Gjest må vel også læres Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 11 åringen min glemmer av og til saker og ting hun skal ha med seg på skolen. F.eks. matboks, gymtøy og bøker. Jeg minner henne ofte på ting men står ikke over henne heller for å se at hun husker alt. Om jeg er hjemme så har jeg også sluttet å reise på skolen om hun har glemt noe. Jeg tenker at skal hun lære seg å husle slikt selv så må hun også kjenne på hvor kjedelig og pinlig t er å glemme noe. I dag har hun glemt matboksen sin. Jeg er veldig fristet å kjøre på skolen med den (2 km) for jeg synes det er så synd at hun skal sitte å sulte og ikke få mat. På samme tid føler jeg det blir en stor bjørnetjeneste å reise ned med maten. Hva hadde du gjort? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg tenker at ungene lærer ikke om vi syr puter under armene på dem. De må lære "the hard way" noen ganger. Jeg hadde ikke reist til skolen med matpakka. Hadde det vært turdag, og de hadde glemt lue f.eks., så hadde jeg kanskje vurdert det. Her hjemme ordner skoleungene seg selv med alt - mat, gymtøy, skolebøker osv. Har de glemt det, så har de glemt det. Jeg husker faktisk ikke når de har gym heller, jeg... samtidig ser jeg det er flere i både 4. og 6. klasse, som enda ikke har pakket og husket eget gymtøy, og som ikke lager egen matpakke. Men, vi er vel forskjellige 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Hvis hun normalt er veldig ordentlig og typen til å bli knust når hun oppdager hva som har skjedd (sånn var datteren min), hadde jeg nok dratt og levert den hvis jeg hadde muligheten uten for mye styr. (Men ikke hvis hun blir flau / sur hvis du viser deg på skolen.) Evt. også hvis det er veldig viktig at hun ikke blir sulten akkurat idag (prøve eller gym mot slutten av dagen?) Hvis hun normalt er vimsete og har blitt minnet på matboksen uttallige ganger uten å bry seg noe særlig (sånn er sønnen min), hadde jeg latt være. Forutsatt at dette ikke er en dag det er veldig viktig at hun ikke blir sulten mot slutten av dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Tja..Jeg har ikke unger, men når jeg gikk på skolen hadde jeg ei aktiv bestemor som gjorde sitt ytterste for å skjemme meg bort. jeg begynte med å glemme matpakka til mor av vanvare,og deretter kanskje en smule mere bevisst, når jeg fant ut at slike forglemmelser medførte ting som varm eggerøre, laks og cider, levert presis til klokka storefri..stas! Jeg hadde garantert ikke sultet vekk, men kjekt var det jo. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Har en på 12, 5 som til nå har vært ganske flink til å huske på ting. Hvis han glemte matpakke eller gymtøy i småskolen dro jeg ned til skolen med det, det gjør jeg ikke lenger. Han har nå begynt å bli litt distre og glemmer lett bøker o.l hjemme. Jeg tenker da at det får være hans problem, han får korreks av læreren men husker forhåpentlig til neste gang at han må ha med mat og bøker. Som et lit appropos fikk vi på foreldremøtet i høst (7.trinn) beskjed om at der var vårt ansvar at ungene hadde med seg riktige bøker, matpakke og frukt på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg ville nok ikke reist avgårde med den. Men jeg ville sett litt på hva jeg kunne gjøre for å hjelpe ham å bli mindre glemsom. Det har mye med øvelse å gjøre. Kan det f.eks hjelpe med en lapp på døren, med en kort liste over hva som skal være med på skolen, og at han venner seg til å lese den hver morgen? Selv bruker jeg en "mental liste" hver gang jeg går ut døren hjemme, der jeg sjekker at jeg har med meg nøkler, lommebok og telefon. Det er også en teknikk det går an å øve på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Helt enig med deg i at hun selv må få kjenne konsekvensen for å lære noe av det. Jeg tror at akkurat maten ville jeg ha reist til henne med, alt annet ville jeg latt være. Men på den annen side, hun kan godt få kjenne på sulten og dermed bedre huske maten en annen dag. Man dør ikke av å glemme matpakken