Gå til innhold

3 års dag

Gjest helpaaaaa

Anbefalte innlegg

Gjest helpaaaaa

Hvor mange er det vanlig å invitere? Og når bør jeg ta det?

Ungen har bursdag på en fredag. Jeg tenker litt i forhold til de som er på jobb også. Er det best å ta det på en lørdag? Eller er helgene hellige for familiene? Er ny på dette med barnebursdag.

Også lurer jeg på hvem vi skal invitere.

Alle barna i avdelingen? Eller de hun leker mest med? Eller de der mor "kjenner" litt til mødrene... Sånn det er nå kjenner jeg moren til en gutt som bor i nærheten av oss, men som går på en annen avdeling, han er ca. 1 år eldre,

så har vi et par jenter i barnehagen hun leker en del med som bor i samme gate...

Så jeg tenker litt på om det holder å invitere bare de jeg m/foreldre?

Hvordan gjør dere det praktisk tenker jeg også på.

skriver dere: Invitasjon til ..... m/foreldre?

Nå har et par av disse barna småsøsken som er babyer, så de må jo også få komme...

hmmmmmm

Tenker på fremtidige bursdager og, 4, 5....

invitere alle eller bare jentene osv...

Legge lapp i hylla eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man deler ut invitasjon i hyllene i barnehager, er det ofte en generell regel om "alle eller ingen". Alle kan være alle jentene (eller guttene) eller alle 3-åringene. Jeg har hatt treårsdager uten foreldre, men det er minst like vanlig å invitere mor eller far også. (skriv f.eks. "mamma eller pappe kan gjerne være med"). Jeg syns det er OK å ha barnebursdager i helgene, særlig med så små barn. Lørdag fra 12-14 er jo fint for foreldrene (hvis de ikke skal være med), så kan de ta lørdagshandlignen. Søndag ettermiddag er også et OK tidspunkt for barnebursdag, syns jeg. 3-åringer kan kanskje være litt slitne på hverdagskvelder. Mine barn har også vært i bursdag fra kl 16 på hverdager, da har bursdagbarnets foreldre hentet barna i barnehagen. Massevis av muligheter, og du velger hva som passer dere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Vi har dels brukt feridkjøpte invitasjonskort, dels skrevet selv i Word. På selvskrevne invitasjoner står det noe a la:

"Til (Gjestens navn).

Vil du komme i bursdagen min __dag den (dato)? Det varer fra klokka 12 til kl 14. Jeg bor i (adresse). Mamma eller pappa kan gjerne være med.

Hilsen (bursdagsbarnets navn)

Det er fint om du sier fra hvis du ikke kan komme. Tlf xxx"

Oppgi gjerne mobilnr i stedet for fasttelefon, det er langt lettere for folk å sende en sms enn å ringe, er min erfaring.

Jeg ville ha valgt å be de hun leker mest med, men sørg for at du ikke ber for eksempel to av tre andre jenter på samme alder i barnehagen. Tenk litt gjennom hvem du ikke ber og hvilke signaler dette gir. Utelater du noen bør du utelate halvparten eller flere.

Jeg har alltid foretrukket barnebursdager på lørdag eller søndag da mine barn var så små at de gikk i barnehagen. Etter en barnehagedag var mine så slitne at de ikke orket, og de tilbrakte stort sett selskapene sittende på mitt eller farens fang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 3-års dagene har vi holdt det forholdsvis smått, og invitert bare de nærmeste 3-5 vennene av barnet.

4-års dagen har vært den første "store" bursdagen. Da har vi invitert alle av samme kjønn på avdelingen.

Til 3års dag ville jeg ikke invitert fredag ettermiddag. Da er ungene SLITNE. Lørdag kl 14-16 hadde vært fint, alternativt 15-17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge våre treårsdager, samt de vi har vært invitert i, har vært relativt små affærer. Ikke noen "barnebursdag" hvor gjestene kommer alene osv, treåringer for små til det. Første barnebursdag er vel vanligst at er fireårsdagen. Vi har en fireårsdag for døren, og kommer ikke til å invitere mer enn fem gjester. Mer enn det klarer ikke vi to foreldrene å holde styr på, fireåringer trenger fortsatt mye hjelp.

