Gjest togli Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 *haha* Mine ønsker seg også søsken, men det blir det ikke gitt. ) Man kan ikke få alt man vil ha 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Jeg ser ikke behovet for det. Blir først og fremst en unødig merutgift. Ungene ville steilet om vi innførte en slik overvåkning. Vi satser på at de har fått de viktigste grensene innprentet mellom ørene. Hver gang jeg kommer over medienytt som handler om hvordan man kan bli lurt og loppet med mobil eller på internett, tar vi en grundig gjennomgang av artikkelen. Eller om jeg finner klassiske eksempel på juks å bedrag i praksiss. På den måten klarer vi på en ikke-moraliserende måte å gjøre barna bevisste på at det finnes noe der ute som vil lure dem. Da kommer viljen til å ta sine forhåndsregler av seg selv. Ingen liker å bli svindlet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 Dette har jeg ikke vurdert. Da måtte det i så fall vært en serie av avtalebrudd/tillitsbrudd og div. andre ting som gjorde at jeg ikke kunne stole på sønnen min, før jeg evt. innførte dette som en konsekvens. Mener det skal ha gått ganske langt når man detaljkontrollerer sånn. Men den denne funksjonen er vel også tenkt i forhold til de yngste mobilbrukerne. Hvis det er et barn på seks år så kan en ikke forvente at barnet skal være moden og ansvarlig med tanke på de h*n ringer osv. Om barnet går seg vekk så kan en lokalisere barnet. Eller hva med å starte med denne funksjonen for å å la dem vise seg anvarlig nok til at man fjerner den`? Et tantebarn av meg er tretten år og fikk inndratt mobilen en periode. Da hadde han og noen kompiser blant annet ringt en lærer midt på natta. Han fikk da ikke lov til å ha mobil en periode. Hadde det vært en like grei straff å la han få en mobil med bipp-funksjon istedet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Men den denne funksjonen er vel også tenkt i forhold til de yngste mobilbrukerne. Hvis det er et barn på seks år så kan en ikke forvente at barnet skal være moden og ansvarlig med tanke på de h*n ringer osv. Om barnet går seg vekk så kan en lokalisere barnet. Eller hva med å starte med denne funksjonen for å å la dem vise seg anvarlig nok til at man fjerner den`? Et tantebarn av meg er tretten år og fikk inndratt mobilen en periode. Da hadde han og noen kompiser blant annet ringt en lærer midt på natta. Han fikk da ikke lov til å ha mobil en periode. Hadde det vært en like grei straff å la han få en mobil med bipp-funksjon istedet? ''Hvis det er et barn på seks år så kan en ikke forvente at barnet skal være moden og ansvarlig med tanke på de h*n ringer osv.'' Nettopp, hvorfor skal da 6-åringen disponere en egen telefon? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Slike foreldre burde ikke vært foreldre... ''Slike foreldre burde ikke vært foreldre...'' Enig med deg nok en gang! En digresjon som jeg tror du tåler: Min kjære rekkehusnabo har fest, dette var forhåndsannonsert og jeg sa selvfølgelig at det var greit siden det skjer "hvert skuddår". Men i skrivende stund skulle jeg ønske jeg hadde et høreimplantat (heiter det det?) jeg kunne tatt ut... Noen fordeler har døve, altså :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Dessverre finnes nok slike.... Eksen og jeg ble separert i sommer. Seksåringen sa forleden til meg at hun følte det var riktig at pappaen og jeg ikke var kjærester mer, og at det viktigste for henne var at vi var gode venner og "snakka fint til hverandre" for da ble hun så glad inni seg.... Klok unge ''Eksen og jeg ble separert i sommer. Seksåringen sa forleden til meg at hun følte det var riktig at pappaen og jeg ikke var kjærester mer, og at det viktigste for henne var at vi var gode venner og "snakka fint til hverandre" for da ble hun så glad inni seg.... Klok unge :)'' Ja, en svært klok unge med meget kloke foreldre :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 ''Seksåringen sa forleden til meg at hun følte det var riktig at pappaen og jeg ikke var kjærester mer, og at det viktigste for henne var at vi var gode venner og "snakka fint til hverandre" for da ble hun så glad inni seg....'' ) Mine to har begge sagt, helt uavhengig av hverandre, at "du og kjæresten din og pappa og kjæresten hans passer mye bedre sammen enn du og pappa!" ) Og at de synes i grunnen det er greit at vi ikke er sammen lenger for de har fått 8 nye små søskenbarn og mange andre kjente som de ellers ikke ville truffet. ) Fint at de ser de positive sidene da. ) ''Fint at de ser de positive sidene da. )'' Nemlig! Men dette er nok hovedsaklig et resultat av din og eksens håhdtering av situasjonen - all ære til dere :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 ''Slike foreldre burde ikke vært foreldre...'' Enig med deg nok en gang! En digresjon som jeg tror du tåler: Min kjære rekkehusnabo har fest, dette var forhåndsannonsert og jeg sa selvfølgelig at det var greit siden det skjer "hvert skuddår". Men i skrivende stund skulle jeg ønske jeg hadde et høreimplantat (heiter det det?) jeg kunne tatt ut... Noen fordeler har døve, altså :-) Jepp, der ser du Ungene mine skal i trekket sammen med pappaen sin idag, og skulle komme hjem til meg nå idag tidlig for å hente ullundertøy osv. Mellomsten på ti sa da at det var utrolig godt å ha døv mamma som ikke hadde på lyd på natta, for da slapp de å liste seg opp på rommene for å kle på seg for å unngå å vekke meg dersom jeg sov lenge 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 ''Eksen og jeg ble separert i sommer. Seksåringen sa forleden til meg at hun følte det var riktig at pappaen og jeg ikke var kjærester mer, og at det viktigste for henne var at vi var gode venner og "snakka fint til hverandre" for da ble hun så glad inni seg.... Klok unge :)'' Ja, en svært klok unge med meget kloke foreldre :-) Takk;) For å si det sånn - Jeg har jobba en god del for at ting skal gå seg til, og nå ser det ut som det begynner å gi resultater 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 ''Hvis det er et barn på seks år så kan en ikke forvente at barnet skal være moden og ansvarlig med tanke på de h*n ringer osv.'' Nettopp, hvorfor skal da 6-åringen disponere en egen telefon? Slik at foreldrene kan ringe dem hvis de ikke kommer hjem etter skolen? Eller at de kan ringe foreldrene hvis noe skjer dem? Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår den prinsipielle "motstanden" mot mobiltelefoner. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Men den denne funksjonen er vel også tenkt i forhold til de yngste mobilbrukerne. Hvis det er et barn på seks år så kan en ikke forvente at barnet skal være moden og ansvarlig med tanke på de h*n ringer osv. Om barnet går seg vekk så kan en lokalisere barnet. Eller hva med å starte med denne funksjonen for å å la dem vise seg anvarlig nok til at man fjerner den`? Et tantebarn av meg er tretten år og fikk inndratt mobilen en periode. Da hadde han og noen kompiser blant annet ringt en lærer midt på natta. Han fikk da ikke lov til å ha mobil en periode. Hadde det vært en like grei straff å la han få en mobil med bipp-funksjon istedet? "Men den denne funksjonen er vel også tenkt i forhold til de yngste mobilbrukerne. Hvis det er et barn på seks år så kan en ikke forvente at barnet skal være moden og ansvarlig med tanke på de h*n ringer osv. Om barnet går seg vekk så kan en lokalisere barnet." Mine har ikke fått mobiler så tidlig og de har ikke "vært sluppet løs" for seg selv så tidlig heller, så problemstillingen har ikke vært aktuell. Eldste fikk mobil i 4. klasse da sfo-tilbudet tok slutt. Minste har ikke behov for mobil ennå, går i 2. kl., og vi voksne har heller ikke behov for at han bør ha det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Slik at foreldrene kan ringe dem hvis de ikke kommer hjem etter skolen? Eller at de kan ringe foreldrene hvis noe skjer dem? Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår den prinsipielle "motstanden" mot mobiltelefoner. Med vennlig hilsen Denne prinsippielle motstanden forstår heller ikke jeg. Hvorfor en 6-åring skal ha mobiltelefon? Jo fordi det er et praktisk hjelpemiddel i hverdagen. For å kunne ringe oss og at vi kan nå han...for oss er det ikke mer avansert enn dette. Vår 6-åring ønskte seg aldri mobil men ble "pålagt" av oss foreldre å ha det. Ikke alle 6-9åringer tilbringer hele dagen på skole og sfo, og blir kjørt og hentet overalt. Vår eldste gikk hjem alene fra skolen(som 6-åring) en dag og var hjemme i ca to timer før vi kom hjem fra jobb. Vi har ingen fasttelefon. Klart gutten måtte ha en telefon så vi kunne nå han. Yngstemann på seks vil også gjerne ha en, men har enda ikke fått, fordi vi ikke ser behovet da han går sammen med storebror. Skal de gå til forskjellige tider, ja da skal også lillemann ha telefon. På foreldremøter diskuterer man mobiltelefoner på linje med dataspill og playstation. Jeg skjønner ingenting av det der. Selvfølgelig må de vise seg modne nok til å ha telefon, ikke misbruke den eller ringe i hytt og pine. Dette har vi faktisk ikke snakket om noe særlig men det har heller aldri vært noe problem. Tror dette er et større problem der barn maser om telefon i 4 år før de endelig får... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Denne prinsippielle motstanden forstår heller ikke jeg. Hvorfor en 6-åring skal ha mobiltelefon? Jo fordi det er et praktisk hjelpemiddel i hverdagen. For å kunne ringe oss og at vi kan nå han...for oss er det ikke mer avansert enn dette. Vår 6-åring ønskte seg aldri mobil men ble "pålagt" av oss foreldre å ha det. Ikke alle 6-9åringer tilbringer hele dagen på skole og sfo, og blir kjørt og hentet overalt. Vår eldste gikk hjem alene fra skolen(som 6-åring) en dag og var hjemme i ca to timer før vi kom hjem fra jobb. Vi har ingen fasttelefon. Klart gutten måtte ha en telefon så vi kunne nå han. Yngstemann på seks vil også gjerne ha en, men har enda ikke fått, fordi vi ikke ser behovet da han går sammen med storebror. Skal de gå til forskjellige tider, ja da skal også lillemann ha telefon. På foreldremøter diskuterer man mobiltelefoner på linje med dataspill og playstation. Jeg skjønner ingenting av det der. Selvfølgelig må de vise seg modne nok til å ha telefon, ikke misbruke den eller ringe i hytt og pine. Dette har vi faktisk ikke snakket om noe særlig men det har heller aldri vært noe problem. Tror dette er et større problem der barn maser om telefon i 4 år før de endelig får... Jeg er så enig med deg! Nå hadde ikke vi behov for at ungene fikk mobil før de var rundt åtte år gamle, men slike ting er det jo familiesituasjonen som avgjør.. Vi nordmenn skal liksom være så "korrekte" og prinsippfaste at vi ikke kan se skogen for bare trær Så lenge en løsning fungerer bra for ens familie og seg selv, så hvorfor ikke? Akkurat sånn er det med alt "nytt", så også rundt temaet Facebook f.eks. Så lenge vi bor i et fritt land og vet hva vi selv trives best med, så why not 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Denne prinsippielle motstanden forstår heller ikke jeg. Hvorfor en 6-åring skal ha mobiltelefon? Jo fordi det er et praktisk hjelpemiddel i hverdagen. For å kunne ringe oss og at vi kan nå han...for oss er det ikke mer avansert enn dette. Vår 6-åring ønskte seg aldri mobil men ble "pålagt" av oss foreldre å ha det. Ikke alle 6-9åringer tilbringer hele dagen på skole og sfo, og blir kjørt og hentet overalt. Vår eldste gikk hjem alene fra skolen(som 6-åring) en dag og var hjemme i ca to timer før vi kom hjem fra jobb. Vi har ingen fasttelefon. Klart gutten måtte ha en telefon så vi kunne nå han. Yngstemann på seks vil også gjerne ha en, men har enda ikke fått, fordi vi ikke ser behovet da han går sammen med storebror. Skal de gå til forskjellige tider, ja da skal også lillemann ha telefon. På foreldremøter diskuterer man mobiltelefoner på linje med dataspill og playstation. Jeg skjønner ingenting av det der. Selvfølgelig må de vise seg modne nok til å ha telefon, ikke misbruke den eller ringe i hytt og pine. Dette har vi faktisk ikke snakket om noe særlig men det har heller aldri vært noe problem. Tror dette er et større problem der barn maser om telefon i 4 år før de endelig får... Amen. Mine har ikke behov enda, men ser ikke bort fra at vi ser nytten av det til høsten når eldste begynner på skolen og skal gå frem og tilbake selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Jepp, der ser du Ungene mine skal i trekket sammen med pappaen sin idag, og skulle komme hjem til meg nå idag tidlig for å hente ullundertøy osv. Mellomsten på ti sa da at det var utrolig godt å ha døv mamma som ikke hadde på lyd på natta, for da slapp de å liste seg opp på rommene for å kle på seg for å unngå å vekke meg dersom jeg sov lenge Herlig!! Og ja, det må værre utrolig praktisk og deilig å ha en hørsel man kan skru av og på etter som det passer :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Slik at foreldrene kan ringe dem hvis de ikke kommer hjem etter skolen? Eller at de kan ringe foreldrene hvis noe skjer dem? Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår den prinsipielle "motstanden" mot mobiltelefoner. Med vennlig hilsen ''Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår den prinsipielle "motstanden" mot mobiltelefoner.'' Jeg har ingen prisipiell motstand mot mobiltelefoner - verken hos barn eller voskne -, og ser at innlegget mitt var en smule kategorisk og unyansert Det er en del 6-åringer (i dette eksempelet) som nok har et reelt behov og nytte av egen mobil. Jeg er meir betenkt over de umodne barna som ikke har nytteverdi av det, og det ansvaret presset det innebærer for dem. Det er klart at det er foreldrenes vurdering og ansvar som bør avgjøre om små barn skal disponere sin egen mobil. Folk er som kjent forskjelllige og har ulike behov :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 "Men den denne funksjonen er vel også tenkt i forhold til de yngste mobilbrukerne. Hvis det er et barn på seks år så kan en ikke forvente at barnet skal være moden og ansvarlig med tanke på de h*n ringer osv. Om barnet går seg vekk så kan en lokalisere barnet." Mine har ikke fått mobiler så tidlig og de har ikke "vært sluppet løs" for seg selv så tidlig heller, så problemstillingen har ikke vært aktuell. Eldste fikk mobil i 4. klasse da sfo-tilbudet tok slutt. Minste har ikke behov for mobil ennå, går i 2. kl., og vi voksne har heller ikke behov for at han bør ha det. Hvor tidlig får barn mobil i dag? Husker fra 96 hvor vi snakket om "hun som hadde egen mobil" i første gym og å få en egen mobil var helt urealistisk Det var tider det ! Det har også vært en revolusjon for døve, plutselig kunne en kommunisere uten å være der fysisk, og uten å ta med seg en stor teksttelefon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Men den denne funksjonen er vel også tenkt i forhold til de yngste mobilbrukerne. Hvis det er et barn på seks år så kan en ikke forvente at barnet skal være moden og ansvarlig med tanke på de h*n ringer osv. Om barnet går seg vekk så kan en lokalisere barnet. Eller hva med å starte med denne funksjonen for å å la dem vise seg anvarlig nok til at man fjerner den`? Et tantebarn av meg er tretten år og fikk inndratt mobilen en periode. Da hadde han og noen kompiser blant annet ringt en lærer midt på natta. Han fikk da ikke lov til å ha mobil en periode. Hadde det vært en like grei straff å la han få en mobil med bipp-funksjon istedet? Overvåkning er masse jobb for overvåkeren. Ved å straffe med overvåkning fremfor inndragning sier man at man fratar ungdommen ansvaret for sin mobilbruk, fremfor å ansvarliggjøre med inndragning. Inndragning svir også mye mer. Et så stort barn må vise seg tilliten verdig for å i det hele tatt ha mobil. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Hvor tidlig får barn mobil i dag? Husker fra 96 hvor vi snakket om "hun som hadde egen mobil" i første gym og å få en egen mobil var helt urealistisk Det var tider det ! Det har også vært en revolusjon for døve, plutselig kunne en kommunisere uten å være der fysisk, og uten å ta med seg en stor teksttelefon. ''Det har også vært en revolusjon for døve, plutselig kunne en kommunisere uten å være der fysisk, og uten å ta med seg en stor teksttelefon.'' Der sier du noe. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Slik at foreldrene kan ringe dem hvis de ikke kommer hjem etter skolen? Eller at de kan ringe foreldrene hvis noe skjer dem? Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår den prinsipielle "motstanden" mot mobiltelefoner. Med vennlig hilsen Ja, og en seksåring ville jeg gitt en mobil til å snakke i. Ingen fancy funksjoner. 6-åringer synes det er kult å ringe mamma 17 ganger mens de er i butikken eller bestemor for å kunne si at h*n ringer fra egen telefon. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.