Gå til innhold

ikke bruke hundens navn ved innkalling?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

24

• cathlin

16

• morsan

7

• Katt-ja

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Jeg tror ikke det har noen betydning for vår , eller rettere sagt mine foreldres hund hva vi roper for noe. Den kommer ikke likevel;-)

Hvor langt unna kan en hund høre en kommando?

Det sies at en hunds hørsel er 40 ganger bedre enn et menneskes, så det er neppe manglende evne til å høre at dere roper som gjør at den ikke kommer...*s*

Det finnes servicehunder som kan hente telefonen og ta klær ut an vaskemaskinen på kommando. Skal skaffe meg en slik;))

Det forutsetter at telefonen alltid ligger på samme sted. Det gjør "Hent telefonen" mindre interessant, synes jeg;-)

Jeg har en spesialtrent hjelpehund som ble trent av en profesjonell hundetrener. Vi fikk beskjed om at hundens navn ikke skulle brukes til innkalling, så det er nok andre grunner en hudens navn som ligger bak ;-)

Hvis alle kaller inn hundene sine bare med "kom" kan det jo komme mange hunder ;-)

Jeg roper jo "kom" jeg også, men kombinerer det jo som regel med navnet. Akkurat som jeg ville gjort med et menneske...

Men, det er jo litt rart _bare_ å kalle med navnet, er det noen som gjør det, da? Jeg gjør det med kattene, men da er det jo ikke noen kommando,- man kommanderer jo ikke en katt :-)

Han jeg kjenner best ville så avgjort raskt utført kommandoen "Spis matpakke". Og han er også svært ivrig medhjelper under matlaging. Trenger aldri feie opp fra gulvet ingredienser som måtte falle ned...

"Gjør leksene mine" er jeg noe mer tvilende til at er mulig å lære ham...*s*

Hm. Hva med kommandoen: Bær sekken min?

Annonse

Gjest hundeeieren

Det forutsetter at telefonen alltid ligger på samme sted. Det gjør "Hent telefonen" mindre interessant, synes jeg;-)

''Det forutsetter at telefonen alltid ligger på samme sted. Det gjør "Hent telefonen" mindre interessant, synes jeg;-)

''

Er det ikke derfor folk med funksjonsnedsettelse har servicehund, fordi de ikke kommer til der telefonen ligger? Det er fort gjort å miste telefonen i gulvet.

''Det forutsetter at telefonen alltid ligger på samme sted. Det gjør "Hent telefonen" mindre interessant, synes jeg;-)

''

Er det ikke derfor folk med funksjonsnedsettelse har servicehund, fordi de ikke kommer til der telefonen ligger? Det er fort gjort å miste telefonen i gulvet.

Jo, du kan be hunden ta ting opp fra gulvet, men du kan ikke forvente at hunden finner telefonen din. Telefonen skal ha fast "oppholdssted", og da vil hunden hente telefonen når den får beskjed om det.

Det finnes sikkert historier om hunder som lærer også å finne telefonen, men standardopplegget er slik jeg skisserer.

Hvis alle kaller inn hundene sine bare med "kom" kan det jo komme mange hunder ;-)

Jeg roper jo "kom" jeg også, men kombinerer det jo som regel med navnet. Akkurat som jeg ville gjort med et menneske...

Men, det er jo litt rart _bare_ å kalle med navnet, er det noen som gjør det, da? Jeg gjør det med kattene, men da er det jo ikke noen kommando,- man kommanderer jo ikke en katt :-)

''Hvis alle kaller inn hundene sine bare med "kom" kan det jo komme mange hunder ;-)''

De kjenner jo igjen eierens stemme :-)

Det sies at en hunds hørsel er 40 ganger bedre enn et menneskes, så det er neppe manglende evne til å høre at dere roper som gjør at den ikke kommer...*s*

''det er neppe manglende evne til å høre at dere roper som gjør at den ikke kommer...*s*''

Gjelder også for _barn_!