Ift barnehager og invitasjoner pleier det vel å være sånn at det er greit med lapp i hylla dersom det er til "alle". Alle jentene, alle guttene, alle treåringer, alle på samme gruppe, osv. Dersom man skal velge bare noen, så er det best med lapp i postkassa. De invitasjonene ligger og stråååååler i hylla og det er utrolig tydelig hvem som får og ikke får!

Vi pleier å legge bursdager til helg, men ser at oppover i årene (skolealder) blir det mest vanlig med barnebursdager på hverdager (typisk tidspunkt 17-19) og familieselskaper i helgen. Sånn er det hvertfall her vi bor.

Lag treårsdagen liten og koselig, syns nå jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett når du inviterer kan det være noen det ikke passer for.

Om du ikke inviterer alle på avdelingen, bør ikke invitasjonene deles ut i barnehagen. inviter de du tror jubilanten vil sette pris på å ha der.

Omkring seks barn, synes jeg kan være passe i en treårsbursdag. Blir det 10-12 kan det fort bli for mye for bursdagsbarnet. 3-4 barn er så få at det føles litt mindre som selskap og det merkes veldig godt om noen ikke kommer.

Foreldrene er ofte sammen med barna i en treårsbursdag, og det skal man være glad for. Har de søsken som ikke kan vente hjemme, må de nødvendigvis være med. Ellers synes jeg ikke det er nødvendig å invitere søsken med mindre bursdagsbarnet har et forhold til begge søskene.

En og en halv til to timers varighet. Selv synes jeg det er greit å beregne to timer fordi det fort vekk kan ta litt tid før man er i gang.

Treåringer er lette å gjøre fornøyde. Hatter, ballonger, sugerør, morsomme engangskopper og anndet dill er stas. Toros sjokolademuffins er toppen både for barn og arrangør.

Ha et kaffebord til de voksne også.

Gratulerer med dagen!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Vi har ikke begynt med barnebursdager med venner før ved fire år.

Husk at treåringer gjerne har med seg mor (eller far).

Jeg ville bare bedt noen få til treårsdagen, en hel avdeling (med foreldre) vil bli temmelig kaotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hatt barnehagebursdager før de ble 4-5 år vi. De er for små til å komme alene og vi hadde/har ikke plass til en haug voksne i tillegg til barna..

Jeg ville kanskje invitert de to-tre nærmeste vennene fra barnehagen og noen nabounger. Det er ingen som forventer at du skal arrangere stort selskap når barnet er 3 år. Ungen forventer det heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke begynt med klassiske barnebursdager før barnas 4-årsdag her i huset.

Til 3-årsdagene har vi invitert et par-tre barn i den nærmeste kretsen (som feks nabobarn hvor vi kjenner familien o.l), og da er gjerne mødrene eller fedrene med dem hele tiden.

Det høres voldsomt ut med alle barna på avdelingen for så små unger, tror ikke utbyttet er det aller største.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Uansett når du inviterer kan det være noen det ikke passer for.

Om du ikke inviterer alle på avdelingen, bør ikke invitasjonene deles ut i barnehagen. inviter de du tror jubilanten vil sette pris på å ha der.

Omkring seks barn, synes jeg kan være passe i en treårsbursdag. Blir det 10-12 kan det fort bli for mye for bursdagsbarnet. 3-4 barn er så få at det føles litt mindre som selskap og det merkes veldig godt om noen ikke kommer.

Foreldrene er ofte sammen med barna i en treårsbursdag, og det skal man være glad for. Har de søsken som ikke kan vente hjemme, må de nødvendigvis være med. Ellers synes jeg ikke det er nødvendig å invitere søsken med mindre bursdagsbarnet har et forhold til begge søskene.

En og en halv til to timers varighet. Selv synes jeg det er greit å beregne to timer fordi det fort vekk kan ta litt tid før man er i gang.

Treåringer er lette å gjøre fornøyde. Hatter, ballonger, sugerør, morsomme engangskopper og anndet dill er stas. Toros sjokolademuffins er toppen både for barn og arrangør.

