Gjest mener nå jeg Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Leksehjelpen er bare for barn i småtrinnet. Jeg mener at leksehjelpen heller burde vært for de på mellomtrinnet. For det første så kan de minste trenge en voksen ved siden eller en som er lett tilgjengelig. Det sier seg selv at når det er en voksen på 20 barn så blir det ikke mye hjelp på hver og de kan fort bli sittende lenge passivt i påvente av hjelp. De fleste førsteklassinger kan trenge hjelp for å lese hva de skal gjøre i en oppgave. De har også et større behov for å røre på seg enn de eldre. For det andre er oppgavene til de små så lette at stort sett alle foreldre forstår å hjelpe barna sine. Når barna kommer på mellomtrinn øker leksemengden. Oppgavene blir vasnkeligere og flere foreldre får problemer med å hjelpe de. De eldre er også mere modne til å sitte rolig å jobbe. De kan jobbe mere selvsstendig og det er derfor lettere for den som skal hjelpe de og rekke over å hjelpe de. Om de ikke forstår så kan de også mer selvstendig begynne med annet arbeid. Jeg skulle svært gjerne hatt leksehjelp for mitt barn på mellomtrinnet men for den minste på småtrinnet takket jeg uten tvil nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mener jeg Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg er enig i at det burde vært leksehjelp på mellomtrinnet, og en av grunnene er at når de kommer i ungdomsskolen og får tilbudet, så er det så fremmed for mange av dem at de takker nei. Min sønn ville ikke selv om han fikk tilbud og kunne trengt det. Om han hadde vært inne i det, hadde terskelen vært lavere. Dette er bare ett av argumentene mine. Det burde selvsagt være på alle trinn... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest telemarkingen Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Hos oss er det leksehjelp opp til 7. klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Hos oss er det leksehjelp på hele barneskolen. Synes det er rart at det skal være forskjell på dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg er helt enig i argumentene dine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg er helt enig med deg! Jeg har en 2. klassing som har mer tilbud om leksehjelp enn min 6. klassing.... Vi har takket nei til tilbudet for 2. klassingen, det er da virkelig ikke der det trengs for vår del heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Enig. Til en viss grad kan leksehjelp fungere som oppbevaring til skolebussen kommer for de yngste elevene som gjerne slutter litt før de på melleomtrinnet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hypoen Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Helt enig med deg !! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Enig. Til en viss grad kan leksehjelp fungere som oppbevaring til skolebussen kommer for de yngste elevene som gjerne slutter litt før de på melleomtrinnet. mvh Angående oppbevaring av de minst til skolebussen kommer; Ja de prøver seg nok på den løsningen rundt omkring, men det er jo direkte ulovlig. Skoleskyss skal legges til skoleslutt, ikke til leksehjelpslutt! Det hadde jeg aldri i verden funnet meg i, siden mine ikke er på leksehjelp. Men rektor på skolen vår prøvde seg også med å ikke ha sfo den tiden alle på småtrinnet hadde tilbud om leksehjelp. Men det skal jeg love deg at hun måtte gå tilbake på;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Angående oppbevaring av de minst til skolebussen kommer; Ja de prøver seg nok på den løsningen rundt omkring, men det er jo direkte ulovlig. Skoleskyss skal legges til skoleslutt, ikke til leksehjelpslutt! Det hadde jeg aldri i verden funnet meg i, siden mine ikke er på leksehjelp. Men rektor på skolen vår prøvde seg også med å ikke ha sfo den tiden alle på småtrinnet hadde tilbud om leksehjelp. Men det skal jeg love deg at hun måtte gå tilbake på;-) Jeg kan forstå man ikke ønsker to halvfulle busser med 50 minutters mellomrom. Det er dårlig resursbruk. Før i verden hadde bussklasser hele skoledager og hele dager fri. Men dette klager også foreldre på fordi skolen ikke bare er skole, men også barnepass for foreldre som er på jobb. Evt. i kombinasjon med SFO. