Gå til innhold

Utglidning i hoften i voksepunktet

hope11

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn påp 12 år, som kort fortalt klagde seg over smerter i kneet sitt i høst, vi var hos legen, å fikk beskjed om at det ikke var noe de kunne gjøre de fant ingenting, det var nok musklene, det måtte gå over av seg selv, kunne ta opptil 3 mnd. Men etter 1,5 mnd så hadde han så store smerter at han hylte når han skulle ut av sengen sin, å han måtte løfte foten sin ut av sengen, å han klarte heller ikke gå opp bakken hjem til huset vårt etter skoletid.. Da gikk jeg til legen igjen, vi ble sendt til sykehus,men de fant ingenting på røntgen.

De skulle få overlegene til å se på det på mandagen.

Mandagen kom å jeg hadde fått flere anrop før jeg kom hjem fra jobb, da fikk jeg beskjed om å komme med han morgonen etter, å så skulle han opereres dagen etter det igjen, som nr 1. Han hadde fått en utglidning i hoften, i voksepunktet.. jeg spurte å grov om det jeg kom på mens jeg ar der, men lurer fremdeles på noe. Vi fikk beskjed om at han ikke har lov å ha noen belastning i det hele tatt på den opererte foten,d er han fikk satt inn en skrue, i 2 mnd, det er nå 1,5 mnd siden å han skal inn på kontroll om en ukes tid, men det jeg lurer på er:

-hvilke konsekvenser kan det ha om han tråkker på foten?

-går det greit at han tråkker litt på den nå, når det er gått så lang tid, eller er det null belastning helt til det er gått 2 mnd?

-legen snakket om at det verste var hofte protese, er det noe som ofte skjer?

-samtidig sa legene at det et var veldig vanlig, men i nesten samme setningen sa de at de sjelden hadde sånne operasjoner, å jeg finner ingen informasjon på nettet om det, er dette vanlig, å hva heter denne diagnosen? jeg har ikke fått noen info uten muntlig eller røntgen bildene

-fikk også beskjed om at det var veldig vanlig at de måtte ta andre foten innen 2-3 mnd maks et halvår, er dette noe som er veldig vanlig?

-hva kommer dette av, han har ikke skadet seg, er dette arvelig?

-er det noe sted jeg kan få mer info om dette?

-idag ville vi ha han med i svømmebassenget å trodde det var greit pga da slapp foten belastninger, men det fikk vi nei av, av legen, hva er det som kan skade han da? vridninger?

-hvor vanlig er det at de fjerner skruen igjen i 18-19 års alderen? legen sa han kunne ha den, men at den ofte var øm, og til irritasjon, å at de fleste dermed fjernet de i den alderen, men skal de være ømme, og til irritasjon såå lenge? i 6-7 år for han?

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Høyst sansynlig er det en epifysiolyse som er årsak til din sønns problemer. Den fulle medisinske betegnelsen er epiphyseolysis capitis femoris. Det er en relativt sjelden tilstand som vanligvis oppstår hos gutter mellom 10 og 15 år, mulig pga. av oppbløting av vekstskiven i hoften på grunn av sterk vekst. Ofte er tilstanden dobbeltsidig. Smertene kan komme raskt på etter overbelastning, men som regel gradvis, og ofte kjennes smertene nedover mot kneet, slik at tilstanden oppfattes som et kneproblem.

Det tar tid før det gror etter operasjonen, så det er tryggest å holde seg til legens råd, det er de som er størst erfaring.

Skruer pleier ikke gi problemer, men kan gjøre det etter flere år. Da er det best å ta dem u t, men det er ingen grunntil å tro at gutten din skal være smerteplaget pga.hofteskruer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst sansynlig er det en epifysiolyse som er årsak til din sønns problemer. Den fulle medisinske betegnelsen er epiphyseolysis capitis femoris. Det er en relativt sjelden tilstand som vanligvis oppstår hos gutter mellom 10 og 15 år, mulig pga. av oppbløting av vekstskiven i hoften på grunn av sterk vekst. Ofte er tilstanden dobbeltsidig. Smertene kan komme raskt på etter overbelastning, men som regel gradvis, og ofte kjennes smertene nedover mot kneet, slik at tilstanden oppfattes som et kneproblem.

Det tar tid før det gror etter operasjonen, så det er tryggest å holde seg til legens råd, det er de som er størst erfaring.

Skruer pleier ikke gi problemer, men kan gjøre det etter flere år. Da er det best å ta dem u t, men det er ingen grunntil å tro at gutten din skal være smerteplaget pga.hofteskruer

Ok, tusen takk for flott svar :) nå har jeg også kunnet søke mer om det, så setter pris på at du svarte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...