en dag og hun får sikkert en matbit av noen andre også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Har en på 12, 5 som til nå har vært ganske flink til å huske på ting. Hvis han glemte matpakke eller gymtøy i småskolen dro jeg ned til skolen med det, det gjør jeg ikke lenger. Han har nå begynt å bli litt distre og glemmer lett bøker o.l hjemme. Jeg tenker da at det får være hans problem, han får korreks av læreren men husker forhåpentlig til neste gang at han må ha med mat og bøker. Som et lit appropos fikk vi på foreldremøtet i høst (7.trinn) beskjed om at der var vårt ansvar at ungene hadde med seg riktige bøker, matpakke og frukt på skolen. "Som et lit appropos fikk vi på foreldremøtet i høst (7.trinn) beskjed om at der var vårt ansvar at ungene hadde med seg riktige bøker, matpakke og frukt på skolen." Det er nok fordi det blir så mye greiere for skolen og eleven og håndtere situasjonen det, har med skolens interesse og ståsted å gjøre tenker jeg. De tenker da neppe på foreldrenes oppdragelse av ungene og hvordan vi ønsker å forme dem for at de skal ut i samfunnet, arbeidslivet og det virkelige liv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Ungene er ganske snille med hverandre tror jeg, de deler maten. Min datter har delt ut mat flere ganger. Så om hun hadde glemt maten, så tipper jeg at bestevenninna vil dele sin mat med henne. Læring kan være tøft noen ganger, og det må til for mange... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winda Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Hvis maten ble glemt veldig ofte hadde jeg nok sluttet med å kjøre den til ungen ja. Nå er jeg veldig glemsk selv så mannen min kjørte veldig ofte matpakken min på jobben til meg. Det satte jeg meget stor pris på. Dermed mener jeg at det også er lov for en unge å glemme, men det spørs jo hvor ofte dette skjer, som sagt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg hadde kjørt - eller nå begynner det å bli noen år siden minstemann ville kjennes ved oss sånn offentlig,- så sånn som det er _nå_ hadde det ikke vært noen vits i å kjøre ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest her hos oss Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Her må de passe på selv, og jeg sjekker ikke sekk/gymtøy. Jeg spør i døra da om de har husket matboks eller annet. Glemmer de noe får de lære av det. Dette har de gjort siden de startet på skolen, og de er flinke til å få med seg tingene. Jeg ville ikke dratt inn på skolen med noe. Brødskive kan de vel få av noen eller på skolekjøkkenet/sfo må ha noe brød? En dag gikk den ene i feil sko en regnværsdag og lærte at så bør man bruke støvler og høre på mor. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg hadde latt henne lære selv. Hun sulter heldigvis ikke i hjel i løpet av noen formiddagstimer. ;-) Så har hun glemt mat, ville jeg latt henne erfare hva det innebar. Min yngste er meget flink å huske nøkkel. Han glemte nøkkel EN gang midtvinters, og måtte stå ute fra han kom hjem etter skolen inntil vi andre kom hjem (hadde ikke mobil eller noe da). Det skjedde bare en gang. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Noen barn blir halvt rabiate av å gå uten mat. Om det var tilfellet, ville jeg vurdert å stikke bort med maten. Ellers ikke. Ofte får de litt av en medelev. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Jeg tenker at ungene lærer ikke om vi syr puter under armene på dem. De må lære "the hard way" noen ganger. Jeg hadde ikke reist til skolen med matpakka. Hadde det vært turdag, og de hadde glemt lue f.eks., så hadde jeg kanskje vurdert det. Her hjemme ordner skoleungene seg selv med alt - mat, gymtøy, skolebøker osv. Har de glemt det, så har de glemt det. Jeg husker faktisk ikke når de har gym heller, jeg... samtidig ser jeg det er flere i både 4. og 6. klasse, som enda ikke har pakket og husket eget gymtøy, og som ikke lager egen matpakke. Men, vi er vel forskjellige ''samtidig ser jeg det er flere i både 4. og 6. klasse, som