Gå til innhold

Har dere bipper-funksjon på mobilen til barna?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

''Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår den prinsipielle "motstanden" mot mobiltelefoner.''

Jeg har ingen prisipiell motstand mot mobiltelefoner - verken hos barn eller voskne -, og ser at innlegget mitt var en smule kategorisk og unyansert ;)

Det er en del 6-åringer (i dette eksempelet) som nok har et reelt behov og nytte av egen mobil. Jeg er meir betenkt over de umodne barna som ikke har nytteverdi av det, og det ansvaret presset det innebærer for dem.

Det er klart at det er foreldrenes vurdering og ansvar som bør avgjøre om små barn skal disponere sin egen mobil.

Folk er som kjent forskjelllige og har ulike behov :-)

''Det er en del 6-åringer (i dette eksempelet) som nok har et reelt behov og nytte av egen mobil. Jeg er meir betenkt over de umodne barna som ikke har nytteverdi av det, og det ansvaret presset det innebærer for dem.''

En billig telefon med kontantkort som tas med når man trenger den er nok ikke noe stort press for et barn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

13

• Spenol(1)

9

• Angustia

8

• Mandolaika

7

Denne prinsippielle motstanden forstår heller ikke jeg. Hvorfor en 6-åring skal ha mobiltelefon? Jo fordi det er et praktisk hjelpemiddel i hverdagen. For å kunne ringe oss og at vi kan nå han...for oss er det ikke mer avansert enn dette.

Vår 6-åring ønskte seg aldri mobil men ble "pålagt" av oss foreldre å ha det. Ikke alle 6-9åringer tilbringer hele dagen på skole og sfo, og blir kjørt og hentet overalt. Vår eldste gikk hjem alene fra skolen(som 6-åring) en dag og var hjemme i ca to timer før vi kom hjem fra jobb. Vi har ingen fasttelefon. Klart gutten måtte ha en telefon så vi kunne nå han. Yngstemann på seks vil også gjerne ha en, men har enda ikke fått, fordi vi ikke ser behovet da han går sammen med storebror. Skal de gå til forskjellige tider, ja da skal også lillemann ha telefon.

På foreldremøter diskuterer man mobiltelefoner på linje med dataspill og playstation. Jeg skjønner ingenting av det der. Selvfølgelig må de vise seg modne nok til å ha telefon, ikke misbruke den eller ringe i hytt og pine. Dette har vi faktisk ikke snakket om noe særlig men det har heller aldri vært noe problem. Tror dette er et større problem der barn maser om telefon i 4 år før de endelig får...

Tiltredes helhjertet.

Jeg kunne til og med latt en seksåring ha en billig og "ufarlig" mobil fordi det var gøy og alle søskenene hadde det.

Noen ganger ser det ut som en del foreldre har sterkere prinsipper i forhold til mobilbruk enn sexdebutt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tidlig får barn mobil i dag?

Husker fra 96 hvor vi snakket om "hun som hadde egen mobil" i første gym og å få en egen mobil var helt urealistisk Det var tider det ! Det har også vært en revolusjon for døve, plutselig kunne en kommunisere uten å være der fysisk, og uten å ta med seg en stor teksttelefon.

Og teksttelefonen må alltid kobles til en vanlig tlf, så det sier seg selv at det ikke er en ha-med-telefon ;)

Jeg begriper faktisk ikke at vi døve "overlevde" uten muligheten til SMS for bare få år siden;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del skilte foreldre må jo dette fortone seg som en drømmesituasjon. Tenke å kunne innstille mobilen slik at barnet bare har begrenset telefonkontakt med eksen og hans familie! som en bonus så kan en også finne ut hvor barnet oppholder seg når h*n er samme med dem..

Et barn i en slik situasjon vil fort bli utstyrt med to mobiler.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, der ser du ;)

Ungene mine skal i trekket sammen med pappaen sin idag, og skulle komme hjem til meg nå idag tidlig for å hente ullundertøy osv. Mellomsten på ti sa da at det var utrolig godt å ha døv mamma som ikke hadde på lyd på natta, for da slapp de å liste seg opp på rommene for å kle på seg for å unngå å vekke meg dersom jeg sov lenge ;)

Smart gutt!

;-)

Du har altså ikke hund.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og teksttelefonen må alltid kobles til en vanlig tlf, så det sier seg selv at det ikke er en ha-med-telefon ;)

Jeg begriper faktisk ikke at vi døve "overlevde" uten muligheten til SMS for bare få år siden;)

''

''

''''ja da var de vel tvunget til å møte på bestemte steder til bestemte tidspunkter?''''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, si det.

Og hvordan i hele vide verden fikk vi kommunisert med barnas lærere, enten vi hører godt eller ikke fullt så godt?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, si det.

Og hvordan i hele vide verden fikk vi kommunisert med barnas lærere, enten vi hører godt eller ikke fullt så godt?

mvh

Sant nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart gutt!

;-)

Du har altså ikke hund.

mvh

Jente ;)

Har to katter, men soveromsdøra er lukket ;) Hadde jo ikke hørt eventuell bjeffing heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig!! Og ja, det må værre utrolig praktisk og deilig å ha en hørsel man kan skru av og på etter som det passer :-)

Gjett om ;)

Når ungene var babyer var jeg enkelte ganger misunnelig på de som fikk døve babyer som sov godt selv i masse støy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

''

''''ja da var de vel tvunget til å møte på bestemte steder til bestemte tidspunkter?''''

