Spenol(1) Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Leser om denne funksjonen i avisen. Det er en funksjon hvor en kan overvåke barna sine, hvem de prater med og hvor de er. Datatilsynet mener at det er en krenkelse av privatlivet til disse barna. Jeg har ikke barn selv, men forstår ikke helt de store motargumentene. En ting er å ha disse funksjonene, noe annet er hvordan man selv bruker det. Hvis man har erfart at barnet ringer ukjente folk eller til rare tidspunker så er det en måte å stramme inn på, Alternativet er å ta fra dem mobilen. Er denne funksjonen verre enn andre typer kontroll man utøver ovenfor barna? erfaringer? http://www.tele2.no/mobil/bipper.html http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10017672 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Nå er mine jenter så små at det ikke er snakk om mobiltelefon på en stund enda, men jeg tror ikke jeg ville hatt motforetillinger mot å bruke en tjeneste som Bipper når eldstemann skal prøve seg for første gang. Jeg syns det høres betryggende ut for både henne og oss. Når det er sagt så må jeg jo si at jeg ser problemet. Alt som kan brukes kan også misbrukes. Jeg tror imidlertid at det er en debatt som hører hjemme i forhold til eldre barn enn de helt yngste/ferskeste mobilbrukerne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 8. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2011 Nå er mine jenter så små at det ikke er snakk om mobiltelefon på en stund enda, men jeg tror ikke jeg ville hatt motforetillinger mot å bruke en tjeneste som Bipper når eldstemann skal prøve seg for første gang. Jeg syns det høres betryggende ut for både henne og oss. Når det er sagt så må jeg jo si at jeg ser problemet. Alt som kan brukes kan også misbrukes. Jeg tror imidlertid at det er en debatt som hører hjemme i forhold til eldre barn enn de helt yngste/ferskeste mobilbrukerne. Hvordan tenker du at det kan misbrukes? Du vet hvor ungen din er, men du kan også ringe foreldrene til kompisene og sjekke. Men det som slo meg først og fremst som motargument er hva skilte foreldre kan oppnå med dette. De får jo vite mye om hva barnet er med på og snakker med når barnet er hos den andre parten.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Nei, jeg har ikke noen slik funksjon på mobilen til mine og ser ingen grunn til å ha det heller. Guttungen har sjelden mobilen på, han har hatt den i 2,5 år nå og det har gått helt fint. Jentungen har hatt sin et lite halvår og hun stoler jeg 100% på når det gjelder mobilen foreløbig i alle fall. Dessuten kan jeg gå inn på nettet og sjekke der hvem hun har ringt til og når om det skulle være nødvendig. Hun er heller ikke oppført med nummeret sitt noe sted så med mindre man får det direkte fra henne eller meg (eller noen som har det) så er det ikke mulig å få tak i det, det er registrert på meg, men ikke oppført i noen kataloger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 8. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2011 Nei, jeg har ikke noen slik funksjon på mobilen til mine og ser ingen grunn til å ha det heller. Guttungen har sjelden mobilen på, han har hatt den i 2,5 år nå og det har gått helt fint. Jentungen har hatt sin et lite halvår og hun stoler jeg 100% på når det gjelder mobilen foreløbig i alle fall. Dessuten kan jeg gå inn på nettet og sjekke der hvem hun har ringt til og når om det skulle være nødvendig. Hun er heller ikke oppført med nummeret sitt noe sted så med mindre man får det direkte fra henne eller meg (eller noen som har det) så er det ikke mulig å få tak i det, det er registrert på meg, men ikke oppført i noen kataloger. For en del skilte foreldre må jo dette fortone seg som en drømmesituasjon. Tenke å kunne innstille mobilen slik at barnet bare har begrenset telefonkontakt med eksen og hans familie! som en bonus så kan en også finne ut hvor barnet oppholder seg når h*n er samme med dem.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 For en del skilte foreldre må jo dette fortone seg som en drømmesituasjon. Tenke å kunne innstille mobilen slik at barnet bare har begrenset telefonkontakt med eksen og hans familie! som en bonus så kan en også finne ut hvor barnet oppholder seg når h*n er samme med dem.. Stakkars unger som har slike skilte foreldre! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 For en del skilte foreldre må jo dette fortone seg som en drømmesituasjon. Tenke å kunne innstille mobilen slik at barnet bare har begrenset telefonkontakt med eksen og hans familie! som en bonus så kan en også finne ut hvor barnet oppholder seg når h*n er samme med dem.. ''For en del skilte foreldre må jo dette fortone seg som en drømmesituasjon. Tenke å kunne innstille mobilen slik at barnet bare har begrenset telefonkontakt med eksen og hans familie! som en bonus så kan en også finne ut hvor barnet oppholder seg når h*n er samme med dem..'' Heldigvis er verken jeg eller eksen så syke at vi ville funnet på noe sånt. Vi har et godt forhold og samarbeider godt om ungene og forteller stort sett hverandre det om vi reiser bort med ungene i helgene våre. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Jeg har det ikke, og har heller ingen planer om å innføre det. Da måtte guttungen ha vært på god vei ut på skråplanet, tror jeg. Veit om foreldre til en i klassen til Guttungen som benytter seg av det. Jeg synes det er sært. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Dette har jeg ikke vurdert. Da måtte det i så fall vært en serie av avtalebrudd/tillitsbrudd og div. andre ting som gjorde at jeg ikke kunne stole på sønnen min, før jeg evt. innførte dette som en konsekvens. Mener det skal ha gått ganske langt når man detaljkontrollerer sånn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 ''For en del skilte foreldre må jo dette fortone seg som en drømmesituasjon. Tenke å kunne innstille mobilen slik at barnet bare har begrenset telefonkontakt med eksen og hans familie! som en bonus så kan en også finne ut hvor barnet oppholder seg når h*n er samme med dem..'' Heldigvis er verken jeg eller eksen så syke at vi ville funnet på noe sånt. Vi har et godt forhold og samarbeider godt om ungene og forteller stort sett hverandre det om vi reiser bort med ungene i helgene våre. ) Enig med deg, men jeg tror det finnes en del ekser som kriger voldsomt med hverandre når det gjelder barna, og holder på og leker "gjemsel" sånn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 For en del skilte foreldre må jo dette fortone seg som en drømmesituasjon. Tenke å kunne innstille mobilen slik at barnet bare har begrenset telefonkontakt med eksen og hans familie! som en bonus så kan en også finne ut hvor barnet oppholder seg når h*n er samme med dem.. Slike foreldre burde ikke vært foreldre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Enig med deg, men jeg tror det finnes en del ekser som kriger voldsomt med hverandre når det gjelder barna, og holder på og leker "gjemsel" sånn. Dessverre finnes nok slike.... Eksen og jeg ble separert i sommer. Seksåringen sa forleden til meg at hun følte det var riktig at pappaen og jeg ikke var kjærester mer, og at det viktigste for henne var at vi var gode venner og "snakka fint til hverandre" for da ble hun så glad inni seg.... Klok unge 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Enig med deg, men jeg tror det finnes en del ekser som kriger voldsomt med hverandre når det gjelder barna, og holder på og leker "gjemsel" sånn. Det finnes nok, dessverre. Har jo lest her inne om ekser som nekter å fortelle den andre hvor de tar med barna på sommerferie i flere uker og som ikke lar barna ringe den andre foreldren i denne perioden. Hvem er det egentlig de tror de straffer mest? *rister oppgitt på hodet* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Dessverre finnes nok slike.... Eksen og jeg ble separert i sommer. Seksåringen sa forleden til meg at hun følte det var riktig at pappaen og jeg ikke var kjærester mer, og at det viktigste for henne var at vi var gode venner og "snakka fint til hverandre" for da ble hun så glad inni seg.... Klok unge Flott og reflektert sagt av en 6-åring! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Det finnes nok, dessverre. Har jo lest her inne om ekser som nekter å fortelle den andre hvor de tar med barna på sommerferie i flere uker og som ikke lar barna ringe den andre foreldren i denne perioden. Hvem er det egentlig de tror de straffer mest? *rister oppgitt på hodet* Ja, det lurer jeg også på, hvem tror de at de straffer mest? ALT sånt går jo utover barna, de blir usikre og utrygge og får sikkert skyldfølelse i tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Dessverre finnes nok slike.... Eksen og jeg ble separert i sommer. Seksåringen sa forleden til meg at hun følte det var riktig at pappaen og jeg ikke var kjærester mer, og at det viktigste for henne var at vi var gode venner og "snakka fint til hverandre" for da ble hun så glad inni seg.... Klok unge ''Seksåringen sa forleden til meg at hun følte det var riktig at pappaen og jeg ikke var kjærester mer, og at det viktigste for henne var at vi var gode venner og "snakka fint til hverandre" for da ble hun så glad inni seg....'' ) Mine to har begge sagt, helt uavhengig av hverandre, at "du og kjæresten din og pappa og kjæresten hans passer mye bedre sammen enn du og pappa!" ) Og at de synes i grunnen det er greit at vi ikke er sammen lenger for de har fått 8 nye små søskenbarn og mange andre kjente som de ellers ikke ville truffet. ) Fint at de ser de positive sidene da. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Flott og reflektert sagt av en 6-åring! :-) Enig! (og en viktig påminning til både pappaen og meg om å fortsette slik ;-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 ''Seksåringen sa forleden til meg at hun følte det var riktig at pappaen og jeg ikke var kjærester mer, og at det viktigste for henne var at vi var gode venner og "snakka fint til hverandre" for da ble hun så glad inni seg....'' ) Mine to har begge sagt, helt uavhengig av hverandre, at "du og kjæresten din og pappa og kjæresten hans passer mye bedre sammen enn du og pappa!" ) Og at de synes i grunnen det er greit at vi ikke er sammen lenger for de har fått 8 nye små søskenbarn og mange andre kjente som de ellers ikke ville truffet. ) Fint at de ser de positive sidene da. ) Herlig )) Pappaen til barna har fått ny kjæreste, men hun har ikke barn - så mine barn forlanger at jeg finner en mann med barn, for de synes nemlig det er altfor lite å ha bare to søsken 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Det kommer jeg ikke til å anskaffe. Heldigvis har jeg ihvertfall foreløpig et så bra tillitsforhold til ungene at jeg stoler på at de er der de sier der er. de er flinke til å ringe og si ifra også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Herlig )) Pappaen til barna har fått ny kjæreste, men hun har ikke barn - så mine barn forlanger at jeg finner en mann med barn, for de synes nemlig det er altfor lite å ha bare to søsken *haha* Mine ønsker seg også søsken, men det blir det ikke gitt. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.