Gjest Trett mamma.. Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Jeg har en sønn på 14 måneder som er frisk. Han veier 12 kg. Han legger seg ca. kl. 19 og våkner 3-4 ganger pr. natt, og står opp mellom 04 og 04.30. Etter 2-3 timer er han trøtt igjen og vil sove mer. Da skal han i barnehagen, så det passer dårlig. Jeg er veldig sliten av søvnmangel og føler at hans urolige søvn og tidlig oppstart på dagen går ut over min livskvalitet. Fra han var 4-7 måneder sov han natten gjennom fra kl. 19-07 hver natt. Fra 7 måneder har det vært mange oppvåkninger pr. natt og tidlig start på dagen. Jeg har prøvd det meste - Febers metode, prøve å holde ham lenger våken osv. Han får nok mat før leggetid, så det er ikke sult. Mitt spørsmål er: kan barn under to år få sovemedisin. Er det i såfall Vallergan man gir og i hvor stor dose? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg skjønner du har forsøkt de enkle og vanlige forandringer for å få mer og sammenhengende søvn. Når dette feiler brukes Vallergan med forsiktighet av noen til barn over to år.Hos barn fra 2- 14 år gis det som mixtur 2.5-5 ml.(12.5-25 mg ) 1-en halv til en time før sengetid,dosen tilpasses individuelt. Når det gis i alder under 2 år er det utenfor anbefalingen i Felleskatalogen og derfor legens juridiske ansvar.Felleskatalogen angir at det ikke anbefales til barn under 2 år,fordi sikkerheten ikke er helt avklart,kan påvirke pustepausene. Tross denne restriksjon brukes det noen ganger i praksis av barneleger hos barn nær et års alder.Ikke langvarig bruk da det kan føre til abstines når peparatet tas vekk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pondus73 Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Hei! Er ikke greit med søvnmangel. Man går rundt og er konstant trett. Har ikke noen vidunderkur å komme med, men lurte på om sønnen din sover i samme rom som deg. Om det er tilfelle, kan det være at dette er grunnen. Siden han vet at du er nær, så kan det kanskje være lavere terskel for ham å "søke" etter deg. Har hørt om let par iknende tilfeller som ble bedre etter at barnet fikk eget rom. Men det er nå ikke sikker du har et annet rom å legge ham på heller. Men dette var bare et tips. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.