enda ikke har pakket og husket eget gymtøy, og som ikke lager egen matpakke. Men, vi er vel forskjellige :)'' Ja, barn er forskjellige. Og jeg synes vi må være forsiktige med å generalisere i forhold til hva barn må kunne i ulike alder. For ett barn er det ingen sak i verden å klare å holde orden på egne klær, skolesaker og tidspunkter og generelt være selvstendig. Mange av disse små rutinene er automatisert, og barnet bruker ikke særlig energi på å få utført disse tingene. Men et annet barn (uavhengig av alder) kan bruke mye energi og ressurser for å klare alle disse små tingene. Jeg ser utrolig stor forskjell i klassene til barna mine (4 og 7 trinn), på barnas modenhet og personlighet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 ''samtidig ser jeg det er flere i både 4. og 6. klasse, som enda ikke har pakket og husket eget gymtøy, og som ikke lager egen matpakke. Men, vi er vel forskjellige :)'' Ja, barn er forskjellige. Og jeg synes vi må være forsiktige med å generalisere i forhold til hva barn må kunne i ulike alder. For ett barn er det ingen sak i verden å klare å holde orden på egne klær, skolesaker og tidspunkter og generelt være selvstendig. Mange av disse små rutinene er automatisert, og barnet bruker ikke særlig energi på å få utført disse tingene. Men et annet barn (uavhengig av alder) kan bruke mye energi og ressurser for å klare alle disse små tingene. Jeg ser utrolig stor forskjell i klassene til barna mine (4 og 7 trinn), på barnas modenhet og personlighet. Det har du selvfølgelig rett i. Likevel tenker jeg at de fleste barn som har blitt 10-11 år gamle bør i alle fall få muligheten til å prøve å huske ting selv. Jeg vet flere foreldre som ikke lar barna få prøve seg med ansvaret, og det blir litt feil i mine øyne. Hvordan skal barna lære å huske om de aldri behøver? Noen klarer det helt sikkert, mens andre da vil slite. Men, jeg mener ikke å dømme noen altså 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Det har du selvfølgelig rett i. Likevel tenker jeg at de fleste barn som har blitt 10-11 år gamle bør i alle fall få muligheten til å prøve å huske ting selv. Jeg vet flere foreldre som ikke lar barna få prøve seg med ansvaret, og det blir litt feil i mine øyne. Hvordan skal barna lære å huske om de aldri behøver? Noen klarer det helt sikkert, mens andre da vil slite. Men, jeg mener ikke å dømme noen altså ''Jeg vet flere foreldre som ikke lar barna få prøve seg med ansvaret, og det blir litt feil i mine øyne. Hvordan skal barna lære å huske om de aldri behøver? Noen klarer det helt sikkert, mens andre da vil slite.'' Helt enig. Viktig å gi gradvis slipp som foreldre og gi barna mer og mer ansvar. Man merker jo fort om barnet er klar for det eller ikke. Støtte etter behov er jo kjempeviktig. Det er nok mange foreldre som forventer for lite av hva barnet kunne ha mestret. Det er god læring og utvikling og kunne få ansvar :-) På den andre siden er det også noen foreldre som gir for mye ansvar igjen, til barn som helt klart ikke er modne. For eksempel droppe SFO i småskolen og la barnet klare seg selv frem til leggetid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 ''Jeg vet flere foreldre som ikke lar barna få prøve seg med ansvaret, og det blir litt feil i mine øyne. Hvordan skal barna lære å huske om de aldri behøver? Noen klarer det helt sikkert, mens andre da vil slite.'' Helt enig. Viktig å gi gradvis slipp som foreldre og gi barna mer og mer ansvar. Man merker jo fort om barnet er klar for det eller ikke. Støtte etter behov er jo kjempeviktig. Det er nok mange foreldre som forventer for lite av hva barnet kunne ha mestret. Det er god læring og utvikling og kunne få ansvar :-) På den andre siden er det også noen foreldre som gir for mye ansvar igjen, til barn som helt klart ikke er modne. For eksempel droppe SFO i småskolen og la barnet klare seg selv frem til leggetid. Helt enig med deg. Det er balansegangen som er viktig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.