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg kan forstå man ikke ønsker to halvfulle busser med 50 minutters mellomrom. Det er dårlig resursbruk. Før i verden hadde bussklasser hele skoledager og hele dager fri. Men dette klager også foreldre på fordi skolen ikke bare er skole, men også barnepass for foreldre som er på jobb. Evt. i kombinasjon med SFO. mvh Ja det er dårlig ressursbruk, det har du helt rett i. Men på skolen vår har situasjonen blitt slik at 99% har valgt leksehjelp for 1.-4.klassingene fordi de trodde elevene måtte gå og slenge en time til sfo startet etter skoletid. Ingen ønsker jo det for barna sine. Mens jeg, som selv jobber i skolen, visste godt at skolen er pålagt å ha sfo etter skoletid. Men det var altså bare mine to gutter som starta opp på sfo i denne tiden i høst, men så har det kommet en til. Så det er absolutt en dårlig ressursbruk det også, men det kunne ikke ramla meg inn å meldt mine gutter opp til leksehjelp fordi skolen skulle slippe den utgiften. Leksene deres vil jeg ta ansvar for selv, uten å ha dårlig samvittighet. Så jeg hadde nok gjort det likedan med skoleskyss. Nå har ikke mine det, så vi slipper den problematikken. Men hadde de hatt skoleskyss og ble de eneste som skulle hjem , ja da måtte de fått taxi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Ja det er dårlig ressursbruk, det har du helt rett i. Men på skolen vår har situasjonen blitt slik at 99% har valgt leksehjelp for 1.-4.klassingene fordi de trodde elevene måtte gå og slenge en time til sfo startet etter skoletid. Ingen ønsker jo det for barna sine. Mens jeg, som selv jobber i skolen, visste godt at skolen er pålagt å ha sfo etter skoletid. Men det var altså bare mine to gutter som starta opp på sfo i denne tiden i høst, men så har det kommet en til. Så det er absolutt en dårlig ressursbruk det også, men det kunne ikke ramla meg inn å meldt mine gutter opp til leksehjelp fordi skolen skulle slippe den utgiften. Leksene deres vil jeg ta ansvar for selv, uten å ha dårlig samvittighet. Så jeg hadde nok gjort det likedan med skoleskyss. Nå har ikke mine det, så vi slipper den problematikken. Men hadde de hatt skoleskyss og ble de eneste som skulle hjem , ja da måtte de fått taxi. Taxi for å slippe å vente på buss i 40-50 minutter dersom elevene har et eller annet tilbud om tilsyn, er en resursbruk jeg håper ikke er gjennomførbar. Noen barn må ta rutebuss om må fint vente på både dette og hint. En av mine går for det meste ut og spiller ball når det er leksehjelp. Vi har gitt beskjed om at vi ikke har noen innvendinger mot dette. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Taxi for å slippe å vente på buss i 40-50 minutter dersom elevene har et eller annet tilbud om tilsyn, er en resursbruk jeg håper ikke er gjennomførbar. Noen barn må ta rutebuss om må fint vente på både dette og hint. En av mine går for det meste ut og spiller ball når det er leksehjelp. Vi har gitt beskjed om at vi ikke har noen innvendinger mot dette. mvh He er er ikke bruk av taxi uvanlig nei, elevene slutter jo til ulike tider. Og jeg ville nok ikke likt at 1.eller 3.klassingen var uten tilsyn så lenge på skolen. Leksehjelp skal ikke være en del av skoledagen, derfor må skolen legge opp til sfo og skyss hjem for de som ikke ønsker dette tilbudet. Om ikke så skjer så har jo dette allerede blitt en forlengelse av skoledagen. Skal skoledagen forlenges så skal mine barn undervises av lærere. De skal ikke sitte der under tilsyn av tilfeldinge assistenter bare fordi en stor part av foreldrene synest det er deilig å slippe leksemas. Jeg er på ingen måte i mot leksehjelp så lenge den holdes som en adskilt del av skolen. Og heldigvis har jeg lovverket på min side:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Helt enig. Så vidt jeg vet, skal ordningen evalueres i disse dager. Da er det kjempeviktig at du sier hva du mener til ledelsen på deres skole! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 He er er ikke bruk av taxi uvanlig nei, elevene slutter jo til ulike tider. Og jeg ville nok ikke likt at 1.eller 3.klassingen var uten tilsyn så lenge på skolen. Leksehjelp skal ikke være en del av skoledagen, derfor må skolen legge opp til sfo og skyss hjem for de som ikke ønsker dette tilbudet. Om ikke så skjer så har jo dette allerede blitt en forlengelse av skoledagen. Skal skoledagen forlenges så skal mine barn undervises av lærere. De skal ikke sitte der under tilsyn av tilfeldinge assistenter bare fordi en stor part av foreldrene synest det er deilig å slippe leksemas. Jeg er på ingen måte i mot leksehjelp så lenge den holdes som en adskilt del av skolen. Og heldigvis har jeg lovverket på min side:-) Det jeg mener er at når man skal etterkomme kravet til de foreldrene som vil ha skole hver dag fordi de ikke kan/vil passe ungene selv enkelte dager i uka eller sende dem til SFO eller annet tilsyn, kan vi ikke samtidig forvente at alle elevene skal ha en buss stående å vente pronte når skoledagen til akkurat deres barn er slutt. Da får heller disse barna tilbys tilsyn den tiden det gjelder og pengene brukes på noe som er mer kostnadseffektivt mhp å gi et bedre skoletilbut til alle. Det er synd når det brukes store resurser på prinsipper og rettigheter som heller kunne gått til bedre undervisningstilbud. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det jeg mener er at når man skal etterkomme kravet til de foreldrene som vil ha skole hver dag fordi de ikke kan/vil passe ungene selv enkelte dager i uka eller sende dem til SFO eller annet tilsyn, kan vi ikke samtidig forvente at alle elevene skal ha en buss stående å vente pronte når skoledagen til akkurat deres barn er slutt. Da får heller disse barna tilbys tilsyn den tiden det gjelder og pengene brukes på noe som er mer kostnadseffektivt mhp å gi et bedre skoletilbut til alle. Det er synd når det brukes store resurser på prinsipper og rettigheter som heller kunne gått til bedre undervisningstilbud. mvh Er enig i det du sier. Her har skolen valgt en litt annerledes strategi: Leksehjelp er 1 time rett etter skoleslutt 2 dager i uken. De elevene som ikke skal ha leksehjelp, men har SFO, får gå på SFO. De elevene som ikke har _krav_ på buss (2 km avstand for 1. klassinger, 4 km for 2.-4.), og som ikke har SFO, de må gå hjem. De får ikke vente på skolens område i denne timen. Elever som har _krav_ på buss, men som ikke har SFO, får være 1 time på SFO. Greit nok at man ikke har krav på buss om man har mindre enn 4 km til skolen fra 2. trinn. Problemet er bare det, at det slett ikke er bare-bare å sende en 2. klassing alene på skoleveien i 3,9 km hver vei. Mange foreldre kjøper derfor busskort til barna sine for at de skal komme trygt til og fra skolen. Disse 2 ukedagene må man altså enten hente ungene selv, eller la dem være på leksehjelp. Da gir jo svaret seg litt selv. Mine er stort sett ikke på leksehjelp, men vi har det som en "back-up". I vinter, hvor det har vært borti -25, har det vært helt uaktuelt å la dem gå til/fra skolen. Da har leksehjelpen vært en oppbevaringsplass. Synes dette er en veldig dårlig løsning. Leksehjelpen i seg selv har god intensjon, det er viktig å komme godt ut i starten av skolelivet, men når så mange benytter leksehjelp av vikarierende årsaker, så vannes jo hele systemet ut. Det blir lite tid på hver for en fagarbeider når h*n skal hjelpe 22-25 barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det jeg mener er at når man skal etterkomme kravet til de foreldrene som vil ha skole hver dag fordi de ikke kan/vil passe ungene selv enkelte dager i uka eller sende dem til SFO eller annet tilsyn, kan vi ikke samtidig forvente at alle elevene skal ha en buss stående å vente pronte når skoledagen til akkurat deres barn er slutt. Da får heller disse barna tilbys tilsyn den tiden det gjelder og pengene brukes på noe som er mer kostnadseffektivt mhp å gi et bedre skoletilbut til alle. Det er synd når det brukes store resurser på prinsipper og rettigheter som heller kunne gått til bedre undervisningstilbud. mvh Det er ikke noen bagateller av noen prinsipper jeg står på for her. Det dreier seg om utvidelse av skoledagen for alle elevene våre, uten kvalifesert personell. I mine øyne er det ingen liten sak...