Ja, og alt måtte planlegges godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er en del 6-åringer (i dette eksempelet) som nok har et reelt behov og nytte av egen mobil. Jeg er meir betenkt over de umodne barna som ikke har nytteverdi av det, og det ansvaret presset det innebærer for dem.''

En billig telefon med kontantkort som tas med når man trenger den er nok ikke noe stort press for et barn.

mvh

Men vet du hvor tidlig barn begynner å kommunisere med hverandre på mobil? Det skaper jo sosiale skiller hvis det gjør at barnet ikke får bli med på det som skjer. Forøvrig ikke noe argument for at de skal få det tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett om ;)

Når ungene var babyer var jeg enkelte ganger misunnelig på de som fikk døve babyer som sov godt selv i masse støy ;)

''Når ungene var babyer var jeg enkelte ganger misunnelig på de som fikk døve babyer som sov godt selv i masse støy ;)''

Hihi, utrolig praktisk, ja ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mvh

''En billig telefon med kontantkort som tas med når man trenger den er nok ikke noe stort press for et barn.''

Det datt ut et "og" mellom "ansvaret og presset" i innlegget mitt, ser jeg...

Så til saken: Er heilt enig i det du skriver her! Det jeg har reagert på opp gjennom åra er barn som har opplevd lite ansvar fra foreldrenes side, og barn som føler press for å ha det siste utstyret, den kuleste modellen, alltid være tilgjengelige, alltid ha fullt kontantkort osv.

Det bør være rom for at noen små barn ikke trenger mobil, eller ikke klarer ansvaret, særlig nå som mobiler kommer med nettfunksjon også...

Men tidene forandrer seg på godt og vondt! Husker da eldstedattera mi fikk sin første mobil for 14 år siden. Da var ho 10 år, og fikk mobil fordi ho tok toget aleine annenhver helg for å besøke faren sin i Oslo.

Da møtte jeg voldsomme reaksjoner fra andre foreldre; ikke fordi ho tok toget aleine til Tigerstaden annenhver fredagskveld, men fordi ho hadde egen mobil :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, satser på å lære de mobilvett på andre måter.

Vi snakker stadig om unødig mobilbruk og om hvordan vi skal bruke mobilen noenlunde fornuftig.

Har heldigvis ikke erfart at de har ringt numre de ikke skal ringe til, eller snakket i timesvis, eller sendt sms'er i hytt og gevær til ulike konkurranser osv..

De får ikke besvare sms'er etter et visst klokkeslett om kvelden. Da ligger mobilene avslått i sekkene, klar til neste dags bruk (etter skoletid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet du hvor tidlig barn begynner å kommunisere med hverandre på mobil? Det skaper jo sosiale skiller hvis det gjør at barnet ikke får bli med på det som skjer. Forøvrig ikke noe argument for at de skal få det tidlig.

''Men vet du hvor tidlig barn begynner å kommunisere med hverandre på mobil? Det skaper jo sosiale skiller hvis det gjør at barnet ikke får bli med på det som skjer. Forøvrig ikke noe argument for at de skal få det tidlig.''

Jeg har ikke noen statistikk på når barna begynner å snakke med hverandre på (mobil)telefon. Det kommer vel mye an på hvor langt unna vennene er.

Det er og vil alltid være sosiale skiller mellom barn. De som har og de som ikke har. De som har råd til å kjøre slalom eller dra på dyre ferier og de som lever en mer monotom hverdag. De som har foreldre som baker sammen med dem, leser for dem, lærer dem og strikke eller snekre og de som ikke.

En mobil er alt fra en tohundrekroners (tekst)telefon uten ledning til en mini-PC med 24/7 nettilgang. En seksåring må ikke ha en mobil, men det finnes heller ingen sterke aldersargumenter mot at h*n skal ha det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente ;)

Har to katter, men soveromsdøra er lukket ;) Hadde jo ikke hørt eventuell bjeffing heller ;)

Sorry. Smart jente.

Hunder gjør mer enn å bjeffe. De vimser rundt til alle som er der fra før for å fortelle at det har kommet flere.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tidlig får barn mobil i dag?

Husker fra 96 hvor vi snakket om "hun som hadde egen mobil" i første gym og å få en egen mobil var helt urealistisk Det var tider det ! Det har også vært en revolusjon for døve, plutselig kunne en kommunisere uten å være der fysisk, og uten å ta med seg en stor teksttelefon.

Jeg tror mange får mobil tidligere enn mine, men vi har som sagt lagt oss på 4. klasse når det ikke lenger er tilbud om sfo og de må gå hjem rett etter skolen og være alene en stund.

Ellers er jeg tilhenger av å lære barna å gjøre faste avtaler, si i fra, gi beskjed osv., før de får mobil. Mobilen kan fort bli en falsk trygghet ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. Smart jente.

Hunder gjør mer enn å bjeffe. De vimser rundt til alle som er der fra før for å fortelle at det har kommet flere.

;-)

mvh

Det vet jeg - men lukket soveromsdør hjelper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...