Ha et kaffebord til de voksne også.

Gratulerer med dagen!

mvh

Takk for forslag. Ang. kaffebord, bør de voksne sitte ved sofaen og barna ved spisestuen?

Vi har en spisestue som vi kan slå ut så det er plass til 12 rundt.

Ellers har vi en treseter og en toseter, samt en puff med plass til to slanke rumper (!).

Og når de sier de kommer - kommer pappa og mamma ofte da, eller bare mamma gjerne? Litt vanskelig å vite hvem jeg skal dekke på til.... hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag. Ang. kaffebord, bør de voksne sitte ved sofaen og barna ved spisestuen?

Ellers har vi en treseter og en toseter, samt en puff med plass til to slanke rumper (!).

Og når de sier de kommer - kommer pappa og mamma ofte da, eller bare mamma gjerne? Litt vanskelig å vite hvem jeg skal dekke på til.... hmmm

Greit om barna får sitte ved sitt eget festpyntede bord. Dette er deres selskap. Foreldrene holder seg i bakgrunnen.

Man gjør det helt enkelt i forhold til foreldrene. Har aldri opplevd at begge foreldre har komment. Foreldrene forventer ingen oppvartning. De vet du har det travelt med barna. Men det er jo greit med en kaffekanne og noe enkelt å bite i som står klart. Ikke vær redd for å be foreldrene om litt hjelp, ved behov.

Pass på å ha reserve at ting som kan utløse livskrise om det ryker. Ekstra hatter, sugerør, brus, godter eller overraskelsespose om du skal ha det (ikke påkrevd).

Ha noen klistremerker eller en tusj til å sette navn på brusflasker, kopper etc.

Du finner mange bursdagseffekter på f.eks. Nille. Kopper med lokk og sugerør er genialt og fås i festlige bursdagsvarianter.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man deler ut invitasjon i hyllene i barnehager, er det ofte en generell regel om "alle eller ingen". Alle kan være alle jentene (eller guttene) eller alle 3-åringene. Jeg har hatt treårsdager uten foreldre, men det er minst like vanlig å invitere mor eller far også. (skriv f.eks. "mamma eller pappe kan gjerne være med"). Jeg syns det er OK å ha barnebursdager i helgene, særlig med så små barn. Lørdag fra 12-14 er jo fint for foreldrene (hvis de ikke skal være med), så kan de ta lørdagshandlignen. Søndag ettermiddag er også et OK tidspunkt for barnebursdag, syns jeg. 3-åringer kan kanskje være litt slitne på hverdagskvelder. Mine barn har også vært i bursdag fra kl 16 på hverdager, da har bursdagbarnets foreldre hentet barna i barnehagen. Massevis av muligheter, og du velger hva som passer dere :-)

Alle på avdelingen. alle jentene eller alle guttene, kan gå å legge i hyllen. Alle treåringene etc bør legges i postkassen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

''Ang. kaffebord, bør de voksne sitte ved sofaen og barna ved spisestuen?''

Da jeg var med mine i barneselskaper i den alderen var det dekket til barna. Vi voksne stilte oss i nærheten av vårt eget barn og hjalp til med ketchup på pølsene og slikt.

Ha også noe i reserve i tilfelle det kommer et barn som ikke liker brus - de finnes faktisk.

''Og når de sier de kommer - kommer pappa og mamma ofte da, eller bare mamma gjerne? ''

Ungene sitter ikke mye. Det er snakk om en liten stund for å spise en pølse, og så en liten stund for å spise bittelitt kake. Jeg har aldri opplevd at både mamma og pappa har vært med - det kommer en forelder for å være med sitt barn. Noen leverer også bare barnet og drar igjen.

Ikke dekk spesielt til foreldrene. Lag en kanne kaffe og la dem sette seg nedpå mens barna leker. De kan gjerne tilbys et stykke av bursdagskaken, evt en pølse eller noe.

Lite tips: Muffins er alltid populært, og et år laget jeg det i miniformer. Det var kjempesuksess! De heter "Småbrødsformar" og jeg kjøpte det på en helt vanlig Joker-butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...