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Er enig i det du sier. Her har skolen valgt en litt annerledes strategi: Leksehjelp er 1 time rett etter skoleslutt 2 dager i uken. De elevene som ikke skal ha leksehjelp, men har SFO, får gå på SFO. De elevene som ikke har _krav_ på buss (2 km avstand for 1. klassinger, 4 km for 2.-4.), og som ikke har SFO, de må gå hjem. De får ikke vente på skolens område i denne timen. Elever som har _krav_ på buss, men som ikke har SFO, får være 1 time på SFO. Greit nok at man ikke har krav på buss om man har mindre enn 4 km til skolen fra 2. trinn. Problemet er bare det, at det slett ikke er bare-bare å sende en 2. klassing alene på skoleveien i 3,9 km hver vei. Mange foreldre kjøper derfor busskort til barna sine for at de skal komme trygt til og fra skolen. Disse 2 ukedagene må man altså enten hente ungene selv, eller la dem være på leksehjelp. Da gir jo svaret seg litt selv. Mine er stort sett ikke på leksehjelp, men vi har det som en "back-up". I vinter, hvor det har vært borti -25, har det vært helt uaktuelt å la dem gå til/fra skolen. Da har leksehjelpen vært en oppbevaringsplass. Synes dette er en veldig dårlig løsning. Leksehjelpen i seg selv har god intensjon, det er viktig å komme godt ut i starten av skolelivet, men når så mange benytter leksehjelp av vikarierende årsaker, så vannes jo hele systemet ut. Det blir lite tid på hver for en fagarbeider når h*n skal hjelpe 22-25 barn. Helt enig. Ca et av fire barn må gjetes for å få gjort noe som helst når de er på småtrinnet. For dem er leksehjelp bare ennå mer tid til å bite på blyanten og miste viskelæret på gulvet. Jeg var ikke klar over at de alt fra andre klasse ikke har rett på skoleskyss ved en skolevei på mindre enn 4 km. Ganske heftig for 6-7-åringer. På vår skole har de leksehjelp i tidsrommet fra de yngste er ferdige til skoledagen er slutt for alle og skolebussen går. Dermed blir det mindre leksehjelp jo eldre elevene er og ingen leksehjelp for de eldste. Jeg savner en prinsippiel debatt på i hvilken grad skolen skal tilpasses foreldrenes barnepassbehov og hvor resursene dette krever skal tas fra. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det er ikke noen bagateller av noen prinsipper jeg står på for her. Det dreier seg om utvidelse av skoledagen for alle elevene våre, uten kvalifesert personell. I mine øyne er det ingen liten sak...;-) Tilsyn er ikke utvidelse av skoledagen. Det er oppbevaring før skolebussen går. En praktisk ordning. Mye av dette problemet oppstår fordi mange foreldre forventer at skolen i langt større grad også skal dekke behovet for barnepass. Skolen kunne sagt at den kjører hele skoledager og hele fridager. Barnepass er ikke skolens oppgave. Men da ville foreldrene hylt opp. Jeg savner en generell debatt om skolens utvidede ansvar på dette området. Hvor skal disse resursene tas fra? Hvem skal betale? Om skolen også skal tilpasses foreldrenes behov for barnepass vil man nødvendigvis måtte fire på andre ting. Skattepengene våre kan ikke gå til å betale skoleskyss for alskens ulike preferanser. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Helt enig. Ca et av fire barn må gjetes for å få gjort noe som helst når de er på småtrinnet. For dem er leksehjelp bare ennå mer tid til å bite på blyanten og miste viskelæret på gulvet. Jeg var ikke klar over at de alt fra andre klasse ikke har rett på skoleskyss ved en skolevei på mindre enn 4 km. Ganske heftig for 6-7-åringer. På vår skole har de leksehjelp i tidsrommet fra de yngste er ferdige til skoledagen er slutt for alle og skolebussen går. Dermed blir det mindre leksehjelp jo eldre elevene er og ingen leksehjelp for de eldste. Jeg savner en prinsippiel debatt på i hvilken grad skolen skal tilpasses foreldrenes barnepassbehov og hvor resursene dette krever skal tas fra. mvh Jeg vil gjerne at FUG skal ta saken, for å ta den opp lokalt synes svært vanskelig. Skolen skylder på skoleeier, skoleeier på staten, og så går alt sin skjeve gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.