en overgangsfase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp om morra'n uansett om hun "helst vil ligge lenger"... Selvfølgelig vil hun det ;)

Ut i frisk luft, aktiviteter og null soving på dagtid.

Jeg har gitt opp å få tilbake normal leggetid ved å gradvis gjøre den tidligere når ferien går mot slutten når det gjelder min 5-åring (er flere år siden jeg ga opp altså)

Her har vi delvis normal leggetid siste dag i ferien, men på ingen måte som vanlig. Opp tidlig og i bhg første dag etter ferien, og den kvelden er leggetiden igjen som vanlig. Litt trøtt dagen etter, men ikke verre enn at det går helt fint!

Mitt tips er altså: litt hardt og brutalt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Opp om morra'n uansett om hun "helst vil ligge lenger"... Selvfølgelig vil hun det ;)

Ut i frisk luft, aktiviteter og null soving på dagtid.

Jeg har gitt opp å få tilbake normal leggetid ved å gradvis gjøre den tidligere når ferien går mot slutten når det gjelder min 5-åring (er flere år siden jeg ga opp altså)

Her har vi delvis normal leggetid siste dag i ferien, men på ingen måte som vanlig. Opp tidlig og i bhg første dag etter ferien, og den kvelden er leggetiden igjen som vanlig. Litt trøtt dagen etter, men ikke verre enn at det går helt fint!

Mitt tips er altså: litt hardt og brutalt ;)

Er redd hun fortsatt må ha luren sin i barnehagen,

har hun ikke den sovner hun i femtia og våkner to timer senere, og holder det da gående til 11 eller lenger på natta!

Hun kom seg fint opp både i går og i dag uten at vi vekte henne,

første natta sovna hun ikke før 1! Men utrolig nok våknet hun ca. 8 og virket uthvilt.

Hun sov en time i barnehagen, så prøvde vi legge henne på natta, men neida, holdt det gående, men heldigvis - hun sovna før 11!

Så håper at i natt sovner hun enda tidligere.

Jeg har prøvd å kutte ut formiddagsluren, nå i ferien har hun ikke sovet på formiddagen, men jeg tror problemet er at hun har blitt overtrøtt og ikke ville sovne før sent på natta, eller andre dager at hun som nevnt sovnet i femtia og våkna et par timer senere og nektet å legge seg før seeeeeeent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...