Gå til innhold

ikke bruke hundens navn ved innkalling?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

24

• cathlin

16

• morsan

7

• Katt-ja

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Kjenner mange førerhundbrukere, og de bruker nesten alltid navnet på hunden sin når de kaller på den. Med mindre det er bare brukeren og den ene hunden da, men de fleste bruker å rope navnet da og. Det må de jo brukerne ha blitt instruert om under opptreningen de må igjennom.

Kjenner mange førerhundbrukere, og de bruker nesten alltid navnet på hunden sin når de kaller på den. Med mindre det er bare brukeren og den ene hunden da, men de fleste bruker å rope navnet da og. Det må de jo brukerne ha blitt instruert om under opptreningen de må igjennom.

Men bruker de ikke da også alltid en innkallingskommando?

Det er ikke det å si hundens navn som blir feil, men det å ikke samtidig si en kommando.

Gjest hundeeieren

Er det derfor så mange førerhunder har så rare navn mon tro ? En venninne har søkt om førerhund og hun er litt bekymret for navnet da hun ikke bestemmer det selv. Ikke så lett å rope på Scruff eller Kadett ;-)

Er det derfor så mange førerhunder har så rare navn mon tro ? En venninne har søkt om førerhund og hun er litt bekymret for navnet da hun ikke bestemmer det selv. Ikke så lett å rope på Scruff eller Kadett ;-)

Hun kan døpe om hunden etter at hun har fått den. Det sies å ta svært kort tid før de har vendt seg til nytt navn.

Grunnen til mange av de rare navnene, er at alle valper i ett kull skal ha samme forbokstav. Dermed kan de enten gå tom for ideer - eller bli litt vel kreative...

Annonse

Gjest hundeeieren

Hun kan døpe om hunden etter at hun har fått den. Det sies å ta svært kort tid før de har vendt seg til nytt navn.

Grunnen til mange av de rare navnene, er at alle valper i ett kull skal ha samme forbokstav. Dermed kan de enten gå tom for ideer - eller bli litt vel kreative...

Jeg vet om noen som hadde to hunder som het Tanja og Tara. Kan hundene høre forskjell på disse navnene? De har A i begge stavelsene. Hører de også forskjell på konsonanter?

Har litt dårlig samvittighet over manglende mosjon hos bikkja. Hvis du trenger en som trille deg et sted så får du stikke innom ;-)

Jepp, jeg trenger en som kan trille meg, kjøre meg, kjøre ting for meg, en slags støttekontakt på skolen, en røykevenn, en som kan lage middag. En som leser bøker høyt for meg.

Supert!

Gjest hundeeieren

Jepp, jeg trenger en som kan trille meg, kjøre meg, kjøre ting for meg, en slags støttekontakt på skolen, en røykevenn, en som kan lage middag. En som leser bøker høyt for meg.

Supert!

Det finnes visstnok lesehunder som pedagoger bruker som en hjelp for barn som ikke liker å lese høyt for andre mennesker.

Men de har neppe samme kvalifikasjoner som førerhunder vil jeg tro;*)

Men bruker de ikke da også alltid en innkallingskommando?

Det er ikke det å si hundens navn som blir feil, men det å ikke samtidig si en kommando.

''Det er ikke det å si hundens navn som blir feil, men det å ikke samtidig si en kommando.''

Som regel er det jo helt naturlig å si "Trofast, kom"...og ikke bare navnet. Blir jo som man snakker ellers (til mennesker). Vel,- noen ganger sier jeg vel bare navnet, men det er jo når det er veldig opplagt hva som egentlig er kommandoen. Hunden skjønner at det er det jeg vil når jeg står i døren og han er ute... Lite trolig at jeg vil ha ham til å legge seg ned eller sitte ute i hagen i snøen og blåsten ;-)

Nå skal det innrømmes at jeg ikke har så mange kommandoer på lager. Dyrene våre har det nok ganske godt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...