Han jeg kjenner best ville så avgjort raskt utført kommandoen "Spis matpakke". Og han er også svært ivrig medhjelper under matlaging. Trenger aldri feie opp fra gulvet ingredienser som måtte falle ned...

"Spis leksene" kunne jo vært en nyttig kommando, slik at unnskyldningen om at hunden spiste hjemmeoppgaven blir sann.

Annonse

''det er neppe manglende evne til å høre at dere roper som gjør at den ikke kommer...*s*''

Gjelder også for _barn_!

Det er påfallende mange likheter mellom barn og hunder, synes jeg. De ser blant annet ut til å være like utholdende når det gjelder å be/mase om noe de vil ha...

De er ganske gode på å bære, men man må ta hensyn til ryggsøylen deres ved bruk av kløv.

Men et alternativ for bæretrette studenter er jo å trene litt mer - dvs. satse nok ;-)

Jeg skal satse masse jeg fremmover:-)

Hva er kløv? , og jeg bærer rundt på 20 kg hver dag og det er jo en del prosent i forhold til kroppsvekten min, la oss si jeg veier 50 kg, hva blir 20 kg i forhold til 50 ? -selv om jeg ikke er på maure-nivå.

Jeg vil ha en bærer hund!

''Han jeg kjenner best ville så avgjort raskt utført kommandoen "Spis matpakke". Og han er også svært ivrig medhjelper under matlaging. Trenger aldri feie opp fra gulvet ingredienser som måtte falle ned...''

Datra blei jo ganske tidlig oppmerksom på akkurat dette, husker du? "Når vi spiser legger han seg ALLTID under MIN stol. Det er fordi han veit at jeg er minst og kanskje søler mest."

;)

Det er påfallende mange likheter mellom barn og hunder, synes jeg. De ser blant annet ut til å være like utholdende når det gjelder å be/mase om noe de vil ha...

Helt enig!

Jeg husker jeg tenkte på dette med likheten mellom barn og hund en gang da junior var ca 2 år og ble med meg en snartur innom kontoret.

Jeg satte han til med et tegneark og noe å tegne med. Plutselig var han i ferd med å tegne på veggen, og jeg sa Nei, ikke tegne på veggen!" Han så på meg, tenke seg om et par sekunder, og satte så i å tegne på _gulvet_. Hvilket jeg jo ikke hadde forbudt han å gjøre (ennå).

Akkurat slik er det jo å oppdra valper også - man må være spesifikk og gjenta. ;-)

Helt enig!

Jeg husker jeg tenkte på dette med likheten mellom barn og hund en gang da junior var ca 2 år og ble med meg en snartur innom kontoret.

Jeg satte han til med et tegneark og noe å tegne med. Plutselig var han i ferd med å tegne på veggen, og jeg sa Nei, ikke tegne på veggen!" Han så på meg, tenke seg om et par sekunder, og satte så i å tegne på _gulvet_. Hvilket jeg jo ikke hadde forbudt han å gjøre (ennå).

Akkurat slik er det jo å oppdra valper også - man må være spesifikk og gjenta. ;-)

''Jeg satte han til med et tegneark og noe å tegne med. Plutselig var han i ferd med å tegne på veggen, og jeg sa Nei, ikke tegne på veggen!" Han så på meg, tenke seg om et par sekunder, og satte så i å tegne på _gulvet_. ''

Det er noe veldig fasinerende ved kreative skapninger;-)

Jeg skal satse masse jeg fremmover:-)

Hva er kløv? , og jeg bærer rundt på 20 kg hver dag og det er jo en del prosent i forhold til kroppsvekten min, la oss si jeg veier 50 kg, hva blir 20 kg i forhold til 50 ? -selv om jeg ikke er på maure-nivå.

Jeg vil ha en bærer hund!

Du må gjøre noe med tyngden på den sekken!!! Du bærer jo på mye mer enn man gjør under laaaaange fotturer i fjellet. Du trenger jo tross alt ikke ta med deg primus og proviant for en hel uke på skolen hver dag ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...